Amsterdam, 23 december 2004 – Citroën is op de AutoRAI 2005 aanwezig met het complete modellenprogramma, inclusief de dit najaar geïntroduceerde nieuwe Citroën C4 en vernieuwde C5. Ook staat Citroën stil bij de successen die werden geboekt in de recente botsproeven van EuroNCAP, waar de Citroën C5 het hoogste puntentotaal ooit kreeg en de C4 het beste scoort op het gebied van de voetgangersveiligheid. De overwinning in het Wereld Rally Kampioenschap 2004, zowel bij de rijders als bij de constructeurs, blijft tijdens de AutoRAI ook zeker niet onopgemerkt.
Citroën heeft in Nederland, de rest van Europa maar ook buiten Europa in 2004 veel successen geboekt. In totaal werden in de EU de eerste elf maanden van dit jaar 830.000 nieuwe personenauto’s verkocht, waaraan naast Frankrijk vooral landen als Spanje, Italië en Groot-Brittannië bijdroegen. In Nederland houdt Citroën de zevende plaats in de merkenranglijst stevig in handen, met een totaal van ruim 25.000 nieuwe personenauto’s.
Dubbele WRC-titel
In het WRC, het officiële Wereld Rally Kampioenschap, boekte Citroën nog meer succes dan in 2003: werd toen de titel voor de constructeurs behaald, dit jaar behaalde de succesvolle Sébastien Loeb met zijn onafscheidelijke co-équipier Daniel Elena in de Citroën Xsara WRC de titel bij de rijders, dankzij zes overwinningen. In het rijdersklassement scoorde Loeb 118 punten, 36 punten meer dan zijn naaste belager en 39 punten meer dan nummer 3. Zijn teamgenoot Carlos Sainz is als vierde geëindigd met 73 punten. Bij de constructeurs is de voorsprong nog duidelijker, Citroën behaalde in de veertien voor het WK meetellende rallies 194 punten, Ford bleef op de tweede plaats steken met 143 punten. In januari begint het nieuwe seizoen alweer, met de Rallye Monte Carlo, waar Citroën met twee auto’s aan de start verschijnt. Loeb zal in dit laatste jaar alles op alles zetten zijn titel te verdedigen, maar de concurrentie zal zich niet zomaar gewonnen geven.
Succesvolle botsproeven
Ook dit jaar heeft de Europese organisatie EuroNCAP weer heel vele nieuwe en vernieuwde auto’s onderworpen aan zware botsproeven. De Citroën C4 scoorde het maximum van vijf sterren, door een totaal van 35 punten van het maximaal bereikbare van 37 punten. Op het gebied van voetgangersbescherming is de Citroën C4 zelfs de veiligste auto ooit, met drie van de maximaal te bereiken vier sterren en het niet eerder behaalde puntentotaal van 22. Achter in de Citroën C4 zittende kinderen worden eveneens optimaal beschermd, want op dit gebied scoorde de C4 vier sterren (van het maximum van vijf). De Citroën C5 boekte 36 punten, het hoogste aantal dat in de botsproeven van EuroNCAP ooit werd behaald. Dit betekent dus dat de Citroën C5 de veiligste auto in zijn klasse is.
Moderne dieselmotoren met roetfilter
Automobiles Citroën heeft dit jaar weer grote stappen voorwaarts gezet in een verdere technologische ontwikkeling van de dieselmotoren. Dit leidt tot het op ruime schaal toepassen van het roetfilter (FAP, Filtre À Particules), waardoor de uitstoot van giftige deeltjes tot een minimum wordt gereduceerd. De Citroën C4, C5 en C8 worden, afhankelijk van de uitvoering, inmiddels geleverd met HDiF common rail dieselmotoren voorzien van een roetfilter. In enkele modellen behoeft dit slechts eens per 200.000 kilometer te worden vervangen.
Modellenprogramma verder uitgebreid
Citroën heeft in 2004 zijn modellenprogramma verder uitgebreid, en gaat verder met zijn politiek om de consumenten een ruime keus te bieden.
Compacte auto’s
In het segment van de compacte auto’s is de Citroën C2 sinds eind 2003 een succesvolle nieuwkomer. In het eerste volledige jaar op de Nederlandse markt werden er vijfduizend C2’s geregistreerd, wat aantoont dat deze auto volledig voldoet aan de verwachtingen van een brede, veeleisende groep kopers. Dit najaar werd het programma uitgebreid met de temperamentvolle C2 VTS, een sportieve versie met een nieuwe 1.6i 16v motor met 125 pk, 16” lichtmetalen velgen en in de carrosseriekleur gespoten voorbumper en zijskirts.
De in maart 2002 geïntroduceerde Citroën C3, die inmiddels een bekende verschijning op de Europese wegen is, kende sindsdien een reeks uitbreidingen, zowel in technische zin als wat betreft diversiteit in modellen. De vooruitstrevende SensoDrive autoadaptieve versnellingsbak kwam al in juli 2002 beschikbaar, en in mei 2003 werd de C3 Pluriel gelanceerd. Dankzij de vele standaard voorzieningen biedt de Citroën C3 zijn inzittenden optimaal bescherming. Vier airbags, in hoogte verstelbare rolgordels met pyrotechnische gordelspanners op de voorstoelen, drie driepunts rolgordels achter, drie hoofdsteunen op de achterbank die het zicht niet belemmeren en een beveiliging die vermijdt dat de stuurkolom het interieur indringt bij een aanrijding.
Op basis van de succesvolle C3 heeft Citroën de C3 X-TR op de markt gebracht. Deze jongste versie van de Citroën C3 X-TR heeft het robuuste uiterlijk van een SUV en een interieur met talrijke gebruiksmogelijkheden.
De Citroën C3 Pluriel met de unieke dakconstructie, waardoor hij gemakkelijk transformeert van een driedeurs berline in een berline met panoramisch open dak of zelfs een echte cabriolet en spider, krijgt op de AutoRAI natuurlijk ook weer alle aandacht. Tijdens de botsproeven van EuroNCAP ontving de C3 Pluriel vier sterren, waarmee het de veiligste auto in zijn klasse is.
Geheel nieuwe middenklasser
Geheel nieuw is de Citroën C4, die eind 2004 werd gelanceerd in twee geheel verschillende versies, als vijfdeurs Berline en als driedeurs Coupé. De C4 scoorde met een tweede plaats bijzonder goed in de verkiezing van de Auto van het Jaar 2005, als beste van de lange serie auto’s met conventionele aandrijving die dit jaar meededen aan deze spraakmakende verkiezing. De Citroën C4 heeft enkele opvallende, unieke eigenschappen, zoals een verankerd centraal deel van het stuurwiel, meedraaiende dubbele Xenon koplampen en het Lane Departure Warning System.
bron: Citroen Nederland B.V.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/