Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Ahaaa….
Ik begrijp dus dat de 1.9 motor uit o.a. de Xsara en de Peu 206 NIET dezelfde is als in de BX/ZX etc…...... 1868 cc resp. 1905 cc.
Wat is er bekend over de betrouwbaarheid van die nieuwere motor ?? Even goed als de vertrouwde XUD ?
Ik twijfel heftig tussen een 206 met 1.9 motor of één met 1.4 of 2.0 hdi (zie ook ander forum), maar als die 1.9 niet de roemruchte betrouwbaarheid van de XUD heeft, kan ik beter een (zuiniger/soepeler/snellere) hdi nemen, toch ?
Nog verschil in betrouwbaarheid tussen de 1.4 hdi en de 2.0 hdi ??
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
GerbenZX schreef:Ahaaa….
Ik begrijp dus dat de 1.9 motor uit o.a. de Xsara en de Peu 206 NIET dezelfde is als in de BX/ZX etc…...... 1868 cc resp. 1905 cc.
Wat is er bekend over de betrouwbaarheid van die nieuwere motor ?? Even goed als de vertrouwde XUD ?Ik twijfel heftig tussen een 206 met 1.9 motor of één met 1.4 of 2.0 hdi (zie ook ander forum), maar als die 1.9 niet de roemruchte betrouwbaarheid van de XUD heeft, kan ik beter een (zuiniger/soepeler/snellere) hdi nemen, toch ?
Nog verschil in betrouwbaarheid tussen de 1.4 en de 2.0 hdi ??
Heb je het over de 1.4 HDi? de 1.9D motoren uit xsara zijn naar mijn weten oerbetrouwbaar. HDi daarintegen is soepeler, meer vermogen en zou misschien wat zuiniger zijn. Qua techniek is de 19D simpeler. Zelf rijden we in picasso met HDi met inmiddels 202 000 km maar loopt altijd nog als een zonnetje..geen olieverbruik of wat dan ook!
Ijs schreef:GerbenZX schreef:Ahaaa….
Ik begrijp dus dat de 1.9 motor uit o.a. de Xsara en de Peu 206 NIET dezelfde is als in de BX/ZX etc…...... 1868 cc resp. 1905 cc.
Wat is er bekend over de betrouwbaarheid van die nieuwere motor ?? Even goed als de vertrouwde XUD ?Ik twijfel heftig tussen een 206 met 1.9 motor of één met 1.4 of 2.0 hdi (zie ook ander forum), maar als die 1.9 niet de roemruchte betrouwbaarheid van de XUD heeft, kan ik beter een (zuiniger/soepeler/snellere) hdi nemen, toch ?
Nog verschil in betrouwbaarheid tussen de 1.4 en de 2.0 hdi ??Heb je het over de 1.4 HDi? de 1.9D motoren uit xsara zijn naar mijn weten oerbetrouwbaar. HDi daarintegen is soepeler, meer vermogen en zou misschien wat zuiniger zijn. Qua techniek is de 19D simpeler. Zelf rijden we in picasso met HDi met inmiddels 202 000 km maar loopt altijd nog als een zonnetje..geen olieverbruik of wat dan ook!
Volgens mij is de laatstgeleverde 1.9d in de Xsara hetzelfde blok als de HDi, maar dan als atmosferische voorkamerdiesel.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
GerbenZX schreef:Ahaaa….
Ik begrijp dus dat de 1.9 motor uit o.a. de Xsara en de Peu 206 NIET dezelfde is als in de BX/ZX etc…...... 1868 cc resp. 1905 cc.
Wat is er bekend over de betrouwbaarheid van die nieuwere motor ?? Even goed als de vertrouwde XUD ?
Het is naar mijn weten gewoon hetzelfde blok, alleen hebben ze er 37 CC minder inhoud aan gegeven.
Ik heb die vraag al eens een jaar of wat geleden gesteld…niemand kon mij daar antwoord op geven, maar ga er maar vanuit dat het een doorontwikkeling is van het 1905 blok.
Of er ook electronica inzit weet ik niet….ik heb nog nooit een Citroen gehad met dat blok, alhoewel ik twijfel of de 98’er Berlingo, die ik een paar weken heb gehad van mijn koeriersbedrijf, ook dat blok voorin had.
Zo ja…..daar bleek al na 160.000 km een andere motor in te moeten, maar ja…als je ziet hoe sommige *collega’s* er mee omspringen op de snelweg kijk ik daar niet gek van op.
Continue op top toerental rijden met een diesel is NOOIT goed…niet met oudere diesels en ook niet met de nieuwe generatie.
En in die Berlingo’s worden ze natuurlijk ook vaak heel zwaar belast….zware vracht en dan in de (hete) zomer toch met volgas.
En Eviltwin : dat lijkt me niet….de HDI heeft een 2.0L motor.
Volgens mij staat dat kleinere blok bekend als de DW8, wat zou doen verwachten dat het meer verwant is met de EW (gave naam die niets met mijn nickname van doen heeft) en de DW4, 6, 10 en 12 dan met de XU(D)-serie.
Dat heeft er dus niks mee te maken…
Bram schreef:
En Eviltwin : dat lijkt me niet….de HDI heeft een 2.0L motor.
En dat er een 2.0 in de HDi zit weet ik ook wel:
http://www.citroen-forum.nl/car_register_car.php?carId=636
Zoals EW al zegt, het zijn allemaal DW blokken, dus het klopt wat ik zei. Vanaf ‘98 om precies te zijn:
[list]XSARA 1.4HDI (03-) DV4
XSARA 1.5D (97-) TUD5
XSARA 1.8D (98-) XUD7
XSARA 1.9D (97-) XUD9A
XSARA 1.9D (98-) DW8, DW8B
XSARA 1.9TD (98-) XUD9TE, XUD9BSD
XSARA 1.9TD (97-98 ) XUD9TE, XUD9TEY
XSARA 2.0 HDI (99-) DW10, DW10TD/TED
XSARA/PICASSO 2.0 HDI (99-) DW10TD[/list:u]
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
nieuwe vraag
Ha, een diesel forum.
Mijn D12 (XM1) trekt de laatste tijd steeds lucht in het filter. Klacht het stoten bij het optrekken -warm of koud- en -erger nog- het slecht willen starten hetzij met bijpompen, veel geduld en evt. een starthulp. Heb het filter nu vervangen en een revisiesetje voor het membraampje in de handpomp geplaatst. Leek even goed maar na een week weer hetzelfde: aftappen, zat er weer lucht in het filter. Kan iemand me vertellen hoe dit zou kunnen komen? Bij voorbaat dank voor uw ideeën!
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek
Re: nieuwe vraag
MrWeenie schreef:Ha, een diesel forum.
Mijn D12 (XM1) trekt de laatste tijd steeds lucht in het filter. Klacht het stoten bij het optrekken -warm of koud- en -erger nog- het slecht willen starten hetzij met bijpompen, veel geduld en evt. een starthulp. Heb het filter nu vervangen en een revisiesetje voor het membraampje in de handpomp geplaatst. Leek even goed maar na een week weer hetzelfde: aftappen, zat er weer lucht in het filter. Kan iemand me vertellen hoe dit zou kunnen komen? Bij voorbaat dank voor uw ideeën!
Is de dieselvoorverwarming (ergens achter het blok) wellicht (lucht)lek? Kun je evt overbruggen met een stuk slang.
Ich bin ein Breaker
...dieselvoorverwarming? dat zijn dus niet de gloeipitten ... die zitten vooraan maar hier heb ik nog nooit van gehoord;
...slang voor het filter, dat komt dus uit de tank. Geen lekkage te bespeuren trouwens. Bij het starten zie ik de tankmeting ook soms even hobbelen, bij het tijdens het rijden even inhouden niet overigens. En de retour?
Behalve een lek kan er ook een verstopping zitten?
De pomp is zelfontluchtend dacht ik.
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek
Keezx schreef:De pomp bepaalt geen verhouding, hij spuit meer of minder in
Hoe wou je dat dan noemen? luchthoeveelheid blijft hetzelfde….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Het komt een tikkeltje kattig over. Even persoonlijk Keezx: modderen is niet mijn ding. Ik vroeg hier om advies dus als je het WEL weet kun je twee dingen doen: a) het vertellen -informatie delen zeg maar- of b) in je vuistje lachen zo van haha die en die weet het niet. Zomaar een observatie, niets menselijks is mij vreemd. Hopelijk hoef je je niet aangesproken te voelen.
Slang van tank naar filter=lek dus zeg jij. Gaarne bevestiging.
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek
Keezx schreef:...maar een stukje slang is goedkoop en simpel te vervangen)
En aan het andere uiteinde van diezelfde slang (achter/onderop het motorblok) vind je de dieselvoorverwarming, tenzij ik me vergis met het motortype. Het is een redelijk berucht onderdeel op het punt van luchtlekkages. Slang kan ook lek zijn.
Dieselvoorverwarming is zeker niet hetzelfde als voorgloeiers.
Om vlokken te voorkomen bij extreme koude, en uberhaupt de temperatuur wat te verhogen zodat het inspuiten beter gaat, wordt de diesel - permanent - opgewarmd aan de koelvloeistof. Daartoe zit er een heel klein warmtewisselaartje, soms bij de waterpomp, soms (als het brandstoffilter op het thermostaathuis zit) onder het brandstoffilter. Dat brengt de diesel op een wat hogere temperatuur.
De - altijd elektrische - voorgloei-installatie verwarmt voor het starten de voorkamers - dat zijn kleine uitsparingen waarin de verstuivers diesel sproeien - in de kop van de motor voor zodat de dieseldamp niet meteen neerslaat in de wervelkamer maar een mooi wolkje vormt en in de zuiger goed mengt met lucht.
Ich bin ein Breaker
Re: nieuwe vraag
karel schreef:MrWeenie schreef:Ha, een diesel forum.
Mijn D12 (XM1) trekt de laatste tijd steeds lucht in het filter. Klacht het stoten bij het optrekken -warm of koud- en -erger nog- het slecht willen starten hetzij met bijpompen, veel geduld en evt. een starthulp. Heb het filter nu vervangen en een revisiesetje voor het membraampje in de handpomp geplaatst. Leek even goed maar na een week weer hetzelfde: aftappen, zat er weer lucht in het filter. Kan iemand me vertellen hoe dit zou kunnen komen? Bij voorbaat dank voor uw ideeën!Is de dieselvoorverwarming (ergens achter het blok) wellicht (lucht)lek? Kun je evt overbruggen met een stuk slang.
Bij de oudere XM’s (met los brandtoffilter tegen het accuhuis) zit de brandstofvoorverwarming (voor de kijkers) rechtvoor op de kop. Volg de leidingen en je komt er vanzelf.
@Simpele ziel. Je verhaal over verhouding lucht/diesel klopt echt van geen kant. Lees eens een boek over dieseltechniek. Mocht dit bot overkomen: sorry je vraagt erom.
Een conventionele diesel zuigt de lucht vrij aan en er zit geen gasklep in. Hij heeft dus altijd een maximale hoeveelheid lucht itt een benzinemotor.
De pomp heeft de taak om bij een bepaald toerental en een bepaalde belasting EN een stand van het “gaspedaal” precies op de juiste tijd de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten. Bij turbodiesels komt de turbodruk er als extra parameter bij.
De pomp “voelt"de belasting als het ware omdat hij merkt dat het toerental niet verhoogt als er gas wordt bijgegeven. Dit zit in de regulateur (die trouwens ook het stationaire toerental regelt).
Aangezien de motor altijd vrij lucht aanzuigt en de pomp wel meer of minder diesel inspuit, kun je concluderen dat de verhouding nooit hetzelfde kan zijn. Het begrip arm of rijk mensel is domweg niet van toepassing omdat er geen sprake is van mengsel.
Re: nieuwe vraag
mpostma schreef:
Een conventionele diesel zuigt de lucht vrij aan en er zit geen gasklep in. Hij heeft dus altijd een maximale hoeveelheid lucht itt een benzinemotor.
De pomp heeft de taak om bij een bepaald toerental en een bepaalde belasting EN een stand van het “gaspedaal” precies op de juiste tijd de juiste hoeveelheid brandstof in te spuiten. Bij turbodiesels komt de turbodruk er als extra parameter bij.
De pomp “voelt"de belasting als het ware omdat hij merkt dat het toerental niet verhoogt als er gas wordt bijgegeven. Dit zit in de regulateur (die trouwens ook het stationaire toerental regelt).
Aangezien de motor altijd vrij lucht aanzuigt en de pomp wel meer of minder diesel inspuit, kun je concluderen dat de verhouding nooit hetzelfde kan zijn. Het begrip arm of rijk mensel is domweg niet van toepassing omdat er geen sprake is van mengsel.
Er wordt pas “mengsel” gevormd op het moment dat de vernevelde brandstof zich met de lucht in de zuiger mengt.
De dieselpomp moet zo afgesteld zijn dat de juiste hoeveelheid diesel wordt ingespoten op het juiste moment bij het juiste toerental.
Dat is inderdaad niet hetzelfde als een mengselverhouding bij een carburateur, al komt het vrij ver doorgeredeneerd wel enigzins overeen. Bij een carburateur stel je doorgaans namelijk ook de benzinetoevloed af en niet de luchtstroom (dat geldt niet voor stationair, ok); bij een dieselpomp geldt in feite hetzelfde (je regelt de hoeveelheid diesel), en komt de timing er ook nog eens bij. Versimpel je het (te) ver, dan kun je spreken van een “mengselschroef” bij een dieselpomp.
Ich bin ein Breaker
Duidelijke verhalen, allen, verhelderend. Dus het lek zit waarschijnlijk in de slang vanaf de voorverwarming naar het filter. Gek genoeg zag ik vandaag -voordat ik joen reacties las- dat deze leiding reeds eens gemoft is. Het er wat elektricienstape omgedaan om te kijken of het wat helpt want de klacht lijkt steeds erger te worden -erg irritant als je haast hebt. Lijkt er wel op dat dit een klein stukje nieuwe slang wordt.
Overigens geen stalen leiding kunnen ontdekken: twee rubber slangen gaan de carrosserie in en bij de tankmeting onder de bank zitten ook twee rubber slangen. Hoe loopt die leiding dan? Onderdoor of anders?
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek