Handjes schreef:Bram schreef:Voordeel van de AX is wel weer dat je meer zicht rondom hebt en ook een stuk comfortabeler rijdt.
Er is bijna geen auto zo comfortabel als een Visa.
Ik heb ook niet gezegd dat de (gewone) VISA geen fijne auto is qua zit, comfort en rijgedrag.
Ik heb korte tijd even in een C15-D gereden…..(was van het koeriersbedrijf waar ik al 14 jaar voor rijd).....maar met mijn lengte van bijna 1.90 zat ik er nogal *krap* in….vanwege het achterschot vlak achter je rug.
Maar ik heb ook ergens verteld dat ik ooit (1992) een witte 86’er VISA-1100 RE heb gehad (notabene met LPG, die er nieuw was ingebouwd)...waar ik een keer van Rotterdam naar voorbij Stuttgart moest en meteen weer terug ook ....heb er toen continue 130 km p.u mee gereden op de Autobahn en was niet moe, nadat ik uitstapte.
Een rit van 13 uur totaal.
Het was/is qua zit en rij-comfort inderdaad een heerlijke auto….helaas reed iemand hem in Den Bosch totall-los…(ik had hem net 4 maanden)
Toen maar weer een BX-diesel gekocht.
Maar net wat Erik al hierboven zei….zonder allerlei isolatie-middelen…is die C15 een *herriebak*.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Bram schreef:Ik heb korte tijd even in een C15-D gereden…..(was van het koeriersbedrijf waar ik al 14 jaar voor rijd).....maar met mijn lengte van bijna 1.90 zat ik er nogal *krap* in….vanwege het achterschot vlak achter je rug.
Ah, met schot. Hoe zat dat schot dan bij jou? Want bij mijn C15 kon de stoel nog enorm ver naar achteren ondanks tussenschot.
Bram schreef:Maar net wat Erik al hierboven zei….zonder allerlei isolatie-middelen…is die C15 een *herriebak*.
Er bestaan gelukkig goedkope oplossingen. Stuk oud tapijt en dubbelzijdig tape doen wonderen.
Handjes schreef:Ah, met schot. Hoe zat dat schot dan bij jou? Want bij mijn C15 kon de stoel nog enorm ver naar achteren ondanks tussenschot.
Nou…..ook dat is al weer jaren geleden..(die C15 was volgens mij uit bj 1994)...de laatste jaren rijden ze bij het koeriersbedrijf met Berlingo’s….ik heb uiteraard meteen geprobeerd hem naar achteren te schuiven die stoel, maar er zat (in mijn herinnering) net zo’n soort schot in als bij de Berlingo, waar ik overigens ook niet lekker in zit.
Dat hele verhaal (over die Berlingo) heb ik ruim een half jaar geleden nog op het Xantiaforum beschreven.
Die had ik van het Koeriersbedrijf gekocht (ver onder de dagwaarde)...maar al na 3 weken heb ik hem weer (voor hetzelfde bedrag) kunnen terug verkopen.
Ik denk dat het te maken had (toendertijd) met de nieuwe regels voor grijs kentekens….(was dat niet rond 1994 of zo?)..oudere C15’s (uit de 80’er jaren) hadden dus dat schot waarschijnlijk nog niet.
Ik zal dat nog eens gaan nazoeken op http://www.rdw.nl ...wanneer die regels voor dat tussenschot er zijn gekomen.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ik heb nog een stapel goede tot zeer goede draairamen - waarvan de onderkant schuifmechanisme niet verroest is - liggen. Bij interesse, stuur me maar een private message. Vervangen is simpel zelf te doen.
Waarom koop je niet gewoon een BX dan als je toch veel spullen mee moet nemen. Die zijn qua onderhoud niet zo duur, motoren zijn ook niet kapot te krijgen. Verbruik ongeveer 1 op 14 -16 (hangt van je rechtervoet af). Wegenbelasting valt ook nog wel mee omdat ze niet zwaarder zijn dan 900 kg en je hebt een bak met ruimte waar met gemak een surfplank in kan…. en misschien wel het belangrijkste, ze hebben hydraulische vering en dat hebben zowel de C15 als de Visa als de AX niet.
Met een beetje zoeken naar een fatsoenlijke, heb je een auto voor jaren.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Waarom koop je niet gewoon een BX dan als je toch veel spullen mee moet nemen. Die zijn qua onderhoud niet zo duur, motoren zijn ook niet kapot te krijgen. Verbruik ongeveer 1 op 14 -16 (hangt van je rechtervoet af). Wegenbelasting valt ook nog wel mee omdat ze niet zwaarder zijn dan 900 kg en je hebt een bak met ruimte waar met gemak een surfplank in kan…. en misschien wel het belangrijkste, ze hebben hydraulische vering en dat hebben zowel de C15 als de Visa als de AX niet.
Met een beetje zoeken naar een fatsoenlijke, heb je een auto voor jaren.
Hehehe , zijn we toch weer waar we wezen willen
Ik heb er helemaal niets aan toe te voegen…..
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Hallo surfer,
Ik heb een C 15 D, servo, uit ‘98. Doe er niet zoveel kilometers mee (zit nu aan een 110.000 km, dus een 18.500 km per jaar), maar het karretje moet wel werken voor zijn diesel (bouw…).
Betrouwbaarheid is top: ik heb nog niks voorgehad, buiten nu iets aan m’n achterrem (afstelling handrem ok, bedrijfsrem 30% verschil; vermoedelijk lucht in leiding).
Verbruik ligt rond de 6.5 liter op 100 km bij een snelheid van 100 - 110 km/u, gemengd gebruik.
Haalt vlot 140 (op teller), maar daar is hij niet voor gemaakt. De wegligging is zeer goed mits niet te zwaar geladen (vanaf 400 kg voel je de achtertrein beginnen wiebelen in bochten).
De motor (een juweeltje) is een typische diesel: je geraakt overal, maar niet op de snelste manier. Beladen + remorque van een ton… het gaat dan wat trager richting 100…
Roest: enkele kleine (!) plekjes aan deur- en raamsluitingen. Niets aan deuren, dorpels of bodem.
Het is een comfortabele camionette qua zetels en ophanging (beter dan de gemiddelde Japanner). Uiteraard heb je lawaai door de metalen laadbak, die is niet geïsoleerd. Op de bodem heb ik een dikke betonplexplaat gelegd en dat scheelt heel veel aan rij- en rolgeluiden.
Binnenruimte: achter het stuur eerder krap (ben 1.90 m), maar het went. Ik heb het achterschot (waren twee metalen buizen) eruit gegooid en vervangen door een betonplex plaat. Deze plaat heb ik via afstandsstangen iets verder achteruit gemonteerd, waardoor mijn zetel platter kan.
Ik gebruik de C15 ook om te gaan duiken en zeilen, en dan is de laadruimte een zegen!
We (mijn vriendin en ik)zijn er ook tweemaal mee op vakantie geweest (Wales 3 weken en Spanje 3 weken) en hebben dan ik de wagen geslapen: ik heb een bed gemaakt waarbij het voetstuk over de voorzetels schuift (zonder kopsteunen) en de rest een 50 cm boven de bodem steunt. Je hebt zo een bed van 1.40 m breed en meer dan 2.10 m lang! Heerlijk! De bagage kan gewoon onder je bed geschoven worden en daar blijven liggen. Je moet enkel elke avond het voeteinde over de voorzetels aanbrengen, een werkje van niks.
Als je nog vragen hebt laat het dan maar weten!
Dieter
Hallo Dieter,
hebben ons net een nieuwe C15 D besteld en zijn dus wel erg geïnteresseerd in de technische kant van hoe jij in een C15 een bed maakt.
Heb je er eventueel wat foto’s van, of kan je ons wat meer technische details bezorgen ?
Andere C15-gebruikers die erin geslaagd zijn in hun auto een ‘slaapbaar’ bed te maken mogen natuurlijk ook reageren.
Misschien een nieuwe topic: Wie bouwde de mooiste/gezelligste camper in een C15
Groeten,
Miny
Sitrowijn ... da’s pas fijn !
www.nyge.info
ik heb laatst gehoord van een CX-specialist dat de C15 op het onderstel van een bx staat en dat dus achterin hydraulische vering mogelijk is. heeft iemand daar ervaring mee?
grts hugo
p.s. ik heb nog een origineel tussenschot liggen van polyesther. als iemand die een keer wil lenen als mal kan dat, ik heb ‘m eruit gehaald want anders is mijn arme zielige hondje zo alleen…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
hugo schreef:ik heb laatst gehoord van een CX-specialist dat de C15 op het onderstel van een bx staat en dat dus achterin hydraulische vering mogelijk is. heeft iemand daar ervaring mee?
grts hugo
Van een CX-specialist?? Volgens mij staat de C15 toch echt op het onderstel van de Visa hoor, niks geen HP-vering.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Inderdaad. De Visa/ C15 heeft meer gemeen met de Peugeots 104 en 205 dan met de Citroen BX. De achterasconstructie is ook totaal verschillend. Maar je kan natuurlijk altijd experimenteren met voorveerpoten van een BX op de plaats van de achterveren (een C15 heeft toch ook gewoon schroefveren achter, net als een Visa?) met een hydraulisch systeem eraan gekoppeld. Lijkt me geinig, maar bijzonder bewerkelijk (en misschien is dat materiaal helemaal niet berekend op de zwaardere mogelijk belasting van een bestelauto), dus ik denk dat het maar bij een leuk idee moet blijven. Of je moet echt gouden handjes hebben…
Klankkast klopt! Als het hagelt schrik je je rot!
Ik heb een C15D. Op de bodem heb ik een dikke houten vezelplaat liggen en die dempt veel (rij)geluiden…
Motor is top, roest is bijna onbestaande (totaal niet aan bodem of kofferbak, wel op sommige plaatsen aan overgang raam- deur en de naad in de motorruimte van het paneel dat het interrieur scheidt van de motor).
Verder hebben mijn broer (ook C15D) en ik een lek aan de passagierszijde. Nog steeds niet gevonden waar ze vandaan komt; lekt ook niet altijd…
Verder: zeer goede wegligging, comfortabel (veel meer dan Saxo, Micra,...) ondanks dat het een camionette is. De remmen had ik graag wat agressiever gehad, nu moet je nogal stevig duwen!
Dieter
Is het niet mogelijk om andere remcilinders te monteren? (ander type met andere oppervlakte)
Dieter schreef:
Verder hebben mijn broer (ook C15D) en ik een lek aan de passagierszijde. Nog steeds niet gevonden waar ze vandaan komt; lekt ook niet altijd…
heb je wel eens gekeken naar dat randje op het schutbord die altijd verroest is? daar schijnt ‘ie ook wel eens te lekken naar de cabine.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Miny ik zal eens zien achter wat foto’s ivm bed. Heb je vraag blijkbaar gemist, anders had ik al iets geplaatst.
(als ik hier foto’s kan plaatsen, mijn computerkunde indachtig…)
Dieter