Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Even een vraag over onderhoud. SInds de aanschaf in November heeft mijn ZX nog geen onderhoudt gehad. Ik heb bij de aanschaf wel een nieuwe distributieriem en APK gekregen maar er is verder geen onderhoud aan gepleegd. Nu heb ik een compleet onderhoudsboekje bij de auto dus dat zit wel snor!
Nu is ie echter weer aan een kleine onderhoudsbeurt toe. Heeft iemand ervaring met dealers, citroënspecialisten of ‘gewone’ of ‘allround’ autobedrijven? Ik ben namelijk bang dat onderhoud bij de dealer wel erg duur zal uitvallen. Maar de specialist zit niet direkt in de buurt (10 km) en mijn vorige auto ( kuch, kuch… een nissan sunny 2.0d) had ik bij een allround bedrijf en dat beviel opzich goed.
Iemand een goede suggestie?
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zou een van de bekendere citroen specialisten pakken. Meestal ligt het uurtarief rond de 40% lager dan bij dealers en besparen ze je een boel kosten door gebruikte onderdelen te gebruiken, zodat het in de praktijk ongeveer 40% goedkoper dan een dealer is. Ook weten ze de eigenaardigheeden van citroens die ze bij dealers 5 jaar na het laatste bouwjaar van een auto allang weer vergeten zijn. Ik ben dus fan van het conept citroen specialist, maar je moet wel even een goeie pakken zoals legarage (mijn specialist), civver, jan van gompel, renard oid. Een mailtje met waar je zitt en de vvraag naar een goed adres in dde buurt is meestal wel een manier om iets aardigs te vinden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Nou trek bij de dealer je portemonee maar open dat is echt heel duur…
Welke regio woon je ? Wellicht zijn er hier mensen die in jou omgeving een specialist kennen!
De PRIJS wordt voor 80% bepaald door het garagetype dat je kiest (dealer, specialist of doe-het-zelf)
De KWALITEIT wordt voor 80% bepaald door de monteur die het onderhoud uitvoert. Je moet geluk hebben dat je een monteur treft die je klachten serieus neemt, die de tijd voor je neemt, die ruime ervaring heeft, etc.
Overschat niet het specialisme dat nodig is om een citroen te repareren. Opel, Daihatsu, Mercedes, Citroen: ze hebben allemaal remblokjes, luchtfilters, inspuiting en stuurbekrachtiging.
Voor regulier onderhoud zou ik niet naar de dealer of specialist gaan. Bij specifieke storingen wel
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Re: Onderhoud bij dealer, specialist of ‘garagebedr. op de h
WaJo schreef:Maar de specialist zit niet direkt in de buurt (10 km)
Iemand een goede suggestie?
Ja, 10km rijden! Vanaf Wageningen, is dat Renard, nee da’s iets verder denk ik.
Ik ben rij met de Xantia of 20km naar Venray (dealer) voor kleiner werk, of krap 100km naar Renard. Met de GSA in geval van nood (is nog niet gebeurd natuurlijk ) 50km naar Van Gompel in Eindhoven, anders 200km (combineer ik dan wel met privébezoekjes) naar Van Bemmelen in Delft.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Oh Wajo, zit je in wageningen? Dan moet je gewoon naar Renard in beneden-leeuwen. Heeft een hele goeie reputatie en normale prijzen. Een vriend van mij gaat er naartoe met zijn BX. Staat bekend als een goeie, maar ze hebben wat met smurfenolie, maar daar hoef je je niet mee bezig te houden met een zx.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Re: Dealer ...
M&M schreef:Jammer dat iedereen altijd zo negatief is tov de Dealer , je hebt ook goede hoor ... ze zijn er echt niet allemaal op uit om je een poot uit te draaien
Nee gelukkig niet, maar helaas hanteren ze wel hoge tarieven voor het arbeidsloon of bepaalde “standaard” reparaties die voorkomen bij een auto op leeftijd. Mijn ZX kocht ik voor €1250, niet veel later bleek de koppakking lek te zijn, diverse dealers vroegen alleen al €500 aan arbeidsloon en daar komen de materialen nog bij. Kijk dan is de dealer echt geen optie meer, dan maar naar de specialist die de reparatie voor €600 heeft gedaan, incl pakkingen, olie, koelvloeistof en een koelslang.
Re: Dealer ...
M&M schreef:Jammer dat iedereen altijd zo negatief is tov de Dealer , je hebt ook goede hoor ... ze zijn er echt niet allemaal op uit om je een poot uit te draaien
Klopt, maar dealers zijn over het algemeen niet of bijna niet (meer) geïnteresseerd in oudere Citroëns. Zo staan ze bij Citroëndealer Emerpark te Breda altijd raar te kijken als ik voor informatie over de BX kom vragen.
Daar komt nog eens bij dat de uurlonen een stuk hoger liggen dan bij speicalisten.
Er is voor mij maar één enkele uitzondering (met de aantekening dat ik niet alle Nederlandse Citroëndealers ken), en dat is Citroëndealer Gert de Jong in Aalsmeer. Hij heeft echt het Citroënhart op de goede plek zitten, is professionneel en heeft/had zelfs een SM in zijn showroom staan. Verder doen ze veel met BX’en, CX’en, XM’s en DS’sen. Ook nieuwe Citroëns zijn er te koop uiteraard.
Ik heb Gert zelfs ontmoet op Euro Citro 2003 op het circuit van Le Mans. Nou, ik denk dat er weinig andere Citroëndealers die stap zetten om buitenlandse Citroënmeetings te bezoeken…
Enneh, nee ik heb geen aandelen in zijn garage maar hij heeft in 2003 zeer vakkundig mijn BX 19 GT APK-gekeurd.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
ik herken dat wel.
ze keken bij de cit. dealer hier ook raar op toen ik met de bx langskwam en ze rekenden stevig voor een aantal onderdelen vervangen.
de zx wordt er ook steeds meer afgeraffeld heb ik het idee.
de aflevering van de auto (zx) was keurig (die heb ik daar ook vandaan) maar met de reparaties zijn ze toch wat slordig vind ik.
toch zonde want zo goedkoop zijn ze niet
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Met mijn DS ging ik uiteraard naar de lokale DS-specialist. Met de Mitsubishi Galant die ik er destijds als daagse auto bij reed ging ik naar een allround garagebedrijf, geen dealer maar toevallig een Citroën/Peugeot/Renault-specialist. En daar werd ik niet vrolijk van. Altijd mankeerde er na een beurt wel iets. Ook aan Franse auto’s want mijn zwager had met zijn Safrane dezelfde klachten. Daarna ging de Galant naar een Opel-specialist: perfect. Nu ik weer 2 daagse Citroëns rijd, gaan ze allebei naar de dealer en ik heb daar tot op heden geen enkele klacht over. Niks gezeur als je met een BX komt, integendeel: “da’s nog een mooie BX meneer, zo zien we ze niet vaak”.
Dus…....
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat is inderdaad erg dealerafhankelijk. Leuk voorbeeldje, alhoewel met Ford: ik had -lang geleden- een Ford Capri die ik wat aan het opkalefateren was. Ik ging toen naar Ford dealer EVAG in Vlaardingen (bestaat inmiddels niet meer), en ze vonden het geweldig. Ik kreeg direct een pak met schema’s mee en zo, echt leuk.
Een paar jaar geleden kwam ik bij de Ford dealer in Leiderdorp (weet de naam niet meer, is ook niet de moeite waard..), ik had een relais-tje nodig voor de knipperlichten van mijn toen inmiddels 20 jaar oude Ford Fiesta. Reactie: “nou, ik zal ‘s kijken bij de afdeling antiek”.... dit op een toontje van ‘rot op met dat ouwe hok’...
En dat terwijl ik met de Visa die ik daarvoor had altijd allerhartelijkst werd ontvangen bij Le Garage van der Velden in Leiden, die tegenwoordig overigens Garage de Jong heet. Het kan echt enorm verschillen, en ligt volgens mij ook niet zozeer aan het merk dat je rijdt….
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Eventjes voor alle duidelijkheid, (ze zijn immers mijn favoriete specialist), Le Garage Van der Velde zit in Wassenaar. Philip van der Velde, was vroeger idd bedrijfsleider/medeeigenaar van het familiebedrijf, de Citroen dealer Van der Velde, die toen eerst naar Le Velo is gegaan en nu Citroen dealer de Jong is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
saparoea schreef:is het trouwens niet zo dat onlangs Citroen garage de Jong in Leiden als beste getest is door de ANWB
Dat zal wel maar de Citroen dealer is voor degenen met een wat oudere auto toch echt niet de goedkoopste oplossing.
En helaas blijkt de kennis en ervaring van de (soms jonge) monteurs bij de Citroen dealer soms te kort te schieten voor de al wat oudere modellen zoals de BX/CX.
ZX1.4i schreef:saparoea schreef:is het trouwens niet zo dat onlangs Citroen garage de Jong in Leiden als beste getest is door de ANWB
Dat zal wel maar de Citroen dealer is voor degenen met een wat oudere auto toch echt niet de goedkoopste oplossing.
En helaas blijkt de kennis en ervaring van de (soms jonge) monteurs bij de Citroen dealer soms te kort te schieten voor de al wat oudere modellen zoals de BX/CX.
Klopt…. De Jong kan je wel terecht met je Saxo e.d. maar als je een vraag stelt geven ze je een antwoord wat op de vraag lijkt
gti_styling84 schreef:Klopt…. De Jong kan je wel terecht met je Saxo e.d. maar als je een vraag stelt geven ze je een antwoord wat op de vraag lijkt
Dat soort lui kunnen zo aan de slag bij de Kwikfit, Euromasters en andere zaken waar ze vragen of je een ZX in de “hoogste stand” wil zetten of denken dat ze een half uur extra nodig hebben voor een olie wissel bij een Citroen.