Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Mijn rode dame heb ik gisterochtend naar Van der Laan gebracht voor de jaarlijkse APK keuring. Zoals altijd is het toch weer afwachten wat eruit gaat komen. Paar uurtjes later krijg ik een telefoontje: het zag er allemaal wel goed uit, auto staat er prima bij, alleen een stuurkogel links die wat versleten was, en de drukregelaar die lekt. Tezamen met een vers plasje olie, het vervangen van de remdrukregelaar en het op druk brengen van de weerbollen zou dit op zo’n 450 euro neerkomen. Valt toch mee, he? En tevens een compliment dat het blok er nog zo mooi droog uit ziet van onderen.
Even voor 5-en in de middag weer een telefoontje: subframe blijkt verrot te zijn!! Ik zak neer op de bank, “dit is het einde van de rode dame” is het eerste dat door mijn hoofd flitst.
Maar daar presenteert Van der Laan zich als een echte garage, en niet als dozenschuiver: ze hebben het gerepareerd met behulp van een stuk van een andere subframe, dus ze is gered! (OEF!).
Het wrange is, de monteur zei dat de roest waarschijnlijk de kans kreeg omdat mijn blok vrijwel geen olie lekt. Terwijl de meeste oudere BX-en wat olie lekken waardoor het subframe lekker vet wordt en daardoor niet roest…
Moraal van dit verhaal: ook nieuwere BX-en kunnen dus een doorgerotte subframe hebben. Aspirant BX-kopers: blijf dus waakzaam op dit punt!
Misschien in het verleden ooit schade gehad aan de auto? Ik vraag me anders af hoe dat subframe kan gaan roesten. Misschien dat echt Bix specialisten hier hun licht op kunnen werpen?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
De monteur heeft het me laten zien (en gaf een goede uitleg, mijn complimenten daarvoor!), het ging alleen om een bevestigingspunt rechtsachteraan op het subframe, de rest was nog wel goed. Ik denk dus niet dat het aan een oude schade zal liggen.
Desalniettemin is het wel een APK-afkeurpunt, omdat het om een dragende deel gaat, ook al zit dat subframe op diverse andere punten wel gewoon goed vast. Het was van buiten ook niet zo direct te zien, afgezien van een klein plekje, maar toen ze daar doorheen staken kwam het gat tevoorschijn.
De schade op zich viel dus best mee, maar de keuring had ze er niet mee gehaald. Ik was vooral geschokt omdat ik dacht dat dit alleen een probleem was bij vroege BX-en, terwijl de mijne een van de laatste serie berline’s is.
Het schijnt trouwens dat de APK eisen wat strenger zijn geworden omdat de RDW nu ISO 9002 normen hanteert….
winnetou schreef:De monteur heeft het me laten zien (en gaf een goede uitleg, mijn complimenten daarvoor!), het ging alleen om een bevestigingspunt rechtsachteraan op het subframe, de rest was nog wel goed. Ik denk dus niet dat het aan een oude schade zal liggen.
Desalniettemin is het wel een APK-afkeurpunt, omdat het om een dragende deel gaat, ook al zit dat subframe op diverse andere punten wel gewoon goed vast. Het was van buiten ook niet zo direct te zien, afgezien van een klein plekje, maar toen ze daar doorheen staken kwam het gat tevoorschijn.
De schade op zich viel dus best mee, maar de keuring had ze er niet mee gehaald. Ik was vooral geschokt omdat ik dacht dat dit alleen een probleem was bij vroege BX-en, terwijl de mijne een van de laatste serie berline’s is.Het schijnt trouwens dat de APK eisen wat strenger zijn geworden omdat de RDW nu ISO 9002 normen hanteert….
Klopt…. ik moet nl. nieuwe kentekenplaten omdat de gaten waarmee hij bevestigd is door het serienummer van de plaat heen loopt is een nieuwe APK eis van dit jaar…..
gti_styling84 schreef:Klopt…. ik moet nl. nieuwe kentekenplaten omdat de gaten waarmee hij bevestigd is door het serienummer van de plaat heen loopt is een nieuwe APK eis van dit jaar…..
fftopic Oeh mooi moment om je dame met opgelegde platen te verwennen
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:gti_styling84 schreef:Klopt…. ik moet nl. nieuwe kentekenplaten omdat de gaten waarmee hij bevestigd is door het serienummer van de plaat heen loopt is een nieuwe APK eis van dit jaar…..
fftopic Oeh mooi moment om je dame met opgelegde platen te verwennen
Klopt vind het ook niet erg, want de letters waren wat minder mooi aan het worden kost 20 euri’s en dan staat ze er weer mooi bij :peace
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, da’s lekker. Dan zullen een hoop BX-en wel weer het veld moeten ruimen, ben ik bang. Die monteur zei al dat hij er steeds minder zag en dat er de afgelopen paar jaar een hoop zijn gesloopt.
Mwoa het wordt een echte liefhebbersauto. Veel mensen willen niet teveel geld in zo een auto stoppen en al helemaal niet in het HD stukje. Voor hetzelfde geld koop je ook een andere auto met minder nukken ( ja er zijn uitzonderingen maar even over de algemene opinie ). Zelf ga ik zaterdag kijken naar een BX 16v Mk2 in Elst die een aardig bedrag ( 2750,- ) moet kosten. Grote maar daarbij is dat er gewoon heel veel onderhoud aan is geweest en daarom ben ik bereid er meer voor te betalen. Maar dan moet hij wel in zeer goede staat zijn anders koop ik em niet voor dat geld.
Geen geld in een BX stoppen voor onderhoud is gewoon funest. Nuja voor iedere auto maar bij een HD auto net iets meer.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
BX is een TOP wagen… die heeft gewoon onderhoud nodig en dan blijftie je heel goed trouw…. !!!!! krijd al 20 jaar in een BX dus.. i know that car
Als je in je kinderzitje in de BX van pappa en mamma zit rijdt je toch ook BX?
Ik heb een lekkende krukaskeerring gehad, dat werd bij mijn garage positief uitgelegd, want dan was de “onderkant lekker vet”.
Haha, die mentaliteit herken ik van meer citroen monteurs.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
T(h)ijs schreef:Mwoa het wordt een echte liefhebbersauto. Veel mensen willen niet teveel geld in zo een auto stoppen en al helemaal niet in het HD stukje. Voor hetzelfde geld koop je ook een andere auto met minder nukken ( ja er zijn uitzonderingen maar even over de algemene opinie ). Zelf ga ik zaterdag kijken naar een BX 16v Mk2 in Elst die een aardig bedrag ( 2750,- ) moet kosten. Grote maar daarbij is dat er gewoon heel veel onderhoud aan is geweest en daarom ben ik bereid er meer voor te betalen. Maar dan moet hij wel in zeer goede staat zijn anders koop ik em niet voor dat geld.
Geen geld in een BX stoppen voor onderhoud is gewoon funest. Nuja voor iedere auto maar bij een HD auto net iets meer.
Daarom wordt ze dus ook gewoon gefixt!!
BX16TGI schreef:...Ik heb een lekkende krukaskeerring gehad, dat werd bij mijn garage positief uitgelegd, want dan was de “onderkant lekker vet”.
ooooh… dus dat is eigenlijk het probleem bij mijn Rode Dame..
BX16TGI schreef:Als je in je kinderzitje in de BX van pappa en mamma zit rijdt je toch ook BX?
Ik heb een lekkende krukaskeerring gehad, dat werd bij mijn garage positief uitgelegd, want dan was de “onderkant lekker vet”.
Dat bedoelde ik dus ook
Hoe hebben ze het subframe gerepareerd? Lassen aan het subframe leidt onherroepelijk tot scheuren naast de lasnaad.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Eric Vertogen schreef:Hoe hebben ze het subframe gerepareerd? Lassen aan het subframe leidt onherroepelijk tot scheuren naast de lasnaad.
Kun je me daar wat meer over vertellen? Het wordt inderdaad gelast.
Hebben ze puntlassen gedaan ?