Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zelf nog geen foto’s gemaakt, maar:
Vrij uitgebreid.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, ik ben er denk ik wel ongeveer uit wat er ongeveer op de lange termijn allemaal moet gaan gebeuren met mijn CX om hem nog ultiemer te maken.
Goed om te beginnen. Deze motor wordt langzaam getuned tot ongeveer 250pk… mogelijk komt daarbij een grotere intercooler kijken, bijna zeker een grotere oliecooler en een olie filter op afstand zodat je er ook echt bij kan en verversen een fluitje van een cent is. Megasquirt staat ook met de huidige motor op het programma. Ik denk dat deze setup (met uiteraard meer turbodruk) het potentieel heeft om tot boven de 250pk te komen… helaas betekent dat dat de koppelling niet het eeuwige leven zal hebben, daarom ga ik langzaam op zoek naar een M25/662 motor (turbo 1, compressie 1 op 7.5 ofzo, wat meer speling dan de huidige M25/666 metr 1 op 8.5), om te gebruiken als basis voor een revisie. Dat wordt sparen want ik denk dat het blok gedaan gaat worden door een tuning/revisie bedrijf en daarbij wordt ie uitgebalanceerd tot kleinere toleranties dan origineel, gehard en waar het veilig kan verlicht. Hierbij komt dan een TRD T2 bak (45km/1000 toeren in z’n vijf, dus als ie na balanceren 6000 toeren aan kan is dat een top van 270km/h ), en waarschijnlijk een op bestelling gemaakte koppelling. Ik denk dat deze setup goed is voor minimaal 300pk, waarschijnlijk nog wat meer. Nokkenas aanpassen ben ik aan het overwegen, porten moet zowiezo, maar ik wil de motor niet een te nerveus karakter gaan geven… kop behoeft zowiezo nog een beetje denkwerk - want een beetje beter ademen kan geen kwaad denk ik. Oh ja, ik denk aan een (watergekoelde?) erg lichte T4 turbo (spint lekker snel op, samen met het verlichten denk ik niet dat er merkbaar meer turbo lag zal zijn dan nu).
Samen met de dingen die aan de huidige motor gaan veranderen denk ik dat er een auto uitkomt die gewoon goed en normaal rijdt, alleen als je vol gas geeft spuit ie zo door naar de 200+. Tegen de tijd dat het af is mag het nergens meer, maar ik rijd toch niet zo hard… het gaat er om dat het kan . Ik heb denk ik nu aardig wat info verzameld
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou, om maar weer eens een voortgangsrapportje te plaatsen. Zojuist een weekje door Engeland getoerd, en de CX heeft zonder enig probleem de 2540km afgelegd. Na het eerste stuk was er even een heel klein beetje olieverbruik maar dat kan natuurlijk het vocht zijn wat uit de olie verdampt is op de lange stukken. Maar zelfs als dat het niet is mag een verbruik van 1 op 10 duizend van mij wel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou, om weer verder te gaan, ik heb vandaag de wastegate uit elkaar gehad, dat ging redelijk soepel. Ik heb ook de “anti-tamper plug” uit de bovenkant gelicht (ja onder het midden van de kap zit gewoon een inbus bout, dan heb je dus geen ringetjes nodig .... enige is… mijn inbus bout zit echt muur en muurvast… krijg er geen enkele beweging in. Staat nu in de kruipolie, maar ik vrees dat het een ander dekseltje wordt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Volgens mij zit het vast met wat locktite ofzo.
meestal kan je dit losmaken door het goed te verhitten maar aangezien dat de wastegate bij gebruik ook heel warm word zal het een warmte bestendig schroefdraad borgmiddel zijn denk ik.
de brute kracht dan maar
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja… het zit verdomde goe vast moet ik zeggen… ik ga er maar speciaal een nieuwe inpus en een mooi verlengstuk voor halen… kijken wat als eerste breekt… ik wil hem alleen maar aandraaien .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
je moet gewoon een kwart slag voor afbreken stoppen met kracht zetten…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, dat gaat altijd zo goed bij mij… ik heb al heel wat gereedschap afgebroken .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik heb goede kruip-olie gekregen van een Alfa/Fiat specialist, de goede buurman naast mijn werk gaf me het busje gratis
Hij zegt dat deze kruipolie echt werkt, ik zal straks eens kijken wat er op het busje staat.
Met deze kruipolie heb ik met succes de bouten van de spanrollen en dynamo los gekregen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Heb hem los gekregen, en een ietsje aangedraaid. Even een weekje het resultaat aankijken. Hij zit wel verdomde goed vast. Moet echt een flink hete motor/turbo hebben om er beweging in the krijgen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Oops, schiet me opeens weer iets binnen, ik zou een plaatje van dat busje hier posten ops:
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach met een boel brute kracht en enigszins verbrande vingers is het aardig gelukt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ja, nee, nou willen we een :photo zien ook!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
sans-pareil schreef:Nou, om maar weer eens een voortgangsrapportje te plaatsen. Zojuist een weekje door Engeland getoerd, en de CX heeft zonder enig probleem de 2540km afgelegd. Na het eerste stuk was er even een heel klein beetje olieverbruik maar dat kan natuurlijk het vocht zijn wat uit de olie verdampt is op de lange stukken. Maar zelfs als dat het niet is mag een verbruik van 1 op 10 duizend van mij wel.
Super gaaf om zo zonder problemen en op een “hoge” snelheid te kunen zweven.
Zou een “normale” 2500GTI ook een beetje te kietelen zijn.
.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik weet dat de CXA’s met gti motor in de VS afgeleverd zijn met 150pk… dus een beetje meer moet kunnen. Ik denk dat maatregelen als porten/flowen en bijvoorbeeld een megasquirt best een beetje resultaat kunnen hebben, misschien zelfs wel tot 160pk… maar voor de waanzinnige trekkracht vanaf ongeveer 2000 toeren, zal je toch een GtiT moeten hebben denk ik…
Sinds dat eerste bijvullen dus geen olieverbruik meer, zal dus wel vocht geweest zijn, en het olieverbruik is dan iets van 1 op 15 a 20 duizend km. Daar kan ik mee leven . Mijn eerste prioriteiten, nu ik een klein beetje aan de turbo aan het draaien ben zijn de hydraulische koppelling (da’s voornamelijk gemak), en ik denk een grotere oliecooler op een plek waar een normaal mens er wel bij kan. Daarna volgt denk ik de megasquirt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!