Misschien dat jullie nog weten dat mijn GTi nogal wat karakter had… niet lekker stationair lopen en schokken bij lage toerentallen waren de symptomen.
Bij toeval zag mijn citro-expert vorige week onder de motorkap een slangetje, en hij realiseerde zich dat de GTi nog een vacuumvervroeger heeft… Dus maar eens gezogen aan het slangetje. Geen effect, je kon zuigen wat je wilde, maar geen weerstand in het ding.
Da’s niet goed! Dus, nieuwe vacuumvervroeger besteld, en die er gisteren ingeprutst. De hele ontstekingsunit is uit elkaar geweest, en even twijfelde ik of het nog goed zou komen.
Het kwam natuurlijk goed
De boel dus weer in elkaar geschroefd, en wat denk je… weg karakter! Hij loopt nu netjes stationair en lage toeren vindt ie ook niet meer zo erg. Alsof ik een nieuwe auto heb!
Ik wilde ‘t toch even met jullie delen
wel fijn rijden cker, nu die uitgestotterd is!
Succes dr mee
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Da’s mooi man! Maar kan jij (of iemand anders) mij uitleggen wat een vacuumvervroeger is?
Gr. Patrick
He, das altijd mooi, een permanente verbetering.
Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd waar zoiets zit dan.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
patje74 schreef:Da’s mooi man! Maar kan jij (of iemand anders) mij uitleggen wat een vacuumvervroeger is?
Gr. Patrick
een vacuum vervroeger is een dingetje wat met behulp van de onderdruk ( vacuum ) in je inlaat spruitstuk het ontstekings tijdstip iets naar voren haalt. tegenwoordig gaat dat met de computer. ooit was dat dus mechanisch met een vacuum vervroeger.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Luid en duidelijk Erik! Thanx!
Gr. Patrick
(btw, vroeg hé....)
bekend BX probleem… is bij de mijne ook opgelost op die manier !
Dan is dat bij mij denk ik ook het probleem. Ik heb echter een open luchtfilter op zitten en hoor het ding in ieder geval goed zuigen! Kan het soms zijn dat hij teveel lucht zuigt door het powerfiltertje?
Mijn BX loopt namelijk heel onregelmatig stationair. Ene dag op 2000 toeren en de andere dag op 500/600 toeren wat ik zelf wel erg weinig vind. Ook merk ik dat mijn BX dan nog wel eens wil stotteren wat het rijcomfort natuurlijk niet bevordert. Kan dat ook gelijk m’n ietwat lagere topsnelheid verklaren???
Optrekken doet mijn 1.9Tzi in ieder geval als de beste, want de groene gti op gas die onlangs te koop stond, houd mij bij lange na niet bij vanaf het stoplicht
Op gas idd… wacht maar todat ie op benzine gaat rijden.. want volgens mij heeft diegene het dan niet geprobeerd….
WYD schreef:Dan is dat bij mij denk ik ook het probleem. Ik heb echter een open luchtfilter op zitten en hoor het ding in ieder geval goed zuigen! Kan het soms zijn dat hij teveel lucht zuigt door het powerfiltertje?
Mijn BX loopt namelijk heel onregelmatig stationair. Ene dag op 2000 toeren en de andere dag op 500/600 toeren wat ik zelf wel erg weinig vind. Ook merk ik dat mijn BX dan nog wel eens wil stotteren wat het rijcomfort natuurlijk niet bevordert. Kan dat ook gelijk m’n ietwat lagere topsnelheid verklaren???
Optrekken doet mijn 1.9Tzi in ieder geval als de beste, want de groene gti op gas die onlangs te koop stond, houd mij bij lange na niet bij vanaf het stoplicht
Bij de TZi is de electroklep verdacht bij slecht stationair draaien.
Deze is links van de verdelerkap te vinden. Er zit een stekker op en twee slangen. Schoonmaken is vaak de oplossing.
Overigens heb ik van de TZi-motor (DDZ-code) het complete werkplaatshandboek van de injectie op mijn site staan.
gti_styling84 schreef:Op gas idd… wacht maar todat ie op benzine gaat rijden.. want volgens mij heeft diegene het dan niet geprobeerd….
Op benzine rijden, weet je wat dat kost
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
WYD schreef:[...]
Optrekken doet mijn 1.9Tzi in ieder geval als de beste, want de groene gti op gas die onlangs te koop stond, houd mij bij lange na niet bij vanaf het stoplicht
neej wat wil je, de bestuurder in die gasbak zit daar voor het stoplicht te koken op z’n gas
citrofiel!ik? schreef:gti_styling84 schreef:Op gas idd… wacht maar todat ie op benzine gaat rijden.. want volgens mij heeft diegene het dan niet geprobeerd….
Op benzine rijden, weet je wat dat kost
Maar weet je hoeveel plezier je ervan hebt
deur63 schreef:WYD schreef:[...]
Optrekken doet mijn 1.9Tzi in ieder geval als de beste, want de groene gti op gas die onlangs te koop stond, houd mij bij lange na niet bij vanaf het stoplichtneej wat wil je, de bestuurder in die gasbak zit daar voor het stoplicht te koken op z’n gas
Ja idd, ik heb dat dus al ervaren, daar ik de bestuurder (of moet ik zeggen chefkok) van de betreffende gti ben.
Maar ff zonder gekheid, ik wil hem wel graag heel houden, dus ik doe het met deze rustig aan.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
tja oude gasinstallaties leveren meestal minder vermogen als op benzine.
bij nieuwere g3 of lpi installaties is daar geen sprake meer van.
en als je ff wilt racen zet je hem toch op benzine
jij lacht daarna weer bij de pomp als je voor 15 euro je tankie weer vol hebt
het is jammer dat mijn zx niet op gas rijdt ....
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik dacht dat hij em ook even op benzine had staan?
Ik moet alleen nog even de kat en middendemper verwijderen.
Hij houd namelijk nog heel iets in.