Ik open even een aparte topic voor info over een 27mc bak, ik lees in het aankondigingen topic dat sommigen zo een ding hebben.
Wat is een goede 27mc bak en wat heb je er allemaal bij nodig?
Wat is het bereik? heb je er een vergunning voor nodig?
Kun je alleen met andere 27mc bakken praten of ook contact leggen met een portofoon ofzo, etc etc.
Alle info is welkom.
Ik weet dat je in België een vergunning nodig hebt, in Nederland niet. Als Nederlander mag je overigens gerust zonder vergunning, maar met 27-mc bakkie door België rijden.
Is dit topic overigens aan de hand van het topic over mijn 27-MC bakkie ?
Schijt aan originaliteit.
Nouja, bijna iedereen heeft het er nu al zo langzamer hand over..
In Nederland mag je ook geen bakkie’s gebruiken die 80 of meer kanalen heeft, waarom dat weet ik niet maar daar werd ik laatst door een verkoper op gewezen..
Zijn er idd bakkie’s waarmee je ook de portofoons e.d. kan afluisteren?
Ik weet dat bakkie verkeer over de drukke 27mhz band gaat en de hulpdiensten tussen de 80 en de 90 inzitten maar toch…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Je bedoelt politie portofoons, sz?
Dat kan je alleen afluisteren met een scanner.
Die heeft een heel breed ontvangst gebied en daar kan je de juiste frequentie’s van de politie in ontvangen.
DIe zul je er wel zelf in moeten zetten!
Maar ik weet niet of de politie in middels overgestapt is op afgeschermde kanalen. M.a.w dat ze dus niet meer af te luisteren zijn.
In dat geval heb je dus niet veel meer aan een scanner!!
Mvg Joost
Nee dat zijn ze nog niet, zelfs het nieuwe systeem is nog af te luisteren ...
Maar als ik een bakkie koop voor mij pa dan zou het wel leuk zijn als je daar ook de hulpdiensten kan af luisteren….Zijn er dan echt geen bakkie’s die dat wel kunnen…
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Er zijn enkele exotische bakjes die een heel breed bereik hebben en waarmee misschien ook naar frequenties van hulpdiensten kan worden geluisterd en/of gezonden worden. Deze zendontvangers (want zulke apparaten noem je toch geen bakkie meer) zijn ilegaal of niet zonder machtiging te gebruiken of beschikken over een verborgen functie, waarmee een extra frequentiebereik ingeschakeld kan worden.
Voor zover mij bekend zouden de hulpdiensten rond de eeuwwisseling moeten zijn overgestapt op C2000, maar is de implementatie daarvan ernstig gestagneerd (wegens slechtfunctionerende troep en storingen), zodat het nog verre van landelijk is ingevoerd. Sterker nog: sommige korpsen hadden intussen op eigen houtje nieuwe apparatuur aangeschaft, die nu eerst zijn afschrijvingsduur moet uitdienen.
Met je bakkie luisteren en praten met de hulpdiensten is iets uit langvervlogen tijden, waar velen van ons nog menig jeugdsentiment bij hebben. De avonturen van twee neven en hun oranje Dodge Charger, immer achternagezeten door een domme sherriff die in opdracht van een zoniet dommere dikzak handelde…“Get your dum ass downhere and bring me them Dukeboys, on the double” “All right Boss that’s a big 10-4”
`verum ipsum factum’
Oké dus het wordt heel moeilijk om zoiets te vinden, ik neem aan dat zelf maken er ook niet inzit..
Het ging mij vooral om het luisteren naar de hulpdiensten, zenden wil ik niet eens..
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Interessant al die verhalen over een bakkie.
Op welke frequentie/kanaal? werkt zo een walkie/talkie setje die je tegenwoordig bij de Gamma, Makro, Kruidvat, etc ziet liggen?
Kun je met een 27mc bak met zo een ding praten?
Ik heb in Belgie bij een klant in zijn auto ooit een radio installatie gezien met een joekel van een antenne op het dak. Ik vroeg of hij daar een vergunning voor nodig had, hij zegt ja. Ik vroeg toen wat is het bereik van deze installatie, antwoord hij heel Belgie
80 kanalen??
In mijn tijd waren het er 22 en later 40!
We bouwden zelf “alfa"kanalen dat was prachtig.
Ook bouwden we 22 kanalen om tot 44+ kanalen
en zaten we steevast op kanaal 47
Vroegah….. :49
Even voor de gene die een bakie aan willen schaffen Ik zelf gebruik een midland 48+ dit is een erg gebruiks friendelijke bak. wat heb je verder nodig. dat is niet zoveel je heb alleen nog een antene nodig. als je altijd een antenne op je auto wil koop je er een die je vast zet en als je niet altijd met zo’n trollystok op je dak wil rijden dan koop je er een met magneetvoet.
Wel is het verstandig om bij de magneet antenne te kijken tot welke snelheid hij op het dak blijft zitten dat je niet met dat ding op het dak 200 door duitsland gaat zweven want dan heb je grote kans dat het ontvangste een stuk slechter wordt
verder is het altijd verstandig om te kijken of er een “knijper” bij zit dit is dat ding waar je meer praat. zonder dat ding heb je niks.
Wat leuke dingen zijn buiten het met elkaar praten onder weg is vossen jacht.
Er zijn door het land diverseclubs die dit op een zaterdag avond doen.
Wat houdt het in.
Eerst verzamelen alle jagers op een bepaalde plaats en gaat de vos zich verstoppen in een bepaald gebiedt. als de vos zich verstopt heeft gaan de jagers op jacht.
de vos zend een signaal uit van 30 sec wel en 30 sec geen signaal.
Op de bak (midland) zit een meter die aangeeft hoe sterk het ontvangst is. Nu moet je met beleidt gaan rond rijden om te bepalen waar het signaal het sterkst is en vervolgens ga je zo opzoek naar de vos en kom je als het goed gaat bij de vos uit. Uiteraard kun je hulp middelen aan schaffen om het makkelijker te maken. want soms zijn er echte competitie’s wie het eerst de vos 3x achter elkaar vindt wint een beker.
En verder is het uiteraard erg handig voor onderweg. Als je met meerder op vakantie gaat kun je makkelijk contact houden. En soms kun je zelfs zo aan een slaap plaats komen in een vreemd land. soms kom je ook bekende tegen als je voor de gein eens roept. puur toeval. maar goed dus voor de mensen die z’n ding aan willen schaffen er is een hoop lol mee te beleven
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Valt een bakkie wel om te bouwen dat hij signalen van 80 a 90 megahertz kan vangen?
Ex BX 16v, Ex AX GTI
MEGAhertz!
Dat is veel te hoog
ik weet dat er in de 40 kanalenbakken een 10.240xtal zat
Ik denk als je er een andere inzet dat hij wel hoger gaat, maar dan hoort niemand je
Waar zitten die X-tallen bij een bakkie? bij mijn zender van mijn modelauto zit hij heel gemakkelijk bovenop, en kan je hem er zo uit trekken…op die manier wissel je hem er natuurlijk wel makkelijk uit
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Tja zo simpel is het niet
je komt boven het bereik van het bakkie en dan werkt er niks meer
Dus,,,,,,gaat niet.
Ik weet nog uit mijn ombouwtijd dat als je een 22kanalen had (10.240)
en er een 10.340 inzette met een relais dan had je er 44
en dan nog een trimmer om 10kxc omhoog te gaan om zogenaamde alfa kanalen te pakken
Simpele Ziel schreef:bij mijn zender van mijn modelauto zit hij heel gemakkelijk bovenop, en kan je hem er zo uit trekken…op die manier wissel je hem er natuurlijk wel makkelijk uit
Maar dat is er ook voor bedoeld dat je het snel eruit kan halen. Zodat je bij een wedstrijd er zeker van bent dat niet iemand anders op jouw kanaal zit te prutsen.
Maar dat is bij een bakkie niet het geval. Daar is het niet voorgemaakt om zomaar ff van frequentie te wisselen.
Dus ik denk niet dat het verstandig is om daar aan te gaan prutsen.
NoisemakeR schreef:Dus ik denk niet dat het verstandig is om daar aan te gaan prutsen.
Niet??
wel Dat is juist de fun…zo ben ik ook verder gekomen.