@ Dirk-Jan, Kijk eens op http://www.autodepee.nl/index1b.html
Dit is de specialist die mijn auto altijd fixt op een eerlijke en professionele manier. Het is niet echt in de buurt van Tilburg, maar als je afspreekt met hen dat hij het binnen een dag kan doen, kun je in de tussentijd een beetje rondwandelen in Rotterdam. Is opzich wel te doen vanuit Tilburg, iets van 45 min, rijden en je hoeft de drukke Ring van Rotterdam niet op, de garage zit net buiten Rotterdam in Krimpen a/d IJssel.
Ik wil je wel oppikken, want hij zit ergens achterin op een industrie terrein.
Mmm…goed om te horen dat zo’n reparatie zijn vruchten af kan werpen!
Is dat een vereiste ofzo….rubbers goed inrijden? Of vind je het gewoon lekker om je 1.8i op de staart te trappen op de Autobahn?
Is het bij zo’n reparatie makkelijk (goedkoper?) om meteen andere reparaties te laten doen (koppaking…ook al is er nog niets mis mee)? De wagen heeft eigenlijk laatst een vrij grote beurt gehad (D-riem, multiriem, filters, nwe accu) en ik wil eigenlijk niet zo lang wachten met de reparatie aan de kleprubbers.
Ik dacht zelf ook dat het goed zou zijn om de bougies meteen te laten vervangen, net als op Maarten’s lijstje.
@ZX 1.4i…ik hou je aanbod in beraad…..ik heb ook al een mailtje gestuurd naar A&O, de link die je mij eerder gaf. Ik heb bij hen een prijsindicatie aangevraagd.
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Van gemiddeld 1:13,8 rij ik nu al een tijdje 1:14,5-1:15. Maar mijn woon-werkverkeer brengt mij nooit over de autosnelweg, misschien helpt dat. Ik heb na ongeveer 10.000 km een halve liter olie bij mogen vullen
Is netjes moet ik zeggen met een 1.8i motor, ik haal ook gemiddeld 1:15 met mijn 1.4i, maar die moet uiteraard harder werken om het geheel in beweging te houden.
Mijn 1.4i motor verbruikt ook c.a. 0,5 liter per 10.000km, dit schijnt gebruikelijk te zijn bij wat oudere motoren :
Het schijnt dat die paar liters extra olie bijgooien per jaar voordeliger is dan er wat aan te laten doen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kleprubbers hoef je niet in te rijden. Een koppakking is geen verbruiks artikel. Gaan alleen kapot door er niet normaal mee om te gaan. Geen koelvloeistof, geen olie, niet warm rijden. Maarrrr als de kop wordt losgenomen moet ie wel worden vernieuwd. Je kleprubbers kunnen op twee manieren vervangen worden , met de kop erop of met de kop eraf.
Eraf is het vervangen veel makkelijker.
Erop is veel goedkoper wegens geen nieuwe koppakking, D riem, koelvloeistof, kleppen stellen enz…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
maar er zijn maar weining mensen die het met de kop erop, willen/kunnen doen
er zit 1 klein voordeeltje aan je heb altijd verse olie
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Dus als ik het goed begrijp is bij de meest voor de hand liggende manier van repareren (de kop eraf) een nieuwe koppakking een “must”?
Oh dat wist ik niet….ik dacht altijd dat een koppakking ook aan slijtage onderhevig was en zo om de zoveel tijd of km’s vervangen moest worden.
Ik weet nog van mijn vorige ZX dat dat ook een dure grap was..
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De koppakking wordt bij het monteren platgedrukt. Hij sluit dan goed af. Als de kop niet te heet wordt blijft alles netjes dicht. Wordt ie wel te heet dan kan de kopvervormen en kan de koppakking niet meer goed afsluiten.
Als de kop eraf gaat veert depakking niet terug. hij blijft plat. Als je die daarna weer monteert zal ie niet goed afsluiten en dat is vragen om problemen. Daarom wordt er altijd een nieuwe gemonteerd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klepsteelrubbers vervangen zonder cilinderkopmontage wordt niet vaak gedaan, maar het scheelt aanzienlijk in de arbeidsuren en dus in de kosten. Citroënspecialist Jan van Gompel in Eindhoven vervangt altijd op deze manier de klepsteelrubbers. Puur en alleen omdat het stukken goedkoper is vanwege de dure arbeidsuren. De klepsteelrubbers zijn zo duur niet.
Dirk-Jan, heb je al kratten bier aangeboden voor degenen die je willen helpen
Werkt erg goed heb ik gezien vorige week
Hee Eric, net voordat ik jou bericht las heb ik nog gebeld met van Gompel. Mijn schoonvader heeft daar ook zijn Xantia en zijn Saxo gekocht en in onderhoud. Ik laat daar nu ook de reparatie doen. Erg aardige mensen daar.
P.s. toen mijn schoonvader daar zijn auto’s ophaalde gaf Jan van Gompel een rondleiding door zijn “museum”. Ongelofelijk die collectie van hem; alle Citroëns ooit uitgebracht en van elk soort welk een paar types. Van presidentiële CX’en tot een originele eend recht uit de fabriek waar nog géén kilometer mee is gereden. Dus als je ooit de kans krijgt en Jan merkt dat je een echte liefhebber bent dan opent hij vast zijn toegang tot het paradijs.
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Ik hoorde trouwens toen ik met het garagebedrijf sprak dat er nog steeds een grote kans is dat de wagen zo kon blijven roken en olieverbruiken na het vervangen van de klepseals. Er zouden volgens de garage ook beschadigingen aan de klepveren/klephoedjes ofzo kunnen zijn. Wel vervelend dat ik dus veel onzekerheid heb…een erg dure reparatie met misschien geen effect.
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
meestal is het wel weg hoor met vervangen , jou heeft zo weinig kilometers gereden, zodat ze gewoon zijn uitgedroogd, te weinig rijden met een auto is ook slecht(de vorige eigenaar heeft er te weinig meegereden)
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Ja..dat was ook de voornaamste reden dat ik ‘m kocht…een ZX uit ‘92 met 119.000 op de teller….dat vond ik aantrekkelijk.
Maar ik dacht…als de vorige eigenaar niet echt goed het oliepeil bij hield en dus met dat hoge olieverbruik niet op tijd heeft bijgevuld…dan zouden die kleppen, klepschotels/hoedjes toch werkelijk beschadigd kunnen zijn…??
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
owjah en hoe laat je zien dat je een echte citrofiel bent?
Rocco wees me trouwens op een mooie cx op marktplaats…
toch maar er weer even achteraan
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Hahaha…ja SZ…toen ik het typte dacht ik al…“shit..daar gaan ze over zeuren!”
Tsja..als hij merkt dat je niet gewoon een Citroën gaat kopen om van a naar b te rijden..maar als je er de gevoelens bij hebt die wij hier allemaal wel hebben.
Mijn schoonvader riep toen hij een prachtige CX zag staan (met glas tussen chauffeur en achter-passagier!)...hee da’s een mooie DS! (kijk dat komt niet over!)
Hij kocht een Xantia voor zichzelf en tegelijk een Saxo voor zijn vrouw dus dan wordt je zo’n foutje wel vergeven!
Als je zijn zinnen kunt afmaken a.h.w. en hij merkt dat , dan heeft ie dat wel door.
Maar Jan is een toffe gast dus als je vraagt of je een kijkje mag nemen dan mag dat vast. Trek er alleen wel meer dan een 2 uur voor uit want bij iedere voiture zit een verhaal of anekdote…SMULLEN!!!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)