11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
ALLES over de Citroën DIESEL’s (PSA)
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 08 september 2006 01:04 AM
  [ # 151 ]

Overigens nog even melden dat -voordat de lange tenen in het spel kwamen- er in eerste instantie twee -in mijn ogen dan- totaal andere suggesties werden gedaan: voorverwarming of leiding inlaat fliter. Sorrie, maar ik wist niet dat de bewuste leiding van de een nar de ander loop. Vroeg me al af waarom die slang effe het blok in ging.

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 september 2006 12:00 PM
  [ # 152 ]

Re: nieuwe vraag

karel schreef:

Versimpel je het (te) ver, dan kun je spreken van een “mengselschroef” bij een dieselpomp.

Kijk, iemand die me begrijpt Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 september 2006 11:17 PM
  [ # 153 ]

Re: nieuwe vraag

Keezx schreef:
karel schreef:
mpostma schreef:

De dieselpomp moet zo afgesteld zijn dat de juiste hoeveelheid diesel wordt ingespoten op het juiste moment bij het juiste toerental.

Versimpel je het (te) ver, dan kun je spreken van een “mengselschroef” bij een dieselpomp.

Deze afstelling bestaat niet bij een dieselpomp, dus nonsens

Jij moet Karel geen woorden in de mond leggen die hij zo niet heeft geschreven. (lees zijn hele verhaal maar)

En zolang ik hier op het forum aanwezig ben (ruim 2 jaar), heb ik Karel en Marten nog nooit *nonsens* horen praten c.q. zien schrijven….dus een toontje lager van jou zou wel zo prettig zijn !

Tussen haakjes…..Karel en Marten hebben het bij het rechte eind, ik merk hier bij sommige reactie’s dat er dingen worden gezegd over de werking van een diesel, die totaal niet kloppen. Exclamation

Overigens zit er op de brandstofpomp een stelschroef waarmee het z.g inspuitmoment kan worden veranderd.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 september 2006 11:29 PM
  [ # 154 ]

Veel van hetzelfde, maar met andere woorden Wink
Ik heb mijn kennis door ervaring, niet door een boekje, dus sorry als ik dingen gezegd heb die niet kloppen.

Een stelschroef op een pomp, waarvan de luchthoeveelheid niet kan worden aangepast noem ik dus ook een mengselstelschroef.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 september 2006 12:13 AM
  [ # 155 ]

mja, als je dat dan weer versimpelt kan je het een stelschroef noemen Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 september 2006 12:22 AM
  [ # 156 ]
Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 september 2006 12:23 AM
  [ # 157 ]

Arg, ik hoef geen leesvoer Wink

Ik weet welke schroef je moet stellen na de wastegate open gedraait te hebben Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 september 2006 03:49 AM
  [ # 158 ]

@Keezx. Let even op je quoting. Het werkt verwarrend, want het lijkt zo ineens alsof ik dingen heb geschreven die ik absoluut niet heb geschreven.

@Bram: Een dieselpomp heeft absoluut geen stelschroef waarmee je het inspuittijdstip kan afstellen, dat kan idd alleen door de gehele pomp te verdraaien.

De stelschroef waar hierover overloos wordt gediscusseerd wordt ook wel rookstop genoemd. Door deze bij te draaien, zal hij over het gehele toerenbereik meer of minder brandstof doseren. Nogmaals, de pomp heeft geen weet van de lucht en doseert alleen brandstof, afhankelijk van de stand van de gashevel en het toerental. De werking van een dieselpomp is zo principieel anders dat je het gewoon niet over mengsel kan hebben. Een dieselmotor kan uitstekend draaien op een enorm luchtoverschot. Een benzinemotor MOET altijd precies een goed mengsel hebben, anders wil het niet fikken.

Ik begrijp Karels motivatie wel om “let wel heel voorzichtig” functioneel van een mengselschroef te spreken zoals bij een carburateurauto, maar theoretisch ga ik hier niet in mee om dat principieel de werking heel anders is. Ik benoem het liever zuiver.

Bij een carburateur regel je met zo’n mengselschroef trouwens alleen maar nuance in een beperkt gebied. Bij een dieselpomp kun je met te enthausiast draaien een waanzinnige roetgenerator krijgen als een oude stoomloc.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 september 2006 02:33 PM
  [ # 159 ]
mpostma schreef:

@Bram: Een dieselpomp heeft absoluut geen stelschroef waarmee je het inspuittijdstip kan afstellen, dat kan idd alleen door de gehele pomp te verdraaien.

De stelschroef waar hierover overloos wordt gediscusseerd wordt ook wel rookstop genoemd. Door deze bij te draaien, zal hij over het gehele toerenbereik meer of minder brandstof doseren.

Ik hoorde deze naam van een monteur die werkt bij http://www.spaarnestad.nl toen ik daar met 1 van mijn eerdere TZD-turbo’s was en die er toen aan zat te draaien Cool
Dus ik zal eerdaags eens naar hen toegaan en hen zeggen dat dit volgens jou niet klopt. Wink
Ik had het dus niet van mijzelf.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 september 2006 03:17 AM
  [ # 160 ]

Re: nieuwe vraag

Keezx schreef:

Marten weet waar hij het over heeft, mij reactie was voor Karel…..
Een dieselpomp heeft geen mengselschroef of iets wat je daar mee kan vergelijken.

Zeg keezx, heb jij nooit geleerd dat alles waar “te” voor staat niet goed is?
Ik quote mijzelf:

Versimpel je het (te) ver, dan kun je spreken van een “mengselschroef” bij een dieselpomp.

Het zit ‘m soms in de details hè?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 september 2006 03:20 AM
  [ # 161 ]
Bram schreef:
mpostma schreef:

@Bram: Een dieselpomp heeft absoluut geen stelschroef waarmee je het inspuittijdstip kan afstellen, dat kan idd alleen door de gehele pomp te verdraaien.

De stelschroef waar hierover overloos wordt gediscusseerd wordt ook wel rookstop genoemd. Door deze bij te draaien, zal hij over het gehele toerenbereik meer of minder brandstof doseren.

Ik hoorde deze naam van een monteur die werkt bij http://www.spaarnestad.nl toen ik daar met 1 van mijn eerdere TZD-turbo’s was en die er toen aan zat te draaien Cool
Dus ik zal eerdaags eens naar hen toegaan en hen zeggen dat dit volgens jou niet klopt. Wink
Ik had het dus niet van mijzelf.

Stuur Keezx er maar op af; die legt het vast héél duidelijk en geduldig uit Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 12 september 2006 12:38 AM
  [ # 162 ]

lucht in filter

Op*lucht*ing. Geen problemen meer met luchtbellen na vervangen stukje slang van vaste leiding onder auto (kunststof, geen staal) naar dieselvoorverwarmer. Dank voor het meedenken allen en degenen die het dichtst in de buurt zaten!
Gr,MrW

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 13 september 2006 11:26 PM
  [ # 163 ]

Leuk onderwerp dit “grote diesel topic”

Ikzelf heb al heel wat honderdduizenden kilometers praktijkervaring met diverse XUD motoren en mijn conclusies zijn het volgende:

Neem er 1 zonder turbo, cilinderkoppen van de TD’s willen regelmatig sneuvelen. Daarbij hebben de 1769cc tubo motoren een beetje een ademtekort tussen de 1000 en 2000 toeren die ongeblazen diesels vind ik daarom wat lekkerder…..

En zorg dat je een Bosch-pomp hebt.
Lucas (the King of Darkness) pompen gaan eerder stuk dan de Bosch pompen. Heb zelf ook eens een Lucas pomp gehad, de motor sloeg op hol en startte warm nooit echt lekker, na vervangen door een Bosch altijd na de eerste klap lopen….. warm en koud!!

Overigens willen bij de Berlingo en jumpy diesel nog wel eens de voorkamers loskomen en in de verbrandingsruimte vallen met alle gevolgen vandien…

Verder niets dan lof over die ouwe trouwe dieseltjes, rijdt nu in een 93’er BX tgd met 458.000 kilometers en de overigens originele motor loopt eerlijk waar als een nieuwe!!! Weinig olieverbruik en veel vermogen!
Maar ik kan niet wachten tot m’n CX op LPG klaar is!

Groeten!
Mike

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 september 2006 11:35 PM
  [ # 164 ]
CEE-IKS schreef:

Neem er 1 zonder turbo, cilinderkoppen van de TD’s willen regelmatig sneuvelen. Daarbij hebben de 1769cc tubo motoren een beetje een ademtekort tussen de 1000 en 2000 toeren die ongeblazen diesels vind ik daarom wat lekkerder…..

De XUD9TE en XUD11 TE (resp. 19 TD en 21 TD) zijn cilinderkopsgewijs best hufterproof en hebben niet zo’n last van dat turbogat zoals de 18 TD dat heeft. Dat zijn motoren die prima zijn aan te raden met turbo.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 13 september 2006 11:44 PM
  [ # 165 ]
CEE-IKS schreef:

Neem er 1 zonder turbo, cilinderkoppen van de TD’s willen regelmatig sneuvelen. Daarbij hebben de 1769cc tubo motoren een beetje een ademtekort tussen de 1000 en 2000 toeren die ongeblazen diesels vind ik daarom wat lekkerder…..

De XUD9 is voor de Xantia anders zeer ernstig underpowered en het lijkt erop dat dat reden is dat die de 4 ton niet halen…....

Profiel  
 
 
11 van de 14
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook