Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ok, bedankt, zal zo even gaan kijken als het hier tenminste niet gaat regenen. Ga dan ook gelijk even CO stellen kijken of ie dan wat lekkerder loopt, nu schokt ie soms een beetje, maar dat kan natuurlijk ook viezigheid zijn van al dat stilstaan… ook maar eens een flesje echte injector cleaner gaan zoeken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
misschien ffe een flesje Slick eringooien
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
@sans-pareil,
heb je de NGK’s op 0.8mm opening gezet ?
hoe vlot het met de wastegate ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nee, ik heb de NGK’s niet van standaard aangepast… dat is weer nieuw voor mij . Wat is de reden daarvoor eigenlijk? En het regende hier vandaag, heb hem dus nog niet open gehad. Heb overigens ook nog niets om er in te stoppen verder. Morgen moet ik ook nog even de olie verversen van de Gti, dus ik kan dan gelijk even rondshoppen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bij een turbo moeten de bougies op 0.8mm staan omdat ze een krachtigere vonk moeten geven.
standaard staan de meeste bougie’s op 0.6mm (echt te weinig voor het onstekings systeem van een turbo en de laatste gti’s).
dit moet je dus zelf afstellen door de bougie in een bankschroef te klemmen en de electrode met een tang iets te verplooien om dan de"gap”
met een voelermaat (0.8mm)af te stellen.
dit doe je door de electrode die nu te ver staat voorzichtig (zonder dat de voelermaat er tussen zit) terug te kloppen tot de voelermaat er juist tussen gaat.
lijkt moeilijk maar als je voorzichtig te werk gaat is het zo gebeurd zonder risiko.
je zal dan merken dat je motor optimaal loopt.
best om de 10000 km kontroleren.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ah, dat moet allemaal wel lukken. Ik ga dat eens doen. Op zich vin ik dat ie al lekkerder loopt met die NGK’s er in… ben er alleen nog niet uit wat dat schokkerige is… misschien gewoon te lang geen Gti T gereden…. helemaal onderin pakt ie niet op namelijk, maar hij heeft natuurlijk ook minder compressie dan een ongeblazen motor dus als er geen turbodruk is, is dat ook logisch. Waarschijnlijk gewoon gewend geraakt aan het zoals bij de gti vrijwel zonder gas bij te koppellen… of het is de CO afstelling, of het zijn vieze injectoren, dat kan ook nog…
Alleen nog even kijken of ik ergens een van mijn voelermaten kan vinden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
misschien moet ie nog wat los komen ...
maar ik vind eigenlijk ook dat mijn TRS onderin de toeren sterker aanpakt dan dan de turbo als er geen turbodruk is natuurlijk.
ligt mischien aan de motor kontruktie onderliggende nokkenas tegen bovenliggende nokkenas ?
maar eens dat der druk opkomt
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, mijn Gti heeft ook een zijliggende nokkenas en die pakt echt heerlijk op al vaanf 1000 toeren. Ik verdenk dan toch de compressie. Maar als jij bij lagen toeren te snel ontkooppelt zonder “genoeg” gas bij gaat ie dan makkelijk schokken?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
als ik bij lage toeren opschakel met weinig of geen gas gaat dit zonder schokken en zeer soepel enkele bij een koude motor (met vriestemperaturen) kan hij soms eens een licht schokje geven.
dat het aan het compressie verschil ligt denk ik niet aangezien een 2.4 gti
8.75:1 heeft,een turbo zonder interkoeler 7.75:1 en turbo met interkoeler
8.5:1.
dus het verschil tussen de 2.4 in compressie is niet echt veel
ik denk eer iets in de richting van de onderste motorsteun dit als de motor niet inhoud.
anders de ontsteking of de kleppen.
heb je de bougie’s al aangepast en gaf dit verbetering?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bougies nog niet aangepast, maar hij deed het ook met de Champions…
CO en vieze injectoren blijven ook nog opties. Motorsteun kan ook natuurlijk, maar ik krijg bij het overige gebruit niet de indrk van enige speling.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
welke co waarde geeft ie ?
met een vuile injector draait de motor meestal stationair onrustig.
hoe doet hij het op hogere toerentallen ?
mijn turbo had 6 jaar stil gestaan en in het begin dat ik er mee reed geraakte hij niet boven de 3000 toeren en kwam ook niet op druk.
na lang zoeken waren het uiteindelijk de bougiekabels waar op het zicht niets mis met was maar na montage van een nieuwe set liep ie als een trein.
het is dus wat zoeken en meestal een kleinigheid.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou ja, CO is aangepast om hem door de APK te krijgen. Denk dat dat wat weinig is, dat ie met een wat hogere misschien wat beter loopt. Stationair loopt ie *soms* wat onrustig. Hogere toerentallen loopt iet heerlijk, probleemloos, trekt als een lier zoals ik van een gtT gewend ben.
Maar goed, ik ga gewoon stap voor stap alles af en ik vind het wel en hij zal prachtig lopen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hee, TRXke, hoe ver slaat jouw turbodruk meter uit als je lang vol gas accelereert in versnelling 3+? De mijne zit dan namelijk bijna tegen het rood aan en ik was onder de indruk dat ie dat in de verste verte normaal niet haalde…. tenzij iemand er al aan geklooid heeft…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed bougies op 0.8 gezet… dat scheelt een slok op een borrel. Hij doet het nog een heeeel klein beetje, als uje van een laag toerental in een lage versnelling veel gas geeft, maar het is al een wereld van verschil. wat een verschil 0.2 mm wel niet maakt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1350
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
voor ik de druk verhoogd heb zat de wijzer van de turbodruk op iets meer dan de helft langs de rechtsekant .
nu is het maximum dat ik gezien heb juist niet in het rood.
hoe het eigenlijk origineel van de fabriek af is vraag ik mij al langer af,heb al navraag gedaan in de garage maar die konden daar geen echt antwoord op geven.
ik heb wel ergens op een site gelezen dat rood ongeveer overeenkomt met 1bar maar of dat echt zo is : ...
leuk om horen dat met de bougie’s af te stellen er al verbetering in gekomen is .
wat ik zou doen is als je een duizend of 5 km hebt gedaan de kleppen eens stellen.
door het lange stilstaan kunnen deze geoxideerd zijn wat op zich niet echt een probleem is omdat ze terug inslijten als je ze dan terug steld ben je zeker dat er speling genoeg is wat toch belangrijk is zeker bij drukvoeding.
een klep die te vast zit is zo verbrand en dan heb je meer kosten.
hoeveel druk was er op de meter bij je vorige Turbo’s ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.