Om op het olielek terug te komen.
Kan het zijn dat er verkeerde olie in het blok zit?
Ik ben er achter gekomen, dat de lek na hevige warmte spontaan komt.
Ik heb zojuist 5km op topsnelheid gereden. Toen ik thuis kwam zag ik dat de olie eruit gespoten was, want er zaten overal oliespetters op. Ook lekte hij veel olie. Bij normaal rijden lekt hij nagenoeg niet. Dus alleen bij echt hogere temperaturen. Ik zag ook (voor zover ik het kon zien) dat het achter het blok lekte, ergens ter hoogte van het uitlaatspruitstuk ofzo.
Kan het zijn dat de voetpakking lek is en dat het er alleen onder hoge druk, bij hogere temp. (dunnere olie) eruit spuit ofzo?
Gezien de vernevelde druppeltjes overal kan ik concluderen dat het er niet uit stroomt maar spuit.
WYD schreef:Om op het olielek terug te komen.
Kan het zijn dat er verkeerde olie in het blok zit?
Ik ben er achter gekomen, dat de lek na hevige warmte spontaan komt.
Ik heb zojuist 5km op topsnelheid gereden. Toen ik thuis kwam zag ik dat de olie eruit gespoten was, want er zaten overal oliespetters op. Ook lekte hij veel olie. Bij normaal rijden lekt hij nagenoeg niet. Dus alleen bij echt hogere temperaturen. Ik zag ook (voor zover ik het kon zien) dat het achter het blok lekte, ergens ter hoogte van het uitlaatspruitstuk ofzo.
Kan het zijn dat de voetpakking lek is en dat het er alleen onder hoge druk, bij hogere temp. (dunnere olie) eruit spuit ofzo?Gezien de vernevelde druppeltjes overal kan ik concluderen dat het er niet uit stroomt maar spuit.
Wat is een voetpakking?
Maarre, weet je zeker dat het niet de nokkenaskeerring is? Als de olie warm is, is iedere motorolie een stuk vloeibaarder dan koude olie en dus zal de motor ergens veel sneller lekken.
Kenmerk van de nokkenaskeering is dat het bij iets hogere toerentallen de olie er echt uitloopt op hoog tempo. Na 15 kilometer ben je ruim 4 liter olie kwijt.
Haal de kappen van de distributieriem weg en kijk daar eens achter.
Tja, ik ging er vanuit dat een BX ook een voetpakking had.
Vroeger sleutelde ik veel aan brommers.
Dan bestond de motor eigenlijk uit 3 delen
- De carter met daarin de krukas en het contragewicht wat door de olie slaat en deze doet opspatten.
Voetpakking
- Dan de cilinder met daarin de zuiger en daaraan vast de drijfstang etc.
Koppakking
- Dan de cilinderkop met daarin de bougies (bij benzinemotoren)
En bij een 4 takt motor ook de kleppen en nokkenas.
Ik sluit mij aan bij eric.
Het type olie maakt niet uit.
Er is gewoon een pakking niet meer goed, dus zal die toch open moeten.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
WYD schreef:Tja, ik ging er vanuit dat een BX ook een voetpakking had.
Vroeger sleutelde ik veel aan brommers.
Dan bestond de motor eigenlijk uit 3 delen
- De carter met daarin de krukas en het contragewicht wat door de olie slaat en deze doet opspatten.Voetpakking
- Dan de cilinder met daarin de zuiger en daaraan vast de drijfstang etc.
Koppakking
- Dan de cilinderkop met daarin de bougies (bij benzinemotoren)
En bij een 4 takt motor ook de kleppen en nokkenas.
Een voetpakking zou dan dus de carterpanpaking zijn. Deze kan lekken, maar dan druppelt het alleen. In het carter staat geen druk op de olie.
In principe moet je hoger zoeken dan waar je de olie aantreft. Door de rijwind en de zwaartekracht komt de olie soms op de gekste plaatsen.
Als ie veel olie lekt, is het opsporen natuurlijk een stuk gemakkelijker. Veeg vantevoren zo veel mogelijk olie weg met een doek en laat de motor stationair draaien. En dan maar kijken of je het ergens ziet lekken. Als je de kap van de distributieriem weg hebt gepakt, kijk dan uit dat je niet aan het draaiende nokkenaswiel komt.
Laat de motor ook hoger in toeren draaien en controleer dan de nokkenaskeerring. Als die lekt, loopt het aan de onderkant van de keerring naar buiten. Door de distributieriem wordt de olie rondgeslingerd.