Ik heb een BX GTi automaat uit 1990. De welbekende 1905 cc met
multipoint-injectie. Soms slaat de motor spontaan af. En aangezien het een automaat betrefd sta je dan ook echt stil. Even wachten tot het gele motormanagement lampje gaat branden en dan gaat het schip weer. Laats op rit van ruim 200 km niks aan de hand, laatst op weg naar mijn werk (15 km) 3 keer stilgestaan. Ik kom er niet uit. Ik verdenk de boordcomputer, dus ik ben al op zoek naar een andere computer. Mensen hier ervaringen mee????/
Groeten Thijs
Test
Re: BX GTi slaat af….....
Thijsvandebles schreef:Ik heb een BX GTi automaat uit 1990. De welbekende 1905 cc met
multipoint-injectie. Soms slaat de motor spontaan af. En aangezien het een automaat betrefd sta je dan ook echt stil. Even wachten tot het gele motormanagement lampje gaat branden en dan gaat het schip weer. Laats op rit van ruim 200 km niks aan de hand, laatst op weg naar mijn werk (15 km) 3 keer stilgestaan. Ik kom er niet uit. Ik verdenk de boordcomputer, dus ik ben al op zoek naar een andere computer. Mensen hier ervaringen mee????/Groeten Thijs
Dat dit meestal niet met de boordcomputer / ECU te maken heeft. Wat je wel hoort is problemen met de ontstekingsmodule (voor de bobine) en de ontstekingsrelais (in het zakje bij de rechter veerpoot).
Ich bin ein Breaker
heeft jouw auto niet toevallig een ontstekkingsmoduul???
Als deze aan het eind van zijn latijn is wordt deze soms te warm en stopt er mee.
Na afkoelen doet hij het vaak weer een tijd.
Het is maar een idee.
groetjes,
Eddy van der moolen
Nee, daar zit het um niet in. Als ie koud is, net na de start doet ie het ook wel eens.
Er zit ook totaal geen regelmaat in. Ik ben alle electrische contacten al
langsgelopen, en slangetjes e.d. gecontroleerd.
Test
volgens mij heeft je auto een luchtweger,
deze regeld ook het co.
vaak kan je het co niet meer bijstellen door een kapote of uitgestelde weger
is het co en toerental wel goed?
groetjes eddy
Yep, ik heb een luchtweger. Ik heb daar ook mijn twijfels bij gehad. Want als ik de stekker van de luchtweger eraf trok tijdens het lopen van de motor, sloeg ie op een zelfde manier af als dat ie dat tijdens het rijden wel een pleegt te doen. Alleen kon ik niks apart ontdekken verder aan de luchtweger. Misschien ook maar eens een andere proberen.
CO niet gemeten, toerental wel goed. Op dit ene euvel na rijdt deze bolide echt prima.
Samen komen we er hoop ik uit?
Alvast bedankt voor jullie reacties…
Test
is je verdeelkap nog wel oke ?
Dat is allemaal al vervangen. Inclusief bougie’s, kabels, en rotor.
Mocht helaas niet baten.
Test
nog even de luchtweger
Ik heb in het verleden bij Peugeot gewerkt en daar ging de luchtweger bij een 205 gti ook regelmatig stuk.
Je kan de zwarte deksel met wat moeite openmaken(later weer dicht lijmen) en daar onder zit een schijf die je iets kan verstellenVeer verplaatsen.
Dit wil wel eens helpen.
Het is al een tijd geleden dat ik er een open heb gezien dus ik kan slecht details geven sorry.
Ik zou eerst een van iemand anders proberen die geen problemen heeft.
Succes,
Eddy van der Moolen
Misschien is het wel eens handig om gewoon de ECU eens uit te laten lezen bij de dealer of specialist.
Daarna de foutcodes hier posten en dan komen we weer een stuk verder, dan alleen maar in het wilde weg te gaan gokken.
Overigens betreft het echt een ECU en geen boordcomputer. De boordcomputer bij de BX is zeer zeldzaam en maar in enkele BX-en (vooral type 1 BX-en) gemonteerd.
Ik moet inderdaat die luchtweger maar eens aan een onderzoekje onderwerpen. En wat betrefd dat uitlezen: Bij de dealer blijven ze stug volhouden dat dat niet kan. Waarschijnlijk bedoelen ze dat hun dat niet kunnen ofzo. Beetje vreems allemaal, dealer is toch dealer? Toch misschien maar eens bij peugeot proberen. Zijn tenslotte zelfde blokken….......
Enfin, Zaterdag weer tijd, zal maar weer eens aan het knutselen gaan.
Heren alvast bedankt voor de hulp, en meer informatie is altijd welkom.
Groetjes Thijs
Test
Thijsvandebles schreef:Ik moet inderdaat die luchtweger maar eens aan een onderzoekje onderwerpen. En wat betrefd dat uitlezen: Bij de dealer blijven ze stug volhouden dat dat niet kan. Waarschijnlijk bedoelen ze dat hun dat niet kunnen ofzo. Beetje vreems allemaal, dealer is toch dealer? Toch misschien maar eens bij peugeot proberen. Zijn tenslotte zelfde blokken….......
Enfin, Zaterdag weer tijd, zal maar weer eens aan het knutselen gaan.
Heren alvast bedankt voor de hulp, en meer informatie is altijd welkom.Groetjes Thijs
Andere dealer proberen of een Specialist zoeken. De ECU kan zeker uitgelezen worden en dat is vooral belangrijk om tot een goede diagnose te komen.
Natuurlijk kun je allerlei onderdelen klakkeloos gaan vervangen, maar dat is ook zonde van het geld.
Dat klakkeloos onderdelen vervangen is niet zo’n ramp. Heb een boel op voorraad en de sloop is om de hoek, en die nemen ook weer spullen in als het niet nodig was. Maar dat uitlezen is wel een belangerijke ja, alleen die ...... dealer wil niet echt meewerken. Toch maar liever naar de echte dealer? Ik dacht het niet. Altans niet die Citroen dealer in Meppel wiens naam ik niet noem. Dan liever de Peugeot dealer even opzoeken.
Test
Heb vandaag de veer in de luchtweger wat versteld, is al iets beter geworden. Hij slaat niet meer af, maar het oranje motormanagement lampje
brandt wel zo af en toe. Hier kan ik wel mee leven. Maar ga binnenkort toch even een andere luchtweger proberen
Test
Thijsvandebles schreef:Heb vandaag de veer in de luchtweger wat versteld, is al iets beter geworden. Hij slaat niet meer af, maar het oranje motormanagement lampje
brandt wel zo af en toe. Hier kan ik wel mee leven. Maar ga binnenkort toch even een andere luchtweger proberen
Zomaar de veer anders afstellen, leidt tot andere problemen zoals een te hoog CO-gehalte.
Meten is weten en alleen op die manier zul je een goede diagnose kunnen stellen en verhelpen.
als het lampje brand, slaat ie dan af of blijft ie lopen?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980