Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
mpostma schreef:sans-pareil schreef:Om mijn monoloog weer eens vrolijk voort te zetten (misschien moet ik een weblog beginnen?), ik heb vandaag een motor + bak type M25/666 opgehaald in de middle of nowhere west oost links Beemster ofzo. Zo’n motor en bak combo is echt waanzinnig zwaar
.
Ja, best wel zwaar spul idd. En in die goeie ouwe CX tijd maakten ze dat soort dingen nog echt degelijk.
Dat is een van de dingen die mij zo interessant lijkt aan een 20b motor er in proppen, die zijn veel lichter. Met de achterophanging van een break komt er dan misschien zelfs wel een normale gewichtsverdeling uit, waardoor dat onderstuur karakter van de CX ineens een stuk minder zou worden. Erg benieuwd hoe dat zou zijn.
Hondje was een goed idee geweest…. staat nu alleen alweer op de grond .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 5830
- ID/DS D-Super
sans-pareil schreef:Om mijn monoloog weer eens vrolijk voort te zetten (misschien moet ik een weblog beginnen?), ik heb vandaag een motor + bak type M25/666 opgehaald in de middle of nowhere west oost links Beemster ofzo. Zo’n motor en bak combo is echt waanzinnig zwaar
.
had ff gebeld, ik zat me toch te vervelen…
sans-pareil schreef:
Hondje was een goed idee geweest…. staat nu alleen alweer op de grond
.
Zo’n hond lijkt me nu ideaal (al is mijn 2.1 TD motor + bak ook al een keer door zo’n wagentje heengezakt)
mpostma schreef:sans-pareil schreef:
Hondje was een goed idee geweest…. staat nu alleen alweer op de grond
.
Zo’n hond lijkt me nu ideaal
(al is mijn 2.1 TD motor + bak ook al een keer door zo’n wagentje heengezakt)
Je moet echte hebben, zoals verhuizers die gebruiken! Niet zo’n Gamma geval!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Ik ga denk ik maar even de bak en de motor splitsen, en wat van de zware zooi er af halen, zodat het wat handelbaarder wordt. Kan ik gelijk even de bevestiging van het oliefilter eens goed bekijken, want ik wil er een setrab oliekoeler op gaan monteren, en het oliefilter ergens plaatsen waar een normaal mens er wel bij kan . Ook zal ik de extra bdp sensor maar eens in mijn reservewiel leggen voor het geval dat, had er nog steeds geen extra bij me
ops: .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Goed om maar weer eens lekker in m’n zelf door te brabellen zal ik maar eens m’n tuningsplan uiteenzetten, of tenminste, de huidige incarnatie ervan.
1. 17 inch velgen richten, indien mogelijk ET aanpassen zodat ik de achterwielplaten niet aan hoef te passen.
2. Plaatsen setrab oliekoeler en verplaatsen oliefilter zodat een normaal mens erbij kan.
3. Plaatsen power boost valve.
4. Plaatsen megasquirt, waarschijnlijk tegelijk met of grotere, of meer injectoren.
5. Plaatsen hydraulische koppellingsbediening.
6. Aanschaffen & Plaatsen Garrett GT30R Turbo.
7. reviseren reservemotor… (balanceren, verlichten, harden, compressie verlagen, mogelijk lichtere drijfstangen en zuigers, porten en flowen kop, andere nokkenas), gelijk maatkoppelling. alles overbouwen gelijk met bak met liefst iets langere verhoudingen.
Tegelijkertijd houd ik mijn ogen open voor een betaalbare mazda 20b motor, liefst zonder transmissie, uitlaat spruitstukken en turbos, want dat wil ik toch allemaal zelf aanpassen. Dat blijft een lange termijn iets. Bij veel van bovenstaande punten hoort uiteraard een turbodruk verhoging. De meeste puntjes hebben natuurlijk ook nogal wat voeten in de aarde .

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
wanneer verwacht je je “nieuwe” velgen eronder te hebben?

Ik hoop dat het lukt voor de meeting. Richten is waarschijnlijk geen probleem maar ik wil even kijken of ET ook aangepast kan worden naar ET40-45 ergens.

Ik denk dat het niet haalbaar is dat eerst te testen op de andere motor hoewel dat wel fijn zou zijn. Daar moet dan wel een hele uitgebreide constructie voor gebouwd worden, en ik denk dat het niet echt nodig is, met de stimulator moet het op zich wel op de huidige motor lukken. Gezien mijn soldeer vaardigheid neig ik er enigszins naar een reeds geassembleerde aan te schaffen, en dan langzaam eens inventariseren wat er allemaal nodig is om het te monteren, en dan gewoon een week te nemen om het aan de gang te krijgen. Maar goed, het zal nog wel even duren. Dit blijft een meer jaren project.
Ff-ies een paar vraagies:
- Die injectoren: passen er wel dubbele injectoren in de kop of groter, moet je dan ook niet een andere kop hebben?
- wat is het nut van de oliekoeler, of beter gezegd, heb je dan veel prestatieverhoging?
- power boost valve: is een dumpvalve niet beter? (wel mooier als je een open-dumpvalve hebt)
Evenals V2, lijkt het me leuk om dat verhaal van de MegaSquirt te volgen en evt. later zelf te proberen.
(nu nog niet, want weet er nog niet zo gek veel vanaf)
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

1. Daarvoor moeten extra gaten in het inlaat spruitstuk gemaakt worden. Injectoren gaan niet in je kop, maar in je inlaat spruitstuk, dus een andere kop heb je niet nodig tenzij je een common rail hebt, ne dat bestond nog niet eind 1987,
2. Een oliekoeler zorget dat de olie kouder blijft. Bij een turbo motor is olie de eerste koelingslijn zeg maar, de specifieke warmte die in de cylinders opgewekt wordt moet, net zoals in elke auto in eerste instantie afgevoerd worden door de olie. De olie draagt de warmte dan weer over aan de koelvloeistof. Als je dus een oliekoeler hebt, kan de olie een deel van die warmte dus kwijt aan de rijwind, wat het waterkoelsysteem ontlast en ook de olie beter op een lagere temperatuurblijft zodat je motor niet omgesmolten wordt tot hoopje oud ijzer door de warmte die opgewekt wordt in de cylinders vanwege de hogere turbodruk, Het verhoogt de prestaties dus niet, maar het maakt het wel mogelijk om veel meer prestaties te behalen.
3. Een power boost valve is een onderdeel van je brandstof systeem niet van je uitlaat/inlaat systeem. het heeft dus in het geheel niets te maken met een dumpvalve, die overigens al standaard op een gtit zit. Een vergelijking trekken tussen een power boost valve en een dumpvalve is een beetje als katten met rekenmachines vergelijken, je hebt er niets aan.
Ik ben in mijn opwaardeer lijstje volgens mij nog vergeten te melden dat ik een andere intercooler ga plaatsen die veel efficienter is. Dat ga ik als allereerste doen, want die intercooler heb ik al. Die moet even opgekalefaterd worden, en dan gaat ie er onder. Misschien lukt het op zondag zelfs al.
1: Oké, dacht dat de injectoren in de kop werden geboord, maar nu je over het inlaatspruitstuk begint, weet ik et weer… bedankt
2: Uiteindelijk heeft dus een ongeblazen CX niet veel aan een oliekoeler. Kan ik deze ook direct van mijn lijstje schrappen
3: Oké, zou dit ook leuk zijn voor een ongeblazen CX GTi? Een dumpvalve hoef ik niet, want ik heb er geen turbo op zitten.
Over die intercooler: gaat vast lukken
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

2. Een oliekoeler wordt zinvol als je aanpassingen gaat maken waardoor de motor het eerder warm gaat krijgen. Bij een ongeblazen CX motor zal zo’n ding dus inderdaad niet snel nodig zijn lijkt mij.
2. Het zal zeker op een ongeblazen motor uit moeten maken. De brandstofdruk wordt gaat beter mee met toerental veranderingen, dus het zal zeker wat schelen denk ik. Alleen, zoals altijd zal het effect op een turbomotor dramatischer zijn. Alles wat je doet wordt uitvergroot op een geblazen motor.
p.s. zwerft er onder de trouwe lezers van dit topic wellicht iemand die iets afweet van de zee aan michelin bandentypes? Voor mijn velgen lijk ik uit te komen op Michelin Michelin Pilot Sport PS2’s 225/45 ZR17’s als de beste keus, maar er zijn zo debiel veel types dat ik door de bomen het bos niet zie .
Ik ga niet beweren dat je een oliekoeler nodig hebt, maar een van de methoden om het thermisch rendement van een motor te verhogen is het koelen van de zuigers door er vanonder er olie tegenaan te spuiten.
Michelin Pilot Sport is er alleen als 225/45 R17 91Y ik denk dat 91 iets te weinig belading is voor een zware voorwielaandrijver als de CX T2. (Was geloof ik wel origineel 91)
Ik zou eerder gaan voor de Pilot Exalto 225/45 R17 94W of als je veel snelwegkilometers maakt Pliot Premacy 225/45 R17 94W.
in Europa levert Michelin dacht ik geen ZR banden, dit is dacht ik een niet standaard (USA?) aanduiding voor >240 km/h
hier heet het:
[list]H <210 km/h
V <240 km/h
W <270 km/h
Y <300 km/h[/list:u]
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

91 is 615kg dacht ik. Mijn 1334kg wegende CX zal toch niet 1230kg daarvan op de voorwielen hebben? Zelfs met vijf volwassenen en baggage er in? Stel dat het me onder extreme omstandigheden lukt om een totaalgewicht van 1800kg te bereiken, dan wordt de verdeling vanzelf beter omdat 3 van die mensen en de baggage meer richting achteras zitten…
Bij 1800kg all up kan ik nog 68.3% van het gewicht op de vooras hebben om op die 1230kg te komen. Een CX GtiT2 is immers ongeveer net zo zwaar als een flinke C4 tegenwoordig is… dan is zo’n 91 markering toch wel genoeg lijkt me, tenzij je iets weet wat ik niet weet.
Maar goed, deze optie is er altijd ook nog:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=D40202&dsco=7
Die primacy’s in 94 zijn weer W categorie… hoe moet dan nou als ik 400pk heb ?
Maar die PS2’s lijken een heel mooie balans te zijn van slijtvastheid en prestaties, daarom leken ze me wel geschikt. Maar er zijn nog een hele zooi andere opties op zich. Ik zie alleen geen 94’s in Y…