Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Mijn turbodrukmeter lijkt er mee opgehouden te zijn. Zwerft er toevallig iemand rond die de korte versie weet van waar ik moet zoeken?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
sans-pareil schreef:Mijn turbodrukmeter lijkt er mee opgehouden te zijn. Zwerft er toevallig iemand rond die de korte versie weet van waar ik moet zoeken?
De turbodrukmeter krijgt zijn signaal van de AEI die op zijn beurt het signaal krijgt van de turbodruksonde , deze bevind zich in de buurt van het expansievat.
Er loopt een darmpje van het inlaatspruitstuk naar de sonde, controleer of dit nog degelijk vast zit op beide en op mogelijk beschadigingen.
Is dat OK controleer dan de stekker van de sonde en loop de bekabeling na op beschadiging(bekabeling loopt tot aan de batterij).
De stekkers van de AEI kunnen problemen hebben met vocht insijpeling,controleer dit en vet ze goed in.
Rijd de CX voor de rest goed ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Voor de rest rijdt ie prima… dus het moet dan bijna wel na de AEI zitten lijkt me… anders zou ie superarm moeten zijn…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
sans-pareil schreef:Voor de rest rijdt ie prima… dus het moet dan bijna wel na de AEI zitten lijkt me… anders zou ie superarm moeten zijn…
Inderdaad.
Het kan natuurlijk ook in het instrumentenbord zitten.
Waarschijnlijk een kleinigheid.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja dat lijkt mij ook. Komt wel.
In de tussentijd heb ik contact gehad met de velgendokter. Deze haalt mijn 1000 miglia’s op bij Le Garage, en gaat de ene richten, en denkt dat ze iig veilig af te draaien zijn tot ET40, dus dan hoef ik wss niets aan de wielplaten te doen en past het allemaal aardig. Hopelijk is het voor 8 april gereed allemaal.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed hier dan maar verderkleppen over m’n autotje… de velgen liggen nu bij Le Garage op opgehaald te worden door de Velgendokter. Ik ben benieuwd naar het resultaat en of het voor de meeting lukt…
Deel I van het topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=161604
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Vooruit dan maar.
Door in Deel II
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=169283
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Om maar weer eens van start te gaan in dit topic. De kostenstatus na het spuitwerk aan het dak, nieuw stuk uitlaat, apk, meest recente oliewissel e.d.
Spent 10868.17 EUR ex BTW on SV-15-XX so far.
Spent 11731.88 EUR inc BTW on SV-15-XX so far.
Spent 6618.17 EUR ex BTW on SV-15-XX so far. (excluding purchase)
Spent 7481.88 EUR inc BTW on SV-15-XX so far. (excluding purchase)
-----------------------------------
mileage first listing: 97621.00 km
mileage today: 117200.00 km
so far 19579 km driven since first listing.
costs are 0.56 EUR ex BTW per km
costs are 0.6 EUR inc BTW per km
costs are 0.34 EUR ex BTW per km (ex purchase)
costs are 0.38 EUR inc BTW per km (ex purchase)
fuel costs are 0.14 EUR ex BTWper km
fuel costs are 0.16 EUR inc BTW per km
average fuel consumption within NL (at price 1.45 EUR) is 1 liter per 9.4km or 10.6 liters per 100km
average fuel consumption outside NL (at price 1.40 EUR) is 1 liter per 10.2km or 9.8 liters per 100km
maintenance costs are 3066.51 EUR so far
maintenance costs are 2992.72 EUR average per year
maintenance costs are 0.16 EUR ex BTW per km
maintenance costs are 0.18 EUR inc BTW per km
insurance costs are 0.01 EUR per km
road tax costs are 0.03 EUR per km
all costs excluding purchase and maintenance are 0.18 EUR per km
all costs excluding purchase, fuel and maintenance are 0.04 EUR per km
all costs excluding fuel are 0.2 EUR ex BTW per km
all costs excluding fuel are 0.22 EUR inc BTW per km
Av. cost per m 538.24 EUR ex BTW
Av. cost per m 608.49 EUR inc BTW
Av. cost per y 6458.91 EUR ex BTW
Av. cost per y 7301.83 EUR inc BTW
Expected km per year: 19108 km
Duur jaartje… hopelijk stabiliseert het nu een heel klein beetje.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Elk jaar is een duur jaar…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, het valt wel mee denk ik. Als ik over vijf jaar uitkom op een gemiddelde van 2000,- ex BTW aan onderhoud per jaar, dan zit ik op 462,- p.m. en als ik dan op http://www.directlease.nl kijk, dan zie ik dat ik daarvoor bijvoorbeeld ook in een Citroen C2 1.4 zou kunnen rijden… even denken hoor C2 1.4 vtr of CX Gti Turbo…. welke zou ik nou eens voor kiezen? En dan heb ik aan het eind van de 60 maanden leaseperiode niet een CX Gti Turbo 2, en mag ik bijtelling betalen over 15700 euro - het is een boel geld, maar ‘t is niet duur.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed ik heb op de meeting vandaag een mooi boekje bemachtigd, specifiek over de Gti en TRD Turbo motoren van Johan Oldenhage (nog bedankt Johan), maar uiteraard heeft dit weer nieuwe vragen doen ontstaan. Het blijkt dat zelfs de goede oude gti T een vorm van controlled torque heeft. Er zit namelijk een membraan in de wastegate, waaronder een lijn wordt aangevoerd vanuit de inlaatlijn na de turbo. Deze druk duwt dus mee de veer van de wastegate omhoog, en volgens het boekje heeft dat schijnbaar meer effect bij hoge toerentallen, met als gevold dat, op de T1 motor, de max boost bij 5000 toeren slechts 440mbar is, en bij 3250 toeren 565mbar.
Maar goed, volgens mij heb ik de wastegate veer nu zo ver ingedraaid als ie kan, na een gesprek met Richard van der Laan (Civer) over zijn experimenten met de DS Gti Turbo 2 bleek dat dat zonder problemen kan. Nu heb ik uiteraard geen enkele behoefte aan minder boost bij 5k toeren dan bij 3250, dus als ik die lijn gewoon loshaal en dichtzet, dan zou ie niet meer minder druk bij 5000 toeren moeten hebben toch? Iemand gedachten hierover? Dan kan ik er nog even over nadenken, alvorens het te proberen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
blow off ventiel
Ik vraag me af of een blow off ventiel ergens in dat circuit word aangebracht.
Hier een voorbeeld met de schijnbare voordelen:
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Er zit volgens mij wel een blow off ventiel in het circuit, een vrij eenvoudige bosch als ik ‘t goed heb, die idd niet optimaal is. Ik heb ooit eens het advies gehad deze te vervangen, maar kan me de details daar even niet van herinneren.
Overigens, na de laatste ronde aandraaien:
Tot zover de mythe dat de turbodruk meter nooit in het rood komt. Excuus voor de wazigheid, maar onder volle acceleratie fotograferen wilde ondanks herhaalde pogingen toch niet lekker lukken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Zo ja ,
laat de turbo maar werken voor z’n geld.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
sans-pareil schreef:Er zit volgens mij wel een blow off ventiel in het circuit, een vrij eenvoudige bosch als ik ‘t goed heb, die idd niet optimaal is. Ik heb ooit eens het advies gehad deze te vervangen, maar kan me de details daar even niet van herinneren.
Overigens, na de laatste ronde aandraaien:
Tot zover de mythe dat de turbodruk meter nooit in het rood komt. Excuus voor de wazigheid, maar onder volle acceleratie fotograferen wilde ondanks herhaalde pogingen toch niet lekker lukken.
Jongen, je bent toch wel voorzichtig he?