Hé, bedankt! Daar maak ik zeker graag gebruik van, twee weten meer dan één in zo’n geval.
Echter, voor het zover is moet er een apk op zitten. Zodra dat in orde is, stuur ik een pbeetje om een afspraak te maken, maar alvast bedankt!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan inderdaad de dop zijn. Ik heb een dop gehad die damp doorliet. Vooral met volle tank stonk de dame! ook onder het rijden! Met een nieuwe dop was het over!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt joris!
Maar, hoe kan je “zien” dat de dop mede schuldig is? In de garage ruik ik niet echt een benzine lucht, alleen de laatste keren dat ik de dame volgetankt heb rook ik het. Overigens, in aansluiting op de rest van dit topic, de uitlaat blijft stinken. Geen pure benzine, maar niet fris. Ook heel veel waterdamp…. koud en warm…. Kortom, ik begin de drukregelaar te verdenken. Wordt echjter nog wel vervolgd.
Begin zo ff een nieuw topic mbt kachel ops:
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gaat nooit fris ruiken! Waterdamp is normaal! Hoe meer hoe beter!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, de dame is terug in de eigen garage!
Gedaan: voor nieuwe remblokjes ivm gelekte LHM, links achter remtrommel uitgeslepen, rechts achter remtrommel uitgeslepen (zaten greoven in niet te zuinig, ivm twee verkeerde remschoenen,2x achter ipv 1 voor en achterschoen), gereviseerde remcilinder, nieuwe remschoenen.
Grote beurt, met nieuwe kables, boegies etc, exclusief kleppenstellen (daar zal na 600 km weinig aan veranderd zijn).APK, met volkomen verklote lichtstand….. zal dit nog een keetje terig laten zetten, want nu zie je in het donker helemaal geen fluit….. lang leve apk en ds techniek….
Dat waren de normale dingen.
Echter, op het keuringsstation….. Er lekt wel wat LHM….. Nah, nooit niks gezien in de eigen werkplaats aldus de garagist. Van de week nog eens gekeken, en als de pomp aanslaat komt er LHM uit de leiding die vanaf de HD pomp naar onderen gaat. Da’s volgens mij ook de leiding waaraan jij vorig jaar hebt gesleutled Joris. In dit geval kwam de LHM door de leiding zelf heen…. Dus die ook laten vernieuwen.
HD pomp bleef toen een halve minuut stil, mar slaat nu weer om de 15 seconden aan.
Verder heeft de garagist nog eens het hele benzinedeel, tank e.d. bekeken, omdat ik nog steeds het verbruik aan de hoge kant blijf vinden.
Ook hij heeft niks kunnen vinden.
Maar goed, na een half uurtje kletsen de dame gestart, en lekker naar huis gestuurd. Een waar genot! Opschakelen gaat vrijwel probleemloos, ook bij warme motor, alleen bij terugschakelen van 3 naar 4 wil de bask nog wel eens in één keer aangrijpen, met als gevolg schokkend rijgedrag. Maar opschakelen,werkelijk fantastisch! Bijna als een straaljager van 2 naar 3 en dan door naar 4.
Alleen verhipte jammer dat er een Connexion chauffeur in de drukte bij het viaduct van de A7 bij hoogkerk meende gelijk met de dame de kruising op meende te moeten rijden. Echter, omdat de dame net lekker ging en de remmen nog nieuw zijn (en die wil je niet al na 10 km verslijten) heb ik de dame de er maar voor geschoven. Uiteindelijk had de buschauffeur dan toch ontzag voor de dame, en sloot rustig aan als echte heer in het verkeer. Gezien het punt daar en de drukte zou ik de bus er met de gewone Tsjech voor hebben laten gaan, maar als de dame eenmaal optrekt laat ik die liever niet plotsklaps remmen… Vooral niet met een bijna droge tank…....
Wat betreft afstelling van de motor, zaterdag een toertocht, en dan zal ik eens kijken wat de hulpluchtklep doet met warme motor. Wat wel gedaan is bij de beurt is dat de slang van spruistuk naar vollastregelaar is vervangen, en dat ikzelf bij de garage het T-stuk heb vervangen omdat de oude gescheurd was.
Al werkende kom ik er wel, hoewel de garagist nog niet tevreden was, met name het niet goed ontkoppelen/koppelen bij terugschakelen zou ie willen onderzoeken. Maar….. als ie daar mee klaar is zijn we 3 maanden verder….. Dus voorlopig ga ik lekker rijden, en als het me te gortig wordt kan ik altijd even langsgaan.
Kosten voor dit hele geintje? iets meer dan 600 pleuri…...
Maar, gezien het werk en de gedane meoite en de gezeilligheid absoluut de moeite meer dan waard!
Nu nog het brandstofverbruik goed meten, en dan kan ik me gaan uitleven op het plaatwerk
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GOED MAN!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Helaas, tikje te vroeg gejuichd?
De kachelradiateur…. liggen nu weer een paar druppies water in het randje
Nou ja, als ik tijd heb maar weer demonteren die zooi, en nog eens een keertje laten solderen door de loodgieter ofzo. Kan wel met enig beleid het hele pijpje eruit fikken, dan de zaak grondig schoonmaken, en dan het pijpje zo vast proberen te solderen…..
Aangezien het naar mijn idee gaat om “een kleinigheid” ben ik eigenlijk ook een tikkie te bereord om er voor tig euri een nieuwe in te zetten.
Verkeerde zuinigheid? Ach de tijd zal het leren.
Overigens, het starten…..
Da’s nu helemaal lachen
Dame op contact, hendel naar links, aanslaan en stoppen.
Niet van contact afhalen, maar gelijk als de boel stilligt de handel weer naar links, starten en blijven lopen :17
Daar houd ik van!
Ga me steeds meer verheugen op de toerrit komende zaterdag!
Afijn, verslag volgt!
En de hulpklep zal ik dan ook proberen te testen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb mn kacheltje uiteindelijk naar een radiatorboer gebracht. Die heeft het ding in zn kwikbad helemaal uitelkaar gehaald en gereinigd! 20 gulden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, de toerrit zit erop!
Een zeer select gezelschap van zon’15 auto’s, waaronder 1 citroën, en dat was nog wel mijn DS. De dame was er verguld mee. Helaas, madammeke vond het wat te warm. Tenminste….. dat vrees ik. Wat er nu gebeurde was hetzelfde als in de file voor Citromobile in 2004. Bij lage toeren opgloeien stop lamp, in dit geval samen met de oliedruk lamp. Ook bij sterk afremmen zelfde verhaal…...
Volgens de peilstok zou er voldoende olie in moeten zitten…..
Stationair liep de dame heerlijk rustig…... Joris, kan het zijn dat ze stationair net ff te weinig toeren maakt, waardoor de oliepomp te weinig druk geeft, of is de oliedruksensor niet helemaal jofel? Wat me ook weer opviel was een bokkig rijgedrag als ze erg laag in de toeren zit, en dat de naald van km teller dan ook zeer nerveus trilt…....
De hulpluchtklep dan.
Eindelijk geprobeerd…... dat wil zeggen… net in de garage…..... Nu komen er twee slangen van de hulpluchtklep, een dikke, die loopt naar een aansluiting op het spruitstuk. Als ik die eraf trek, schiet het toerental omhoog, en hoor ik een gigantisch geblaas van lucht…... Is dat goed of is dat fout? Blazen in dat ding? Gezien het kabaal van de motor heb ik daar maar even van afgezien.
De dunne slang loopt naar de ontluchting van het carter en het luchtfilter. Als ik die lostrek op de T-splitsing, gbeurd er niks met het toerental. Is dat goed of fout?
Het rijden ging verder perfect, de kachel wel gebruikt om de temperatuur van de motor op peil te houden (30 graden, en met een slakkengeng in z’n 1 door kleine dorpjes sukkelen….)en vertoonde nu weer geen spoor van lekkage…
Schakelen, prima gegaan, terugschakelen en opschakelen soms weer schokkend. Alleen maakt de selecteur nu herrie als ik terugschakel van 4 naar 3, een schurend geluid af en toe….
Maar voor de rest, genieten
Rustige weggetjes, alle raampjes open, elk hobbeltje wordt weggewerkt door de vering….... Als dank de dame nog even meegenomen op een ander tochtje en ook dat ging perfect.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
heb je die slangen losgetrokken bij een koude moter : dan mag het toerental niet omhoog vliegen omdat die luchtschuif open zou moeten staan. bij warme moter zou het niks uit mogen maken
vaak zit de interne bus in de luchtschuif vast gecorodeerd.
dat van 4 naar 3 kan duiden op een versleten sincromeshring
opschakelen soms schokend…laat dan de koppelingsregelaar iets meer slippen; een halve slag losser is ruim voldoende. Oh ja deze zit achter de luchtinlaat (waar de gaskabel aan de gasklep zit)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De luchtklep doet het warm in iedergeval goed! Hij sluit. Nu nog koud checken: haal beide zijden van de klep los en kijk of je erdoorheen kan blazen. De klep moet koud OPEN zijn. en warm DICHT.
