Hallo,
Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Ufuk en ben hier nieuw op het forum. Zoals velen van jullie (iedereen )ben ik verliefd op de DS. Ik ben denk ik (waarom ik dat denk weet ik niet) waarschijnlijk de jongste onder de Citroënfans hier (19).
Ik wil zelf een DS aanschaffen. Ik wil deze DS ook dagelijks gebruiken. Mijn vader vertelt mij (hij heeft wel een beetje gelijk) dat zulke auto’s niet echt geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Vaak staat er bij advertenties dat de auto die te koop staat, geschikt is voor dagelijks gebruik. Ik vraag me dan ook af, of de DS echt geschikt is voor dagelijks gebruik. En hoeveel zou ik kwijt zijn voor een degelijke DS? Of denken jullie dat het verstandiger is om een wat goedkopere DS te nemen en te kijken of het allemaal wel wat voor me is? Het zou helemaal top zijn als ik ergens een DS kan huren.
Hier een voorbeeld van een advertentie:
Citroën ID19B, 1969
Knappe DS met LPG voor evt. dagelijks gebruik uit 1969, type ID19B. De auto heeft de originele kleur ‘blanc stellaire’ , stuurbekrachtiging en leren bekleding (vertoond scheurtjes).
APK tot sept. ‘04, recent nieuwe voorraad- en veerbollen, bodem is goed, Prijs €2950. Staat in het midden van het land in De Glind, dit is een dorpje tussen Barneveld, Scherpenzeel en Amersfoort.
Vraagprijs: € 2950
Telefoon: 0342-450969
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Nothing to do to make it more beautiful, because it’s already is…
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
UFuk
Dagelijks gebruik van een DS kan prima mits je regelmatig onderhoud pleegt! Bij de DS moet officieel elke 6000 km een kleine beurt gedaan worden.
Als je zelf handig bent kan je problemen verhelpen voordat er iets echt kapot gaat.
Wordt lid van de citroen iddsclub en lees de aankoop wijzer.
ds’en zijn wel te huur maar dan mag je nooit zelf rijden. Ga naar de verschillende ‘dealers’ en doe alsof je geintereseerd bent. je mag dan vaak wel proefrijden!
hoi
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb zelf 10 jaar een DSpécial gehad. Gedurende 5 jaar was het onze enige auto en maakten we er dan ook dagelijks gebruik van.
Op zich is een DS of ID goed geschikt voor alledaags gebruik. Zoals Bogaard77 al schrijft, is het van belang om regelmatig onderhoud te plegen. Houd er wel rekening mee dat een DS bijzonder gevoelig is voor nattigheid, vocht, pekel en noem maar op. Er zitten zoveel holle ruimten in waar water in kan komen dat het soms wel een aquarium lijkt. In dat opzicht is het (eigen ervaring ops: ) wel enigszins af te raden om tegenwoordig in zomer EN winter bij alle mogelijke weersomstandigheden je DS zonder voorbehoud in te zetten. Maar, zoals met zoveel kwesties: er zijn genoeg DS-rijders die denken: “niet lullen, dat ding is gemaakt om veel en comfortabel te sturen” en dus zoveel als mogelijk is in de Godin stappen. En er zijn er net zoveel die de Godin zoveel mogelijk ontzien en haar alleen bij mooi droog weer uit de stalling halen. Dus: technisch kan het (motor is onverwoestbaar), de auto is vlot genoeg voor het hedendaagse verkeer, maar je moet de andere kant ook afwegen, en dat kun je alleen zelf doen
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
k rijd zelf DS voor dagelijks gebruik (woon/werk + al de rest. Enkel op reis ga ik met de 2cv), hiervoor heb ik mijn bedrijfswagen opgezegd. Ik rij er jaarlijks ongeveer 30.000km mee.
Dagelijks DS rijden is dus absoluut geen probleem, toch moet je rekening houden met enkele “ongemakken” die je in moderne auto’s niet hebt:
- Te warm: Misschien is dit wel eigen aan mijn exemplaar maar in de zomer helpt enkel (rap) rijden om wat verkoeling te brengen in de wagen. Er komt nogal wat hitte van de motor naar binnen. De ventilatie afzetten heeft dan weer als gevolg dat de motor rapper gaat verhitten (1maal rood lampje gehad deze zomer)
- Te koud: In de zomer voldoet de Zuid-Franse verwarming niet. Een dikke jas en handschoenen zijn aangeraden
- Te nat: Bij langdurige and hevige nattigheid heb je steevast last van het aandampen van de ruiten. Niet veel aan te doen buiten je ruiten openzetten. Dat is echter niet zo aangenaam rijden om 7u ‘s morgens op een koude winterdag.
- Veel in garage: Of je het wilt of niet, een DS heeft aandacht nodig. Zorg dat je een goede (goedkope) garagist weet .
- Oude auto: Het is en blijft een auto van meer dan 30 jaar oud, en bijgevolg is er zowieso sprake van slijtage (tenzij je een volledig gerestaureeerd exemplaar hebt, maar breek dan je spaarport maar al open!). Meestal zijn het kleine dingen (contactslot heeft het bij mij deze week begeven) die met een minimum aan kosten/moeite kunnen verholpen worden, maar je moet er zeker rekening mee houden. Ik ben dan ook aangesloten bij VAB (pechverhelping). Dit kan ook voor soms onverwachte kosten zorgen.
- Banden: 1 woord: DUUR! En hoe meer je er mee rijd, hoe rapper ze slijten natuurlijk.
Voor mij persoonlijk weegt dit allemaal niet op tegen het rijplezier dat ik elke dag kan ervaren. Als je er op wilt vertrouwen als dagelijkse auto koop je natuurlijk best een “degelijk” exemplaar (vraag raad aan experts).
Voor de volledigheid:
- DSuper5 1974 op LPG
- Ik tank op kosten van het werk (niet onbelangrijk gezien het verbruik!)
Ufuk,
die DS staat al een tijdje te koop (+/- een jaartje) als hij/zij dan
een jaartje in een weiland heeft gestaan,wat ik bijna wel zeker weet,
kun je er wel vanuit gaan dat hij/zij meer rot dan gaaf is !!!!
met name het chassis krijgt op zijn donder.
dus: bezint er gij begint
een ds23inj rijder
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Kijk eens, dus kheb leeftijdsgenoten!
Als ik een DS neem (wat hoogstwaarschijnlijk gaat gebeuren) ga ik hem dus voor dagelijks gebruik gebruiken. Dat betekent dus ook gemiddeld 4 x in de werkweek van Ede naar Apeldoorn. Een dagtotaal van 60 km. En dat is dan om de 3 maanden, want de 3 maanden daarna rij ik mee met een collega (en zo wisselt dat af) Wij hebben geen carport, dus die auto staat gewoon bij ons voor de deur. Ik denk dat dat wel gewoon kan, aangezien een paar blokken verder iemand een turqoise-DS in een parkeervak heeft staan.
Hoeveel verbruikt zo’n DS 21 eigenlijk? Ik zou het waarschijnlijk zo kunnen vinden, maar ow wat een gemakszucht
Is er trouwens een medeforumgebruiker die in Ede en omgeving woont????
Nothing to do to make it more beautiful, because it’s already is…
Ufuk schreef:Wij hebben geen carport, dus die auto staat gewoon bij ons voor de deur. Ik denk dat dat wel gewoon kan, aangezien een paar blokken verder iemand een turqoise-DS in een parkeervak heeft staan.
Dat kan, maar laat dan de auto eerst goed bekijken op de staat van de bodem, de holle ruimten, balken e.d. en als dat allemaal in orde is, laat dan de auto een goede conserverende antiroestbehandeling geven. Zoals ik al zei, heeft een 30 jaar oude DS aardig te lijden van ons klimaat. Ik heb dat destijds ook gedaan en het had zeker resultaat.
Ufuk schreef:
Hoeveel verbruikt zo’n DS 21 eigenlijk? Ik zou het waarschijnlijk zo kunnen vinden, maar ow wat een gemakszucht
Veel! Denk anders ook eens aan een ID of DSpécial. Veel eenvoudiger en overzichtelijker qua techniek en als je wat vaker langere ritten maakt (dus constant door kunt tokkelen tussen Ede en Apeldoorn) scoor je met een goed afgestelde ID gemakkelijk 1:10. In de stad gaat het verbruik echter rap omhoog. Een speciaal voor klassiekers ontwikkelde electronische ontsteking (123 of Retronics) is zeker het overwegen waard. Tast de originaliteit niet aan en heeft beslist effect. Ik heb destijds een Retronics laten monteren: auto start beter, loopt mooier rond en is iets zuiniger. 123 schijnt overigens ook een goed alterntief te zijn, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaringen mee.
Tip: een DS of ID kan vanwege de apart ingezette harde klepzittingen gewoon op Euro 95 rijden!! Ik heb dat 10 jaar zonder problemen gedaan.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ufuk vraag:
Hoeveel verbruikt zo’n DS 21 eigenlijk?
Ik rij met een DS 21 Pallas 1968 van 109 DIN/pk zo’n 50%stad en 50% grote weg.
Op de grote weg kom ik aan de 1 op 9.8 gemiddeld.
Of je nu 90 of 130 km/h rijd, dat maakt slecht een paar tiende in’t verbruik uit.
Bij kortere afstanden (stads) kom ik aan de 1 op 8.7 km.
Grote verschillen vind ik als het kouder wordt, dan daalt het verbruik aanzienlijk en is het
per tank beurt soms 1 op 7.8 km
Het totale gemiddelde wat ik in al de jaren dat ik de auto heb rij is 1 op 9.07
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
roland schreef:Op de grote weg kom ik aan de 1 op 9.8 gemiddeld.
Of je nu 90 of 130 km/h rijd, dat maakt slecht een paar tiende in’t verbruik uit.
Bij kortere afstanden (stads) kom ik aan de 1 op 8.7 km.
Grote verschillen vind ik als het kouder wordt, dan daalt het verbruik aanzienlijk en is het
per tank beurt soms 1 op 7.8 km
Het totale gemiddelde wat ik in al de jaren dat ik de auto heb rij is 1 op 9.07
Ik neem aan dat het verbruik bij kouder weer stijgt naar krap 1:8 en dat je actieradius daalt .
(Sorry, kon het niet laten, en het zijn trouwens geen verkeerde waarden voor een DS 21 )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik zou nooit in een ds gaan rijden als ik geen onderdak had voor haar.
dat is op zeker binnen no time het slopen van de ds.
ik raad het ten sterkste af in elk geval
erik wijngaarden schreef:ik zou nooit in een ds gaan rijden als ik geen onderdak had voor haar.
dat is op zeker binnen no time het slopen van de ds.
ik raad het ten sterkste af in elk geval
Ik ben het daar wel mee eens. Het kan, maar is niet ideaal. Nadat onze Godin een paar jaar een schone buitenslaapster was geweest, zijn we met succes op zoek gegaan naar een drive-in woning, zodat we haar onderdak konden geven. Ik kom nu niet op mijn eerdere antwoord aan Ufuk terug, maar hoop wel voldoende duidelijk te hebben gemaakt dat niet de techniek het grootste struikelblok is bij de aanschaf (en vooral het rijdend houden van de DS), maar vooral haar “geraamte en kleding” in relatie tot ons klimaat.
Als ik nu opnieuw de keuze en mogelijkheid had om een DS aan te schaffen (dat zou dan trouwens weer een ID zijn ), dan zou ik dat nu inderdaad alleen doen als ik onderdak had.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Jaaaa, in het vorige huis waar ik woonde hadden we een carport. Niet helemaal afgesloten, maar wel overdekt. En laat mij nou eens jaloers zijn op mijn neef die de beschikking heeft over een carport die aansluit aan een garage!
Het enige wat ik in het huidig fort kan doen is de godin met een hoes bedekken. Zou dat enigszins bescherming bieden? Ik denk dat als je een goed afsluitende hoes eroverheen trekt, dat het vocht dan rechtstreeks de grond induikt (correct me if i’m wrong). Maarja, je zult ook menig regenbuien onder het rijden meemaken.
De verzekering, is dat gewoon bij een willekeurige maatschappij zoals Centraal Beheer te regelen? Of zijn er maatschappijen speciaal voor oldtimers? Bij Centraal Beheer ben ik wel verzekerd van 30% korting op een autoverzekering wat door mijn werk geregeld wordt
Nothing to do to make it more beautiful, because it’s already is…
Ufuk schreef:
Het enige wat ik in het huidig fort kan doen is de godin met een hoes bedekken. Zou dat enigszins bescherming bieden? Ik denk dat als je een goed afsluitende hoes eroverheen trekt, dat het vocht dan rechtstreeks de grond induikt (correct me if i’m wrong). Maarja, je zult ook menig regenbuien onder het rijden meemaken.
Het is in dat geval wel zaak om een speciale ademende hoes te gebruiken. Kijk eens op http://www.firstclassadditions.nl/
Ufuk schreef:
De verzekering, is dat gewoon bij een willekeurige maatschappij zoals Centraal Beheer te regelen? Of zijn er maatschappijen speciaal voor oldtimers? Bij Centraal Beheer ben ik wel verzekerd van 30% korting op een autoverzekering wat door mijn werk geregeld wordt
Kwestie van jezelf goed laten informeren. Er zitten nogal eens onhandige clausules of uitsluitingen aan wanneer je de auto dagelijks voor woon-werk verkeer wilt gebruiken. Het is zelfs zo geweest (weet niet of dat nog zo is), dat je je klassieker niet als klassieker kunt verzekeren wanneer je een lease-auto van je werk hebt, omdat de klassieker dan volgens de voorwaarden niet een 2e auto is (lease-auto staat niet op je eigen naam). Kijk ook uit met taxaties. Neem eens contact op met de ID/DS Club (ik ben al een jaartje geen lid meer en weet dus ook niet of ze nog iets met verzekeringsadvies doen). Succes bij het maken van je keuzes.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Tip: kijk voor antiroestbehandelingen eens op http://www.janvanegmond.nl/
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik heb een aantal jaren een DS gehad, niet voor dagelijks gebruik overigens, en deze moest door, door het ontbreken van een garage, dagelijks buiten staan. Toen ik haar kocht was de bodem nog vrij gaaf op wat kleine plekjes na maar dit verandert vrij snel als ze altijd buiten staat.
Op zich is het rijden met nat weer dan nog niet het grootste probleem maar het stilstaan met nat weer. Ook ik heb zo’n hoes over de auto heen gehad, probleem dan is dat je een “tent” idee creëert, dus dat al het vocht binnen die hoes blijft hangen waardoor je het probleem alleen maar verergert omdat het vocht dan alle tijd heeft om in alle holle ruimtes te kruipen. Je moet gewoon een dichte garage hebben als je lang van de auto wil genieten, verwarmd bij voorkeur natuurlijk maar dat is niet altijd mogelijk. Probeer anders een garage te huren, dat heb ik nu eindelijk voor elkaar gekregen, echter nu heb ik geen DS meer om erin te zetten. Ook een tip is om een DS te vinden die getectyleerd is.
Overigens zit er in Bennekom (bij Ede) een hele goede DS garage (Garage Jansen aan de Edeseweg 40a), deze is echter wel vrij duur qua uurloon (vandaar dat ik ook de bodem daar niet heb laten doen, maar de auto gewoon verkocht heb). De mijne is daar altijd in onderhoud geweest en dat is altijd prima bevallen.
Suc6, ik hoop je voorbeeld over een aantal jaren ook weer te volgen.
P.S. hier nog een aantal addressen waar je ook eens zou kunnen kijken
http//www.bieberg.nl/
http//www.garage-timmer.nl/
http//www.garedunord.nl/web/index.htm
http//www.dsadvies.nl/
http//www.wielinga-wommels.nl/
http//www.bertpastoor.nl/
http//www.basreeskamp.nl/
http//www.beaucars.nl/
En natuurlijk
http//www.citroeniddsclub.nl/
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
hallo Ufuk,
je eerste optie:
Citroën ID19B, 1969
Knappe DS met LPG voor evt. dagelijks gebruik uit 1969, type ID19B. De auto heeft de originele kleur ‘blanc stellaire’ , stuurbekrachtiging en leren bekleding (vertoond scheurtjes).
APK tot sept. ‘04, recent nieuwe voorraad- en veerbollen, bodem is goed, Prijs €2950. Staat in het midden van het land in De Glind, dit is een dorpje tussen Barneveld, Scherpenzeel en Amersfoort.
Vraagprijs: € 2950
Telefoon: 0342-450969
IS VERKOCHT
maar gelukkig voor jou (en alle andere) zijn er nog genoeg over
zie: http://www.citroeniddsclub.nl
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.