Hoi Makkers!
‘s Morgens heeft m’n zet-ix het een beetje moeilijk met starten.
Accu en gloeibougies zijn ok, maar pas na een 2 à 3x voorgloeien gaat ie pas in de gang. Dan stottert ie een goede halve minuut net alsof ie “op 3 poten draait” met de “nodige” zwarte walm.
Als de motor (‘n beetje) warm is, heeft ie geen startproblemen meer.
Wat zou dit kunnen zijn?
‘k Heb es iets gehoord van dat dit de “koud-start-relais” zou kunnen zijn.
Zou dit het kunnen zijn? En waar kan ik dit relais terugvinden in de wagen?
De motor heeft in iedergeval geen last van te veel onderdruk (na 4ton).
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Greetz!
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
Re: moeilijke koudstart 1.9td (koud-startrelais?!)
dieterwieter schreef:Hoi Makkers!
‘s Morgens heeft m’n zet-ix het een beetje moeilijk met starten.
Accu en gloeibougies zijn ok, maar pas na een 2 à 3x voorgloeien gaat ie pas in de gang. Dan stottert ie een goede halve minuut net alsof ie “op 3 poten draait” met de “nodige” zwarte walm.
Als de motor (‘n beetje) warm is, heeft ie geen startproblemen meer.Wat zou dit kunnen zijn?
‘k Heb es iets gehoord van dat dit de “koud-start-relais” zou kunnen zijn.
Zou dit het kunnen zijn? En waar kan ik dit relais terugvinden in de wagen?
De motor heeft in iedergeval geen last van te veel onderdruk (na 4ton).Alvast bedankt voor jullie hulp!
Greetz!
Dieter
Het *zou* ook het bekende probleem kunnen zijn van valse lucht in de diesel-toevoerleiding naar de brandstofpomp. (die bij het knijpballetje dus)
Ik herken de kwaal wel…...of het koudstart-relais het wel of niet doet, kun je simpel zelf met een voltmeter controleren…..door iemand even achter de contactsleutel te zetten, contact aanzetten en alleen laten gloeien (niet starten) en dan zelf de minpool van de voltmeter op de -pool van de accu en de plus op 1 van de gloeibougie’s te zetten.
Hij moet dan ongeveer een 6 a 8 seconden 12 volt geven totdat je de klik hoort.
Juist…...
Bedankt voor de tip!
‘k Ga es aan de slag ermee!
Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
Mijn BX turbodiesel heeft dat ook gehad. Ik heb er een ander koudstart-setje in laten zetten, hierdoor gloeien de bougies langer na, waardoor de zwarte walm en het stotteren helemaal verdwijnt!! Het setje is van BOSCH, kostte me geloof ik €100,-
gti_styling84 schreef:Juist…...
fftopic
Wat bedoel je hier nou eigenlijk mee te zeggen?
NoisemakeR schreef:gti_styling84 schreef:Juist…...
fftopic
Wat bedoel je hier nou eigenlijk mee te zeggen?
Hoezo *offtopic* ?
GTI-styling bevestigde alleen maar het verhaal over die gloeibougies testen…meer niet.
Of ben jij ook een mod ?
Neej ben geen mod.
Dat off topic sloeg op mijn opmerking die ik plaatste!
Was ff een vraagje tussen door wat niet betrekking had met het onderwerp
en dieterwieter, is het opgelost?