mijn vader reed in z’n studententijd (begin jaren 70) in een eend op gas
enig idee of die er nog zijn (op kenteken)?
grts hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Volgens mij heb ik een hele krenterige oom die in een grijs eendje op gas rijdt.. alleen heb geen contact met de man dus weet het niet zeker, misschien rijdt ie ook wel op benzine
heb bovendien het kenteken ook niet
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Je kunt ze nog laten bouwen zelfs.
http://www.eendimport.nl/prijzen.html
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
wauw, ik dacht dat niet meer mocht van de RDW i.v.m. de koeling
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Re: eend op gas?
hugo schreef:mijn vader reed in z’n studententijd (begin jaren 70) in een eend op gas
enig idee of die er nog zijn (op kenteken)?grts hugo
Ja hoor zat…..
Ik heb een besteleend met een Visa blok erin en 85 liter gastank.
gr.Martijn
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mijn GS gaat over een week of 3 ook over op LPG. Maar het is wel een gedoe, de meeste LPG-specialisten zijn enkel specialist als het gaat om installaties waarvan de een kant en klaar onderdelenpakket van krijgen aangeleverd door hun leverancier…
Ik heb stad en land afgebeld om iemand te vinden die een luchtgekoelde wagen wouden ombouwen. Telkens kreeg ik te horen “kan niet” en als ik vertelde dat het wel kan dan werd het vaak “wil niet”.
Het probleem zit ‘m in de verwaming van de verdamper, vroeger kwam er een stift in de uitlaat, deze mag niet meer omdat de Europese richtlijnen vertellen dat de gasleiding minimaal 15cm van de uitlaat verwijderd moet zijn.
Het gekke is dat ik zelfs een gecertificeerd bedrijf (mag dus zijn eigen ingebouwde LPG installatie keuren) heb gesproken en die wist niet eens dat de uitlaatstift niet meer mag! Hij wilde hem er zo inzetten, maar hij vroeg een beetje veel. Via een specialist mag je rekenen op een bedrag tussen de €1450 en €1650 in.
Ik laat het zelf particulier doen.
Er moet dus een andere manier van verwarmen worden bedacht. De meest gebruikte manier is een koelwatersysteem inbouwen, door de koelvloeistof door de kachelpotten, om de uitlaat heen te laten lopen, kan de verdamper verwarmt worden.
Ook (doen ze veel bij kevers heb ik me laten vertellen) kan je een omleiding in je motoroliecircuit maken en die door de verdamper laten stromen, maar het schijnt dat de oliedruk een probleem kan veroorzaken. Daarbij komt dat de olie niet echt snel warm wordt.
De eend bij Stoebo heeft trouwens nog wel een uitlaatstift, maar deze is er al in gezet toen het nog mocht. Geen probleem dus. Ook de vulopening is erg onzichtbaar weggewerkt in de achterbumper.
Gr. Patrick
http://www.duckservice.nl verkoopt leuke systemen om je eend op gas te alten lopen!
succes!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Diek schreef:http://www.duckservice.nl verkoopt leuke systemen om je eend op gas te alten lopen!
succes!
Heb je misschien meer informatie hierover? Vooral de manier hoe de verdamper verwarmt wordt!
Nu ben ik zelf al voorzien (mijn GS dan) en ik ga de 2CV zelf inbouwen, maar het is altijd leuk om te weten hoe anderen het aanpakken.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Volgens mij pakt hun systeem de warmte vanaf het oliefilter. (Flens/Olie verwarming)
Ze hebben 2 systemen: een is inderdaad met een flens op je oliefilter en dan wordt daarmee je verdamper verwarmt, 2e systeem is dmv een soort buizensysteem door je 1e demper gevuld met water en een pomp(je) wat ook je verdamper verwarmd.
Staan ook op Citromobile http://www.duckservice.nl
Succes!
Diederik
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Persoonlijk ben ik niet een voorstander van het verwarmen d.m.v. je motorolie. De druk is behoorlijk hoog en als daar wat mee gebeurt in de zin van lekkage…..
Het koelvloeistofsysteem is daarentegen prima. Zelf heb ik flexibele koperbuis om mijn uitlaat gewikkeld waardoor doormiddel van een elektronische pomp (Bosch) koelvloeistof heen wordt gepompt. Dit verwarmt voldoende om bij -20 graden probleemloos op LPG te rijden. (zelf gestest )
Een buizensysteem door je eerste demper heeft overigens als nadeel dat er aan je demper gelast moet worden. Dit veroorzaakt een roestgevoelige plek. Maar techisch zal het goed werken.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hanzz schreef:hoeveel kost zo’n kleine gastank eigenlijk???
(ik heb er een gratis gekregen van iemand )
Om je LPG-installatie RDW-gekeurd te krijgen mag de gastank niet ouder zijn dan (ik geloof…) 3 jaar. Daarna verlopen de meegeleverde certificaten.
Maar de tank zelf is op zich niet eens verschrikkelijk duur hoor.
Duckservice staat ok op de Citromobile a.s. weekend, zij kunnen veel info geven over het op gas rijden.
ik meen stand no. 70
Succes!
http://www.diek2cv.nl
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je gas tank mag bij RDW keuring niet ouder dan 10 jaar oud zijn!
Het jaartal staat tussen de kranen ergens ingeslagen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb wel eens gehoord dat er een nieuwe norm bestaat, zodat je alleen maar heel jong gebruikte tanks mag inbouwen. Deze moeten voorxzien zijn van een keurmerk dat nog maar een paar jaar bestaat.