Ik moet bij mijn zx 1.6i Aura nog steeds de kleprubbers laten vervangen vanwege het hoge olieverbruik (blauwe rook). Nu heb ik bij een paar garages rondgebeld en ik kom bijna overal rond de 500 euro uit voor het vervangen van die rubbers. Bij een Citroën-specialist in Eindhoven raadde ze mij aan om ook de kleppen te laten stellen….omdat dat ook met het hoge verbruik in relatie zou kunnen staan. Kunnen jullie je licht hierop laten schijnen? het lijkt erop dat ik met die ZX dan toch de kat in de zak heb gekocht…...
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
hoezo, hij rijdt toch gewoon goed, hij verbruik allleen wat meer olie, maar echt kwaad kan het niet, als je de oliepeil maar goed in de gaten houdt
en volgens mij is het echt wel goedkoper te vinden
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Tsja….DJ….is het nu een klein pluimpje wat eruit komt…..of leg je als het ware een rookgordijn achter je aan. :
Je bent ermee op vakantie geweest….vertel eens hoe hij verder reed ?
En moest je bij elk pompstation olie bijvullen…of viel dat reuze mee. ?
Wat bedoel je met *hoog olieverbruik* ??
In je andere draad (aanschaf ZX).....was er, dacht ik, iemand die een lagere prijs noemde voor die klus bij een garage.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kleppen stellen heeft er niets mee te maken. Een garage haalt de kop er meestal af en rekent dan ook een koppakking en een distributie riem. Het kan echter goed met de kop erop.. zie een ander draadje waar ik een -sumiere- uitleg gaf van hoe het aan te pakken….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben niet met de ZX op vakantie geweest. Ik heb de auto van mijn ouders (peugeot 206 1.6 16v) meegenomen naar het vakantie-adres zodat zij daar een auto extra tot beschikking hadden.
Het is niet echt een rookpluim maar meer een mini-gordijntje. Harry kan het weten want die reed achter me bij de ZX-sloop-meeting. Het olieverbruik is c.a. anderhalve liter op 1000 km’s. Ik vind het gewoon vervelend om voor iedere rit die ik maak het peil te moeten checken. Ik rijd gewoon graag in een zorgeloze auto. Ik kan me inderdaad herinneren dat ik een lagere prijs heb zien staan voor die klus.
Maak ik niet meer schade aan de motor als de wagen nog een maand ofwat met deze hoeveelheid olie-verbruik blijft rijden?
ik heb een maand geleden de distributieriem laten vervangen…moet die er nu weer af dan????
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee je motor vind dat eigenlijk wel lekker, al die olie. Als je hem maar op peil houdt!
Het enige is dat als je stationair draait de bougies snel vet worden en als ie dan afslaat krijg je hem slecht aan….
Als ze de kop eraf halen moet de distri weer los! De meeste garages gebruiken een snaar maar 1 keer wegens kans op breken.
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klopt als een bus!
Als ik de auto start nadat de auto stationair heeft gedraaid dan start de motor inderdaad moeizaam.
Ik vond het al zo vreemd omdat er net een nieuwe accu in zit…..
P.s ik dacht ergens op het forum hier een link te hebben gezien naar een persoon die in zijn vrije tijd reparaties aan Citroëns doet. Kan iemand mij die link nog eens sturen of mij dat forum noemen want ik kan het echt niet meer vinden. Misschien dat de reparatie daar voor wat minder kan…..
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Volgens mij was ik dat in het topic: http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1528&start=0
Dat is Citroën specialist D&O Services in Almere, die rekent een vaste prijs ongeacht de tijd dat hij ermee bezig is en je mag meehelpen. Dit is iemand die naast zijn kantoor-baan in de avonduren citroën Specialist is.
PS: De garage waar ik de koppakking van mijn ZX heb laten vervangen heeft de kleppen gewoon gesteld zonder extra kosten. Volgens de monteur is dat gewoon nodig als de boel los is geweest. Het zal, mijn ZX rijdt in iedergeval als een zonnetje nadat de koppakking is vervangen.
Hee…bedankt ZX 1.4i!!
Er stond me nog iets van bij dat jij die post had gemaakt.
Ik ga eens kijken of het iets is!!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Zou je het op korte termijn willen, dan kan ik je ook wel de specialist adviseren die mijn ZX zo super heeft gefixt. Dat is een eerlijke garage die alleen vervangt wat nodig is, echt kleine dingetjes rekenen ze niets voor.
Als je me toch aan het helpen bent…. geef dat adresje maar!
Ik wil het i.i.g. deze maand nog laten doen!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
als je rijdt zie je het niet , alleen als je stil stond, kwam er een blauwe wolk, dus het viel wel mee
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Ik heb de kleprubbers 8 maanden geleden laten vervangen. 500 euro is denk ik een vrij normale prijs, maar je moet het dan ook niet alleen laten doen maar in combinatie met een grote beurt.
Ter indicatie wat mijn beurt mij gekost heeft:
A.P.K. € -
Afmeldingskosten APK € 8,33
Viergastest € 14,88
Oliefilter € 10,23
Luchtfilter € 18,33
4 bougies € 29,51
4,8 l olie € 37,13
Distributieset € 67,62
Oliekeerring € 17,97
Set klepsteelrubbers € 27,61
Klepdekselpakking € 25,70
5 l koelvloeistof € 26,78
5,5 arbeidsloon € 240,00
Dit alles op 144.000 km en dus inclusief grote beurt, totaal is dit € 524. Er zaten bij mij nog wat andere dingen bij maar die zijn hier niet van belang. Zoals je ziet is het arbeidsloon al de helft van de kosten, maar veel kosten zitten toch al in een grote beurt.
Dus mijn tip: mee door blijven rijden tot de eerstvolgende grote beurt en dan meenemen. Wel op tijd olie bijvullen, bij mij was dat op het laatst 1 liter op 500 km.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Bedankt voor je inzicht Maarten!
Merk je niets negatiefs aan je motor als je met dat olieverbruik nog even blijft doorrijden? Functioneert jouw motor weer als “vanouds”?
Is het niet schadelijk om telkens weer een litertje olie bij te vullen en moet dat steeds dezelfde olie zijn?
Oh ja: en klepdekselpakking…is dat hetzelfde als de koppakking? :
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
neej, koppakking zit tussen blok en kop, en de klepdekselpakking tussen kleppendeksel en kop, ietsjes hoger dus!
DirkJan2004 schreef:Bedankt voor je inzicht Maarten!
Merk je niets negatiefs aan je motor als je met dat olieverbruik nog even blijft doorrijden? Functioneert jouw motor weer als “vanouds”?
Is het niet schadelijk om telkens weer een litertje olie bij te vullen en moet dat steeds dezelfde olie zijn?
Ik merkte er helemaal niks van. Geen gekke stotteringen, geen vermogensverlies, alleen in het begin een paar keer dat ik verrast werd door het olielampje
Olie hoeft niet dezelfde te zijn, ik pakte altijd een van de flessen die bij mijn lokale tankstation-cum-garage uit de bulk werden gevuld. Zal wel een of ander 15W40 vloeistofje zijn.
De motor heeft dus altijd goed gedraaid en draait nu (alweer 14.000 km later) nog altijd prima. Het verbruik is de laatste 5000 km wel drastisch gedaald. Van gemiddeld 1 : 13,8 rij ik nu al een tijdje 1 : 14,5-1 : 15. Maar mijn woon-werkverkeer brengt mij nooit over de autosnelweg, misschien helpt dat. Ik heb na ongeveer 10.000 km een halve liter olie bij mogen vullen.
De nieuwe kleprubbers zijn wel goed ingereden, heen en terug naar Oostenrijk met flinke snelheid
Ik rij trouwens een 1.8i
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?