Maar natuurlijk heb ik foto’s van de buitenkant
Ohja ik heb nu ook verlichting in m’n onderste dashboardkastje
Ziet er nog heel netjes uit, Harm.
En hoe bevalt de armsteun ??
Wat mij opvalt….is dat meerdere BX’en zo’n last hebben van steenslag beschadigingen op de voorkant van de motorkap.
Oh ja Harm…..heb van de eerste twee foto’s even een link gemaakt….je moest namelijk km’s scrollen !
Die armsteun is geweldig! precies de goeie hoogte om lekker op te leunen zonder schuin te hangen
M’n BX is erg netjes, al zeg ik het zelf. Ik heb geen steenslag op de motorkap, wel een klein beschadiginkje maar een lakstift doet wonderen..
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:
Wat mij opvalt….is dat meerdere BX’en zo’n last hebben van steenslag beschadigingen op de voorkant van de motorkap.
Gelukkig is die van kunststof!! Maar klopt wel, ik heb er inmiddels ook aardig wat kleine beschadigingetjes op zitten.
Mijn motorkap is van staal
Ja! De motorkap van mijn 93-er 14 Deauville ook. Mijn ‘86 Leader had destijds wel een kunststof motorkap. Alleen de diesels hadden de eerste jaren een stalen motorkap. Wanneer ze geswitched zijn, weet ik niet.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Over kunststof-motorkappen gesproken, hoe kun je die weer het beste laten glimmen :
Er zijn zat ZXen en BXen die rondom mooi glimmen en goed in de lak zitten met een doffe motorkap
Ik heb weleens Color-Magix wax geprobeerd, waar rode kleur in zit (mijn ZX is rood), maar dat geeft niet echt een bevredigend resultaat.
Destijds moest ik mijn BX Leader vlakbij het spoor parkeren. Daardoor kwam er veel aanslag op de lak terecht, die dof en ruw werd (remstof, troep van de bovenleiding etc). Toendertijd gebruikte ik NS-Clean, een speciaal reinigingsmiddel dat in de stationsfietsenstallingen te koop was. Hiermee kon je de auto wassen (wel handschoenen aan!!!). De lak werd hiermee weer superglad. Kon wel een beetje schraal worden, dus eens in de zoveel tijd zette ik ‘m gewoon in de metallicwas (kleur was gris perlé metallic). We hebben die auto van “nieuw af aan” 6,5 jaar gehad en de lak was nog perfect. En dat was een BX met kunststof motorkap.
Die color-magic wax heb ik ook wel eens op mijn groene DS gebruikt, maar ook ik was daar niet super van onder de indruk. Misschien gewoon eerst eens een keer met de ouderwetse Commandant polishen en daarna in de was?
Lang verhaal misschien, maar je kunt met normaal onderhoud de lak best goed houden. Alleen is rood volgens mij een moeilijke kleur, want ik zie niet zoveel rode auto’s die, als ze op leeftijd komen, nog een mooi dak of een mooie motorkap hebben
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, ik weet er alles van, mijn BX is ook rood. Als ze vers is gepoetst en in de was gezet is het schitterend, maar vrij snel wordt de lak weer dof. Nou ja, zolang ze rijdt en niet roest stoor ik me er maar niet teveel aan. Maar het heeft volgens mij niet zoveel te maken met het gebruik van kunststof of staal. Overigens wist ik helemaal niet dat er ook BX-en zijn geleverd met stalen motorkap. Geeft dat misschien een betere geluidsdemping?
Ik denk het niet, kunststof dempt beter omdat het de trillingen niet zo best geleid zoals metaal dat doet.
ZX1.4i schreef:Over kunststof-motorkappen gesproken, hoe kun je die weer het beste laten glimmen :
Er zijn zat ZXen en BXen die rondom mooi glimmen en goed in de lak zitten met een doffe motorkapIk heb weleens Color-Magix wax geprobeerd, waar rode kleur in zit (mijn ZX is rood), maar dat geeft niet echt een bevredigend resultaat.
heeft niets te maken met wat voor materiaal je kap is
als je lak dof word, of “verkrijt” (want zo heet het eigenlijk) komt dat door dat het in 2K gespoten is.
basisi lak heeft dat niet ;
gewoon met een goed poets middel (geen turtle wax of zo, dat is troep) je motorkap op poetsen, en dan glimt ie weer als nieuw
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:gewoon met een goed poets middel (geen turtle wax of zo, dat is troep) je motorkap op poetsen, en dan glimt ie weer als nieuw
En ik heb vandaag mijn vaalrode BX16V weer een blinkende motorkap gegeven m.b.v. commandant cleaner en daarna turtle wax met pfte.
Glimt als een spiegel
als je lak dof word, of “verkrijt” (want zo heet het eigenlijk) komt dat door dat het in 2K gespoten is.
Volgens mij is de kunststofkap van een ZX/BX toch niet gespoten, het lijkt mij dat het gewoon gekleurd kuststof is. :
Ik heb namelijk helemaal geen steenslag op de motorkap die de lak hier en daar heeft weggeslagen.
@Eric Vertogen, heeft jou BX dan ook een kunststof motorkap :
ZX1.4i schreef:@Eric Vertogen, heeft jou BX dan ook een kunststof motorkap :
Ja, hartstikke kunststof en gespoten.
Overigens had mijn 19TZi ook een kunststof meegespoten motorkap, daarna heb ik, op advies van de autospuiter, voor het spuiten een metalen motorkap gemonteerd die vele jaren later weer vervangen is voor een kunststof exemplaar omdat de metalen motorkap toch behoorlijk aan het roesten was aan de voorkant (dubbelgevouwen randje aan de binnenkant).
ZX1.4i schreef:als je lak dof word, of “verkrijt” (want zo heet het eigenlijk) komt dat door dat het in 2K gespoten is.
Volgens mij is de kunststofkap van een ZX/BX toch niet gespoten, het lijkt mij dat het gewoon gekleurd kuststof is. :
Ik heb namelijk helemaal geen steenslag op de motorkap die de lak hier en daar heeft weggeslagen.
ja hoor, de motorkappen zijn gewoon gespoten. de originele kleur van het kunststof is geel. het is namelijk ook gewoon polyesther, als je er dan ook een scheur in hebt zie je al de vezels.
en goeie poets is bv 3M (de witte en de rooie dop), porschelak, innotec en commandant 4 en dan met 7 napoetsen !!!. daar zit geen siliconen en krijt in, want dat is echt dodelijk spul voor je lak
die slaan dan ook wit uit op grof kunststof, en de boven genoemde merken kan je gewoon gebruiken ook op bv je bumpers
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap