Zie ik daar een portentieele meeting?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik vraag me nu nog steeds af of iemand een manier weet om te checken dat het zeker de kleprubbers zijn…want ik baal als ik veel voor de reparatie heb betaald en het olieverbruik nog steeds enorm is.
@Maarten, wat waren precies de “signalen” die jij had voordat je die kleprubbers liet vervangen?
@SZ, dat is zeker een mooi punt om met een meeting langs te gaan!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar zouden het niet de zuigerringen kunnen zijn?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
DirkJan2004 schreef:P.s. toen mijn schoonvader daar zijn auto’s ophaalde gaf Jan van Gompel een rondleiding door zijn “museum”. Ongelofelijk die collectie van hem; alle Citroëns ooit uitgebracht en van elk soort welk een paar types. Van presidentiële CX’en tot een originele eend recht uit de fabriek waar nog géén kilometer mee is gereden. Dus als je ooit de kans krijgt en Jan merkt dat je een echte liefhebber bent dan opent hij vast zijn toegang tot het paradijs.
Ja, dat ken privé-museum van hem heb ik al meerdere malen mogen aanschouwen. Blijft schitterend om te zien al die prachtige Citroëns bijelkaar.
Kenmerkend voor slechte klepsteelrubbers is blauwe rook na enige tijd statonair draaien bijv. voor een verkeerslicht. Op het moment dat je dan gas geeft, komt er een pluimpje/pluim blauwe rook.
Ook zichtbaar na enige tijd afdalen met remmende werking van de motor. Op het moment van gasgeven een blauwe pluim uit de uitlaat.
Slechte zuigerveren kenmerken zich door blauwe rook als er van de motor prestaties wordt verwacht, dus tijdens gasgeven en toeren draaien van de motor.
@SZ, dat is zeker een mooi punt om met een meeting langs te gaan!
Lijkt mij ook, waar is dit prachtige museum :
ZX1.4i schreef:@SZ, dat is zeker een mooi punt om met een meeting langs te gaan!
Lijkt mij ook, waar is dit prachtige museum :
Dat museum is de privé-collectie van Citroënspecialist Jan van Gompel in Eindhoven.
Deze man is een echte Citrofiel in hart en nieren. Heeft een tot op het laatste boutje gerestaureerde SM staan waarin hij rondrijdt naar meetings. In zijn privé-museum staan prachtige Citroëns van een vanuit Zwitserland geïmporteerde BX 16V tot een LNA en alles wat daar tussen past en waar Citroën op staat.
Ik sluit me bij de woorden van Eric aan…..hij heeft een prachtige goudkleurige SM, en dat is nog maar een klein deel van de collectie.
Ik was ook erg onder de indruk van een enorm dikke, door Jan van Gompel zelf gestylde, XM v6…echt een enorm scheurijzer.
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
DirkJan2004 schreef:Ik was ook erg onder de indruk van een enorm dikke, door Jan van Gompel zelf gestylde, XM v6…echt een enorm scheurijzer.
Dat is een bodykit van Postert. Mijn broer had precies zo’n zelfde XM V6, alleen nog iets luxer, met precies dezelfde bodykit en 17 inch OZ-velgen. Helaas is die XM overleden om een boom.
Ja, die foto had ik gezien van die XM, gisteren op jou site. Erg mooie site trouwens, heb ik al veel leesplezier aan gehad.
Dat autoweek artikel waar jij met je broer in staat in Autoweek heb ik nog. Weet nog dat ik het destijds erg leuk vond om eens BX’en bij “klokje rond” te zien.
P.s. had je aan die ontmoeting met die XM en de boom helemaal niets overgehouden? Moet gezien die schade (die foto van de velg zei eigenlijk al genoeg) een enorme klap zijn geweest….
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
DirkJan2004 schreef:Ja, die foto had ik gezien van die XM, gisteren op jou site. Erg mooie site trouwens, heb ik al veel leesplezier aan gehad.
Dat autoweek artikel waar jij met je broer in staat in Autoweek heb ik nog. Weet nog dat ik het destijds erg leuk vond om eens BX’en bij “klokje rond” te zien.
P.s. had je aan die ontmoeting met die XM en de boom helemaal niets overgehouden? Moet gezien die schade (die foto van de velg zei eigenlijk al genoeg) een enorme klap zijn geweest….
Dat autoweek-artikel vond ik zelf ook hartstikke leuk. Zeker nadat het gepubliceerd was en je kreeg reacties van mensen als wij met 2 BX-en achterelkaar op de snelweg reden
De XM heeft het niet overleefd, maar ik hb er totaal geen letsel van opgelopen en overgehouden behoudens spierpijn the day after en glassplinters op mijn hele lichaam die na een douchebeurt weer verdwenen waren. Al met al heel veel geluk gehad, ook dankzij de stevigheid en de constructie van de kreukelzones van de XM.
Overigens heb ik destijds wel mijn vraagtekens gezet bij de werking van het nationale meldnummer 112. In mijn ogen faalde dat op dat moment van iedere kant, gelukkig had ik geen letsel, maar anders was iedere hulp te laat gekomen.
Na het ongeluk waarbij de XM op een boomstronkje eerst zijn linkervoorwiel verloor waarna enkele meters later de XM om een boom werd gevouwen om vervolgens te eindigen half op de weg net voor een scherpe bocht, heb ik 112 gebeld. Met de mobiele telefoon krijg je dan de landelijke centrale. De mensen aldaar kenden de weg daar niet en vroegen naar de dichtsbijzijnde grote plaats, want ook kleinere dorpen kenden ze niet. Dus nadat ik gemeld had dat Eindhoven de dichtsbijzijnde plaats was, werd ik doorverbonden met de politie in Eindhoven. Aan hun uitgelegd waar ik gecrasht was, waarna hun zeiden dat ik op die plek de politie in Den Bosch moest hebben, waarna ze meteen de verbinding verbraken. Dus wederom 112 gebeld en naar de politie Den Bosch gebeld. Hier werd ik snel naar doorverbonden maar de politie Den Bosch was van mening dat ik maar een schadeformuliertje moest invullen. Pas toen ik erop stond dat hun wel langs moesten komen, gaven ze aan dat ze zouden komen. 45 minuten later kwamen ze met zwaailicht en sirene aanrijden… Bij het zien van het wrak vroegen ze meteen wie er in de auto gezeten had en of er nog een ambulance gebeld moest worden. Tja, als ik een ambulance nodig had gehad, had ik dat waarschijnlijk toch niet overleefd…
De XM heeft het niet overleefd, maar ik hb er totaal geen letsel van opgelopen en overgehouden behoudens spierpijn the day after en glassplinters op mijn hele lichaam die na een douchebeurt weer verdwenen waren
Dat heb ik dus gisteren ook gezien, total loss gereden Citroen’s en Peugeot’s, maar van binnen nauwelijks vervormd. Wat wel vervormd was aan de buitenkant was nog niet echt ten prooi gevallen aan de roestduivel. Dit in tegenstelling tot de Japanse koekblikjes en Duitse auto’s.
Ik merk nu ook dat mijn koelvloeistof ook best hard afneemt. De ene keer blijft ie netjes op peil en nu zie ik dat de koelvloeistof “ineens” 3 streepjes lager staat. Zou dat kunnen komen omdat in de stad de motor warmer wordt en ik vaker (voor de stoplichten) stil sta en de motor stationair loopt? (zodat mijn rubbers weer olie doorlaten?)
Mag je, als je tijdens een rit merkt dat de koelvloeistof erg laag is, water bij gieten? (bij de koelvloeistof)
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
DirkJan2004 schreef:Mag je, als je tijdens een rit merkt dat de koelvloeistof erg laag is, water bij gieten? (bij de koelvloeistof)
Ik neem aan dat je Koelvoeistof bedoeld.
Ja, dat mag wel….MAAR doe het dan heel voorzichtig…zodat de rest van de (hete) koelvloeistof niet te snel van temperatuur veranderd…..anders is de kans op een lekke koppaking zeker aanwezig.
Bij KOKENDE motor is het zeer onverstandig om te doen….maar dan heb je zowiezo al een probleem. ops:
je koelvloeistof daalt rap ???
Kijk eens ff bij de passagiersvoetenruimte of het daar nat aan het worden is ?
zx14 weet wel waar ik op doel…. ops: