Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor een deel binnen en voor een deel buiten.
Ik heb een aantal jaar een garagebedrijfje gehad in ‘oude’ franse auto’s…
A-types, HY bussen, DS, GS, (peugeot renault ook..)
Later veel bij een DS specialist gewerkt (lpg inbouw) en nu hobby Ami, DS SM!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Misschien moeten we het toch maar met een beetje beleid doen.
Ik ben vandaag daar geweest, en heb enkele bevindingen gedaan:
- in het voorste deel van het reservoir staat nog olie, dus het remsysteem is achteraan nog vloeistofdicht.
- de ‘truuk met de krant’ heeft aangetoond dat het lek ergens aan de linkerremklauw zit. die krant die daar lag zag knalgoren van de remolie.
Hieruit concludeer ik dat het probleem dus linksvoor zit.
links is de bestuurderskant dus. hoewel er rechtsachter ook wat scheelt (sleept aan), ga ik me eerst op linksvoor toeleggen.
Wat kan er lekken aan een remklauw?
de ‘cupjes’? of zijn er andere mogelijkheden?
Met handjes’ uitleg en een vraagbaak krijg de klauw er wel af…
heb je hier speciaal gereedschap voor nodig?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee geen speciaal gereedschap.
De klauw is uit twee delen. tussen de delen zitten rubber ringetjes. Verder zitten er rond de remzuigers ook rubber ringen. Maarrr meestal lekt de leiding of de onluchtings nippel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Welke leiding?
een inwendige?
of de leiding van de rechterklauw naar de linker?
Handjes schreef:
Tips bij demontage remklauwen:
- remleiding er af met goed gereedschap. remblokjes ook.
- eerst voorste bout er uit, achterste heeeel ietsje los.
- dan remklauw achterover kantelen. voorste bout er weer in en vastdraaien.
- nu achterste bout verder los en na loshalen klauw weer vastzetten. De remklauw blijft nu 1 stuk, er vallen geen vulplaatjes, cilindertjes of vloeistof uit.
- zorg bij montage dat de remklauw symmetrisch in het midden van de schijf zit! Eventueel vulplaatjes gebruiken.
wijst het zichzelf uit hoe die blokjes los moeten?
remleiding: sleuteltje 8 en dan gewoon omhoogtrekken?
(inderdaad, bang dat ik iets verniel)
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Koop een leidingen sleutel! en draai de wartel los. Dan een beetje jutteren en dan kan de leiding eruit. Let op het rubbertje!
Ja de leidingen die aan je klauwen zitten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Koop een leidingen sleutel!
te laat… we zien wel.
edit:
vanmorgen nog vlug een sleutel gaan zoeken…
‘komt vanavond binnen, meneer!’
jah, handig…
Zo, eindelijk is er nog een iets gebeurd.
eerlijk gezegd was ik zelf beschaamd dat er niks meer aan gedaan werd.
Waarschijnlijk is dit te wijten aan zogenaamde ‘sleutelvrees’, die ik vandaag mooi overwonnen heb, door in mijn eentje de remklauw uit te bouwen met behulpt van een vraagbaak, die ik maar half gevolgd heb.
De krant onder de remklauw was groen en nat,
dus da’s duidelijk…
ik ben met het uitbouwen begonnen en heb eigenlijk geen problemen ondervonden.
De klauw is er nu uit, en morgen doe ik ze eens helemaal open om te kijken of ik zie wat er scheelt.
ik zal Tom Duckpower en Bullfrogbleu ook een blikje laten werpen als ze hier zijn, drie zien meer dan een.
Mocht ik niets zien, dan ga ik eens langs bij een kennis van me die een dyane restaureerde en van visa-techniek voorzag, hij zal wel iets vinden.
Verder ben ik nog een afsluitrubbertje (?) tegengekomen onder de motorkap, dat ergens los lag te liggen.
weet iemand waar het vandaan komt?
foto’s:
Sfeerbeeld, Michelle zonder linkervleugel
In de vraagbaak stond: rempedaal in half ingedrukte stand blokkeren om olieverlies te voorkomen. Ik vond alles er uit pompen makkelijker.
De klauw, naar voren gekanteld.
De schijf, zonder klauw.
Het rubbertje, waarvan ik niet weet waar het vandaan komt.
Iemand een idee?
bedankt voor de hulp!
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Door ervaring leert men Rocco. Ik had eerst ook sleutelvrees, maar met gezond verstand en wat lef kom je een heel eind.
Ik neem aan dat je je schijven nog ff ontvet voordat je weer de weg op gaat.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Dat schijven ontvetten doe ik nog wel… alles onder de motorkap moet eens ontvet en gepoetst worden.
vandaag de remklauw eens opengehad. (klik op de foto’s voor 1024*768-exemplaren)
Probleem is dat ik niet weet hoe zo’n klauw er normaal uitziet, en dus niet zie of er iets stuk is en wat.
(de boel is wat vies… het wordt nog met benzine gewassen voor ik het terugplaats)
De twee halve klauwen naast elkaar.
De rechterhelft, detail van het remcircuit.
De linkerhelft, detail van het remcircuit, ontbreekt hier een rubbertje…?
En dan dit nog:
zijn mijn (hand)remblokken nog voldoende? (bijzaak voorlopig, maar ik kan ze wel vervangen als ik toch bezig ben)
dankjewel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk ook dat we de lekkage hebben gevonden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb ook een poos geleden de rem klauwen van mijn acadyana gereviseerd. Ik had in het gat van het rubberen o-ring( Foto 2)ook een pijpje zitten van +/- 10 mm lang dat precies in het gat past. Verder trek niet met een tang je rem zuiger uit het huis. Ze vervormen dan en je beschadigd ze. Je kunt ze er misschien met pers lucht uit blazen (als je geluk hebt) via het gat van de remleiding. of je moet een vet nippel (kun je Meestal wel kopen bij een groot handel) in het gat van de remleiding draaien en ze eruit persen met de vetspuit Kijk dan wel eerst of je een nippel kan krijgen met het juiste schroefdraad van de remklauw anders maak je de boel stuk. Daarna moet je alles reinigen. eventueele Roest van de remzuiger verwijderen met scotch bright (een soort staal wol maar dan anders) Je kunt ook de rem zuiger verwijderen met de hoofd remcilinder. Je neemt dan de korte remleiding die tussen de beide remklauwen zit Diegene die tussen de linker en de rechterremklauw zit. De ene kant draai je in de hoofdrem cilinder. en de andere kant in de remklauw helft. Het gat dat in de remklauw(Foto2) zit dicht je af met een stukje binnen fietsband leg je plat op het gat met een metalen plaatje erover heen. en dat zet je vast met een lijmtang. dit werkte bij mij goed. Nadeel is als de cilinder eruit komt stroomt er gelijk een hoop rem olie er achter aan. leg de rem klauw dan in een bakje of zoiets.
veel succes
Dankjewel voor je reactie!
Ik vraag me alleen af of het allemaal nodig is?
Is het vervangen van dat rubbertje (of zoals je zegt een pijpje erin) niet genoeg?
Helaas zit mijn augustus al vol gepland… maar zodra ik tijd heb ga ik op zoek naar een nieuw rubbertje!
Als je een revsie setje voor je rem klauw haald. Zitten de remzuiger afdicht o-ringen er gelijk bij. En omdat je nu toch alles los hebt. Kun je mij inziens beter alles vervangen.Bedenk wel dat de stukkene o-ring evenveel bedrijfs uren heeft gemaakt als de o-ringen om je rem zuiger.
veel plezier in augustus
Vandaag een nieuw rubbertje gehaald… €1.95… veruit het goedkoopste origineel-citroën-onderdeel.
Ik ga het er dadelijk insteken.