Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hee dat postje van je had ik helaas gemist TRXke… volgende keer beter, dan maar want dat is nu alweer 2 weken geleden zie ik.
Ik ben kwa tuning nog niet veel verder. Het LHM lek is inmiddels wel verholpen en ik heb vernomen dat de uitlaat aan z’n eind begint te geraken dus prio is nu even een RVS variant regelen (gelijk wat grotere diameter natuurlijk, levert ook weer wat op als de turbo minder tegendruk heeft). En ik probeer ook zo’n power boost valve te bemachtigen, maar mail blijkt niet zo goed te werken bij die engelsen die die dingen verkopen. En ik vergeet overdag zteeds te bellen.
Verder zit er net weer nieuwe bakolie in omdat er nieuwe ashoezen op moesten en da’s wel fijn, weer ietsje soepeler. Er is ook zo veel LHM doorheen gegaan dat dat ook grotendeels nieuw is en er zit synthetische 5W40 in bij de oliewissel, en zelfs mijn linkervoor stadslicht doet het weer . Maar goed programma is nu dus:
1. Power boost valve
2. RVS Uitlaat
Tussendoor nog op zoek naar een TRDT2 bak en een M25/662 motor en een grotere intercooler, die van een ford RS200 schijnt wel aardig te zijn. Nog steeds niet aan toegekomen om de onderdelen voor een megasquirt te bestellen. Dat is overigens misschien iets wat leuk is om gezamelijk te doen, scheelt weer verzending.
Wat de hydraulische koppellingsbedienig betreft. Het schijnt dat die vrij vaak kapot zijn gaan en dat het debiel moeilijk is om aan revisie setjes te komen, maar ik moet er dus denk ik wel een hebben alvorens ik hem inbouw vanwege de eventuele kans dat deze kapot is of gaat.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou, het volgende hoofdstuk in het CX verhaal: Gisteren is er een brommer in de zijkant van mijn GtiT’tje geploegd, wat natuurlijk niet prettig is. Het ziet er ook naar uit dat het wettelijk mijn schuld zal zijn, omdat ik een voorrangsweg overstak. Het brommertje reed natuurlijk tamelijk veel te hard voor de overzichtelijkheid van de verkeerssituatie, maar dat maakt in dit geval waarschijnlijk niets uit. Ik heb nog geen foto’s van de schade maar die zal ik nog even maken en in dit topic zetten. In de tussentijd ga ik maar eens op zoek naar wat portieren in het gezocht topic, gelukkig valt het voor de rest wel mee. Wordt toch maar eens tijd voor die all-risk verzekering.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
altijd vervelend zulke dingen…
om in je recht te komen te staan zal niet gemakkelijk worden met zo’n brommer.
maar het is altijd te proberen natuurlijk
gelukkig was het maar een brommer moet je denk maar denken, auto doet veel meer schade.
zag op CX-NL dat je waarschijnlijk nog wel aan andere deuren kan komen.
suc6 ermee, dat het er maar weer snel netjes uit mag zien
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, Jan Weijer en Bart Ebben hebben allebei deuren nog. Ik ga proberen een vriend van mij te charteren die dingen op te halen bij een van de twee, dan moet ie binnen een dagje wel weer aan de gang zijn. Maar ja, recht halen wordt denk ik lastig, want ik stak over een voorrangsweg, dan vraag ik me af of het uitmaakt hoe hard ie reed, officieel zal het dan wel mijn schuld zijn, maar goed, daarover zal ik nog wel even met de verzekering spreken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Quote
sans-pareil schreef:Ja, Jan Weijer en Bart Ebben hebben allebei deuren nog. Ik ga proberen een vriend van mij te charteren die dingen op te halen bij een van de twee, dan moet ie binnen een dagje wel weer aan de gang zijn. Maar ja, recht halen wordt denk ik lastig, want ik stak over een voorrangsweg, dan vraag ik me af of het uitmaakt hoe hard ie reed, officieel zal het dan wel mijn schuld zijn, maar goed, daarover zal ik nog wel even met de verzekering spreken.
‘t wordt zowiezo lastig bewijzen dat hij te hard reed, logischerwijs maakt het natuurlijk wel uit voor de mogelijkheid die hebt, hem te zien aankomen, maar dat zal weinig uitmaken, zoals je zelf terecht opmerkt.
Je verzekering zal de schuld makkelijk accepteren en de brommer uitbetalen. Je “recht halen” zal moeilijk gaan omdat je dan je verz. moet dwingen geen schuld te bekennen. Daarna zal waarschijnlijk zijn maatschappij de jouwe alsnog dwingen. (Brom)fietsers staan nu eenmaal als zwakkere verkeersdeelnemers nogal sterk en genieten extra becherming.
All-risk is niet echt een oplossing voor dit soort gevallen. Een AR verzekering biedt je met een nieuwe auto (tot ~!3jr oud) de mogelijkheid om je verliezen op te vangen bij je eigen fout. (tegen een boom rijden etc.) Bovendien kun je makkelijk schade door anderen laten herstellen (AR zou dit onafhankelijk van de schuldvraag dekken) Maar als het daadwerkelijk je eigen schuld is zul je via een premiestijging over de komende jaren gewoon zelf de schade terugbetalen.
Als je over financiele reserves bechikt of makkelijk via een lening de dagwaarde van je huidige auto kunt financieren en je bovendien genoeg armslag hebt om een grote schade voor te schieten, is AR in feite nutteloos. Je zou per jaar zo veel premie betalen dat je de auto er al twee keer uit hebt.
WA + (Wettelijke aansprakelijkheid, plus brand, diefstal en inzittenden vertz.) is voor auto’s ouder dan 5jaar absoluut voldoende. Als je de auto voor zakelijk verkeer gebruikt kan het zijn dat je werkgeven AR verplicht stelt. Bij WA betaal je vooral over het gewicht van de auto (de hoeveelheid schade die je kunt maken) Bij AR betaal je in feite over de nieuwwaarde van de auto, maar die zul je nooit terugkrijgen, je krijgt uiteindelijk slechts de “dagwaarde”. Dat er ergens iemand voor een 20jaar oude CX 15kEUR vraagt (of 10k voor een 2CV) maakt voor de dagwaarde niks uit. Die zal altijd laag uitvallen, het voordeel is er weer voor de verzekering.
Rest nog de vraag of er überhaupt een verzekeringsmaatschappij is die een auto ouder dan 10jaar AR wil verzekeren, dan zul je denk ik met een goed verhaal moeten komen. WA volstaat daar gewoonweg.
Als ik de auto’s hieronder via http://www.verzekeringssite.nl vergelijk dan kom ik automatisch op het volgende:
[list]80-90EUR voor de C5 (vol casco, = AR)
45-50EUR voor de Xm (beperkt Casco, = WA+)
20-30EUR voor de CX (WA)[/list:u]
met maximale schadevrije jaren, de verschillen zitten tussen diverse maatschapijen, je kunt nog een beetje spelen met rechtsbijstand, vervangend vervoer, inzittenden verz etc.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Via Emerpark en de Citroen Club kan je je CX prima All-Risk verzekeren, en het is nauwelijks duurder dan de WA die ik nu heb. 400 ipv +/- 300 per jaar.
Dat ik bij AR zelf de premie terug mag betalen weet ik wel, maar het is wel lekker makkelijk bij schade afhandeling - het is een soort lange termijn afbetalingsregeling voor eigen schade.
Ik denk dat het in dit geval weinig zin hebben om er achteraan te gaan, en hoe hard ie reed is onbewijsbaar, daar komt nog bij dat het zeker onder de max snelheid was, alleen te hard voor dat straatje. Dus, in dit geval is het vermoedelijk makkelijker om het gewoon zo te laten.
De echte schuldige hier is weer eens de gemeente die daar een zooitje van de verkeerssituatie heeft gemaakt, maar ik heb wel wat beters te doen dan dat gaan proberen hard te maken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Tja als automobilist ben je toch altijd de schuldige. Hoe onoverzichtelijk de situatie ook is en hoe erg de zwakkere verkeersdeelnemer zich heeft ‘‘misdragen’‘
Wat frappant is. Mijn vader is gister (op z’n racefiets) geschept door een auto (die daarna doorreed ) op een zeer overzichtelijk punt. De auto wou van een zijstraat een vierbaansweg gescheiden door een middenberm oprijden maar moest eerst voorrang verlenen aan fietsers die van links én van rechts kwamen. Meneer (of mevrouw) keek alleen naar links en heeft mijn vader niet gezien, gevolg: mijn vader vloog over de motorkap (heeft dus ook geen kenteken kunnen zien) en zit nu met een gebroken sleutelbeen thuis. Dit zal wel niks met het topic te maken hebben maar ik bekijk het verhaal een beetje met een gemend gevoel.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
Gezien het verkeersgedrag van veel bromfietsers/scooters vind ik het niet al terecht dat ze een beschermde postitie menen te kunnen claimen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja gut, er zijn grote verschillen per situatie. Voor de duidelijkheid, ik schepte hem niet, hij klapte tegen mij aan terwijl ik denk ik 5 km/h reed, hij had geen helm op, en hij reed door een straat met aan weerszijden geparkeede auto’s, weerszijde fietsers, geen fietspaden, en slechts een rijstrook, ongeveer 40 op z’n scooter. Dan is het gewoon een kwestie van wanneer je tegen iets aan gaat knallen, niet of het gaat gebeuren. Het is nu eenmaal zo dat ons regelsysteem ondanks dat alles zegt dat het mijn fout is. Ik ga er dan ook verder geen tijd in stoppen om er werk van te maken. Ik vind dat wel een wezenlijk andere situatie dan het scheppen van een racefiets op een overzichtelijk kruispunt, maar helaas kent de wet geen nuances op dit punt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Ja gut, er zijn grote verschillen per situatie. Voor de duidelijkheid, ik schepte hem niet, hij klapte tegen mij aan terwijl ik denk ik 5 km/h reed, hij had geen helm op, en hij reed door een straat met aan weerszijden geparkeede auto’s, weerszijde fietsers, geen fietspaden, en slechts een rijstrook, ongeveer 40 op z’n scooter. Dan is het gewoon een kwestie van wanneer je tegen iets aan gaat knallen, niet of het gaat gebeuren. Het is nu eenmaal zo dat ons regelsysteem ondanks dat alles zegt dat het mijn fout is. Ik ga er dan ook verder geen tijd in stoppen om er werk van te maken. Ik vind dat wel een wezenlijk andere situatie dan het scheppen van een racefiets op een overzichtelijk kruispunt, maar helaas kent de wet geen nuances op dit punt.
DAt lijkt me duidelijk. Toch zou het niet verkeerd zijn er werk van te maken, gewoon puur om het principe. Als je er niks aan kan doen en je wordt toch “schuldig” bevonden kan ik er persoonlijk heel slecht tegen.
Maar goed, dat is jouw keuze natuurlijk. Je hebt gezien het “vernietigingsvermogen” van een auto natuurlijk wel een extra verwantwoordelijk maar dat betekent nog niet dat een zwakkere deelnemer ook bij kamikaze achtige acties zomaar vrijuit gaat.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
het zou misschien uit principe niet verkeerd zijn om er werk van te maken, maar ik ben het wel met sans-pareil dat het waarschijnlijk de moeite niet waard is.
zeker niet gezien de tijd die je erin moet steken.
kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een sport is.
maar als je er niet van houd wil je er gewoon niet mee te maken hebben vind ik.
verzekering betaald schade aan de brommer en de schade van de CX is natuurlijk altijd teveel, maar is waarschijnlijk nog wel overheen te komen?
ik zou er denk voor kiezen me tijd beter te besteden en te genieten van de CX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, dat soort halve zolen zouden eigenlijk helemaal niet op een scooter mogen stappen, maar aan de andere kant ben ik zelf ook jong geweest en heb me ook niet altijd even netjes gedragen op de brommert. Feit blijft dat dit soort dingen gewoon gebeuren in het verkeer. Het is wel zaak om altijd een schadeformulier in te vullen, en de gegevens van de tegenpartij te noteren. Als de scooter gewoon is doorgereden had deze ongetwijfeld wat op zijn kerfstok (onverzekerd rijden?). Het is inderdaad zo dat zwakkere verkeersdeelnemers door de huidige wetgeving worden beschermd, dus het is ook wel zo prettig als je op zijn minst een getuige hebt. Maar als die scooter/ brommer rechtdoor ging op een voorrangsweg terwijl jij afsloeg, dan heb je helaas geen poot om op te staan, ben ik bang.
De andere kant heb ik vroeger overigens ook wel eens meegemaakt: ik reed toen op mijn toenmalige Peugeot 103-tje in Rotterdam Zuid -ook op een voorrangsweg- toen een BMW 3 serie ineens rechtsaf sloeg, zo over het fietspad heen waar ik met die brommer overheen reed. Tegen zijn rechterportier aan geklapt, gelukkig viel de schade wel mee, alhoewel ik wel wat schade had. Nu was de bestuurder van allochtone afkomst, en gebeurde dit vlakbij een koffiehuis, dus in een mum van tijd stond er een groepje allochtonen om ons heen, die mij duidelijk niet gunstig gezind waren (ondanks dat ik zelf van Turkse afkomst ben is dit niet direct aan mij te zien, dus dat bood me ook geen voordeel). Ik heb toen maar eieren voor mijn geld gekozen en het hazepad genomen….
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, ik ga er ook verder niet achterheen. Ik heb zwarte vervangende deuren getraceerd, dus dan valt de schade wel mee, en de schade aan de brommer wordt door mijn verzekering betaald. Het heeft denk ik ook geen zin om de tijd er in te steken om hier tegenin te gaan. Ben helaas zo weinig onder de indruk van ons rechtssysteem dat als ik als “schuldig” van iets erdoor wordt bestempeld mij dat eigenlijk niet meer kan intereseren, ik kijk alleen naar de weg van minste weerstand en een voor mij zo wenselijk mogelijke uitkomst.
Even voor de duidelijkheid, ik stak over de voorrangsweg heen, ging dus rechtdoor en hij ook, en ik kwam van rechts. Er staan geen haaietanden, alleen een “B6” bord. (op z’n koppe rode driehoek op witte achtergrond). Dit betekent dat je niet hoeft te stoppen, maar door kan rijden als er niets aankomt over de voorrangsweg. Voor zover ik kon zien was dat het geval, dus als er dan iemand die tamelijk hard reed tegen je aan knalt, dan kan je daar weinig aan doen. Maar ja, hij op een voorrangsweg, ik niet, dus dan houdt het gewoon op. Het is natuurlijk ook lullig voor de brommerrijder dat er ineens een auto voor zijn neus stond, maar als hij er een gewoonte van blijft maken met die vaart over dat soort weggetjes te blijven rijden, dan gaat het hem denk ik vaker overkomen, en als het ene voorrangsweg is zal hij elke keer gelijk krijgen vermoed ik. Misschien moet ik ook gewoon domweg met 50 gaan rijden daarzo, over die voorrangsweg. De inrichting van het rechtssyteem lijkt te impliceren dat je dan het sterkste in je schoenen staat. Ter informatie voor winnetoe, het was de kruising van de Rijnstraat en de Hoge Woerd, ik kwam van de Levendaal kant, en de brommer kwam van richting Breestraat.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dus dat brommertje reed over de Hoge Woerd? Dat is inderdaad erg onoverzichtelijk, en bijzonder onverantwoord van de bestuurder van de brommer. Wist niet dat de Hoge Woerd een voorrangsweg is. In elk geval een rotpunt, daar doe je niks aan ... Sterkte!!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja dat klopt, die kwam met hoog tempo de Hoge Woerd af zetten, en het is ook nog El Cid week, dus je kan je de drukte voor SSR voorstellen. Maar ja, niets aan te doen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!