Hallo,
Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een ZX 1.6 Aura. Tot voorkort probleemloos dagelijks mee op mijn werk gekomen (70km per dag). Echter in januari kreeg ik voor het eerst last van koelingsproblemen. Net voor thuiskomst in de bebouwde kom (na een rit van 40 min.) ging het lampje van de motortemp. rood gloeien. Eenmaal aan de kant kwam er rook onder de motorkap vandaan. Er kwam stoom uit een waterslang.
Die waterslang is vervangen bij een Citroen dealer, koelvloeistof ververst en motor ontlucht. Vervolgens 2 dagen later strandde ik langs de snelweg met opnieuw een kokende motor. In een plaatselijke garage zijn de leidingen voor de radiateur vervangen, er was namelijk zichtbaar koelvloeistof over de motor heen gesproeid.
Een week later, na nog geen 25 min. rijden en 2 reparaties verder: opnieuw het rode lampje. Auto aan de kant gezet, ditmaal echter geen rook en er was ook geen koelvloeistof meer uitgespoten zoals eerder het geval was. Toch brandde het lampje weer.
Het viel me ook al op dat als ik (langdurig) boven de 100 rijd, dat de temperatuur dan ook gevaarlijk in de buurt komt van het kritieke punt.
Kan het zijn dat de radiateur gewoon kapot is?
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik vind het vraamd dat juist als je koeling zat moet hebben dat ie over verhit. Weet je zeker dat je thermostaat wel open gaat?
Het is altijd gevaarlijk als er één slang gaat kan je er bijna van op aan dat er meerdere slangen van dezelfde leeftijd gaan.
Misschien is je radiateur wel verstopt, heb je misschien ooit zo’n pil erin gedaan?
Succes met zoeken…
Het viel me ook al op dat als ik (langdurig) boven de 100 rijd, dat de temperatuur dan ook gevaarlijk in de buurt komt van het kritieke punt.
dan brengt de rijwind dus geen verkoeling van de koelvloeistof teweeg
het geen betekend dat er ergens een vertopping is danwel de waterPOMP
kapot is (koelvloeistof circuleert niet )
en ja ook die thermosstaat moet zo nu en dan opengaan…..
ik zou beginnen met het controleren van de thermosstaat
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Oke bedankt. Probleem is dus dat ik van het ene probleem in het andere kom. Eerst al die slangen en daarna weer nieuwe problemen.
Thermostaat of waterpomp ditmaal.
Ben zelf ook niet zo heel technisch dus zal er toch mee naar een garage moeten. Dan is het nog maar de vraag of het het waard is om hem te laten repareren met al 180.000km op de teller en 15 lentes.
CitRoel schreef:Ik vind het vraamd dat juist als je koeling zat moet hebben dat ie over verhit. Weet je zeker dat je thermostaat wel open gaat?
Misschien een stomme vraag maar hoe weet ik dat?
voel aan de radiateur of ie heet wordt.
zo ja dan is ie nog goed, zo nee dan gaat de thermostaat niet open.
wordt je radiateur wel warm maar ziet ie er verwaarloosd uit dan is de radiateur kaduuk en moet je een nieuwe erin zetten.
heb ik met mijn nissan ook een keer gehad. radiateur werkte nog wel maar met een aanhanger of caravan erachter werd de motor keer op keer te heet.
radiateur verstopt
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
je kunt 1 mogelijk probleem al snel en GRATIS achterhalen cq elimineren : verwijder de thermostaat
als je daarna geen koelingsproblemen meer hebt ligt het dus aan de thermostaat (deze uiteraard wel fff door een nieuwe vervangen als deze defect blijkt te zijn)
je kunt als je het goekoop wilt blijven houden ook een radiateur van de sloperij halen kost weinig en je weet gelijk hoe je ‘m moet verwijderen cq installeren: ook de koelvloeistof vervangen (mischien is dit wel nooit gedaan terwijl dat bij iedere grote beurt behoort te worden vervangen ):!:
oh ja,.....bij vervangen van de koelvloeistof van het koelsysteem deze wel fff ontluchten
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:je kunt 1 mogelijk probleem al snel en GRATIS achterhalen cq elimineren : verwijder de thermostaat
als je daarna geen koelingsproblemen meer hebt ligt het dus aan de thermostaat (deze uiteraard wel fff door een nieuwe vervangen als deze defect blijkt te zijn)
je kunt als je het goekoop wilt blijven houden ook een radiateur van de sloperij halen kost weinig en je weet gelijk hoe je ‘m moet verwijderen cq installeren: ook de koelvloeistof vervangen (mischien is dit wel nooit gedaan terwijl dat bij iedere grote beurt behoort te worden vervangen ):!:oh ja,.....bij vervangen van de koelvloeistof van het koelsysteem deze wel fff ontluchten
Koelvloeistof hoort niet bij iedere grote beurt vervangen te worden. Iedere 2 jaar is de vervangingstermijn voor zover ik weet.
Koelvloeistof hoort niet bij iedere grote beurt vervangen te worden. Iedere 2 jaar is de vervangingstermijn voor zover ik weet.
klopt ... ops: was d’r niet helemaal bij met m’n hoofd
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Nou koelvloeistof is in 2 weken tijd al 2x vervangen dus dat zit wel goed. Beide keren ivm met een lekke slang. Het zal dus eerder aan de themostaat danwel de radiateur liggen.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Je kan om je thermostaat te testen ook voelen, als je je auto koud start en dan laat draaien totdat de fan aanslaat, aan de slang die naar de radiateur loopt. Deze moet eerst koud blijven en op een gegeven moment moet ie warmer worden.
Je thermostaat sluit je systeem af zodat eerst alles lekker warm wordt voordat de rijwind de koelvloeistof gaat koelen. Daarom wordt je kachel al lekker warm als je pas een paar 100 meter hebt gereden.
Bij mij is het zo dat de vloeistof eerst 89 graden worden en dat dan pas de thermostaat open gaat, ik zie zelfs op m’n meter de temperatuur enkele graden zakken.
CitRoel schreef:Je kan om je thermostaat te testen ook voelen, als je je auto koud start en dan laat draaien totdat de fan aanslaat, aan de slang die naar de radiateur loopt. Deze moet eerst koud blijven en op een gegeven moment moet ie warmer worden.
Je thermostaat sluit je systeem af zodat eerst alles lekker warm wordt voordat de rijwind de koelvloeistof gaat koelen. Daarom wordt je kachel al lekker warm als je pas een paar 100 meter hebt gereden.
Bij mij is het zo dat de vloeistof eerst 89 graden worden en dat dan pas de thermostaat open gaat, ik zie zelfs op m’n meter de temperatuur enkele graden zakken.
Die fan gaat pas aan als je motor echt warm is… dus als je er mee gereden hebt…. bij de 80 graden slaat ie aan.. mitsie anders afgesteld is…
CitRoel schreef:Je kan om je thermostaat te testen ook voelen, als je je auto koud start en dan laat draaien totdat de fan aanslaat, aan de slang die naar de radiateur loopt. Deze moet eerst koud blijven en op een gegeven moment moet ie warmer worden.
Je thermostaat sluit je systeem af zodat eerst alles lekker warm wordt voordat de rijwind de koelvloeistof gaat koelen. Daarom wordt je kachel al lekker warm als je pas een paar 100 meter hebt gereden.
Bij mij is het zo dat de vloeistof eerst 89 graden worden en dat dan pas de thermostaat open gaat, ik zie zelfs op m’n meter de temperatuur enkele graden zakken.
Als de thermostaat dicht blijft, zal je fan niet aanslaan en sta je dus te wachten totdat je motor overhit is.
Als de auto is voorzien van een watertemperatuurmetertje kun je dit in de gaten houden en zal de thermostaat rond de 80-90 graden open moeten gaan, afhankelijk van de thermostaat. Dit kun je voelen doordat de bovenste dikke slang die van het motorblok naar de radiateur loopt, warm wordt. Gebeurt dit niet, of slechts een beetje, dan blijft de thermostaat dicht of gaat slecht gering open. Voor beide opties geldt, dat je dan dus de thermostaat dient te vervangen.
Een thermostaat verwijderen is overigens maar 10 minuten werk en dan kun je goed testen of het hier aan ligt. Zonder thermostaat duurt het een stuk langer voordat de motor op temperatuur is, maar loopt ie niet meer warm, is de thermostaat de schuldige.
Even een update, ik heb er naar laten kijken.
Thermostaat gaat inderdaad niet goed open en ook de fan doet zijn werk niet goed. Het is wel de moeite waard om het te maken dus met een beetje geluk kan ik komende week weer in de auto stappen.
Bedankt voor het meedenken!
CitRoel schreef:Je thermostaat sluit je systeem af zodat eerst alles lekker warm wordt voordat de rijwind de koelvloeistof gaat koelen. Daarom wordt je kachel al lekker warm als je pas een paar 100 meter hebt gereden.
Niet bij een ZX, daar heb je pas warme lucht als je een kilometer of 3 a 4 heb gereden, bij een AX heb je veel sneller warme lucht, al na een kilometer, wat uiteraard veel beter is als het koud is.
Elektrisch circuit van de fan kan je controleren door de (blauwe) stekker die rechts in de radiator zit (kant van de accu) uit de radiator te trekken en te kortsluiten. Beide fans (als je er 2 heb?) moeten dan meteen aanspringen, ook als je het contact uit heb staan en de sleutel in je zak.
gti_styling84 schreef:CitRoel schreef:Je kan om je thermostaat te testen ook voelen, als je je auto koud start en dan laat draaien totdat de fan aanslaat, aan de slang die naar de radiateur loopt. Deze moet eerst koud blijven en op een gegeven moment moet ie warmer worden.
Je thermostaat sluit je systeem af zodat eerst alles lekker warm wordt voordat de rijwind de koelvloeistof gaat koelen. Daarom wordt je kachel al lekker warm als je pas een paar 100 meter hebt gereden.
Bij mij is het zo dat de vloeistof eerst 89 graden worden en dat dan pas de thermostaat open gaat, ik zie zelfs op m’n meter de temperatuur enkele graden zakken.Die fan gaat pas aan als je motor echt warm is… dus als je er mee gereden hebt…. bij de 80 graden slaat ie aan.. mitsie anders afgesteld is…
bij de zx slaat de fan pas aan bij 97 graden en weer af bij 93 graden, standaard is de temperatuur 90 graden bij het rijden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX