wat zijn jou ervaringen met 100 octaan? Jij zit toch regelmatig in Duitsland ? Met superplus zou je een beter verbruik moeten halen..
Aart schreef:1:14 voor een 2.1 D uit 1993 met over de 4 ton op de teller, niet slecht dus
1:14 is tamelijk slecht Mijn 2.1TD doet 1:16 met doorrijden, 1:17 met rustig rijden.. 391.000 km nu, en voor de 4 ton bereikt wordt komen er nieuwe verstuivers in. DAn moet ie de 1 op 18 kunnen pakken. Ik had iemand over de vloer met een platte diesel en die haalde ook 1 op 18 zon beetje.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik doe 1 op 15,2 met mijn automaat td… 1 op 14 lijkt mij ook wat aan de zuiperige kant hoor
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
gompy58 schreef:wat zijn jou ervaringen met 100 octaan?
Mijn ervaring is dat het duur is . Ik geloof gewoon niet dat je het terug verdient, maar ja, dat dacht ik ook van RON98 en inmiddels begin ik toch een beetje te twijfelen. Eigenlijk zou ik het voor het experiment eens moeten doen, maar het is niet zulk goed vergelijkingsmateriaal omdat ik in DE zelden boven de 1:6 uitkom ops:. Daarnaast heeft dergelijke benzine volgens mij alleen een hoger rendament als je het eerder ontsteekt, en zo slim is het blok niet. Of wel dmv de lambda sonde? Ik heb er eigenlijk geen verstand van.
Ik heb één keer RON100 in mijn HY gedaan nadat ie ging pingelen op RON85, maar dat was ook maar een kwart tank om het octaangehalte omhoog te halen en kan ik verder dus ook niets nuttigs over zeggen mbt verbruik.
Wat een lap tekst om te zeggen dat ik er helemaal geen ervaring mee heb…
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik haal met m’n 2.1 TD 1 op 15 met flink doorrijden (140 - 150). 80% snelweg. Denk dat als ik met een hele lichte rechtervoet zou rijden 1 op 17 wel haalbaar is..
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Met de huidige 2.1TD Break AUT (‘95) 1:14 met de vorige een 2.1TD Berline handbak “(96) 1:16,5
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Toen we onze “nieuwe” 2.1TD aut net hadden liep ze 1 op 11.5
Met een nieuwe set voorbanden (premacy’s) en schone motorolie en filters werd dit 1 op 12.
Maar het grootste verschil trad op na het verversen van de automaatolie.
Het lijkt alsof de wagen minder toeren draait bij dezelfde snelheid.
Wat eruit kwam was volgens de vorige eigenaar van Kendall.
Er is nu gewoon Total ingegaan, wil nog eens verversen na 5000 omdat niet alles eruit loopt met verversen.
ze verbruikt nu elke 13.3 km een liter, ik hoop met gereviseerde verstuivers hier nog verbetering in te brengen.
Ik rij slechts af en toe een stukje harder dan 120 verder is de rijstijl in deze auto een stuk rustiger dan in de xantia.
Met deze auto glijdt de haast van mijn schouders als ik er in stap
groet, piet
Met mijn ‘96 TD heb ik in twee jaar tijd ~60.000 km gereden. Gemiddelde verbruik in die tijd was 1:16.5
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Met mijn 2.1TD die net de deur uit is heb ik in 15 maanden 70.000km gereden. Gemiddeld tegen de 1:16, en niet echt langzaam gereden..
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ree schreef:Heeft iemand ervaring met RON95 vs RON98 in een V6.12? Ik heb - met lange tussenpozen - drie keer RON98 getankt, en alle keren tussen de 50 en 100 km extra uit mijn tank gehaald. Ik geloof dus niet dat het aan de benzine ligt, maar aan mijn wisselvallige rijstijl, maar het wordt nu wel érg toevallig. Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Deze keer 817 km op 77 liter. Normaal vind ik 1:8 al redelijk. Ik heb er maar weer RON98 ingemikt… Nu ga ik écht mijn best doen om 1:8 te halen, en als het me niet lukt gooi ik er voortaan altijd RON98 in.
Over twee weken ga ik naar DE, misschien dat ik de RON100 ga uitproberen.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree, ik beloof je, met ROn100 haal je meer kilomters uit een liter bij het zelfde rijgedrag. Je motor loopt “frisser/rustiger” en reageert beter op het gas.
Daarbij is de prijs van een liter Ron100 volgens mij nog minder of iig gelijk aan een liter 95 nu in Nederland….
Kortom, met de laatste dampen de grens over en volgooien.
Smultie schreef:Met mijn ‘96 TD heb ik in twee jaar tijd ~60.000 km gereden. Gemiddelde verbruik in die tijd was 1:16.5
kortom, de TD van Piet Visser zuipt…. eigelijk wel stiekum…
En die van Aart ook.. denk je eigenlijk goede cijfers te halen, maken de andere citrofielen korte metten met je.
Arme kerels
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
gompy58 schreef:Kortom, met de laatste dampen de grens over en volgooien.
Ga ik doen, maar eerst nog even deze tank erdoor jagen
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
gompy58 schreef:Ree, ik beloof je, met ROn100 haal je meer kilomters uit een liter bij het zelfde rijgedrag. Je motor loopt “frisser/rustiger” en reageert beter op het gas.
Daarbij is de prijs van een liter Ron100 volgens mij nog minder of iig gelijk aan een liter 95 nu in Nederland….
Kortom, met de laatste dampen de grens over en volgooien.
Dit is niet zonder meer waar, er is wel een redelijk modern motormanagement voor nodig die hem tegen het kloppen aan kan zetten anders heb je er geen reet aan dat hogere octaan getal. Ik neem aan dat een V6.12 of en 2.0i 16v een klopsensor heeft en er idd mee om kan gaan (al zegt en klopsensor ook niet alles, die op een CX Gti T is ook niet gekoppeld aan een geavanceerd genoeg ontstekingssysteem om van hoger octaan gebruik te maken).
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!