Simpele Ziel schreef:Overigens lijkt de schets van de xantia opvolger verdomd veel op de huidige 407…
de 407 heeft het platform geleend van de C5 (zonder de veerbollen), daarbij komen beide halfzusjes ook nog eens uit dezelfde fabriek !
(trouwens, de 407 trouwens ook met die zevende airbag uitgerust…)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Re: Nieuwe C5
tja het wordt zo langzamerhand tijd citroen de rug toe te keren, want als
ze niets beters hebben dan een kruising tussen iets van de ford en
volkswagen groep wat maakt het het dan nog bijzonder?
Ook het hydraulische systeem is niet meer zoals bij de xantia en de
voorgangers en laat hierdoor te wensen over, eerlijk is eerlijk niet dat
het zich niet onderscheidt van de massa maar het is niet meer van ouds,
ervaren citroen rijders begrijpen wat ik bedoel.
Het is weer een model van het kuddedieren gedrag alles moet weer in de
nieuwe loek geen verschil meer tussen c2 c3 c4 en dan nu c5 allen met
dezelfde neus jammer het had zo iets onderscheidens kunnen zijn.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Re: Nieuwe C5
Sorry, Michael je heb me helemaal even met me neus op mijn foute spelling
gewezen ik heb het veranderd en bedankt
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Re: C5
Mambo schreef:Mooi , maar de “oude” is zeker na gewenning ( en ik ben er inmiddels aan gewend ) ook prima
Toch kunnen smaken verschillen
Wij vinden /vonden de 1e versie mooier dus hebben we
nog vlug een stockmodel gekocht, hoewel onze XM
nog een kwart jaar te lopen had
Maar wel 1 met ruitenwisser achteraan die ze aan de
foto’s van de facelift te zien alweer vergeten zijn terwijl
Xantia en XM -rijders daar aan gewend waren
In Frankrijk maakt PSA zich ernstig zorgen om de C5. De verkopen zijn enorm tegengevallen en de restyling is een jaar eerder gekomen dan gepland was. Het zou me niets verbazen als de C5 binnen twee jaar wordt opgevolgd. Jammer van dit PSA-beleid: de Xantia zie je in veel landen zowat op elke hoek van de straat, vooral in Spanje en Frankrijk. Een mooie opvolger van hetzelfde kaliber had dat verkoopsucces kunnen prolongeren. Helaas. De C5 zie je in Nederland nog het meest. In Frankrijk is het een zeldzaamheid op de weg en m.i. niet geheel onterecht. Hij biedt je niet dat plezier wat de Xantia en XM bood. Kostbare gemiste kans. De C4 zal dat wel goed moeten maken, door Xantia-rijders te paaien de Xantia in te ruilen op de C4. Overigens gaan de Franse onderstellen steeds meer op Duitse lijken qua stugheid. De C4 was een uitgelezen kans geweest om het hydraulische veersysteem in een betaalbare auto te introduceren. Smoesjes over de productiekosten geloof ik niet. De BX en GS(A) waren zeer betaalbare auto’s!
Misschien wordt onze XM wel de laatste Citroën… wat bind je nog aan dit merk?
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Je spreekt alsof je zelf ervaring hebt? Maar ik zie nergens staan dat je een C5 rijdt?
Betaalbaar—> Mag ik je er dan ook even aan helpen herinneren dat de goedkoopste C5 10.000 Euro goedkoper is dan de goedkoopste XM ooit en dat de C5 net zo duur is als destijds de Xantia…...
De C5 is destijds op de markt gekomen als alternatief voor de Xantia en tijdelijk voor de XM totdat de C6 er zou komen. Qua comfort doen de Xantia en de C5 niet veel voor elkaar onder. De Xantia is iets comfortabeler geveerd dan de C5, daar staat tegenover dat C5 qua uitvoering en luxe op het niveau van de XM zit en misschien nog wel een stukje daarboven. De XM heeft bij zijn introductie niet echt veel stof doen opwaaien en daar zijn er in de loop van de jaren ook niet zo heel veel van verkocht terwijl de C5 toch echt een eigen gezicht heeft en een “spraakmakend” uiterlijk.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas schreef:Je spreekt alsof je zelf ervaring hebt? Maar ik zie nergens staan dat je een C5 rijdt?
Betaalbaar—> Mag ik je er dan ook even aan helpen herinneren dat de goedkoopste C5 10.000 Euro goedkoper is dan de goedkoopste XM ooit en dat de C5 net zo duur is als destijds de Xantia…...
De C5 is destijds op de markt gekomen als alternatief voor de Xantia en tijdelijk voor de XM totdat de C6 er zou komen. Qua comfort doen de Xantia en de C5 niet veel voor elkaar onder. De Xantia is iets comfortabeler geveerd dan de C5, daar staat tegenover dat C5 qua uitvoering en luxe op het niveau van de XM zit en misschien nog wel een stukje daarboven. De XM heeft bij zijn introductie niet echt veel stof doen opwaaien en daar zijn er in de loop van de jaren ook niet zo heel veel van verkocht terwijl de C5 toch echt een eigen gezicht heeft en een “spraakmakend” uiterlijk.
