winnetou schreef:Eric Vertogen schreef:Hoe hebben ze het subframe gerepareerd? Lassen aan het subframe leidt onherroepelijk tot scheuren naast de lasnaad.
Kun je me daar wat meer over vertellen? Het wordt inderdaad gelast.
Het naadje van de kous weet ik niet precies, maar daar zullen andere wellicht meer over kunnen vertellen.
Het subframe van mijn vorige BX is ook een keer gelast vanwege een scheurtje. Naast de las ging het alleen maar harder scheuren. Het heeft te maken met het materiaal waarvan het subframe gemaakt is.
Misschien dat Marten Postma er meer van weet.
Enige tijd geleden alweer is dit in ieder geval een item geweest op BXNL waarbij de conclusie getrokken is dat een subframe bijna niet te lassen is.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, ik zal er nog eens naar vragen als ik de voiture weer mag ophalen. En anders moet ik me maar geestelijk voorbereiden op een grote reparatie, of anders het einde van van mijn BX… In ieder geval is ze voorlopig wel weer gered. Maar voor het geval dat, afgezien van dat het waarschijnlijk veel werk is, is het vervangen van een subframe moeilijk? Heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt me in elk geval geen klus om voor de deur te doen, maar in uiterste nood zou ik misschien iets bij een DHZ garage kunnen proberen. Typisch geval van pompen of verzuipen, want als ik dit laat doen bij een garage is de auto economisch zwaar total loss…
Ik ben in elk geval wel blij met garage Van der Laan, een andere garage had waarschijnlijk er helemaal geen moeite voor gedaan. Gezien de verdere staat van de BX lijkt het me alleszins de moeite waard om deze op de weg te houden. Want ze rijdt verder nog uitstekend!!
Vreemd hoor…....dit verhaal van een *verrot* Subframe bij een laatste generatie BX.
Begin jaren 90, toen ik begon met BX (diesel) rijden…..had ik een paar 85 en 86’ers, die toen inderdaad veel last hadden van een verrot subframe…..en lassen daaraan was (toen!) uit den boze, er moest een heel nieuw subframe in, wat dus resulteerde in een rit naar de sloop.
(het kostte toen zo tegen de 2000.- gld en dat kon Bruin niet trekken….terwijl de rest van de auto verder prima was, zeker qua motor e.d.)
Van de laatste serie BX’en (de TZD’s, Chic e.d.) heb ik daar nooit meer last mee gehad.
Het waren toendertijd die felsnaden in het midden van het platte gedeelte van het subframe, die altijd begonnen te roesten.
Nou ja, succes er mee ....hopelijk komt ie er zo weer door.
Wat is er dan wezenlijk veranderd aan het subframe wat zou moeten voorkomen dat hij gaat roesten. Of is dat niet zo’n slimme vraag
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:Vreemd hoor…....dit verhaal van een *verrot* Subframe bij een laatste generatie BX.
....hopelijk komt ie er zo weer door.
Dank je. In dit geval geval betreft het maar een heel klein gedeeltje, een hoekje ter grootte 20 a 25 cm bij 10 cm wat rechts achteraan op het subframe zit, nog een heel stuk achter de wielophanging.
Het stelt dus op zich niet zoveel voor, hopelijk valt het wel mee met dat scheuren. Maar wat Eric meldt neem ik wel mee als waarschuwing, want ALS de boel gaat scheuren vind ik het wel de moeite waard om een poging te doen dit te herstellen, temeer daar deze BX verder nog gewoon goed is! Dan kan ik wel een andere kopen, maar je weet nooit wat je dan weer in huis haalt.
Voor mij is het grootste probleem simpelweg het feit dat ik geen fatsoenlijke sleutelplek heb, en ik ben ook geen ervaren monteur, alhoewel ik het best zou aandurven (met wat hulp) als ik er de tijd en ruimte voor zou hebben.
gewoon mee doorrijden en afw8e ik denk dat het wel meevalt hoor !
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat denk ik eigenlijk ook!
citrofiel!ik? schreef:Wat is er dan wezenlijk veranderd aan het subframe wat zou moeten voorkomen dat hij gaat roesten. Of is dat niet zo’n slimme vraag
WAT ze precies veranderd hebben zo rond 1987 met de subframes, ben ik nooit te weten gekomen, iemand vertelde me toen eens dat ze bij Citroen een betere (roest)-bescherming en wellicht wat zwaarder materiaal kregen.
Net als de beruchte koppelingshevel die nogal eens brak….of het koppelingspedaal wat opeens op je voet lag (gescheurd bij de as van de pedalenstelsel, heb ik 3X gehad)
Dat waren dus duidelijk kinderziektes, maar dat zou je bij een (vanaf) 90’er niet meer verwachten.
