Ik heb problemen bij het uitbouwen van mijn dashboard (ZX ‘92 avantage 1.4i).
Er zijn namelijk lampjes kapot in het dashboard en ik krijg mijn stuur er niet af. Ik heb het kapje van het stuur gedaan en de grote moer waarmee het op de stuurstang zit verwijdert maar het stuur komt niet los. Heb ik genoeg verwijdert? Ik durf niet door te trekken aan het stuur uit angst iets kapot te trekken.
Het is namelijk de eerste keer dat ik bij deze auto het dashboard uitbouw.
Mijn vorige citroens waren een 2cv en een BX, hiermee nooit geen problemen gehad bij het uitbouwen.
Voor de rest Citroen rules…
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Re: Dashboard uitbouwen
Teunkes schreef:Ik heb problemen bij het uitbouwen van mijn dashboard (ZX ‘92 avantage 1.4i).
Er zijn namelijk lampjes kapot in het dashboard en ik krijg mijn stuur er niet af. Ik heb het kapje van het stuur gedaan en de grote moer waarmee het op de stuurstang zit verwijdert maar het stuur komt niet los. Heb ik genoeg verwijdert? Ik durf niet door te trekken aan het stuur uit angst iets kapot te trekken.
Het is namelijk de eerste keer dat ik bij deze auto het dashboard uitbouw.Mijn vorige citroens waren een 2cv en een BX, hiermee nooit geen problemen gehad bij het uitbouwen.
Voor de rest Citroen rules…
Eerst zou ik de grote moer weer een stukje op de stuurstang schroeven. (voordat je het weet schiet het stuur tijdens het wrikken tegen je gezicht aan met alle gevolgen van dien) En dan goed wrikken aan het stuur. Wat tikken erop etc. Uiteindelijk gaat het lukken.. Volgens mij kun je niets kapot maken. Ik praat uit ervaring want vandaag was ik ook bezig met het vervangen van lampjes in mijn AX en leek het ook of het stuur er niet af wilde. Toen maar wat meer brute kracht.
Jeroen
Bij een ZX hoeft het stuur er niet af omdat het in hoogte verstelbaar is, bij een AX is dit niet zo en moet het stuur eraf.
Als je de hoogte vergrendeling loszet kan je het stuur makkelijk omhoog/omlaag bewegen om de kappen boven en onder de stuurkolom eraf te halen. Let op, deze kappen zitten met 4 kruiskop schroeven van onder aan elkaar vast. De onderste zit met één Torx schroef vast aan het chassis/stuurkolom. In zijn laagste stand kun je de 2 torx schroeven links en rechtsonder het paneel eruit draaien.
Haynes boek en vraagbaak zeggen inderdaad dat het stuur eraf moet, maar het kan prima met het stuur erop. Ik heb het paneel zo vaak uitgebouwd dat ik het nu in 15 min uit en weer ingebouwd heb incl. lampjes vervangen
Suc6