Die oliesensoren kunnen inderdaad niet correct aangeven. Heb je erg dunne olie erin?
Neem een dikkere olie. 15W50 ipv 10w40
Zit je filer goed gemonteerd? Zit het vaak vergeten rubber ringetje onder het paraplutje (ff openmaken dan zie je wat ik bedoel) er wel? Dit kan drukverlies geven.
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Net even de blaastest gedaan met koude motor na 2 dagen stilstand. Kan door beide slangen een hoop lucht blazen, zonder merkbare onderbreking. Dus volgens mij werkt die klep dan wel zoals zou moeten.
Op dit moment zitten ook alle sensoren aangesloten, en zo te zien werkt het nu min of meer naar behoren. Alleen met hete motor die olie die te dun is, naar mijn idee lijkt het wel wat op water wat er in zit. Het is GEEN water, maar wat betreft viscositeit lijkt het erop naar mijn idee. Zal eens navragen wat voor olie erin gegaan is. Voor-en nadelen van dikke en dunne olie zijn bij mij welbekend, in de winter liever een dune, in de zomer graag een wat dikkere….
Zal proberen ergens een plekje te vinden om de ECU eens een klikje terug te draaien (of door te draaien). Weet jij hoeveel dat in toeren scheelt? Ik krijg op dit moment allemaal complimenten dat de dame zo lekker rustig draait…... Misschien iets te rustig?
Wordt nog wel vervolgd denk ik.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de ECU een click verdraait merk je dat niet echt. beetje rijker zetten en de stationair lucht schroef op je inlaat ook een tikje open.
de halfautomaat mag met ingedrukte rem naar 800 rpm hebben!
in zn vrij met rem los moet ie kruipen: +- 950 rpm
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
FF kort, want ik ben net verzopen in de wandelvierdaagse
Alleen in de achteruitversnelling rolt de dame als ik de rem loslaat.
In de eerste versnelling zit er nog geen beweging in.
Ben wel blij dat de luchtklep goed is.
Zal nog even navraag doen mbt motorolie, en dan eens zien of ik met de afstelling ook bij de garagist terechtkan. Wellicht dat met een juiste stationair afstelling het schakelen/koppelen beter verloopt.
Moet woensdag weer met een auto weg, en denk erover om dan toch maar even met de DS te gaan
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
En wederom kort….
Olie is 15W40, filter zit OK.
Echter, de garagist had nog even een rake opmerking, de vraag of de tweede electrische fan wel werkt. Als je die kortsluit werkt ie volgens mij wel, dus dat moet ik nog even uitproberen, an als de motor echt warm is, eens kijken of die tweede fan wel meedraait. Als dat niet het geval is, vermoed ik dat ik dat moet oplossen. Wellicht weer een slecht contact?
Ik hoop het, want de dame is net gestart, en inderdaad, als je de contacten kortsluit draait de tweede fan wel mee, en zo te horen aan het geluid heeft die van de week gewoon niet meegedaan. Heb nu de kabelschoentjes eens flink vaak heen en weer gehaald over de stekkers, eens zien of dat verbetering op gaat leveren. Werkt dat niet, dan zel er wel een nieuwe sensor inmoeten.
Verder opvallend….
Bij koude motor startte de dame weer in één keer. En bleef lopen. Zo zie je maar weer, een mooie rit van 100 km doet wonderen? Afijn, voor de lol de voet op de rem, en eens lekker met de hendel door alle versnellingen…..... geeft een heel apart resultaat…. in motorloop…. een zagend effect….... Zet je de hendel weer in de vrijloop, niks aan de hand, op de rem ook niks loos, maar in een versnelling gaat de motor zagen…
Helaas, nu even niet kunnen rijden, maar morgen hopelijk wel. Eens zien of het dan ook merkbaar is, op de toerenteller is het in elk geval wel zichtbaar.
Wie weet wat de oorzaak is van het zagen nodig ik ook uit om te reageren, ik heb zelf geen idee. Vermoedelijk iets in de hydrauliek?
MVG, Peter
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!