Dat zou best weleens kunnen dat het gaat irriteren en vemoeidheid gaat veroorzaken. Ik ga het gewoon eens een keer uitproberen en zie wel hoe het bevalt, voor het zelfde geld is het heel rustgevend :
Door gebruik te maken van blauwe insteek-LED,s ipv te gaan solderen enzo met losse LED,s zoals die kerel met zijn Saxo kan ik het makkelijk weer eruit halen.
Ja dat is een betere foto, zo zag het er bij mij ook uit, echter de rode streepjes op de snelheids meter waren nog rood bij mij. Zo te zien heeft hij gewone LED’s met weerstand gebruikt, ik heb van die speciale 12V LED’s gebruikt die je er zo kan insteken. Mocht het je niet bevallen dan kan je ze er ook zo weer uit halen.
Het enige nadeel dat ik vind en dat zie je ook op zijn foto’s is dat de witte wijzers slecht te zien zijn onder invloed van het blauwe licht. Ik denk dat de oplossing is om ze een ander kleurtje te geven, bij voorkeur een blauwe tint, als het goed is dan licht de wijzer wit op onder het blauwe licht.
Het licht word er zo te zien wel feller van, tenzij je het bij kan regelen met zo een schuifje links van het stuur (wat de Reflex niet heeft) zou het weleens te (irriterend) fel kunnen zijn. Ik weet niet welke LED’s hij heeft gebruikt en hoe fel deze zijn, de insteek LED’s die ik heb gebruikt zijn speciaal voor het instrumenten paneel. Ik vond het resultaat met mijn experiment goed, zo op het eerste gezicht was het licht niet irriterend fel.
Afhanklijk of je een temp.meter heb, ben je 2x 6,95 of 3x 6,95 kwijt zonder gesoldeer en schuren en mocht je het niet mooit vinden, dan kan je het er zo weer eruit halen.
Blauw vind ik ondertussen een beetje afgezaagd…en lijkt mij oomk niet echt prettig…
Groen is rustig en past goed bij de berline’s.
En ik hoorde witte tellerplaten met oranje naald en cijfers? mmm lijkt me erg mooi in de sportieve Cit’s.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik schroef er bij m’n Eend nog eens een bouwlamp in. De benzinemeter wordt beter verlicht dan de kilometerteller !
Schijt aan originaliteit.
Als ik zie dat de overgrote meerderheid groen kiest, dan klopt mijn idee niet. In niet zoveel auto’s is het groen, en ik dacht dat Citroën halsstarrig aan dat groen bleef vasthouden! Ze zijn maw goed bezig
Ik heb nu 1 lampje stuk en de linker helft van de snelheidsmeter doet het nu niet meer. Volgens mij zijn er veel meer dan 2 of 3 lampjes dus?
Even kijkend naar mijn bevindingen met het instrumenten blok uit de sloop-ZX (Aura) en wat er op die Duitse site staat.
Het zijn er 4 stuks, 1 links van de snelheidsmeter, 1 in het midden van de klok/toerenteller, 1 rechts van de klok/toerenteller en de laatste zit achter de brandstof meter. Deze 4 lampjes zorgen samen voor de verlichting van de snelheidsmeter, klok/toerenteller en brandstof meter.
Ik denk dus dat bij jouw het lampje links van de snelheidsmeter stuk is en dan word de linker helft inderdaad niet meer goed verlicht.
De temperatuur meter heeft een apart lampje en alle andere extra meters die niet in een Relfex of Aura zitten hebben denk ik ook hun eigen lampje.
Een verlichte wijzer (rode kleur) zoals in de C5 lijkt mij wel wat
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Na jaren van onderzoek in de 40er jaren is ontdekt dat blauw het licht is dat de mens het minst goed kan focussen. Een letter/cijfer in blauw is altijd onduidelijker/ onscherper dan in welke andere kleur.
Amber bleek het best en rustigst voor de ogen. Dat zit ook in de meeste vliegtuig cockpits..
Groen op de tweede plaats.
Ik vind dat golfblauw ook echt afschuwelijk….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat is Amber?
hoe ziet dat eruit?
Is Amber geen soort oranje?
Ik vind het Golf blauw heel mooi, maar ja, hoe snel raak je dat niet beu? Ik vind ‘t wel rustgevend, dat donkerblauw/paars…
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tussen bruin en oranje in…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik stem oranje. Dat wil zeggen, het zal wel amber zijn. Maar in mijn Visa II special uit “83 met satellietendashboard zat dus een amber/ oranjekleurige instrumentenverlichting, wat ik heel prettig vond voor mijn ogen, heel rustig. En met dat satellietendashboard en het 2 cil. boxergeluidje was het op een donkere winteravond net alsof ik in mijn eentje in een vliegtuigje op reis was… heel apart!! Maar met het groen van mijn BX kan ik heel goed leven hoor.
Wat ik me trouwens afvraag: er blijken dus blauwe leds te koop te zijn die je zo in de fitting van zo’n dashboardlampje kan steken, direct geschikt voor 12v dus. Valt zoiets ook in heldere versie (dus zonder kleurtje) te krijgen? Dat zou aardig schelen met het vervangen van dashboardlampjes. Met name voor de waarschuwingslampjes vind ik het wel geruststellend dat ze het gewoon doen. Bestaat dat? Ook gewoon bij Carpoint te krijgen? :
Niet in wit zie ik op de autostyle website maar wel in Groen en Rood.
EU T5G 6,95
LED Green T-5 LED Instrument Light 2pcs/cardl
€ 6,95 /2 stuks
EU T5R 6,95
LED Red T-5 LED Instrument Light 2pcs/cardle
€ 6,95 /2 stuks
In ieder geval is het een T-5 fitting en zien de LED er niet zo uit: (plaatjes kloppen niet helemaal op de website)
Maar zoals de LED’s met een T10 fitting, de blauwe LED’s die ik heb zien er precies zo uit maar dan de kleinere T-5 fitting.
Verder zag ik iets nieuws op de website “Black Performance Instruments”, meters met een zwarte glasplaat en witte LED’s erachter.
De meter word pas zichtbaar bij het aanzetten van het contact
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
En levert dat geen problemen met de polariteit? Ik heb begrepen dat die LEDjes er gevoelig voor zijn hoe je ze er in steekt. Dat wil zeggen, je mag + en - niet met elkaar verwisselen, bij een gloeilampje maakt dat niets uit. Hoe is dat opgelost? Of maakt dat in dit specifieke geval niets uit?
Ook met deze speciale LED’s voor het instrumentenpaneel moet je op de + en - letten, gewoon even de contactpunten waar je de zwarte lamphoudertjes indraait meten. De LED zelf heeft binnenin een kort en een lang pootje, zo kun je + en - onderscheiden. Wat nu + en - is moet je ook hier even uittesten met een 12V voeding.
Het is wel even uitproberen, je vergist je wel snel omdat het allemaal klein is en je de zwarte houders een kwartslag moet vastdraaien.
Het is daarom het beste om een externe 12V voeding aan te sluiten op het blok en dit lekker thuis te doen, zoals ik het heb gedaan/zoals op die Duitse site.