Ja, het zat er al aan te komen!
De lekkage bij het rechter voorwiel van m’n turbodiesel heb ik op mijn werk nader geinspecteerd (wiel eraf, binnenscherm gedemonteerd), waarbij ik hoopte op een lekke slang.
Echter, de lekkage komt voor 99% zeker van de waterpomp. Alleen de afdekkap van de disributieriem verhindert het zicht op de pomp (in ieder geval komt de vloeistof van onder de afdekkap vandaan druppelen).
Ik heb verscheidene citroengarages gebeld (Bart Ebben, Hesselink, Citroen auto Barneveld) en de gemiddelde kosten komen op €450.- Tussen de €80 en €100 voor de pomp en de rest voor het arbeidsloon ivm het demonteren van de distributieriem. En die is 3 maanden geleden vervangen… Ik was niet van plan een officiele Citroen-dealer te raadplegen, want die hebben meestal niet zo’n zin in het repareren van oudere auto’s. Maar voor alle zekerheid heb ik toch naar een Citroen-dealer in de buurt van m’n werk gebeld. En wat bleek?
Voor de hele klus, incl. BTW en waterpompkosten ben ik daar €255.- kwijt!!
Ze hadden besloten om ELKE BX DIE DIT JAAR BIJ HUN KOMT TER REPARATIE 15% KORTING OP DE REKENING TE GEVEN!! Best aardig toch? Of weet iemand een adresje waar het nog goedkoper kan? Of wil iemand mij zijn diensten aanbieden en mij helpen de waterpomp te vervangen?
Oh ja, voor wie belangstelling heeft: De garage die korting op de BX geeft is Citroen Dealer Coolen, Laan v/d Dierenriem 38 Apeldoorn
Had de Bix van mijn moeder laatst ook. pompje koste 45 euri bij de lokale auto-harrie, en ik ben een uurtje of 4 bezig geweest…
Het enige lastige is dat die distributieriem eraf moet. Verder is het appeltje eitje…..
Test
Thijsvandebles schreef:Had de Bix van mijn moeder laatst ook. pompje koste 45 euri bij de lokale auto-harrie, en ik ben een uurtje of 4 bezig geweest…
Het enige lastige is dat die distributieriem eraf moet. Verder is het appeltje eitje…..
Het maakt wel uit of je een Turbodiesel/diesel/benzine of gewoon een simpel TU blok hebt. Uiteraard zijn de turbodiesel pompjes weer het duurst. ong 65 EUR. Het hangt er vanaf of ze de distributieriem hergebruiken (moet wel kunnen als die kort geleden al vervangen is) of opnieuw vervangen. De riem kost ong. 45 EUR.
Verder is het een uuf of 3 werk onder professionele omstandigheden, denk ik zo.
Gr.
Marten
Bij mijn BX 19 GT kostte de waterpomp € 106…. Weliswaar bij een Franse Citroëndealer gekocht, maar dat verklaart het prijsverschil toch niet :
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Bij mijn BX 19 GT kostte de waterpomp € 106…. Weliswaar bij een Franse Citroëndealer gekocht, maar dat verklaart het prijsverschil toch niet :
Er zijn inderdaad verschillen in prijzen voor hetzelfde onderdeel, ik heb prijzen gehoord voor een turbo diesel waterpomp van €80 tot €101.01.
Zo zijn er ook verschillen in reparatieprijzen, hoe dat komt weet ik niet :27 . Ik laat ‘m wel snel repareren want ik rij zaterdag naar Gieten om een nieuwe nog maagdelijk witte spoiler op te halen, gekocht op marktplaats voor €40
Re: aiaiai Waterpomp overleden!
martijn78 schreef:Ja, het zat er al aan te komen!
De lekkage bij het rechter voorwiel van m’n turbodiesel heb ik op mijn werk nader geinspecteerd (wiel eraf, binnenscherm gedemonteerd), waarbij ik hoopte op een lekke slang.
Echter, de lekkage komt voor 99% zeker van de waterpomp. Alleen de afdekkap van de disributieriem verhindert het zicht op de pomp (in ieder geval komt de vloeistof van onder de afdekkap vandaan druppelen).
Ik heb verscheidene citroengarages gebeld (Bart Ebben, Hesselink, Citroen auto Barneveld) en de gemiddelde kosten komen op €450.- Tussen de €80 en €100 voor de pomp en de rest voor het arbeidsloon ivm het demonteren van de distributieriem. En die is 3 maanden geleden vervangen…
Dat is erg vervelend. Ben erg benieuwd wat de km stand was bij vervangen d-riem en waarom de waterpomp niet meteen vervangen is. Naar horen zeggen geven waterpompen vaker de geest tussen 250.000 en 300.000 km en vooral net na vervangen d-riem. (van m’n tzd turbo ging ie stuk net voor ik hem kocht rond 308.000 km, is vervangen met d-riem) Overigens, bij dergelijke km standen kun je ook wel eens kijken naar je klepspeling, klepspeling van m’n tzd turbo @ 342 dkm is iig wat krap op het moment.
martijn78 schreef:
Voor de hele klus, incl. BTW en waterpompkosten ben ik daar €255.- kwijt!!
Ze hadden besloten om ELKE BX DIE DIT JAAR BIJ HUN KOMT TER REPARATIE 15% KORTING OP DE REKENING TE GEVEN!! Best aardig toch? Of weet iemand een adresje waar het nog goedkoper kan? Of wil iemand mij zijn diensten aanbieden en mij helpen de waterpomp te vervangen?
Oh ja, voor wie belangstelling heeft: De garage die korting op de BX geeft is Citroen Dealer Coolen, Laan v/d Dierenriem 38 Apeldoorn
Leuke actie en volgens mij een redelijke prijs.
Re: aiaiai Waterpomp overleden!
cwg schreef:martijn78 schreef:Ja, het zat er al aan te komen!
De lekkage bij het rechter voorwiel van m’n turbodiesel heb ik op mijn werk nader geinspecteerd (wiel eraf, binnenscherm gedemonteerd), waarbij ik hoopte op een lekke slang.
Echter, de lekkage komt voor 99% zeker van de waterpomp. Alleen de afdekkap van de disributieriem verhindert het zicht op de pomp (in ieder geval komt de vloeistof van onder de afdekkap vandaan druppelen).
Ik heb verscheidene citroengarages gebeld (Bart Ebben, Hesselink, Citroen auto Barneveld) en de gemiddelde kosten komen op €450.- Tussen de €80 en €100 voor de pomp en de rest voor het arbeidsloon ivm het demonteren van de distributieriem. En die is 3 maanden geleden vervangen…
Dat is erg vervelend. Ben erg benieuwd wat de km stand was bij vervangen d-riem en waarom de waterpomp niet meteen vervangen is. Naar horen zeggen geven waterpompen vaker de geest tussen 250.000 en 300.000 km en vooral net na vervangen d-riem. (van m’n tzd turbo ging ie stuk net voor ik hem kocht rond 308.000 km, is vervangen met d-riem) Overigens, bij dergelijke km standen kun je ook wel eens kijken naar je klepspeling, klepspeling van m’n tzd turbo @ 342 dkm is iig wat krap op het moment.
martijn78 schreef:
Voor de hele klus, incl. BTW en waterpompkosten ben ik daar €255.- kwijt!!
Ze hadden besloten om ELKE BX DIE DIT JAAR BIJ HUN KOMT TER REPARATIE 15% KORTING OP DE REKENING TE GEVEN!! Best aardig toch? Of weet iemand een adresje waar het nog goedkoper kan? Of wil iemand mij zijn diensten aanbieden en mij helpen de waterpomp te vervangen?
Oh ja, voor wie belangstelling heeft: De garage die korting op de BX geeft is Citroen Dealer Coolen, Laan v/d Dierenriem 38 ApeldoornLeuke actie en volgens mij een redelijke prijs.
Ja, dat van het vervangen van de pomp bij het wisselen van de D-riem is mij ook verteld. Had veel geld gescheeld…
Nou ja, daar is het nu te laat voor. Dat van die klepspeling zal ik meenemen als ‘ie wordt gerepareerd, bedankt voor de tip!
Re: aiaiai Waterpomp overleden!
martijn78 schreef:
De lekkage bij het rechter voorwiel van m’n turbodiesel heb ik op mijn werk nader geinspecteerd (wiel eraf, binnenscherm gedemonteerd), waarbij ik hoopte op een lekke slang.
Echter, de lekkage komt voor 99% zeker van de waterpomp. Alleen de afdekkap van de disributieriem verhindert het zicht op de pomp (in ieder geval komt de vloeistof van onder de afdekkap vandaan druppelen).Ja, dat van het vervangen van de pomp bij het wisselen van de D-riem is mij ook verteld. Had veel geld gescheeld…
De waterpomp van mijn turbod is met de d-riem mee vervangen, rond de 3 ton. Ik kreeg deze van de garagist keurig mee in een plastic zakje, als “bewijsmateriaal”. Aanvankelijk was deze pomp nog met de hand te verdraaien, al ging deze wel vrij licht en wat knerserig. Na een weekje in dat (vettige) zakje was er al veel moeilijker, na 2 weken amper meer beweging in te krijgen. Hoe bedoel je “mooi op tijd”...