Je mag nooit aan een subframe van een BX lassen, het subframe is namelijk van HSS staal gemaakt. Met HSS staal heb je dezelfde treksterkte als staal maar dan met dunner materiaal. Door deze treksterkte te verkrijgen onder gaat dit staal een warmte behandeling.
Als je dit gaat lassen dan ontlaad je het materiaal, hierna zal de las hard zijn het materiaal erom heen boterzacht zijn geworden. Hierdoor onstaan dus de scheuren. Het is het beste om gewoon het subframe te vervangen, al is het puur voor je eigen veiligheid! Uiteindelijk is een subframe vervangen niet echt veel werk dus het zal je ook geen honderde euro,s gaan kosten.
Ajeto!!!
Eric Vertogen schreef:Hoe hebben ze het subframe gerepareerd? Lassen aan het subframe leidt onherroepelijk tot scheuren naast de lasnaad.
Als ik het zo lees hebben ze plaatdelen van een ander subframe gebruikt. En naar mijn idee dus goed gerepareerd.
WYD schreef:Eric Vertogen schreef:Hoe hebben ze het subframe gerepareerd? Lassen aan het subframe leidt onherroepelijk tot scheuren naast de lasnaad.
Als ik het zo lees hebben ze plaatdelen van een ander subframe gebruikt. En naar mijn idee dus goed gerepareerd.
Nee dus, want zoals Mike net aangaf moet je helemaal niet lassen aan een subframe. Ook al gebruik je hetzelfde materiaal, de gevolgen blijven hetzelfde.
Een subframe vervangen lijkt meer werk dan dat het in de werkelijkheid is.
Eric Vertogen schreef:Een subframe vervangen lijkt meer werk dan dat het in de werkelijkheid is.
Nou ..... ops: ....ik wil niet veel zeggen en zal jou ook niet snel tegenspreken ....maar IK heb toendertijd van verschillende monteurs gehoord dat dan je motor, bak en aandrijving e.d. er helemaal uit moet…..dat lijkt me niet zo’n lekkere klus.
Het was (alweer volgens die monteurs Toen) een dag werk…het subframe zelf kost ook aardig wat duiten (weet het niet meer zo precies, is alweer zo’n 10 jaar geleden)....ik dacht zo’n 800.- gulden (nu dus een 350 euro of zo)......dus als je het moet LATEN doen ?
En hierboven schreef ik al :
en lassen daaraan was (toen!) uit den boze, er moest een heel nieuw subframe in, wat dus resulteerde in een rit naar de sloop.
Dus….....
Volgens mij onderging de type 3 BX een andere (tectyl : )behandeling waardoor het subframe veel minder vatbaar was voor roest.
Of er ook andere materialen zijn gebruikt weet ik niet.
Bram schreef:Eric Vertogen schreef:Een subframe vervangen lijkt meer werk dan dat het in de werkelijkheid is.
Nou ..... ops: ....ik wil niet veel zeggen en zal jou ook niet snel tegenspreken ....maar IK heb toendertijd van verschillende monteurs gehoord dat dan je motor, bak en aandrijving e.d. er helemaal uit moet…..dat lijkt me niet zo’n lekkere klus.
Het was (alweer volgens die monteurs Toen) een dag werk…het subframe zelf kost ook aardig wat duiten (weet het niet meer zo precies, is alweer zo’n 10 jaar geleden)....ik dacht zo’n 800.- gulden (nu dus een 350 euro of zo)......dus als je het moet LATEN doen ?En hierboven schreef ik al :
en lassen daaraan was (toen!) uit den boze, er moest een heel nieuw subframe in, wat dus resulteerde in een rit naar de sloop.
Dus….....
De motor, bak e.d. kunnen gewoon blijven zitten. Het subframe zit met, volgens mij, 6 bouten vast aan de auto. Deze bouten losdraaien, nog wat ander spul losdraaien dat aan het subframe zit, zoals de stuurbekrachtigingscilinder e.d. en het subframe zakt aan de onderkant onder de auto uit.
De monteur die de motor en versnellingsbak gaat uitbouwen voor het vervangen van het subframe, weet niet waar ie mee bezig is!
Op de sloop een 2e hands-subframe halen. Die zijn er zat en passen bijna allemaal (behalve van enkele 1400 BX-en). Na een goede middag sleutelen is het subframe wel vervangen.
In dat geval staat er voor de liefhebber nog een gti uit 86 voor 200 euro op marktplaats. Die heeft alleen een rot subframe.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.