Ja hoor ik heb weer eens wat…...
Wil ik gister-ochtend wegrijden start m’n auto niet…
Het was net alsof de motor geen benzine kreeg, dus 1st de benzinepomp gecontroleerd. Die deed het dus inderdaad, ook leidingen nagekeken, en benzinefilter vervangen (had ik nog liggen). Gevolg: Auto start nog niet
Iemand enig idee wat het kan zijn? Is het de injectie die rot is? Of is het de ontsteking? Of iets anders??????
Hoe kan je de injectie en ontsteking het beste controleren??????
Giel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
trek er een bougie uit. Kijken of ie vonkt. Ja, dan heb je ontsteking. Is de bougie nat? dan heb je injectie.
De citroen kennende is het waarschijnlijk een zekering of zo die kapot is..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee een zekering is het niet. Had er in niet bijgezegd, dat de auto wel loopt als je hem aanduwt en dan koppeling op laat komen. Maar of dit elke keer het geval is weet ik niet, heb niet zo’n zin om elke keer te duwen
Hoe zit het ook alweer met de “aanslag” op een bougie. Als ie wit is het mengsle te arm?? en zwart te rijk of juist andersom????
Giel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lijkt op een spanning probleem. Half lege of slechte accu.
De startmotor gaat wel rond?
zwarte bougie : te rijk. vette bougie ( ook zwart) olieverbruik.
Heel wit, te heet geweest, meestal een arm mengsel.
grijzig: Prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
giellie schreef:Had er in niet bijgezegd, dat de auto wel loopt als je hem aanduwt en dan koppeling op laat komen.
Ja, dat is een heeeel ander verhaal dan. Waarschijnlijk is je startmotor wat gaar en levert weerstand in het circuit waardoor er geen stroom voor goede vonk overblijft. Controleer de min- en pluskabels (aansluitingen aan beide kanten). Doet je startmotor het wel goed verder?
bogaard77 schreef:Lijkt op een spanning probleem. Half lege of slechte accu.
De startmotor gaat wel rond?
Als ie bij aanduwen wel start, dan zou het echt een spanningsprobleem moeten zijn, want het enige dat je dan overslaat is de startmotor die heel veel spanning nodig heeft.
Bij een slechte accu kan het zo zijn dat de startmotor zo veel spanning wegtrekt dat er te weinig overbkijft voor de ontsteking.
Controleer dus de accu en laat ook iemand de spanning meten op de accu tijdens het starten.
Eric Vertogen schreef:bogaard77 schreef:Lijkt op een spanning probleem. Half lege of slechte accu.
De startmotor gaat wel rond?Als ie bij aanduwen wel start, dan zou het echt een spanningsprobleem moeten zijn, want het enige dat je dan overslaat is de startmotor die heel veel spanning nodig heeft.
Bij een slechte accu kan het zo zijn dat de startmotor zo veel spanning wegtrekt dat er te weinig overbkijft voor de ontsteking.
Controleer dus de accu en laat ook iemand de spanning meten op de accu tijdens het starten.
Ja de startmotor doet het nog gewoon goed. Kan ook gewoon naar voren/achteren rijden op de startmotor. Maar het kan dus ook zijn dat de spanningsval te groot is…...
Ok dat is makkelijk te controleren
Maar ik vind het dan wel gek dat het eigenlijk van de ene op andere dag is…......, maar het is het meten waard
Thnx,
Giel
OK gisteren tussen de buien door de accu gemeten tijdens het starten.
WEl een klein beetje spanningsval, maar niet heelveel. Ging van 12.4 V naar 11.5V dus naar mijn mening nog genoeg voor de ontsteking.
Gisteren een klein beetje benzine in de carberateur (?) gegooid en dan met gas geven startte ie. Gelijk een stuk gereden en paar kaar de motor afgezet. Hij startte dan wel (was elke keer binnen de 5 minuten).
Vervolgens weer naar binnen gegaan en naar 1 uur nog een keertje gekeken, en ja hoor weer niet starten.
Benzine leiding loopt niet leeg…. Staat gewoon druk op. Iemand nog meer ideeen????????????
Giel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een gaar contactslot?
Heb ik ook wel eens gehad. In de startstand ging wel de startmotor rond maar kreeg de bobine geen spanning. Liet je de sleutel los dan herstelde de bobine spanning zich weer…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
giellie schreef:Gisteren een klein beetje benzine in de carberateur (?) gegooid en dan met gas geven startte ie.
Wat voor auto/motortype en welk bouwjaar betreft het?
Handjes schreef:giellie schreef:Gisteren een klein beetje benzine in de carberateur (?) gegooid en dan met gas geven startte ie.
Wat voor auto/motortype en welk bouwjaar betreft het?
Het is een ZX-Reflex uit ‘92. Motor 1.4i, vandaar ook dat vraagteken achter caberateur, want ik dacht een injectie geen caberateur had…
Giel.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
giellie schreef:Het is een ZX-Reflex uit ‘92. Motor 1.4i, vandaar ook dat vraagteken achter caberateur, want ik dacht een injectie geen caberateur had…
Giel.
Dat is inderdaad injectie. Het injectiehuis lijkt wat op een carburateur. Het lijkt er op alsof er iets fout gaat in de aanvoer van de benzine op verschillende tijdstippen (koude of warme motor). Met koude motor doet de aanvoer het blijkbaar niet goed. Het zou dan kunnen liggen aan de gaskleppotentiometer of de ECU die niet goed meer functioneert. Beide zijn nieuw zeer dure onderdelen, maar tweedehands goed te betalen (hoewel ze op de sloop dus ook vaak kapot zijn).
Je zou kunnen beginnen met de bougies en het benzinefilter te vervangen (achter bij je tank onder de auto ergens) en met 2 m/v even controleren of er een forse benzinestraal uit de leiding komt (lostrekken achter injectiehuis en in jampotje hangen) als je hem op contact zet. Er moet ong. 2 seconden benzine stromen, dan stopt het. De ECU regelt de benzinetoevoer.
Snelle methode: even langs dealer en de computer laten uitlezen op storingen.
Handjes schreef:
Giel.
Met koude motor doet de aanvoer het blijkbaar niet goed. Het zou dan kunnen liggen aan de gaskleppotentiometer of de ECU die niet goed meer functioneert.
Je zou kunnen beginnen met de bougies en het benzinefilter te vervangen (achter bij je tank onder de auto ergens) en met 2 m/v even controleren of er een forse benzinestraal uit de leiding komt (lostrekken achter injectiehuis en in jampotje hangen) als je hem op contact zet. Er moet ong. 2 seconden benzine stromen, dan stopt het. De ECU regelt de benzinetoevoer.
Benzinefilter is vervangen. Oude was erg vies, maar niet de oorzaak van t probleem.
Benzine toevoer hebben we idd gecontroleerd na injectie huis. Er komt iets meer dan 1 sec benzine uit.
Tja probleem ligt dan lijkt mij bij de ontsteking of de injector of idd de ECU.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
giellie schreef:Tja probleem ligt dan lijkt mij bij de ontsteking of de injector of idd de ECU.
Heb je de laatste tijd ook last van een onregelmatig stationair of spontaan uitvallen of te hoog toerental?
Als ik het zo hoor dan zou het denk ik kunnen dat je niet voldoende vacuum in je inlaatspruitstuk hebt.
Je motor ‘zuigt’ de benzine de motor in op het vacuum in je inlaatspruitstuk. Op 2 manieren
1. vanuit je injectiehuis wordt natuurlijk je mengsel de motor ingetrokken op het vacuum van de motor.
2. Er loopt als het goed is een slangetje van je injectiehuis naar het inlaatspruitstuk (alleen Bosch geloof ik, niet bij Magnetti, of precies andersom…) Deze sluit de injector aan op het vacuum van de motor om op die manier de benzine uit de leiding te zuigen zeg maar…...
Controleer eens of je leidingen goed op je inlaatspruitstuk zitten en als dat zo is, haal dan de grote buis eens los, zet je hand tegen het gat in het inlaatspruitstuk en meet heel kort even of je motor probeert lucht aan te zuigen of dat wellicht de pakking van je inlaatspruitstuk lek is.
Wat je ook nog kan proberen om eens de slang los te koppelen van je luchtfilter en te starten met ongefilterde lucht.
Als je motor meer toeren maakt, trekt deze wellicht wel genoeg mengsel de motor in. Startmotor maakt dan dus niet genoeg toeren, aanlopen wel.
Een andere optie die je kan nalopen als bovenstaande in orde is, is om eens te kijken of wellicht de koudelucht sensor gaar is.
Bij een monopoint injectie zit op het injectiehuis een temperatuursensor voor de lucht die meet wat de temperatuur van de aangezogen buitenlucht is. Als deze verkeerde informatie doorgeeft dan kan de motor inderdaad stomme dingen gaan doen.
Volgens mij worden alle andere storingen wel doorgegeven via een waarschuwingslampje in je dashboard.
theiz schreef:
2. Er loopt als het goed is een slangetje van je injectiehuis naar het inlaatspruitstuk
Wat is dat inlaatspruitstuk precies? Is dat het stuk tussen het injectiehuis en het luchtfilter??