Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:....Maar nu weet ik alleen nog niet of de oudere types BX RD (break en berline) dezelfde ophanging hadden als de latere TZD (turbo’s)
Want daar ging het bij mij toen om.
...
Moet haast wel. Alle motoren die in de BX gebruikt zijn zijn familie van elkaar, met uitzondering van de 150 motoren die ook wel bekend zijn uit o.a. de Visa. Dus dat verschil is wel goed te verklaren. Wel lullig voor je. dat je daarvoor 3 BX-en naar de sloop moest brengen…
Overigens ben ik gisteravond ff lekker uit rijden gegaan. Het is werkelijk ongelooflijk, ik hoor ‘r niet meer tikken, niet meer suizen, en blijf toch zo’n gevoel houden van “dit kan toch niet waar zijn”. Ze blijft nu ook keurig op haar pootjes staan, terwijl ze eerder na een kwartiertje al met haar kont op straat lag…. En ze voelt nu, ondanks de op druk gebrachte veerbollen een stuk steviger aan van achteren. Dat zachte veren achter gebeurde blijkbaar puur op de lekstroom in de hydrauliek. Ziek he?
En verder viel me op -in vergelijking met de leen BX Progress die ik meekreeg- dat mijn BX heerlijk licht koppelt en zalig schakelt. Zoiets breng je toch niet naar de sloop? Nee, als dat subframe er toch nog een keertje aankomt in de nabije toekomst moet ik dat maar gewoon vervangen. Op dit moment ben ik gewoon een heel blij mens!! :17
martijn78 schreef:Er is wel meer dat bij een bx weg kan roesten hoor!
Bij mij vielen de gaten in de achterbak, totaal doorgeroest!
Vandaar heb ik nu ook grote (rally) spatlappen onder de auto hangen. Vooral aan de achterkant heeft dit nut, omdat zonder spatlappen al het vocht en vuil de kans krijgt om zich aan de binnenkant van de achterbumper te nestelen en dus ook aan de uitlaatophanging en delen van de achterbak
Is mij ook opgevallen toen ik mijn oude GTI ging slopen. En op precies hetzelfde punt was de BX van mijn zusje (een 14TE) ook gaan roesten, terwijl deze verder helemaal roestvrij is. Blijkbaar een zwak punt qua vochtafvoer of zo? Dit punt is bij mijn Turbodiesel dus nog wel helemaal gaaf.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Even een foutje hierboven herstellen: ook de 1400 TU motoren zijn geen familie van de XU motoren. Maar omdat die wel een vergelijkbare opbouw hebben (aparte versnellingsbak, ipv onder tegen blok aan) is het heel goed mogelijk dat die op soortgelijke wijze zijn gemonteerd als de 1600/1900/Diesel-motoren.
Ahum… ik zie nu dat ik de post van Marten Postma min of meer aan het herhalen ben…sorry! ops:
karel schreef:Bram schreef:Ik lees toch met VERBAZING de bijdrages van Winnetou en Eric Vertogen.
In die ruim 13 jaar (9x) BX rijden is MIJ altijd verteld dat bij een Subframe vervangen toch echt de motor En bak e.d. eruit moeten.
Maar als ook Marten Postma het met jullie eens is, leg ik me er bij neer hoor.
Dan hebben die Cit -(of beter SHIT ) Monteurs al die tijd de boel lopen te besodemieteren.Ze hebben je dan gewoon onzin verkocht want je kunt echt het hele subframe eronderuit halen en dan pas motor etc. demonteren, als je dat wilt. Wel moet je alle leidingen loshalen of doornemen (als je aan het slopen bent komt dat wat minder krap zeg maar…). Ik heb meermaals zo’n sloopklus gedaan; gelukkig niet in m’n eentje want het is wel een pokkewerk, er zit altijd nog wel 1 slangetje of stangetje vast.
Overigens willen type 3 subframes zoals inmiddels wel duidelijk is echt wel eens roesten, en zeker na het onzacht nemen van bijv. een bussluis. Bij een diesel is het vaak wat vettiger dus blijft het langer heel. De verrote type 3 subframes waar ik over gehoord heb zaten allemaal onder benzine-auto’s.
De verdiepte gaten waar het stuurhuis op zit zijn ook best wel enigzins roestgevoelig.
Wie rijdt er dan ook in Godesnaam over een bussluis met z’n auto!?
Bram schreef:Eric Vertogen schreef:Nou Bram, Marten heeft gesproken
Wat hebben Winnetou en ik nu verdiend?Ehhh…...RESPECT (kan dat woord nog wel ?)
Maar nu weet ik alleen nog niet of de oudere types BX RD (break en berline) dezelfde ophanging hadden als de latere TZD (turbo’s)
Want daar ging het bij mij toen om.3 stuks kon ik naar de sloop brengen (c.q. een handelaar in z’n mik stoppen ).
Ja ong. hetzelfde. ALleen bij types 1 en 2 loopt er nog een demonteerbare balk onder de versnellingsbak van het subframe naar de voorbalk. Deze is echter met een paar bouten los te maken en mag de pret dus niet al te lang drukken.
Gr
Marten
martijn78 schreef:karel schreef:Overigens willen type 3 subframes zoals inmiddels wel duidelijk is echt wel eens roesten, en zeker na het onzacht nemen van bijv. een bussluis.
Wie rijdt er dan ook in Godesnaam over een bussluis met z’n auto!?
Sja, eh, sommige mensen is het allang opgevallen dat je met een BX daar nog enige kans maakt en met 90% van de normale auto’s niet. Die 10% zijn SUV’s die soms wel in staat dit soort hindernissen zonder schade te nemen…
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:Bram schreef:Eric Vertogen schreef:Nou Bram, Marten heeft gesproken
Wat hebben Winnetou en ik nu verdiend?Ehhh…...RESPECT (kan dat woord nog wel ?)
Maar nu weet ik alleen nog niet of de oudere types BX RD (break en berline) dezelfde ophanging hadden als de latere TZD (turbo’s)
Want daar ging het bij mij toen om.3 stuks kon ik naar de sloop brengen (c.q. een handelaar in z’n mik stoppen ).
Ja ong. hetzelfde. ALleen bij types 1 en 2 loopt er nog een demonteerbare balk onder de versnellingsbak van het subframe naar de voorbalk. Deze is echter met een paar bouten los te maken en mag de pret dus niet al te lang drukken.
Gr
Marten
voor zover ik weet heeft de BX 16V geen lengtebalk onder de motor lopen, omdat deze een andere carterpan heeft dan andere modellen
bij mijn GTi 8V echter lopen langs deze balk wel een heel zooitje leidingen en kabels !!! dus zomaar verwijderen lijkt me geen goed idee overigens.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
voor zover ik weet heeft de BX 16V geen lengtebalk onder de motor lopen, omdat deze een andere carterpan heeft dan andere modellen
Ligt dan misschien aan het bouwjaar van die BX. Heb een paar jaar geleden eens gewerkt aan de motorwissel (en subframewissel) van een 87er BX gti 16v en ook daar zat wel degelijk een lengtebalk onder. Ook de alu carterpan van sommige 16v’s heeft gewoon ruimte voor een lengtebalk. En 16v’s zijn trouwens in principe geleverd met stalen carterpan (als er geen airco op zat).
bij mijn GTi 8V echter lopen langs deze balk wel een heel zooitje leidingen en kabels !!! dus zomaar verwijderen lijkt me geen goed idee overigens.
Ik had het niet over zomaar verwijderen… alleen verwijderen bij een subframe wisselen. Dan moeten al die leidingen waar je het over hebt toch bijna allemaal los.
Gr,
Marten
Allebei mijn 16V hebben een (aluminium) carterpan met koelribbels aan de onderkant. daar past dan ook geen dwarsbalk onder. het betreft hier een 16V uit ‘91 en ‘87. misschien dat er per fabriek verschillende carters geleverd zijn ?? geen van beide heeft airco er op zitten trouwens.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:Allebei mijn 16V hebben een (aluminium) carterpan met koelribbels aan de onderkant. daar past dan ook geen dwarsbalk onder. het betreft hier een 16V uit ‘91 en ‘87. misschien dat er per fabriek verschillende carters geleverd zijn ?? geen van beide heeft airco er op zitten trouwens.
Daar valt dus blijkbaar echt geen peil op te trekken. Ik heb ook wel eens 16v’s gezien met stalen carterpannen (met een extra gat aan de achterkant voor de olietemperatuursonde). En dus ook 16v’s met stalen dwarsbalk. Aangezien het er 2 waren betwijfel ik dus of dat incidenteel was. Ik vond die stalen balk maar een onding omdat je toch weer een hoop extra moet doen.
Nja.. zoals wel vaker blijkt: de wegen van Citroen zijn soms behoorlijk ondoorgrondelijk.
Gr,
Marten
mpostma schreef:Bram schreef:
Maar nu weet ik alleen nog niet of de oudere types BX RD (break en berline) dezelfde ophanging hadden als de latere TZD (turbo’s)
Want daar ging het bij mij toen om.Ja ong. hetzelfde. ALleen bij types 1 en 2 loopt er nog een demonteerbare balk onder de versnellingsbak van het subframe naar de voorbalk. Deze is echter met een paar bouten los te maken en mag de pret dus niet al te lang drukken.
Mijn gesloopte 1988er 19rd break (ruimschoots type 2 dus) had helemaal geen aparte balk maar gewoon hetzelfde subframe als de latere typen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:Bram schreef:
Maar nu weet ik alleen nog niet of de oudere types BX RD (break en berline) dezelfde ophanging hadden als de latere TZD (turbo’s)
Want daar ging het bij mij toen om.Ja ong. hetzelfde. ALleen bij types 1 en 2 loopt er nog een demonteerbare balk onder de versnellingsbak van het subframe naar de voorbalk. Deze is echter met een paar bouten los te maken en mag de pret dus niet al te lang drukken.
Mijn gesloopte 1988er 19rd break (ruimschoots type 2 dus) had helemaal geen aparte balk maar gewoon hetzelfde subframe als de latere typen.
Subframe een keer vervangen??
Zie hier voor enige plaatjes van de dwarsbalk van Roels site.
Gr,
Marten