Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De Gti T2 is weer thuis .
Nieuwe radiateur, moet de factuur nog krijgen. Ze hebben ook nog wat geklooid met de luchtmeter en de monteur was van mening dat ie veel beter liep en beter oppakt. Beter lopen deed ie inderdaad, maar van dat beter oppakken merk ik niet zoveel. Ik zal wel weer even wat tijdjes meten, dan weet ik of ie gelijk heeft.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Heey dat is mooi om te lezen, dat de GTi terug is.
Trouwens, je zit te zoeken naar een 20b 3 schijfs twinturbo Wankel.
Bij jou past ie er amper in, is toch gebleken?
Hoe zit dat met een CX van het eerste type, zou die Wankel daar ook met moeite in passen, of helemaal niet?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Motorruim van een s1 en s2 zijn niet anders. En hij zal denk ik prima passen. Voor de 20b wacht ik gewoon tot ik een geschikt exemplaar tegen het lijf loop, in de tussentijd gaan w gewoon door op de huidige koers.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:De Gti T2 is weer thuis .
Nieuwe radiateur, moet de factuur nog krijgen. Ze hebben ook nog wat geklooid met de luchtmeter en de monteur was van mening dat ie veel beter liep en beter oppakt. Beter lopen deed ie inderdaad, maar van dat beter oppakken merk ik niet zoveel. Ik zal wel weer even wat tijdjes meten, dan weet ik of ie gelijk heeft.
Mooi dat ie weer gefixed is! Wat betreft de injectorvragen… ff geen puf om er over na te denken
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou, als je weer wat puf hebt, ik zou het fijn vinden als je even mee wilde denken, want tot zover lijkt het er sterk op dat niemand ene reet begrijpt van wat ik bedoel, helaas. Misschien dat het aan mij ligt hoor, maar dan begrijp ik nog niet waar het fout gaat.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, al ben ik geloof ik weer eens tegen mezelf aan het praten, ik vind het weer tijd voor een update. Eerst maar weer eens ‘t kostenplaatje tot nu toe:
Spent 9524.26 EUR ex BTW on SV-15-XX so far.
Spent 10198.39 EUR inc BTW on SV-15-XX so far.
Spent 5274.26 EUR ex BTW on SV-15-XX so far. (excluding purchase)
Spent 5948.39 EUR inc BTW on SV-15-XX so far. (excluding purchase)
mileage first listing: 97621.00 km
mileage today: 114180.00 km
so far 16559 km driven since first listing.
costs are 0.575 EUR ex BTW per km
costs are 0.616 EUR inc BTW per km
costs are 0.319 EUR ex BTW per km (ex purchase)
costs are 0.359 EUR inc BTW per km (ex purchase)
fuel costs are 0.144 EUR ex BTWper km
fuel costs are 0.165 EUR inc BTW per km
average fuel consumption within NL (at price 1.44 EUR) is 1 liter per 9km or 11.1 liters per 100km
average fuel consumption outside NL (at price 1.40 EUR) is 1 liter per 9.9km or 10.1 liters per 100km
maintenance costs are 0.135 EUR ex BTW per km
maintenance costs are 0.155 EUR inc BTW per km
insurance costs are 0.015 EUR per km
road tax costs are 0.024 EUR per km
all costs excluding purchase and maintenance are 0.183 EUR per km
all costs excluding purchase, fuel and maintenance are 0.039 EUR per km
all costs excluding fuel are 0.175 EUR ex BTW per km
all costs excluding fuel are 0.194 EUR inc BTW per km
Average cost per month 498.22 EUR ex BTW
Average cost per month 561.9 EUR inc BTW
Average cost per year 5978.59 EUR ex BTW
Average cost per year 6742.74 EUR inc BTW
Expected km per year: 18770 km
Verder zit er dus een nieuwe radiateur in, en is na veel zoekwerk, een kapotte (vrijloop) relais gevonden bij de luchtmeter, wat de hele afregeling beinvloedde. Hij loopt sindsdien een heel stuk beter. Ik heb dan ook maar weer eens een draai gegeven aan de wastegate, die staat nu op 18mm da’s een mm erbij. Afstand “A” op het plaatje. Geloof dat ie origineel op 14.5mm +/- stond.
Op het programma staat het bijwerken van wat beschadigingen in de lak, en ik denk dat ik zo lang toch maar even de stukjes uitlaat die vervangen moeten worden aanpak, de RVS moet maar even wachten. Ik ga op 16 feb de 17 inch velgen en de grotere intercooler ophalen, daar eerst maar eens mee spelen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
theoretisch wel mogelijk denk ik, in de praktijk wat lastig uitvoerbaar. je zou dan vaste voeding naar in injector moeten regelen, waardoor ie op 100% openingstijd loopt, en daar zijn ze weer eigenlijk niet voor ontworpen… en een proefopstelling die maar 80% van de tijd open is (zeg 80 uit elke 100 milliseconde ofzo), lijkt mij wat omslachtig.