Ik heb zelf geen C5, maar heb er vaak genoeg in gereden, met name de HDI-versies.
Wat betreft prijzen: De XM kostte inderdaad meer dan een C5, maar de C5 is toch echt duurder dan een Xantia: de goedkoopste C5 kost nu ca. 2500 euro meer dan destijds de Xantia 1.8 16V Plus. Daar komt bij dat de C5 fors groter is, dus duurder in wegenbelasting en minder handelbaar. Verder duurder in onderhoud en velen houden niet van de vering (het imago is helaas nog steeds erg negatief). Daar komt bij dat de C5 is diverse Franse testen er altijd zo’n beetje als slechtste uit komt. Met name de afwerking en weggedrag (!) wordt als matig tot redelijk bestempeld. De C5 was beslist geen opvolger voor de Xantia, hij moest een gat vullen tussen de Xantia en XM. Mensen die de C5 te groot of te duur vonden, werden bediend met een Xsara. Ik geloof er niks van dat het grote Xantia-publiek (waarvan velen nog een BX hadden) tzt over zullen stappen op een C5.
Persoonlijk: als ik me Citrofilie opzij zet, vind ik de C5 gewoon een saaie auto en betreur dat zoiets ooit door Citroën op de markt is gebracht. Dat eigen gezicht en spraakmakend… de C5 heeft veel weg van de laatste Opel Omega. En die grote wielkasten… Men neemt het Calvet (destijds de president van PSA) de lancering van de C5 zeer kwalijk. Er staat een leuk stuk over in een Franse autoblad (l’automobile dacht ik). Met de nieuwe Laguna en 407 verwacht men er weinig van de nieuwe C5. Daaruit maak ik op dat de C5 hooguit nog een paar jaartjes blijft bestaan, maar dat de opvolger er spoedig zal zijn. Ik hoop het.
Afgezien van het model erken ik de kwaliteit wel van de C5. Helaas veel te veel hard plastic (deuren), maar de auto is heerlijk stil (wel windgeruis) en veert bijna net zo soepel als de Xantia. Ben me wel ooit doodgeschrokken toen de regensensor aanstond en bij regen tegelijk alle ruiten sloot.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik vind hem zeker een stuk mooier dan de oude C5 die mijn hart tot op heden nog steeds niet gewonnen heeft.
de achterlichten hebben wel wat maserati in zich
ik ruik hier een ouderwetse kruisbestuiving
Wat voor citroen onderdelen zie je in een hedendaagse maserati dan?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Simpele Ziel schreef:Wat voor citroën onderdelen zie je in een hedendaagse maserati dan?
vroegah hadden ze een masarati blok in een platte ds gehangen en noemde dat sm…
fftopic
ík ben het andersom van mening, de huidige niet mooi, lijkt een beetje op de nieuwe 5serie, maar dan met een platte neus…
huidige kont is mooier…..sja….
Richard Kruizinga schreef:Wat betreft prijzen: De XM kostte inderdaad meer dan een C5, maar de C5 is toch echt duurder dan een Xantia: de goedkoopste C5 kost nu ca. 2500 euro meer dan destijds de Xantia 1.8 16V Plus.
Neem je de goedkoopste Xantia van toen (2001) en de goedkoopste C5 van toen (2001) dan was de C5 destijds precies 40 Euro duurder!!!!! Zo kan ik ook prijzen gaan vergelijken. Als je de prijs van de eerste Xantia gaat vergelijken met de laatste Xantia zit daar ook 4000 Euro verschil in.
Ik moet je gelijk geven over het imago van de C5. Iedereen die ik spreek vindt het een burgerbak en vind haar niet mooi, vooral de voorkant vind men saai.
Ik kan mijn Citrofilie niet aan de kant zetten en dus is het voor mij de enige auto die ik wil hebben op dit moment (die nieuw te koop is dan, want ik ben gebonden aan lease vanwege mijn werk). Dus even terugkomend op het onderwerp voordat we vermanend toegesproken worden. Het is een verbetering, alleen vind ik het weer jammer dat daar ook weer een prijsverhoging tegenover staat (zie http://www.autoweek.nl). Op dit moment kun je nog een C5 Difference II kopen waar bijna alles op zit voor de prijs die je normaal voor een Peugeot 307 betaald of een goedkope Renault Laguna en dat is straks dus niet meer mogelijk. Vandaar dat ik liever rijd in mijn huidige (oude) model met alle luxe dan in de nieuwe versie waarbij ik had moeten inleveren.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Vandaag gespot de nieuwe C5 bij een dealer op het Industrie terrein Spaanse Polder in Rotterdam. Alle monteurs en verkopers stonden eromheen om een klein proefritje te maken. Hoewel het 15:00 was, moest ik toch even in mijn ogen wrijven toen ik de nieuwe C5 voor me de hoek om zag komen, ik dacht effe dat ik nog sliep.
In het echt ziet de nieuwe C5 nog veel mooier uit. De achterlichten lijken veel op die van een Volvo.
Ja een volvo achterkant… die voorkant is wel mooi ! dat krijgt de Xsara ook….
De Xsara?
vast niet,
maar de C4 wel!
ligt de productie van de Xsara eigenlijk al bijna stil?