3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
ABS is toch standaard op de BX16V ??
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 januari 2005 04:09 PM
  [ # 31 ]
mpostma schreef:
citroen23 schreef:
rb schreef:

De BX 4WD met ABS had idd een Torsen-diff itt de versies zonder ABS. Wat dat betreft volgde de BX de opbouw van haar zuster 405 x4.

toch moet je de BX 4wd NIET vergelijken met de 405 4wd daar de BX 4wd maar gebruikt mag worden tot max 40km/h (dus om fff uit die slappe ondergrond te komen) terwijl de 405 4wd PERMANENTE Exclamation 4wd heeft. waarbij de max. snelheid dus geen factor is

Volstrekte BULLSHIT. De BX 4x4 was net zo goed permanent. Sterker nog: het was ong. dezelfde techniek.

Het enige is dat je het sperdifferentieel niet mag inschakelen bij snelheden hoger dan 40 kmph.


hee postma ........... het is GEEN volstrekte bullshit:
Ik lees n.l. eerst altijd fff m’n instructieboekje door voordat ik een mening
geef cq een oordeel vel:

***Het enige is dat je het sperdifferentieel niet mag inschakelen bij snelheden hoger dan 10 kmph

*** zie RODE streep onderaan de blz en oordeel dan zelf en GOED lezen !

Bovendien staat er dat de 4 wielaandrijving ALLEEN in uiterste noodzaak gebruikt MAG worden

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 09 januari 2005 04:48 PM
  [ # 32 ]

@ Citroen23:

Jij bent zeker tweetalig opgevoed Wink

Lees nou nog eens wat er op die ingescande bladzijde staat, en je begrijpt dat je ongelijk hebt.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 januari 2005 04:58 PM
  [ # 33 ]
rb schreef:

@ Citroen23:

Jij bent zeker tweetalig opgevoed Wink

Lees nou nog eens wat er op die ingescande bladzijde staat, en je begrijpt dat je ongelijk hebt.

Ik zie het niet…..............leg eens uit Surprisedops:
het enige dat ik zie dat het zowel bij de peugeot als citroen permanent kan zijn dmv inschakeling…..........maar staat er zwart op wit

met gesperd differentieel NIET harder rijden dan 40km/h

en niet blokeren/inschakelen bij een snelheid hoger dan 10km/h

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 09 januari 2005 05:10 PM
  [ # 34 ]

Jouw misverstand komt voort uit het feit dat je denkt dat je ALLEEN bij een gesperd diff de beschikking hebt over 4WD.

Bovenaan staat (and I quote):

“PERMANENTE vierwielaandrijving”

“gesperd diff.”

“Het motorvermogen wordt PERMANENT doorgegeven aan de 4 wielen van de BX 4x4.

ALS één van de assen de neiging tot slippen vertoont, KAN het centrale diff. worden gesperd, zodat het vermogen aan de andere as wordt doorgegeven.”

Het staat er niet super lekker geschreven, maar feitelijk komt er een vaste 50/50 verbinding tussen de assen tot stand indien het sper geactiveerd wordt. Normaal kan er een transfer van krachten plaatsvinden.

Dan volgt:

“Deze voorziening mag alleen worden gebruikt in uiterste noodzaak.”

*Deze voorziening* slaat terug op de sper-mogelijkheid van het middendiff., NIET op de 4WD omdat deze niet ‘inschakelbaar’ is.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 januari 2005 05:10 PM
  [ # 35 ]

In het boekje wordt geschreven dat je het sperdiff alleen in noodgevallen mag gebruiken, je het niet boven de 10 kmpu mag inschakelen en je er niet harder dan 40km/pu mee mag.

Dit staat verder totaal los van de permanente 4 wiel aandrijving…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 januari 2005 05:18 PM
  [ # 36 ]
rb schreef:

Jouw misverstand komt voort uit de feit dat je denkt dat je ALLEEN bij een gesperd diff de beschikking hebt over 4WD.

Bovenaan staat (and I quote):

“PERMANENTE vierwielaandrijving”

“gesperd diff.”

“Het motorvermogen wordt PERMANENT doorgegeven aan de 4 wielen van de BX 4x4.

ALS één van de assen de neiging tot slippen vertoont, KAN het centrale diff. worden gesperd, zodat het vermogen aan de andere as wordt doorgegeven.”

Het staat er niet super lekker geschreven, maar feitelijk komt er een vaste 50/50 verbinding tussen de assen tot stand indien het sper geactiveerd wordt. Normaal kan er een transfer van krachten plaatsvinden.

Dan volgt:

“Deze voorziening mag alleen worden gebruikt in uiterste noodzaak.”

*Deze voorziening* slaat terug op de sper-mogelijkheid van het middendiff., NIET op de 4WD omdat deze niet ‘inschakelbaar’ is.

ah ha,.....................  nou is het duidelijk Laughing
en ik maar denken: hoe kan 1 van die wielen dreigen door te slippen als de 4 wielen permanent aangedreven worden…......
met die 50/50 verbinding werd het me een stuk duidelijker
weer een menings verschil de wereld uit Exclamation
al staat het er inderdaad een beetje vaag maar, dit ter zijde

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 januari 2005 05:21 PM
  [ # 37 ]

hoe kan je nou trouwens van PERMANENTE 4WD spreken als 1 van de wielen dreigt door te slippen….......... Confused
nou ja, het zal Rolling Eyes

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 09 januari 2005 05:35 PM
  [ # 38 ]

ASSEN, niet wielen. 

(blijven proberen hoor, lezen Laughing Laughing Wink )

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 januari 2005 05:46 PM
  [ # 39 ]

De aandrijving is permanent alleen door het diff heeft niet elk wiel vermogen…de aandrijving is dus niet 1 op 1

Anders zou een permanente 4x4 ook geen bocht kunnen nemen… Laughing

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 januari 2005 05:49 PM
  [ # 40 ]

duidelijk….............. Surprisedops:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 09 januari 2005 08:45 PM
  [ # 41 ]
verkuilm schreef:

ABS wast standaard op de 16v.
Op alle moddellen met de T, de luxe moddellen(tres rich) was het een optie.

Op alle modellen met tZ  Wink
De T staat bij zo goed als elk model vb.
14 TE (tres economique)

De TZI en de TZD zijn de luxere uitvoeringen. Hoe het met de oudere modellen zat TRI/TRS, weet ik niet, daarvan ben ik niet op de hoogte.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 januari 2005 09:22 PM
  [ # 42 ]
Simpele Ziel schreef:

De aandrijving is permanent alleen door het diff heeft niet elk wiel vermogen…de aandrijving is dus niet 1 op 1

Anders zou een permanente 4x4 ook geen bocht kunnen nemen… Laughing

Nogmaals..

Je hebt met een normale auto op de vooras op BEIDE wielen aandrijving. Door de werking van het differentieel KAN het voorkomen dat er toch een voorwiel doorslipt. Stel dat je nu met je ene wiel op ijs staat, heb je dus geen tractie meer. Lullig, daar sta je dan.

Bij de 4x4 zit er een vergelijkbaar differentieel tussen de voor- en achteras. ALs 1 van je wielen tractie verliest, dan gaat alle kracht naar dat wiel dat zijn aandrijving verliest. Heb je hetzelfde probleem: daar sta je dan met je mooie 4x4.

Die knop die dus niet mag inschakelen boven de 40 kmph zorgt ervoor dat je vooras en achteras gekoppeld zijn zonder differentieel. ALs je op asfalt de bocht doorgaat betekent dit wel dat de vooras en achteras een verschillend tempo willen draaien. Dit kan echter niet door het sperdiffernetieel.  Dat betekent dat er ergens iets moet gaan slippen. Meestal een band, maar je aandrijving krijgt zo zware klappen. In modder of op sneeuw maakt het niet uit, dan slipt het wel wat. Het voordeel van het sperdifferentieel is dat je je aandrijving beter behoudt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. De kracht van de BX 4x4 is juist dat het permanent is. Het bevordert zo het bochtengedrag maar het maakt de BX geen terreinridder. Voor dat laatste zou je eigenlijk ook nog spers op de asdifferentielen moeten hebben. En wellicht een low-gearring.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 januari 2005 09:28 PM
  [ # 43 ]
mpostma schreef:

Die knop die dus niet mag inschakelen boven de 40 kmph

tot slot nog een laatste correctie Surprisedops:

Die knop die dus niet mag inschakelen boven de 10 kmph Exclamation

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 januari 2005 09:30 PM
  [ # 44 ]
citroen23 schreef:
mpostma schreef:

Die knop die dus niet mag inschakelen boven de 40 kmph

tot slot nog een laatste correctie Surprisedops:

Die knop die dus niet mag inschakelen boven de 10 kmph Exclamation

goedzo: jij kan goed lezen zie ik Wink

Begrijp je inmiddels al wat een sper doet?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 januari 2005 09:32 PM
  [ # 45 ]

toen ik het woord: assen zag en 50/50 werd het me helemaal duidelijk Wink
oh ja,................... die opstekende middelvinger geld dus niet voor jou Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook