Eric Vertogen schreef:....Je kan om je thermostaat te testen ook voelen, als je je auto koud start en dan laat draaien totdat
Als de thermostaat dicht blijft, zal je fan niet aanslaan en sta je dus te wachten totdat je motor overhit is…..
Hoi mensen,
net nieuw op dit forum en nu alweer een hoop wijzer! Thnx… Maar ik heb nog even vraagje.
Heb net een knappe zx gekocht uit 94, maar heb een probleempje. Ik zag (pas toen ik de auto gekocht had) dat er flink wat drab in het koelsysteem zat. Dus ik de boel ververst… Ik was niet al te slim begonnen, maar met alle tips die ik hier vond heb ik alles goed kunnen doen. (tja… ik kende alleen maar de eend en acadiane…) Maar nu het volgende:
De fan slaat snel aan en blijft nog even flink doordraaien als ik de motor alweer uitgezet heb. Na een paar minuten slaat ie dan weer af, maar dan komt het: hij slaat weer aan en gaat vervolgens niet meer uit. Accu leeg… mmmmm ...... Dat is nu twee keer gebeurt. Dus ik laat hem nu maar even blazen en trek dan het stekkertje van de thermostaat(?) er maar af….
Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn? Ik gok (nadat ik hier alles gelezen heb) dat het iets met de thermostaat is?
pieterk schreef:Ik zag (pas toen ik de auto gekocht had) dat er flink wat drab in het koelsysteem zat. Dus ik de boel ververst… Ik was niet al te slim begonnen, maar met alle tips die ik hier vond heb ik alles goed kunnen doen. (tja… ik kende alleen maar de eend en acadiane…) Maar nu het volgende:
Om te beginnen welkom
Ik zou me eerder zorgen gaan maken om die drab in je koelvloeistof, het zou me niets verbazen als deze drab er weer inzit. Ik gok dat je een ZX met een 1.4i motor heb, die drab is zeer waarschijnlijk olie in je koelvloeistof door een lekke koppakking. Zie mijn berichten op http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162657&postdays=0&postorder=asc&start=15 en plaatjes van een koppakkingwissel met uitleg http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164180&start=15
Het probleem van je fan kan een defecte thermocontact zijn, deze zit bij een ZX in de radiator ergens aan de linkerkant (bestuurder), te herkennen aan een blauwe connector. Het kan ook kortsluiting zijn, als je deze stekker eruit trekt en je sluit de pennen kort, dan springt de radiator ook meteen aan. Als deze weer blijft draaien, kijk wat er gebeurt als je deze stekker eruit trekt, stopt hij, dan blijft het thermocontact “hangen”, voor zover dit mogelijk is :
ZX1.4i schreef:Om te beginnen welkom
Thanx!
ZX1.4i schreef:Ik zou me eerder zorgen gaan maken om die drab in je koelvloeistof, het zou me niets verbazen als deze drab er weer inzit. Ik gok dat je een ZX met een 1.4i motor heb, die drab is zeer waarschijnlijk olie in je koelvloeistof door een lekke koppakking
Klopt helemaal. Inderdaad een 1.4i ZX. Dus dat is een bekend euvel, die koppakking? Ik heb gekeken op je links en het ziet er heftig uit. Moet deze bak met info nog eens goed doornemen en overwegen of ik het zelf aandurf…. In ieder geval harstikke bedankt en ik laat weten wat mijn plannen zijn..
Wat betreft de fan…...:
Ik heb natuurlijk meteen gekeken. De twee stekkertjes losgetrokken en kortgesloten: de fan sloeg meteen aan.. mmmmm.. Vervolgens weer terug op de contacten geplaatst en toen sloeg de fan soms aan en en dan weer uit. Contactjes schoongemaakt en het euvel lijkt verholpen. Kortsluiting dus?
Ik ga even boven motorkap hangen… en kijken of het er lastig uit ziet wat betreft die kop!!
Thnx! Pieter