sans-pareil schreef:Om maar weer eens verder te gaan met mijn ongelezen monoloog.
Geen zorg, U wordt gelezen.
.....hydraulische koppellingsbediening monteren (ik krijg nu echt een lamme poot van al het file rijden).....
Daarom hebben ze de automaat ook uitgevonden.
Zou niet anders meer willen (maar die turbo-power is natuurlijk wel errug leuk hoor).
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
Volgens mij staat een CVT ook nog ergens op het lijstje van sans-pareil.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja dat klopt. Automaat ben ik in de klassieke planetaire-versnellingen/viscositeitskoppelling niet zo van gediend en vind ik eigenlijk gewoon niet fijn rijden. IVT schijnt wellicht in staat te zijn enorme koppels aan te kunnen, maar CVT zou ook goed zijn, alleen die ketting oplossing is toch ook niet ideaal. Nou zijn er best andere mogelijkheden dan met kettingen, maar net zoals voor IVT geldt, ik weet nog geen fabrikant die ze toepast.
Als er een 500pk/1000nm CVT of IVT dwarsgeplaatste bak op de markt komt voor een auto zou ik wel geneigd zijn daar een schadeauto van te gaan zoeken, als dat betaalbaar is. Maar, de enige echte oplossing die nu zou kunnen een 3 versnellingen klassieke automaatbak zonder lockup vind ik een sterke achteruitgang t.o.v. de 5-bak van de CX.
DSG zou ook een optie zijn, en op zich wel grappig omdat het oorspronkelijk citroen technologie is. Misschien dat dat er wel ergens is voor een zware dwarsgeplaatste motor.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ze nu gewoon het file probleem oplossen dan ben je er ook vanaf
Goed met zo’n hydrolische koppeling kan je misschien weer weer redelijk in de file staan zonder een lame poot te krijgen
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
IFATFIRST, the fuel pressure regulator is a FSE power boost valve, a so called rising rate regulator, which definitely improves throttle response.
While I find what you intend to do with a Quadra engine (is that a 2.0 turbo, and will it fit directly into the existing engine mounts?) interesting, perhaps it’s a good idea to open your own topic to document your activities with your Athena.
Continuing in Dutch.
De bestelling voor de Turbo is nu ook de deur uit, dus nou moet ik wel gauw wat aan die motor gaan doen anders heb ik een gloednieuwe turbo en nascar zuigers die maar niks liggen te doen, en dat is wel zonde.
Er zit een heel technisch verhaal achter, maar John heeft een turbo ontworpen die bij de specifieke toepassing op de CX motor, de lucht dramatisch koeler houdt dan de originele turbo bij 1.2 bar boost. Garrett is er mee eens dat het zou moeten werken, dus dat belooft veel goeds. Voldoende lucht bij een lage temperatuur bij 6500 toeren zou ruim voldoende moeten zijn voor 400pk, zelfs bij een hele lage VE.
Op de wensenlijst staat nu eigenlijk alleen nog de versterkte koppelling, en een grotere intercooler. Ik heb eens zitten kijken en ik denk dat dat een custom ding gaat worden wat geintegreerd wordt in de s2 bumper. Ik wil niet zo’n gedrocht zoals onder de bumper van die oranje CX basis prestige zat. Het moet wel een beetje vloeiend in de lijnen passen.
Ik hoop morgen maar even wat klusjes op te knappen.
- even wat roestplekjes een halt toeroepen
- olie verversen
- uitlaat vastzetten
- even op zoek gaan naar de tik in mijn voortrein
Als ik dan nog tijd over heb ga ik langzaam beginnen aan de draadboom voor de VEMS. Eens kijken of ik iig de basis voor stroomvoorziening en aarde kan aanleggen, dan kan ik kijken of mijn plebtop ermee wil praten via megatunix. Dan maar eens plekken gaan maken voor de nieuwe sensoren die de VEMS heeft t.o.v. de fabrieksopstelling. Dan kan ik de stekkers voor de injectoren en de bestaande sensoren gaan maken, zodat deze makkelijk omgeplugd kunnen worden. De boost solenoid moet er ook tussen, maar dat lijkt een stuk eenvoudiger dan ik eerst dacht. Dan moet ik ook nog steeds verder met demontage van mijn donormotor.
Aangezien er hele andere injectoren op komen en de luchtmeter komt te vervallen, zal er dan toch het grote defitinieve omplugmoment moeten komen, een weekend ofzo waarna ie het ook moet gaan doen op de nieuwe opstelling. Ik denk dat ik dan nog een dagje bij DP-engineering langsga om alles nog even na te laten kijken en fine tunen.
Met de grotere injectoren, preciezere regeling en iets vrijere ademweg zal er dan nog wel wat vermogenswinst behaald kunnen worden t.o.v. de huidige opstelling, maar het echt grote verschil komt denk ik als de St. Marien Special er in kan. In ieder geval moet de hydraulische koppellingsbediening er dan ook in zitten, anders wordt het een beetje zwaar.
En ja, wat daarna? Ik denk toch dat het motorwissel moment ook gebruikt gaat worden voor plaatsing van een airco… en verder heb ik ook nog wel een ideetje, maar dat komt op zijn tijd.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo, ik heb gisteren even olie ververst, getracht mijn uitlaat stiller op te hangen (maar hij maakt nu des te meer herrie) en zitten prutsen met de bedrading voor de vems. De aardingslijnen heb ik allemaal gemaakt, en natuurlijk de plus 5v. Ik heb ook de RS232 stekker er aan gesoldeerd, en ik heb even een USB serieel convertor voor mijn plebtop gehaald. Ik ga vandaag de boel maar even aan stroom hangen en kijken of ik kan praten met de VEMS.
Ik ben ook maar de kabel voor de WBO2 in elkaar gaan zetten, dat ging geweldig, totdat ik merkte dat ik het rubber kapje voor de WBO2 op de draad was vergeten te zetten. Die stekker piefjes schijnen er weer uit te kunnen, maar ik heb de truc nog niet gevonden.
Verder zit ik nog een beetje met de zgn. ‘sensor grounds’. Dit worden er een hele boel, en die moeten de aardingsboom in op een bepaald punt. Ik heb alleen nog geen heel brilliant middel bedacht om al die dingen aan dat ene draadje te hangen zonder dat ik vijftien keer moet gaan inkorten omdat ik iets vergeten ben. Weet iemand nog een mooi dingetje waarmee je een stuk of 10-20 draden netjes samen kan voegen, en het niet erg is als er later weer een draadje bij komt. Een soort stekkerblokje moet het eigenlijk zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Weer een rapportje over de ongoing VEMS saga. Om te beginnen kwam ik er na een anderhalf uur nutteloos kloten achter dat in de handleiding het plaatje van de RS232 niet een achteraanzicht is, zoals bij de EC18 en EC36 stekkers, maar een vooraanzicht. Even die drie draadjes omsolderen dus.
Dat ging goed. Daarna was er inderdaad een signaal van de VEMS. Toen heb ik nog zo’n vier uur zitten klooien om er achter te komen dat de gebrekkige communicatie niet komt omdat ik allemaal moeilijke dingen probeer te doen door Megatune over Wine op een linux laptop te draaien, maar omdat de VEMS ophoudt met terug praten steeds na een paar seconden.
Dat is dus het volgende probleem waarin ik me ga verdiepen. Waarom babbelt dat ding niet vrolijk door? Zelfs met een seriele terminal kan je een paar keer een commando geven en daarna houdt het op. Ik denk dat ik even een hele lange seriele kabel ga kopen om gewoon vanaf de vaste PC hier de boel te testen, het zou nog aan mijn lastige opstellingen kunnen liggen immers, maar ik vermoed dat het de VEMS zelf is die gewoon geen zin meer heeft.
Voor de liefhebbers, nog een fototje of twee van de klooiopstelling van vandaag.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Kun je niet beter speciaal voor de VEMS een oud laptopje nemen met windows er op? Een lange seriële kabel is ook niet alles.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach een oud laptopje voor de VEMS is wel een idee en ik heb ook wat dat ik gepland had voor carputer… alleen dat windows staat me zo tegen… ik ga het met een windows plebtop proberen ja kijken of dat helpt… maar uiteindelijk moet het wel via linux natuurlijk…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Soms is het volgens mij echt beter om je over je eigen principes heen te zetten
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als ik ervan overtuigd was dat het daaraan lag, zou ik dat zeker doen. Volgens mij is dat echter niet zo, want een seriele terminal is toch een vrij universeel ding, en zelfs daarop reageert ie na een aantal commando’s niet meer.
Je zou zeggen een probleem met een draadje maar dat heb ik natuurlijk nogal nauwlettend gecontroleerd. Ik kan nog even elk draadje apart even doormeten, maar ik denk gewoon niet dat dat het is. De auto stond ook gewoon uit, dus achtergrond ruis over de aarde lijkt me ook niet waarschijnlijk. Ik heb het voltage van de accu doorgemeten, tussen waar de VEMs geaard is en de het aansluitpunt van de VEMS op de plus., gewoon 12,3v. Maar hoe dan ook, ik krijg een com ok, en daarna niet meer, totdat ik de VEMs uit en aan zet.
Misschien ga ik vandaag nog eens verder prutsen, maar ik vind het zeker een beetje vreemd.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Staat je baudrate etc wel ok?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja gewoon ultra basic op 9600… maar het is net gelukt om metingen uit het apparaat te krijgen. Waarom me dat eerst niet lukte met de standaard firmware is me niet duidelijk. Ik heb wel een van de draden overnieuw gesoldeerd, ook al gaf alles ongeveer dezelfde weerstand. Diegen die ik het minst vertrouwde heb ik overnieuw gedaan, maar volgens mij was dat het uiteindelijk niet. Hij geeft metingen sinds ik die andere firmware er op heb gezet…
Ik heb er nu een andere firmware opstaan de 16x14 tabellen variant en nu geeft ie wel metingen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Aaargh… frustratie… ik had weer besloten op de 16 inch superturismo’s te gaan rijden. Er kwamen michelins in 205/55/16 af, dus ik dacht, laten we nou bescheiden blijven en gewoon 205/55/16 er weer onder leggen. Dus wat mooie Pilot Exalto’s PE2 in 205/55ZR16W besteld voor een leuke prijs bij novarota. Maandagavond besteld en betaald, vandaag in huis, so far, so good.
Nu probeer ik ze op die superturismo’s te krijgen… en dat wil absoluut niet lukken. Ze willen wel op de velg natuurlijk, dat gaat prima. Maar oppompen, no way. De randen van de banden staan zo ver naar binnen dat wat ik ook doe, ze willen niet vullen. Ik heb gewoon geprobeerd er direct 10 bar op te zetten, constructies verzonnen met de brug en de spanbandtruc toegepast en allemaal geen sukses. Frustratie dus. Ik ga maar de Van der Laan constructie voor DS wielen die hetzelfde probleem hebben zo uitvergroten dat het ook werkt voor 16 inch wielen.
Aargh… frustratie.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op Ijsland lossen ze dit als volgt op:
Band (los op velg) vol met aanstekervloeistof (ander brandbaar gas werkt ook) spuiten en dan een vlammetje erbij. Poef. Band op velg. Geen garantie op succes en zeker nooit zelf proberen natuurlijk!
Citroen!