Ik heb eens even mijn instructieboekje erbij gepakt… ik ben dus meer dan een jaar in de veronderstelling geweest dat het wijzertje linksboven (bij instrumenten met km-teller, toerenteller en 2 kleine wijzertjes, alleen links) hydrauliekdruk aangaf.
Mijn techniek-vriend heeft me verteld dat als dat ding naar links floept, er genoeg druk op de hydrauliek is en je mag gaan rijden… dus ik wachtte elke keer braaf tot het metertje naar links was
Maar goed, volgens het boekje is het een tijdelijk oliepeilmetertje. Het klopt ook nog, ik heb pas bijgevuld en het ding slaat helemaal uit…
Ik heb het oliepeil gecontroleerd. Dit bleek wel laag te zijn. Ik heb er een half litertje bij gegooid. En de lampjes verschijnen nu nauwelijks nog. Ik zal straks nog een keer peilen en nog even wat olie bij gooien.
Ik had op Yahoo BX groep een soortgelijk probleem in hun forum gevonden. Olie bijvullen bleek daar de oplossing.
zie: http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL/
Bedankt iedereen.
Citroen BX 16 TGI Break 1992
Eric Vertogen schreef:Om te beginnen zou je alle vloeistofpeilen op de juiste wijze dienen te peilen, dus oliepeil bij koude motor op een vlakke ondergrond, LHM-peil in de hoogste stand met stationair draaiende motor op vlakke ondergrond waarbij het parapluutje tussen de rode streepjes moet staan en het koelvoeistofpeil bij koude motor ong. 10 a 15 cm onder de vuldop.
Als al deze vloeistofpeilen kloppen kun je verder zoeken, maar zoals je zelf al zegt, heb je zomaar een liter koelvloeistof kunnen bijvullen. Blijkbaar was dat peil toch wel erg laag!
Verder geef je aan dat de lampjes vooral tijdens een bocht gaan branden. Dit duidt toch echt vaker op te lage vloeistofpeilen omdat alle vloeistoffen naar één kant van het motorblok gaan.
Meten is weten, maar dan wel op de juiste wijze.Overigens heb jij geen olieDRUKmetertje, maar hoogstens een oliePEILmetertje.
Helemaal Correct !
Ik had van Eric ook niet anders verwacht.
Ik schrik na 13 jaar BX-rijden al niet eens meer van die rode lampjes in het midden….UITgezonderd rechts onderin het gele en rode kleine lampje, wat je nooit zal zien branden, ook niet met alleen contact aan…maar die zijn voor de temperatuur…...geel gaat branden als de koelvloeistof 105 graden is….en rood 115 !
Dus ....zolang die maar uit blijven en je zeker weet dat EN…de koelvinnen draaien….EN die kleine controlelampjes het doen (kun je zelf controleren)....dan kun je met een (vrij) gerust hart gaan rijden.
John schreef:BX16TGI schreef:Als het oliepijlmetertje in goede staat is, hoort de wijzer helemaal naar rechts uit te slaan, dus in het groene gebied. Als ie in het gele gebied staat, betekent dat dat er eigenlijk olie bijgevuld moet worden.
Bij mij is de sensor waarschijnlijk niet helemaal goed meer, waardoor de meter niet meer betrouwbaar is.
Ik heb ook een olie-peil metertje, maar geen groen gedeelte. Die van mij is links rood en rechts geel. in het midden een vreemd kribeltje. hoe moet deze meter dan worden uitgelezen?
Rechts zie je een miniem stukje groen, dat kriebeltje moet geloof ik een oliepijlstokje voorstellen. Vertrouw maar op je pijlstok