Gisteren ineens problemen met de versnellingsbak van onze AX. Alleen de derde versnelling kregen we er nog in, verder was het in de soep roeren. Schijnt vaker voor te komen en een onderdeeltje te zijn dat de pook met de bak verbindt. Iemand ervaring hiermee? :
das gebeurd vrij vaak
maar het is niet je bak hoor
druk maar in 1 keer heel hard je pook naar
benenden dan is het probleem tijdelijk opgelost
want onder het rubber pookhoesje als je die
eraf haalt dan zit daar een bal waat je pook aan zit
die hoort in een huis daar is ie dan uitgeschoten
dat komt door een ring die dan weg is
je kan die ringen
zo op de sloop halen of bij de dealer
kost je hooguit 10 euro
grtn
Sebas
He Sebas,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik kan niet zo goed beoordelen of dit het probleem is. Bovenop de bal zit nog wel een kunststof ring die met kleine schroefjes op zijn plaats wordt gehouden. In de pook zit nu trouwens helemaal geen gevoel meer. Ik kan ronddraaien zoveel ik wil, maar heb geen idee of hij in een versnelling zit of niet.
Groeten, Wouter
uuhmmm als die bal nog wel in ze huis zit dat is er een schakel
stangetje los
maar dat is alleen te zien als je je complete luchfilterhuis
weghaald
ookal is dat maar 2 minuten werk hahaha
grtn
Sebas
Dat wordt dan volgend weekend,
straatlantaarn geeft net te weinig licht .
Moet ik nog ergens op letten bij het loshalen
van het luchtfilterhuis (eigenlijk: hoe doe ik dat)
& hoe kan ik zien of een schakelstang stuk is?
Sorry voor de misschien domme vraag, maar ik
heb geen fatsoenlijke handleiding bij de auto. Heb
laatst de ruitewissermotor vervangen (als je het een
keer weet is dat ook twee minuten) maar het kostte
me een half uur om dat laatste @$## schroefje te
vinden waarmee dat ding vastzat ops: .
Iig bedankt tot nu toe.
Groeten, Wouter
w.zijlman schreef:Sorry voor de misschien domme vraag, maar ik
heb geen fatsoenlijke handleiding bij de auto. Heb
laatst de ruitewissermotor vervangen (als je het een
keer weet is dat ook twee minuten) maar het kostte
me een half uur om dat laatste @$## schroefje te
vinden waarmee dat ding vastzat ops:
Hehehe, zonder een handleiding is het af en toe inderdaad zoeken naar al dan niet verborgen schroeven bij een Citroen/Peugeot
Maar dat maakt het sleutelen aan Franse automobielen juist zo leuk, het gaat nooit vervelen
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Om je luchtfilter te verwijderen hoef je alleen:
* de slangenklemmen van je injectiehuis en het luchtfilter los te draaien.
* dat platte zwarte ding er te trekken
* de slangenklem van de “arm” die aan het luchtfilter zit losdraaien
* de arm eraf halen (dat zwarte schroefje draai je een kwartslag)
* het luchtfilter (die zwarte doos) eruit te trekken
Het stelt echt geen r**t voor.
Dan zoek je een soort heup gewichtjes, kom en bol, als ze los van elkaar zijn heb je kans dat je ze de eerste keer nog gewoon erin kunt drukken.
Succes
Ps. Ik hoop dat je iets begrijpt van m’n verwarrende verhaal
He Sebas en Citroel,
Bedankt voor jullie tips.
Het luchtfilter verwijderen stelt idd niks voor.
Ik zie nu ook schakelstangetjes liggen.
Er zit iig in één setje behoorlijk wat speling
en ik zie ook een losse bol en een los kommetje,
maar volgens mij zitten die te ver bij elkaar vandaan
om bij elkaar te horen.
Kortom, het lijkt erop dat er meer dan één setje fout zit.
Ik denk erover om hem toch maar naar de garage te duwen/
slepen. Enig idee aan welke kosten ik moet denken
‘T is wel een ouwe bak, maar hij rijdt (reed) nog prima
en er zit net een nieuwe APK op.
Groeten, Wouter
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Hoi Wouter,
Wat je kunt proberen is om de koppelingen tijdelijk te herstellen. Ik heb dat ook eens gedaan met de stangetjes van mijn AX. Je neemt een tasje van de afhaalchinees (da’s van dat nylon plastic) en je scheurt daar een stukje af. Dit vouw je een aantal malen dubbel en legt het onder de koppeling terwijl je de koppeling nu met het plastic ertussen weer op het bolletje vastdrukt. Je moet proberen het plastic zo vaak te vouwen dat het weer een strakke verbinding wordt. Dit is een tijdelijke reparatie die overigens heel lang mee kan gaan is mijn ervaring, het plastic slijt dan in de koppeling vormt een nieuwe laag nylon…
veel succes.
gr. Martijn van Well
hey,
als ie eerst goed was dan zal het wel
niet zo zijn dat er 1 of 2 verkeerd zitten
maar als er idd 1tje zo los zit dat ie niet in ze kommetje
zit dan moet je ff kijken of je hem er trug inkrijgt
alleen als ik me eigen niet vergis dan zit er ergens ook een
los bolletje op een schakelstang
daar moet je dus niet meer verwarren
want daar hoord nix op
en als dat echt allemaal goed
is dan zal ik je weer moeten sturen naar
je schakelpook binnenin
als je daar die hoes weghaald en je ziet daar een kunstof
bol niet in ze “kom” zitten
dan geef je gewoon een hele harde klap op je pook naar beneden
dan moet ie er wee inschieten
ik hoor wel hoe het is afgelopen
grtn
Sebas
die kom hoort op die bol
die stangetjes zijn vrij goed te bewegen dus je krijgt hem er wel op!
anders moet je iemand voorzichtig laten roeren (schakelen)
Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub! http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!
Hij doet het weer!
Het was idd maar één schakelstangetje.
Bedankt voor jullie tips.
Groeten, Wouter