Een nieuwe waterpomp hoort een beetje stroefachtig maar zeker niet knerserig te draaien; het moet een beetje “vettig” aanvoelen, dat zal de afdichting zijn denk ik. Te licht is dus zeker niet goed, dan zal er wel een afdichting lek aan het gaan zijn ofzo.
Ich bin ein Breaker
Re: aiaiai Waterpomp overleden!
martijn78 schreef:Ik heb verscheidene citroengarages gebeld (Bart Ebben, Hesselink, Citroen auto Barneveld) en de gemiddelde kosten komen op €450.- Tussen de €80 en €100 voor de pomp en de rest voor het arbeidsloon ivm het demonteren van de distributieriem. En die is 3 maanden geleden vervangen… Ik was niet van plan een officiele Citroen-dealer te raadplegen, want die hebben meestal niet zo’n zin in het repareren van oudere auto’s. Maar voor alle zekerheid heb ik toch naar een Citroen-dealer in de buurt van m’n werk gebeld. En wat bleek?
Voor de hele klus, incl. BTW en waterpompkosten ben ik daar €255.- kwijt!!
Ze hadden besloten om ELKE BX DIE DIT JAAR BIJ HUN KOMT TER REPARATIE 15% KORTING OP DE REKENING TE GEVEN!! Best aardig toch? Of weet iemand een adresje waar het nog goedkoper kan? Of wil iemand mij zijn diensten aanbieden en mij helpen de waterpomp te vervangen?
Hmm : , zonder die korting: €255 + 15% = €293 bij de Citroen dealer.
Blijft toch nog dik €150 verschil met de specialisten
Kunnen we hieruit concluderen dat de specialisten zo nu en dan stiekum prijzen hanteren die hoger liggen dan bij de dealer :
Re: aiaiai Waterpomp overleden!
ZX1.4i schreef:martijn78 schreef:Ik heb verscheidene citroengarages gebeld (Bart Ebben, Hesselink, Citroen auto Barneveld) en de gemiddelde kosten komen op €450.- Tussen de €80 en €100 voor de pomp en de rest voor het arbeidsloon ivm het demonteren van de distributieriem. En die is 3 maanden geleden vervangen… Ik was niet van plan een officiele Citroen-dealer te raadplegen, want die hebben meestal niet zo’n zin in het repareren van oudere auto’s. Maar voor alle zekerheid heb ik toch naar een Citroen-dealer in de buurt van m’n werk gebeld. En wat bleek?
Voor de hele klus, incl. BTW en waterpompkosten ben ik daar €255.- kwijt!!
Ze hadden besloten om ELKE BX DIE DIT JAAR BIJ HUN KOMT TER REPARATIE 15% KORTING OP DE REKENING TE GEVEN!! Best aardig toch? Of weet iemand een adresje waar het nog goedkoper kan? Of wil iemand mij zijn diensten aanbieden en mij helpen de waterpomp te vervangen?Hmm : , zonder die korting: €255 + 15% = €293 bij de Citroen dealer.
Blijft toch nog dik €150 verschil met de specialisten
Kunnen we hieruit concluderen dat de specialisten zo nu en dan stiekum prijzen hanteren die hoger liggen dan bij de dealer :
Dat lijkt me bijna wel! Ik heb meerdere specialisten/ garages gebeld, en ze gaan bijna allemaal uit van 4 uur werk. De dealer waar ik heb binnenkort heenbreng doet het in 3 uur. Naast verschillende uurtariven hebben ze ook verschillende reparatietijden dus.
Re: aiaiai Waterpomp overleden!
martijn78 schreef:Dat lijkt me bijna wel! Ik heb meerdere specialisten/ garages gebeld, en ze gaan bijna allemaal uit van 4 uur werk. De dealer waar ik heb binnenkort heenbreng doet het in 3 uur. Naast verschillende uurtariven hebben ze ook verschillende reparatietijden dus.
Ah, zoals altijd loont het dus de moeite om te gaan sjoppen en prijzen op te vragen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Blijkbaar bekende kwaal, ik heb ‘m een jaartje geleden ook moeten laten vervangen. Moet ergens bij km-stand 330.000 zijn geweest. Was inderdaad een prijzig verhaaltje….
