3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
gevolgen einde grijs kenteken ???
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 26 augustus 2004 02:31 PM
  [ # 31 ]

“tsja uhm…mijn tractor is opengebroken op de Dam Surprisedops: “

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
WaJo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004

- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Gepost: 06 december 2004 03:34 PM
  [ # 32 ]

Om maar weer een beetje on-topic te komen.
Ik vond gisteren toevallig een bericht op de site van LEASEPLAN over de nieuwe grijskenteken regeling. Lijkt me een helder verhaal.

Wat gebeurt er met het grijze kenteken?
Het kabinet wilde oorspronkelijk de belastingvoordelen van bestelauto’s, het zogenoemde grijze kenteken, voor iedereen afschaffen. Op voorstel van de Tweede Kamer blijft het grijze kenteken behouden voor ondernemers en wordt alleen het onbedoelde gebruik door particulieren ‘bestreden’. Ook voor bestelauto’s met een bijzondere inrichting voor gehandicapten, blijft het grijze kenteken bestaan.

Hoe ziet de huidige regeling er uit?
Nu geldt voor bestelauto’s een lagere motorrijtuigenbelasting dan voor personenauto’s. Ook hoeven mensen die een nieuwe bestelauto kopen, geen BPM te betalen. De BPM is de belasting die betaald wordt bij de aankoop van een nieuwe personenauto of motorrijwiel.

Wat wordt er voorgesteld?
- Motorrijtuigenbelasting
Vanaf 1 januari 2005 wordt het tarief voor bestelauto’s in de motorrijtuigenbelasting verhoogd. Deze verhoging is ongeveer €76 per jaar per bestelauto. Voor bestelauto’s met een bijzonder inrichting voor gehandicapten zal deze verhoging niet gaan gelden.

Er ontstaan dus twee tarieven: Het lage tarief is bedoeld voor bestelauto’s met een bijzonder inrichting voor gehandicapten; het hogere tarief voor alle andere gebruikers.

- BPM
In het voorstel wordt de bestelauto belast met BPM op dezelfde wijze als dat personenauto’s met BPM worden belast. Voor BTW-ondernemers en gehandicapten blijft het grijze kenteken bestaan. De BPM die zij betalen wordt teruggegeven door de Belastingdienst. Deze maatregel zal naar verwachting medio 2005 in werking treden.

Wat betekent dit voor particulieren?
Particulieren zullen vanaf medio 2005 bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto altijd BPM moeten betalen. Ook de motorrijtuigenbelasting zal per medio 2005 voor particulieren worden verhoogd tot het niveau van de personenauto.

De eerder door particulieren aangeschafte bestelauto’s blijven buiten de heffing van de BPM. De verhogingen van de motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2005 en later nog eens per medio 2005 zullen ook op deze eerder aangeschafte bestelauto’s van toepassing zijn.

Wat betekent dit voor ondernemers?
Voor ondernemers blijft het grijze kenteken bestaan. BTW-ondernemers krijgen een recht op teruggaaf van BPM voor bestelauto’s die meer dan bijkomstig in de onderneming worden gebruikt. Ook komen zij in aanmerking voor een verlaagd tarief in de motorrijtuigenbelasting. Dit tarief wordt per 1 januari 2005 wel verhoogd met €76 per bestelauto per jaar.

Een ondernemer die een nieuwe bestelauto koopt, betaalt aan zijn leverancier een bedrag inclusief BPM. De koper vraagt de BPM vervolgens terug bij de Belastingdienst. Voor de motorrijtuigenbelasting zal vanaf het eerste moment waarop een ondernemer over een bestelauto beschikt, het juiste tarief van toepassing zijn.

Wat betekent dit voor gehandicapten?
Voor gehandicapten, die voor hun vervoer zijn aangewezen op een bestelauto, blijft het grijze kenteken bestaan. Het gaat hier om bestelauto’s met een bijzondere inrichting voor gehandicapten. Zij krijgen een recht op teruggaaf van BPM. Ook houden zij het huidige tarief in de motorrijtuigenbelasting. De verhoging van het bestelauto-tarief in de motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2005 zal niet gaan gelden voor gehandicapten.

Is de afschaffing van het grijze kenteken al definitief?
De maatregelen zijn nu nog voornemens van het kabinet. De beoogde ingangsdatum is deels 1 januari 2005 en deels medio 2005. Of dit gebeurt, is afhankelijk van goedkeuring door de Eerste en Tweede Kamer. Uiteraard houden wij u op de hoogte.

(bron: http://www.minfin.nl)

(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}


Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook