Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo, ben stout geweest. Heb een power boost valve besteld…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Waarvoor wil je de power boost valve gaan gebruiken?
Ik heb de indruk dat ie bij optrekken te weinig brandstof krijgt. Als ik boost plus injector formaat + vermoedelijk vermogen nareken zou dit ook weleens kunnen kloppen bij hoge toerentallen. Wellicht helpt het.
In ieder geval ken ik 2 andere getunede CX’en FBAT en CGAT die beide zweren bij die dingen, dus ik dacht ach, ik zal het eens proberen. Misschien dat het scheelt. En is zo makkelijk te instaleren dat zelfs ik er aan toe zal komen. 1 vacuumslangetje en 2 brandstof leidingen moet zelfs mij lukken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Ah, tja aangezien je bezig bent met het motorische aanpassen van je wagen en serieuze plannen hebt. Lijkt het me verstandig te beginnen met de controle van je mengsel, weet je direct of je motor werkelijk brandstof te kort komt… Een wideband lambda meter kost je geen vermogen (aan geld bedoel ik dus ) en is een afstel-tool van onschatbare waarde m.b.t. de levensduur en het rijgenot van je motor.
Overigens is een power boost valve een lapmiddel dat ik zelf liever niet op m’n motor zou willen hebben zitten. Geen enkele brandstofpomp vindt verhoogde brandstofdruk fijn. Flow en levensduur van de pomp gaan snel achteruit, zeker indien de belasting op de pomp al verhoogd wordt als gevolg van een hogere turbodruk.
Ja punt is dat ik dan gelijk een VEMS er aan zou willen hangen… en een andere brandstofpomp een keer had ik me toch al bij neergelegd.
Ik ga ‘t gewoon eens even proberen. Ik voel ‘t wel als ie verschil geeft.
Maar goed, ik begrijp dat jij geen fan bent van rising rate regulators? Ik maak me eigenlijk meer zorgen om een arm mengsel dan om een kapotte brandstofpomp of twee a drie…
Ik heb vandaag mijn PBV er in geschroefd. Ging allemaal prachtig precies op de plek waar de OEM regelaar zat… en toen kwam ik er uiteraard achter dat het volstrekt onmogelijk is om de slang van de rails naar de oude regelaar heel van de nippels af te krijgen. En als je hem inkort, is ie uiteraard te kort… dus… op naar de automaterialen zaak morgenochtend, om wat brandstofslang te halen en misschien een iets andere nippel.
Goed, de PBV zit er in en het werkt allemaal. Ik heb hem ingesteld op 2 bar basis, zoals standaard in het boekje staat, en onder belasting gaat ie naar 2.5 bar, ook zoals in het boekje staat.
Dan het resultaat. Op deze instellingen (waarbij hij dus gewoon werkt zoals de fabrieksunit alleen veel sneller reageert), is het zeker goed merkbaar bij het rijden, hij reageert veel sneller op het gas, en het turbogat is zeker kleiner geworden. Operatie geslaagd dus. Ik zou nog iets meer druk kunnen proberen, maar eigenlijk doet ie het zo prima.
Totaal aantal Berichten: 27933
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat doet een PBV precies?
En waar zet je dat tussen?
Een PBV is een rising rate regulator. De fabrieksbrandstofdruk regelaar zit aan de retour kant van de brandstof galerij. Als de injectoren meer brandstof nodig hebben is het de taak van de brandstofdruk regelaar om de retourstroom te beperken, zodat de druk in de galerij hoog blijft (bij de CX gti T 2.0 bar bij vrijloop en 2.5bar belast). Aan gezien er bij stijgend toerental natuurlijk steeds meer brandstof nodig is blijft de reactietijd van de brandstofdrukregelaar gedurende de hele acceleratie belangrijk.
Een PBV vervangt de fabrieksbrandstofdrukregelaar. De reactietijd ervan is 1.7x zo snel als de OEM unit, waardoor de auto veel beter aan het gas hangt. Tevens is de brandstofdruk instelbaar op een PBV waardoor je een extra manier krijgt om het mengsel te verrijken of verarmen over het hele bereik, maar met andere brandstofinspuitingsregeling (zoals een VEMS) kan je ook de brandstofdruk structureel hoger zetten dat verhoogt de flow rate van je injectoren.
Enige negatieve effect dat ik heb kunnen ontdekken is dat het er op lijkt dat de motor 1 a 2 slagen meer moet maken voordat ie aanslaat bij het starten.
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
hadden wij ook met the beast. daarbij nog de msd ignition die een rondje van een startmotor nodig heeft om te bepalen welke instelling hij wil hebben en het besluit was om er een andere startmotor op te zetten. eentje van een serie 1 break 2 liter.
draait net iets sneller rond en doet wonderen in dit geval.
Als de beast ook een PBV heeft dan hebben alle mij bekende serieus getunede CX’en zo’n ding, behalve misschien de maiko bak van smegpilot. Maar FBAT, CGAT en de Beast hebben dus allemaal een PBV gemonteerd, interesting.
- BX 1.9 TURD, de Euro
geen idee wat-ie heeft, als het al een pbv is, dan een eigen fabricage. kom maar een keer kijken. in ieder geval is het inregelbaar. een hele constructie met twee regelknoppen.
Totaal aantal Berichten: 27933
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@SP, thanx voor de uitleg
Als ik het goed begrijp wordt die er niet zuiniger van
Lijkt me vrij kleine aanpassing met leuk resultaat
@garagestmarien
heb je meer info over “the beast”?
van mij mag je er wel een topic over aanmaken, klinkt als een interesante CX
- BX 1.9 TURD, de Euro
er staat een flink artikel over haar in het clubblad van de cx club.
la cx en route nummer 74. citroen-cxclub.nl.
Ja dat artikel ken ik en heb ik ook gelezen, maar ook dat treedt niet echt in voldoende detail naar mijn smaak… ik ben echt benieuwd naar alle resultaten van alle ‘kleine experimenten’ die bij zo’n projekt horen…