XM v6—> automaat testen
J@nsen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 19-01-2005

Gepost: 19 januari 2005 01:06 AM

Beste Mensen,

We zijn toe aan onze 3e XM. Altijd diesel gereden (d12 td), nu willen we (i.v.m. ‘auto van de zaak’) een benzine gaan rijden: V6 automaat.

Ik kan best een eind klussen aan auto’s maar van automaten heb ik weinig kennis, daarom:

Kan iemand mij informeren over hoeveel km’s een Citroën (XM) automaat zoal meegaat (er worden veel XM’s aangeboden met 250+ km’s).

Weet iemand hoe je kan testen (horen/voelen/...) of een automaat nog goed is c.q. nog 30 dkm mee gaat?

Zijn er overige bijzonderheden aan een XM 3.0 V6 automaat? Ervaringen?

Alvast bedankt voor de hulp!!

Groeten,
Andres

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 19 januari 2005 02:43 AM
  [ # 1 ]

Willem is hier wederom de echte man voor, maar de 4hp18 automaat van ZF zoals die in de V6 zit is een ding waar je elke 10,000km olie moet verversen en filters reinigen. Ook moeten de automaat bakken weleens vervangen worden maar dat hangt er wel vanaf hoe er mee gereden is en hoe goed ie onderhouden is. Zover als ik de consensus onder de XM’ers kan vaststellen is dat ze meestal iig voor de 300k km een keer vervangen moeten worden, zelfs al zijn ze goed onderhouden en rustig bereden, en dit is een prijzige aangelenheid. Maar goed, ik zal mij niet verder op voor mij vrij onbekend terrein begeven, want Willem ziet dit vast morgen wel, en die tuft in een V6 automaat rond dus die kan er zinvollere dingen over zeggen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 19 januari 2005 03:06 PM
  [ # 2 ]

ho ho, zo’n expert ben ik nu ook weer niet….....
Een paar dingen:
Een automaat is zeer gevoelig, zeker icm met een V6 motor, de bak kan het koppel en vermogen maar net aan.

De automaat kan je controleren door ermee te rijden, schakelen moet vloeiend, zonder klappen schakelen. Ook mag hij bij het schakelen niet doorslippen (teveel olie of versleten koppelingen)
De oliekleur moet rood zijn, gewoon de peilstok eruit trekken en de olie op een witte doek of papier laten druppelen. Olie mag niet verbrand ruiken.

Voor de rest als je automaat rijdt, zoveel mogelijk olie verversen. Elke 10.000 km met ATF-3 ipv ATF-2

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
michelv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 19 januari 2005 09:18 PM
  [ # 3 ]

Dat is dan toch een dure grap met een automaat rijden Laughing

wagens,oldtimers

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 20 januari 2005 06:36 PM
  [ # 4 ]

Ja, je hebt echt lef nodig om een V6 automaat te durven rijden Twisted Evil  Twisted Evil  Twisted Evil

Als iemand er nog een zoekt…......

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 20 januari 2005 08:28 PM
  [ # 5 ]

Willem wil geloof ik graag dat het exclusief blijft. Waar hangt justshootme eigenlijk uit, die heeft er toch ook een?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
michelv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 23 januari 2005 03:19 AM
  [ # 6 ]

geef mij toch maar liever een handgeschakelde bak dat is sportiever om rijden

wagens,oldtimers

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 23 januari 2005 11:22 AM
  [ # 7 ]

Ach het hele karakter van een auto is anders, dus het is helemaal een kwestie van wat je zoekt. Ik vermoed dat in het geval van een XM de onderhoudskosten van een automaat wel ietsje hoger liggen dan een handbak, maar heb er zelf geen ervaring mee, maar de bak moet geloof ik toch meestal wel een keer vervangen worden, net zoals een koppeling en dat is wat prijziger dan een koppeling wissellen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 24 januari 2005 02:30 PM
  [ # 8 ]

Het record voor een automaten-bak-wissel staat op 12 uur en een compleet gereviseerde (is een nieuwe) bak kost ongeveer 1500-2000 euro.

Als je sportief met een xm wilt rijden, heb je toch ergens een grove denkfout gemaakt

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook