Eric Vertogen schreef:
De monteur die de motor en versnellingsbak gaat uitbouwen voor het vervangen van het subframe, weet niet waar ie mee bezig is!
Op de sloop een 2e hands-subframe halen. Die zijn er zat en passen bijna allemaal (behalve van enkele 1400 BX-en). Na een goede middag sleutelen is het subframe wel vervangen.
Precies, als ie dat van plan is moet je maar beter een andere monteur zoeken die dit onderlangs op een tweekolommer gaat doen.
Het is ook wel dé gelegenheid om andere zooi voor zover nodig aan te pakken; denk aan octopus, vervuilde/versleten hoogteregelaar, defecte onderste motor steunrubbers etc. Maakt het niet minder werk maar met gemonteerd subframe zijn de hydraulische dingen stukken moeilijker bereikbaar.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja… het is nu al gedaan, dus ik ga er nu ff niets aan doen. De monteur bezwoer me desgevraagd dat het geen probleem zou zijn, en dat hij dat wel vaker had gedaan en er nooit problemen mee heeft ondervonden. Sterker nog, voor CX-en doen ze regelmatig hetzelfde en daar zijn kant-en-klaar inlasstukken voor te krijgen (zei hij). Gezien de goede reputatie van Van der Laan ben geneigd ze het voordeel van de twijfel te geven.
Maar als dat vervangen van het subframe inderdaad onderlangs kan op een kolombrug is dat nuttig om te weten als dat tzt toch moet gebeuren. Ik wist eerlijk gezegd ook niet beter dan dat de hele boel er aan de voorkant uit moest, met het idee dat de hele voortrein en motorophanging aan dat subframe zit. Blijkbaar klopt dat idee niet? ALS het later alsnog moet gebeuren overweeg ik serieus om een mogelijkheid te zoeken om dit zelf te doen, want ik geef me niet zomaar gewonnen. Moet er dus wel een kolombrug beschikbaar zijn. Pffff…...
De rekening was in elk geval wel gepeperd, is nu dik 1000 euro geworden, er waren ook wat andere kleine dingetjes die moesten gebeuren. Maar de hydrauliek is nu wel eindelijk 100% in orde, na het vervangen van de remdrukregelaar! De bolletjes zijn ook op druk gebracht, dus ze rijdt weer heerlijk.
winnetou schreef:Tsja… het is nu al gedaan, dus ik ga er nu ff niets aan doen. De monteur bezwoer me desgevraagd dat het geen probleem zou zijn, en dat hij dat wel vaker had gedaan en er nooit problemen mee heeft ondervonden. Sterker nog, voor CX-en doen ze regelmatig hetzelfde en daar zijn kant-en-klaar inlasstukken voor te krijgen (zei hij). Gezien de goede reputatie van Van der Laan ben geneigd ze het voordeel van de twijfel te geven.
Maar als dat vervangen van het subframe inderdaad onderlangs kan op een kolombrug is dat nuttig om te weten als dat tzt toch moet gebeuren. Ik wist eerlijk gezegd ook niet beter dan dat de hele boel er aan de voorkant uit moest, met het idee dat de hele voortrein en motorophanging aan dat subframe zit. Blijkbaar klopt dat idee niet? ALS het later alsnog moet gebeuren overweeg ik serieus om een mogelijkheid te zoeken om dit zelf te doen, want ik geef me niet zomaar gewonnen. Moet er dus wel een kolombrug beschikbaar zijn. Pffff…...
De rekening was in elk geval wel gepeperd, is nu dik 1000 euro geworden, er waren ook wat andere kleine dingetjes die moesten gebeuren. Maar de hydrauliek is nu wel eindelijk 100% in orde, na het vervangen van de remdrukregelaar! De bolletjes zijn ook op druk gebracht, dus ze rijdt weer heerlijk.
Je hebt niet echt een 2-kolomsbrug nodig. Ik heb het in mijn garagebox gedaan terwijl de auto op assteuntjes stond. Dan heb je wel een stuk minder ruimte, maar het kan wel.
De motor hangt aan de motorsteunen en versnellinsgbak steun. Eé‘n steun zit aan het subframe, nl. de onderste motorsteun. Deze moet dan wel even los, maar dat is geen probleem.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Aha. Wat doet het subframe dan eigenlijk? Is het puur en alleen maar een versteviging? Er zit dus o.a. een motorsteun en de stuurbekrachtigingscylinder op bevestigd. Is dat alles? Heb je er nog speciaal gereedschap voor nodig, of kun je het in principe gewoon af met een goede set doppen en ring-/steeksleutels etc.? Zoals je het uitlegt lijkt het heel simpel…
winnetou schreef:Aha. Wat doet het subframe dan eigenlijk? Is het puur en alleen maar een versteviging? Er zit dus o.a. een motorsteun en de stuurbekrachtigingscylinder op bevestigd. Is dat alles? Heb je er nog speciaal gereedschap voor nodig, of kun je het in principe gewoon af met een goede set doppen en ring-/steeksleutels etc.? Zoals je het uitlegt lijkt het heel simpel…
De voorwielophanging zit er ook aan vast.
Kijk eens een keer onder de auto en zie wat er aan en op het subframe zit. De octopus loopt er ook overheen, samen met nog wat andere hydrauliek leidingen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb er eergisteren toen de BX op de brug stond al even onder mogen kijken, de monteur gaf me toen wat uitleg. Zag er nogal intimiderend uit. Wel jammer van dat rotte plekje, want de rest van het subframe zag er nog prima uit. Misschien is het daar ooit gaan rotten vanwege een beschadiging of zoiets…. In elk geval hartelijk bedankt voor de uitleg, wie weet doe ik er later mijn voordeel mee!
Ik lees toch met VERBAZING de bijdrages van Winnetou en Eric Vertogen.
In die ruim 13 jaar (9x) BX rijden is MIJ altijd verteld dat bij een Subframe vervangen toch echt de motor En bak e.d. eruit moeten.
Maar als ook Marten Postma het met jullie eens is, leg ik me er bij neer hoor.
Dan hebben die Cit -(of beter SHIT ) Monteurs al die tijd de boel lopen te besodemieteren.
Er is wel meer dat bij een bx weg kan roesten hoor!
Bij mij vielen de gaten in de achterbak, totaal doorgeroest!
Vandaar heb ik nu ook grote (rally) spatlappen onder de auto hangen. Vooral aan de achterkant heeft dit nut, omdat zonder spatlappen al het vocht en vuil de kans krijgt om zich aan de binnenkant van de achterbumper te nestelen en dus ook aan de uitlaatophanging en delen van de achterbak
martijn78 schreef:Er is wel meer dat bij een bx weg kan roesten hoor!
Bij mij vielen de gaten in de achterbak, totaal doorgeroest!
Vandaar heb ik nu ook grote (rally) spatlappen onder de auto hangen. Vooral aan de achterkant heeft dit nut, omdat zonder spatlappen al het vocht en vuil de kans krijgt om zich aan de binnenkant van de achterbumper te nestelen en dus ook aan de uitlaatophanging en delen van de achterbak
Dat hangt vaker af van (niet of slecht verholpen) parkeerschades dan van vuil. Nog nooit spontaan roest onder een BX-bumper gezien eigenlijk, wél “afgedwongen” door aanvaringen met de bumper etc.
Mijn best niet al te roestvrije Chicje is echt kogel- en kogelhard onder de achterbumper en daarvoor hoef ik niet voor l*l te rijden.
Ich bin ein Breaker
martijn78 schreef:Er is wel meer dat bij een bx weg kan roesten hoor!
Bij mij vielen de gaten in de achterbak, totaal doorgeroest!
Vandaar heb ik nu ook grote (rally) spatlappen onder de auto hangen. Vooral aan de achterkant heeft dit nut, omdat zonder spatlappen al het vocht en vuil de kans krijgt om zich aan de binnenkant van de achterbumper te nestelen en dus ook aan de uitlaatophanging en delen van de achterbak
Dit is een bekend verschijnsel bij de bx, mijn 16v is hier ook de dupe van geworden.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
Bram schreef:Ik lees toch met VERBAZING de bijdrages van Winnetou en Eric Vertogen.
In die ruim 13 jaar (9x) BX rijden is MIJ altijd verteld dat bij een Subframe vervangen toch echt de motor En bak e.d. eruit moeten.
Maar als ook Marten Postma het met jullie eens is, leg ik me er bij neer hoor.
Dan hebben die Cit -(of beter SHIT ) Monteurs al die tijd de boel lopen te besodemieteren.
Bij een 14 TU en de 16/19 motoren HANGT de motor aan de bovenste steunen. Je kan dus gewoon het subframe eronder weg laten zakken (met complete wielophanging enzo…) zonder de motor uit te bouwen. Uitzondering is de 14 met 150 motor. DAarbij staat de motor op het subframe met 3 steunen. Dan moet dus bij het vervangen het subframe wel de hele flikkerse boel eruit.
Overigens heeft Eric al eens een subframe vervangen, ik niet: dus ik denk dat Eric hier meer verstand van zaken heeft dan ik.
Daarmee is trouwens niet gezegd dat het vervangen van het subframe weinig werk is. Er zit wel een hoop rommel aan gemonteerd. Je zult bij het vervangen van het subframe het hydraulisch systeem wel eens vervloeken.
Gr
Marten
Bram schreef:Ik lees toch met VERBAZING de bijdrages van Winnetou en Eric Vertogen.
In die ruim 13 jaar (9x) BX rijden is MIJ altijd verteld dat bij een Subframe vervangen toch echt de motor En bak e.d. eruit moeten.
Maar als ook Marten Postma het met jullie eens is, leg ik me er bij neer hoor.
Dan hebben die Cit -(of beter SHIT ) Monteurs al die tijd de boel lopen te besodemieteren.
Ze hebben je dan gewoon onzin verkocht want je kunt echt het hele subframe eronderuit halen en dan pas motor etc. demonteren, als je dat wilt. Wel moet je alle leidingen loshalen of doornemen (als je aan het slopen bent komt dat wat minder krap zeg maar…). Ik heb meermaals zo’n sloopklus gedaan; gelukkig niet in m’n eentje want het is wel een pokkewerk, er zit altijd nog wel 1 slangetje of stangetje vast.
Overigens willen type 3 subframes zoals inmiddels wel duidelijk is echt wel eens roesten, en zeker na het onzacht nemen van bijv. een bussluis. Bij een diesel is het vaak wat vettiger dus blijft het langer heel. De verrote type 3 subframes waar ik over gehoord heb zaten allemaal onder benzine-auto’s.
De verdiepte gaten waar het stuurhuis op zit zijn ook best wel enigzins roestgevoelig.
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:Ik lees toch met VERBAZING de bijdrages van Winnetou en Eric Vertogen.
In die ruim 13 jaar (9x) BX rijden is MIJ altijd verteld dat bij een Subframe vervangen toch echt de motor En bak e.d. eruit moeten.
Maar als ook Marten Postma het met jullie eens is, leg ik me er bij neer hoor.
Dan hebben die Cit -(of beter SHIT ) Monteurs al die tijd de boel lopen te besodemieteren.
Nou Bram, Marten heeft gesproken
Wat hebben Winnetou en ik nu verdiend?
Eric Vertogen schreef:Bram schreef:Ik lees toch met VERBAZING de bijdrages van Winnetou en Eric Vertogen.
In die ruim 13 jaar (9x) BX rijden is MIJ altijd verteld dat bij een Subframe vervangen toch echt de motor En bak e.d. eruit moeten.
Maar als ook Marten Postma het met jullie eens is, leg ik me er bij neer hoor.
Dan hebben die Cit -(of beter SHIT ) Monteurs al die tijd de boel lopen te besodemieteren.
Nou Bram, Marten heeft gesproken
Wat hebben Winnetou en ik nu verdiend?
:51
Eric Vertogen schreef:Nou Bram, Marten heeft gesproken
Wat hebben Winnetou en ik nu verdiend?
Ehhh…...RESPECT (kan dat woord nog wel ?)
Maar nu weet ik alleen nog niet of de oudere types BX RD (break en berline) dezelfde ophanging hadden als de latere TZD (turbo’s)
Want daar ging het bij mij toen om.
3 stuks kon ik naar de sloop brengen (c.q. een handelaar in z’n mik stoppen ).