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Had de Bix van mijn moeder laatst ook. pompje koste 45 euri bij de lokale auto-harrie, en ik ben een uurtje of 4 bezig geweest…
Het enige lastige is dat die distributieriem eraf moet. Verder is het appeltje eitje…..
Het maakt wel uit of je een Turbodiesel/diesel/benzine of gewoon een simpel TU blok hebt. Uiteraard zijn de turbodiesel pompjes weer het duurst. ong 65 EUR. Het hangt er vanaf of ze de distributieriem hergebruiken (moet wel kunnen als die kort geleden al vervangen is) of opnieuw vervangen. De riem kost ong. 45 EUR.
Verder is het een uuf of 3 werk onder professionele omstandigheden, denk ik zo.
Gr.
Marten
Mijn moeder heefd een Bx 19 RD (XUD9), en dat zijn dezelfde pompjes als op een TD!! Vergeleken met de TZD turbo van mijn zwager.
En inderdaat, 3 uur onder profi. omstandigheden. Ik had een krappe garage met een doppenset en een looplamp. Niet echt de ideale omstandigheid.
Test
Thijsvandebles schreef:mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Had de Bix van mijn moeder laatst ook. pompje koste 45 euri bij de lokale auto-harrie, en ik ben een uurtje of 4 bezig geweest…
Het enige lastige is dat die distributieriem eraf moet. Verder is het appeltje eitje…..
Het maakt wel uit of je een Turbodiesel/diesel/benzine of gewoon een simpel TU blok hebt. Uiteraard zijn de turbodiesel pompjes weer het duurst. ong 65 EUR. Het hangt er vanaf of ze de distributieriem hergebruiken (moet wel kunnen als die kort geleden al vervangen is) of opnieuw vervangen. De riem kost ong. 45 EUR.
Verder is het een uuf of 3 werk onder professionele omstandigheden, denk ik zo.
Gr.
MartenMijn moeder heefd een Bx 19 RD (XUD9), en dat zijn dezelfde pompjes als op een TD!! Vergeleken met de TZD turbo van mijn zwager.
En inderdaat, 3 uur onder profi. omstandigheden. Ik had een krappe garage met een doppenset en een looplamp. Niet echt de ideale omstandigheid.
Weet je dat wel heel zeker? De waterpomp die uit mijn turboblok kwam was toch echt groter dan een waterpomp uit een normale diesel. Ik heb ze naast elkaar gehad.
Gr,
MArten
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Had de Bix van mijn moeder laatst ook. pompje koste 45 euri bij de lokale auto-harrie, en ik ben een uurtje of 4 bezig geweest…
Het enige lastige is dat die distributieriem eraf moet. Verder is het appeltje eitje…..
Het maakt wel uit of je een Turbodiesel/diesel/benzine of gewoon een simpel TU blok hebt. Uiteraard zijn de turbodiesel pompjes weer het duurst. ong 65 EUR. Het hangt er vanaf of ze de distributieriem hergebruiken (moet wel kunnen als die kort geleden al vervangen is) of opnieuw vervangen. De riem kost ong. 45 EUR.
Verder is het een uuf of 3 werk onder professionele omstandigheden, denk ik zo.
Gr.
MartenMijn moeder heefd een Bx 19 RD (XUD9), en dat zijn dezelfde pompjes als op een TD!! Vergeleken met de TZD turbo van mijn zwager.
En inderdaat, 3 uur onder profi. omstandigheden. Ik had een krappe garage met een doppenset en een looplamp. Niet echt de ideale omstandigheid.Weet je dat wel heel zeker? De waterpomp die uit mijn turboblok kwam was toch echt groter dan een waterpomp uit een normale diesel. Ik heb ze naast elkaar gehad.
Gr,
MArten
Heeft dit te maken met de intercooler?
martijn78 schreef:mpostma schreef:
Weet je dat wel heel zeker? De waterpomp die uit mijn turboblok kwam was toch echt groter dan een waterpomp uit een normale diesel. Ik heb ze naast elkaar gehad.
Heeft dit te maken met de intercooler?
Zeker niet want daar zit geen koelvloeistof in ofzo, alleen maar lucht.
De oude waterpomp van m’n ongeblazen diesel en van de turbod scheelden niet veel of waren zelfs gelijk, ik moet even zoeken (heb het misschien nog ergens liggen) maar het scheelde geen reuzenmaten.
Ich bin ein Breaker