Ik denk dat ik gewoon met een lambdasonde aan de gang ga en dan gewoon ga kijken wat er gebeurt als ik de benzinedruk met een halve bar hoger kan krijgen. meer brandstof kan nooit echt kwaad met een turbo. Het uiteindelijke doel is gewoon een mengsel dat aan de rijke kant is onder belasting. Als ik merk dat ie bij een hogere raildruk en turbodruk niet een fijn mengsel heeft, wordt het denk ik tijd voor grotere injectoren… of gewoon 8 injectoren, dat is mooi aanstuurbaar door een megasquirt, en geeft je wat meer stelmogelijkheden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De meesten gebruiken gewoon een lambda sonde van een sloper, dat is de goedkoopste oplossing. Nieuwe zijn ze tamelijk aan de prijs. Kwestie van even weten wat voor eentje je wilt hebben.
Maar als je embedded software man bent, dan kan ik nog wel wat klusjes voor je verzinnen . Het is waarschijnlijk een stuk sneller om op basis van de megasquirt II hardware te werken dan, maar ik weet dat de CX gekken allemaal zitten te wachten om een manier om de nogal obscure “lost spark” injectie in de CX samen aan de gang te krijgen met de Megasquirt II, dan heb je tenminste in een keer echt motormanagement. Maar goed, als je serieus ECU’s wil gaan programeren, ben ik dus wel geintereseerd.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nee, dat leek mij ook, maar toch schijnt er een tekort te zijn aan mensen die met de assembler bron-code overweg kunnen.
In het kort, is de omschrijving van de CX ontsteking als volgt. Er is een tand op de startkrans op het vliegwiel, die half-hoogte is. Er zijn, afhankelijk van bouwjaar een of twee sensoren die meten hoe snel het vliegwiel draait (tpm), en wanneer die missende tand langskomt (soort basis ontstekingsmoment). Even los van vervroeging of vertraging door de ontstekingscomputer, schiet de ontstekingscomputer 1 bobine af als die tand langskomt, waardoor er 2 bougies vonken (een in een “actieve” cylinder en een in een uitlaat cylinder, die 2e doet dus niets), en de ontstekingscomputer regelt dit nog een keer halverwege de draai van de motor voor de andere bobine en 2 cylinders. Het schijnt dat deze manier van werken niet ondersteund wordt door MS II. Er is een module voor Ford EDIS wat in principe hetzelfde systeem is, maar dat zit allemaal zo vastgeregeld, dat de andere manier van signaal opvangen van de CX niet gaat. Om met Ford EDIS te werken zou je een extra pulley op ik meen de nokkenas moeten zetten en daar is dus net geen ruimte voor.
De meest uitgebreide omschrijving van het ontstekingssysteem van de T2 dat ik ken vind je hier
Ik ben benieuwd of je daar wat mee kan.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, ik ben op assembler gebied nog meer dan een Noob, dus als we er samen uitkomen ben ik iig al blij zat. En nog een paar CX tuningsgekken met mij .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Om maar met mijn monoloog door te gaan:
De oplossing is er:
http://www.torotrak.com/automotive/cars/FWDcars.htm
dwarsgeplaatste IVT zonder max koppelbeperking! Dit wil ik. Even wachten totdat ze het ergens in lepelen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, de GtiT staat weer eens bij Le Garage, om toch maar even die herriemakende dempers te vervangen, maar ook voor wat spuitwerk om die roestplekken op het dak en het rechterportier aan te pakken. Hopelijk hebben we het dan weer even gehad, en is er nog wat cash om nog 2 extra 17 inch banden te kopen als ik mijn velgjes hier heb. Ik ben we benieuwd naar how ze zullen staan en rijden.
Hopelijk heb ik dan al het onderhoud wel weer even gehad, maar ik moet zeggen als ik het zo bekijk dan valt het eigenlijk nog wel mee. Als ik dit werk heb gehad en de banden dan zit ik denk ik tegen de 3000,- euro onderhoud ex BTW in ‘t eerste jaar. maar goed, als je een auto uit 8km stalling haalt weet je dat er wat extra kosten zullen zijn. In die 3000,- zit ook de onderdelen en het reparatiewerk voor die brommer die in de zijkant is geploegd, en de nog niet strikt noodzakelijke nieuwe banden/velgen en bougies. Op de lange termijn zal het gemiddelde onderhoud nog wel aardig zakken, zeker omdat ik van plan ben deze auto lang te houden. Ben alleen bang dat dat gemiddelde nog niet in de eerste 2 jaar gaat zakken, maar ja motor tunen, hydraulische koppellingsbediening plaatsen e.d. is natuurlijk niet echt noodzakelijk onderhoud .
Tot zover mijn CX monoloog voor vandaag.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zoiets ja, maar dan nog een graadje cooler . Deze kan door zijn enorme bereik, in theorie een oneindige hoeveelheid koppel aan. Errug gaaf. Als je op torotrack zoekt kan je er meer info over vinden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Hm, die IVT is nog een prototype, dus zou ik maar es ff wachten met het experimenteren.
Zou eerst de GTi T2 maar es weer in orde krijgen.
Naja, met die intercooler van die Cosworth, TRDT2 bak, 17” velgen moet je ook al wat extra pk’s hebben (volgens jou).
Eneuhm, weet je ook wat zo’n megasquirt kost?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het enige van dat lijstje meer pk’s oplevert is de intercooler. De TRD T2 bak levert een hogere topsnelheid op, maar langzamere acceleratie. De 17 inch velgen zijn goed voor -veel- goedkopere banden en waarschijnlijk strakker sturen, iets betere wegligging en betere ventilatie van de remmen.
En ik zou echt niet weten wat ik nog meer in orde zou moeten maken aan m’n GtiT2. Modificeren kan nog wel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!