Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Iedereen ziet ze wel die borden aan de kant van de snelweg….
bespaar 400 euro in 2 sec.
Ofwel houdt twee seconde afstand of je krijgt een boete van 400 euri’s.
Even een rekensommetje
Snelheid 120 / p.uur
120km = 120.000 meter
1 uur = 3600 seconden
120.000 delen door 3600 = een verplaatsing van 33.3 meter per seconden
Houdt 2 seconden afstand…..dat is dus afgerond 67 meter bijna 70 meter.
Vraag : :
Waar kun je in godsnaam op de snelweg nog een afstand bewaren van 70 meter .
Ik niet als ik van Breda naar Rotterdam,Amsterdam of richting Utrecht ga. En als het lukt schiet er wel iemand tussen.
Dus altijd in overtreding…...................
Begrijp me niet verkeerd ook ik heb een hekel aan bumperklevers maar moest dit toch even kwijt
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nog leuker wordt het als je gat uitrekenen hoeveel weg je nodig hebt voor de gemiddelde hoeveelheid voertuigen die in Nederland dagelijks aan het verkeer deelnemen.
Ach, ik verwacht al niet meer van het RDW/VenW dat ze nadenken over wat voor onzin ze uitkramen. Als je een rekensommetje op het idee ritsen los laat zie je dat dat ook volstrekt onmogelijk is op een drukke weg (en daar is het immers voor). Die extra ruimte die gegendereerd moet worden moet immers ergens vandaan komen en dat betekent of dat de autos die aan het ritspunt zijn idioot moeten versenellen of diegene in de doorlopende baan allemaal steeds meer moeten vertragen zodat het zowiezo stil komt te staan.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
De enige manier om 2 seconden afstand te houden is traag rijden…
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het is gewoon in feite de oude vuistregel: Afstand is aantal km/h delen door 2.
De remweg in aanmerking nemend is dat toch niet zo rare afstand toch?
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja gut, ik doe het ook - houd altijd ruim afstand… maar als iedereen het zou doen hebben we niet genoeg weg in Nederland…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
en vergis je niet in de afstand die je nodig hebt om daadwerkelijk tot stilstand te komen: voordat jij net als de auto voor je vol in de ankers hangt ben je echt gauw een seconde kwijt. En dan heb ik het er nog niet over dat de auto voor je een Citroen-Cnogwat met abs en break-assist is en jij zelf in een auto met een wat ouder remsysteem rijdt…...
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat zou ik nog wel eens interessant vinden, cijfers over de remweg, hoeveel dat uitmaakt per merk/model. Hier ergens staat een verhaal van de AZU vs. Golf Tdi met ABS, en de Tdi kwam er niet zo goed vanaf behalve in de verschillende ondergronden test.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Uit een test (jaren 70?) bleek dat een 2cv met trommelremmen een remweg heeft waar menig moderne auto ‘U’ tegen mag zeggen. Laat staan een moderne 2cv met trommelremmen…
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
http://members.lycos.nl/besteleenden/links1.html
deze AZU heeft overigens schijven voor ipv trommels. Dit vanwege de “moderne” techniek aan boord (Visa motor en 2cv6 bak)
gr.Martijn
Re: Even een rekensommetje !!!
r.kerstens schreef:Iedereen ziet ze wel die borden aan de kant van de snelweg….
bespaar 400 euro in 2 sec.Ofwel houdt twee seconde afstand of je krijgt een boete van 400 euri’s.
Even een rekensommetje
Snelheid 120 / p.uur
120km = 120.000 meter
1 uur = 3600 seconden
120.000 delen door 3600 = een verplaatsing van 33.3 meter per seconden
Houdt 2 seconden afstand…..dat is dus afgerond 67 meter bijna 70 meter.
Vraag : :
Waar kun je in godsnaam op de snelweg nog een afstand bewaren van 70 meter .
Ik niet als ik van Breda naar Rotterdam,Amsterdam of richting Utrecht ga. En als het lukt schiet er wel iemand tussen.
Dus altijd in overtreding…...................
Begrijp me niet verkeerd ook ik heb een hekel aan bumperklevers maar moest dit toch even kwijt
Daar word je idd schijtziek van, van die mensen die er perse tussen moeten, terwijl ze er geen bal mee opschieten.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
CitroenAZU schreef:http://members.lycos.nl/besteleenden/links1.html
deze AZU heeft overigens schijven voor ipv trommels. Dit vanwege de “moderne” techniek aan boord (Visa motor en 2cv6 bak)
gr.Martijn
Hey Martijn,
Ik had die site al eens ruim een jaar (of was het nou nóg langer geleden) gezien, en het blijft me inderdaad verbazen
In de korte tijd dat ik dagelijks in mijn eend reed hoorde ik ook overal diezelfde commentaren om me heen dat het de meest onveilige auto ter wereld was. Mede door jouw ervaring op het testcircuit, die van Joke Soeteweij met eend + Chrysler Voyager en nog vele andere ervaringen, wist ik wel beter.
Ik heb me dan ook nooit onveilig gevoeld in m’n eendje.
Wat beteeft die remweg uit de eerste post; ook ik vind het erg vervelend dat sommigen hun auto in elk gaatje gooien waar ze ‘m in kunnen krijgen. Op die manier ben je zelf bezig netjes te rijden met genoeg afstand, en wordt dat teniet gedaan door medeweggebruikers….
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:
In de korte tijd dat ik dagelijks in mijn eend reed hoorde ik ook overal diezelfde commentaren om me heen dat het de meest onveilige auto ter wereld was.
Ik heb weleens gehoord dat de eend zo’n beetje de slechtste passieve veiligheid heeft: ofwel: als je in een auto zit die in de mangel gaat is de eend zo’n beetje de slechtste auto om mee in die mangel te gaan. Er blijft namelijk erg weinig ruimte voor de inzittenden over.
Dit wil natuurlijk helemaal niets zeggen over de actieve veiligheid zoals grip onder allerlei omstandigheden en de remweg enzo.
EW schreef:XBXG schreef:
In de korte tijd dat ik dagelijks in mijn eend reed hoorde ik ook overal diezelfde commentaren om me heen dat het de meest onveilige auto ter wereld was.
Ik heb weleens gehoord dat de eend zo’n beetje de slechtste passieve veiligheid heeft: ofwel: als je in een auto zit die in de mangel gaat is de eend zo’n beetje de slechtste auto om mee in die mangel te gaan. Er blijft namelijk erg weinig ruimte voor de inzittenden over.
Dit wil natuurlijk helemaal niets zeggen over de actieve veiligheid zoals grip onder allerlei omstandigheden en de remweg enzo.
Als je testrapporten uit de jaren zeventig leest, dan komt de 2CV er helemaal niet zo slecht vanaf. De volkswagens uit die tijd waren onveiligers en dan heb ik het over passieve veiligheid.
Natuurlijk moet je een 2CV niet met een moderne auto vergelijken, want die vergelijking gaat mank.
Zoek maar eens op internet. Er staat voldoende informatie.
toniclight schreef:Om nog maar te zwijgen over een 2cv met schijfremmen vóór!!!
Jeroen
Huh , bestaan die of bedoel je het als grap :
Natuurlijk bestaan die. Eenden zijn vanaf 1979 allemaal standaard uitgevoerd met schijfremmen (correct me if I’m wrong ).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX