En daar stond ik weer !
Met de wagen gereden geen probleem; gestopt en willen starten probleem. Startmoter draaide moeilijk rond en m`n accu had zoiets van doe `t zelf maar. Starkabels eraan en de (sl)Opel bestelbus van de zaak erbij, starten en poef ie liep weer als `n zonnetje. 5 Km gereden en gestopt om te tanken. Starten…no way (ik hoorde zelfs `t relais van m`n startmoter niet klikken). Starkabels d`r aan en met behulp van een 30 jaar oude Mercedes (toen nog een echte auto) gestart (dank je Mercedes/Classiccar liefhebber :fijnsturen ).
15 Km verder (thuis ) gestopt en wat denk je wat…...accu weer zo dood als een pier
Tijdens het rijden werd ik gewaarschuwd dat de ABS niet functioneerde als ik remde of het knipperlicht gebruikte ; de waarschuwing kwam maar héél kort op het display; verder niks aan het handje.
Toen ik de wagen probeerde te starten begon m`n blower te draaien terwijl deze uit stond (idiote electronica )
Mijn acculampje brandt niet tijdens het rijden maar ik denk toch dat hij niet bijlaadt maar wel genoeg (of misschien zelfs teveel) stroom aan het systeem levert. Met draaiende moter is de spanning op de accu ca. 10,5 Volt (ik dacht dat dat hoger diende te zijn).
Voor zover mijn kennis reikt is de regulateur van de dynamo datgeen welke ervoor zorgt dat de stroom zowel naar directe verbruikers als naar de accu gaat.
Waar zit de regulateur van de dynamo bij een 3.0V6 (Willemmmmmmm ) ; zit deze op de dynamo (ik hoop het want dan heb ik garantie) of niet ? Zo niet; waar vind ik dat kreng ?
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Regelaar zit idd op de dynamo.
Met draaiende motor hoort boordspanning rond de 14v te liggen.
(liefst iets boven de 14v)
Als ik jou was zou ik de spannings regelaar van de dynamo eens doormeten. Ik denk dat daar het probleem ligt.
mvg Joost
Dank je jongens…bevestigt wat ik al dacht.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De regulateur regelt niet de stroom tussen verbruikers en accu. De regulateur regelt de dynamo. De dynamo levert dankzij de regulateur een spanning van 14 volt. Afhankelijk van verbruikers levert ie stroom. Een lege accu vraagt meer stroom dan een volle. De verbruikers krijgen stroom uit de dynamo, via de accu, die als een soort buffer fungeert!.
Een 70A dynamo kan max 70A leveren. =840 watt.
Als je 14 koplampen aanzet heb je de max stroom bereikt. daarboven gaat de accu leeg lopen…..
Als de regelaar geen stuur stroom naar je dynamo stuurt doet de dynamo het niet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gaat je acculampje ook zachtjes branden en weer uit als je gas geeft ? Dan is het meestal een kwestie van een defecte dynamo, wat jij aangeeft is volgens mij je Accu
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De regulateur zit in je dynamo. Die gaan wel eens stuk. Ga eens naar een elektroboer en laat je dynamo testen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Geen controlelampjes die zwak branden en nog geen jaar oude accu maar…....de dynamo is enkele weken geleden gereviseerd (zie topic Wat kost een dynamo ?). Dus ik denk dat er in die revisie een fout gemaakt is…ik heb nog garantie….alleen het weer in en uit bouwen
Als ik het haal dan laat ik het circuit vanmiddag doormeten.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
eh ja, de spanningsregelaar wordt meestal vergeten…...
Ik weet hoe het is om een defecte spanningsregelaar te hebben, zeker als men bij de dealer dit onderkent en gewoon de halve ontsteking vernieuwen.
Bij mij gingen de lampen op een bepaald tempo dimmen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Probleemtje opgelost….....was een los zittend kabeltje…....hahaha. Ik vond het al vreemd; soms laadde hij goed bij soms niet; soms brandde het controlelampje heel zwak, soms fel en soms…niet. Fijn he die electronica.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)