2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

27mc Bakkie info
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 08 februari 2005 10:02 PM
  [ # 16 ]
René van Maren schreef:

MEGAhertz!
Dat is veel te hoog
ik weet dat er in de 40 kanalenbakken een 10.240xtal zat

Ik denk als je er een andere inzet dat hij wel hoger gaat,  maar dan hoort niemand je Crying or Very sad

Dat is dan een kristal van 10.240 MHz, waarmee de stuurfrequentie wordt opgewekt van het synthesizer-IC, welke de de zender aanstuurt en dat levert de frequenties van de kanalen 1 tot en met 40 op (26.965 tot 27.405 Mhz). Lees voor meer kennis van zaken even de bijdrage van Thijs in een ander bakkie gerelateerd draadje  
Als je je bakkie wilt ombouwen naar 80 tot 90 MHz moet je heel veel gaan sleutelen. Als je deze frequenties alleen wilt ontvangen kun je beter een autoradio nemen. Die gaan van 87,5 tot 108 MHz. Als je ook een zender voor deze frequenties wilt moet je op de radiobeurs een 3 meter zender scoren. 3 meter is de golflengte van de ultrakorte golf (87,5 -108 MHz). Als je 80 tot 87,5 wilt ontvangen moet je gewoon een scannertje halen bij de elektronicaboer of van marktplaats.

`verum ipsum factum’

Profiel  

arhnic
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 114

Gepost: 12 februari 2005 07:12 AM
  [ # 17 ]

Kijk ook naar forum: 2CV / Dyane / ACADiane

onder het topic:
27-mc bakkie in mijn Eend

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 februari 2005 12:24 AM
  [ # 18 ]

Wat kost een redelijk 27MC Bakkie voor amateur doeleinden Confused:
Of kan ik ook met zo een walkie talkie? of portofoon communiceren met een 27Mc bak?

Dus zo een ding:

Of zo een ding

De specificaties van die eerste zijn:

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7098

Gepost: 14 februari 2005 12:37 AM
  [ # 19 ]

Die dingen zitten behoorlijk hoog..

Je moet iets zoeken dat kan zenden op de 27Mhz band

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 14 februari 2005 01:51 AM
  [ # 20 ]

Hahaaa… wie eens iets onzinnigs aanschaft die heeft wat… ik kom er achter dat ik nog een bakkie heb, een danita nogwat nogwat… zelfs de magnetische antenne, zend/ontvang meter en alle andere onzin heb ik er nog bij. Ben alleen niet zo blij met die antenne oplossing. Was hier niet iemand die zo’n ding via z’n autoradio antenne had aangesloten. Als dat kan dan overweeg ik het ding in m’n GtiT2 te zetten.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

arhnic
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 14 februari 2005 03:06 AM
  [ # 21 ]

ZX1.4i vraagt
Wat kost een redelijk 27MC Bakkie voor amateur doeleinden
Of kan ik ook met zo een walkie talkie? of portofoon communiceren met een 27Mc bak?

Welnu je ziet het zelf al waarschijnlijk maar de getoonde portofoons zijn zogenaamde PMR type (personal mobile radio) en dit zijn op zichzelf hele nuttige en prettige apparaten maar ze “werken’ op 466Mhz. (UHF band).
De eerder genoemde “bakkies” zenden op 27 Mhz. (HF band) en kunnen derhalve niet met elkaar communiceren.
De PMR’s zijn echter prima geschikt om op korte afstand verbinding te houden b.v. op vakantiereizen naar het buitenland met meerdere voertuigen.
De z.g.“oortjes"bij de wielrenners in de tour de france werken ook met deze UHF portofoontjes. Deze porto’s kunnen een heel behoorlijk bereik hebben en bij zichtkontakt kan dat behoorlijk oplopen tot soms wel meer dan 10 Km. Ander voordeel is dat door de hoge frekwentie (466 Mhz) de antenne kort kan zijn en er geen fratsen hoeven worden uitgehaald met onhandelbare lange antennes zoals op de 27 Mc.
Ikzelf gebruik beide (27 + 446)  PMR bijzonder prettig als je met meerdere personen in een hotel zit. Je kan communiceren vanuit je kamer met je reisgenoten en ‘s morgens vroeg weet je ook of je reisgenoten al naar de ontbijtruimte gaan of iets dergelijks.
In Londen waar we ook eens waren ging ieder zijn weg in de drukke winkelstraten maar toch was er onderling kontakt.
27 Mc is een heel ander verhaal en dient andere doeleinden. Mooi als je een behoorlijke antenne kan plaatsen en door het relatief grotere vermogen (wattage) goed te gebruiken in de hele regio. dus duidelijk een groter bereik, (onder voorwaarden). Bovendien is vossenjagen met “de bak” een spannende hobby.
Voor 100 euro heb je een goede 27Mc bak maar 2e hands is er ook voor veel minder aan te komen. That’s all for now folks.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 februari 2005 03:42 AM
  [ # 22 ]
arhnic schreef:

De eerder genoemde “bakkies” zenden op 27 Mhz. (HF band) en kunnen derhalve niet met elkaar communiceren.

Ikzelf gebruik beide (27 + 446)  PMR

Ok dat is duidelijk Razz

Begrijp ik uit jouw verhaal dat je dus ook PMR dingen heb die op 27Mhz werken? Of in iedergeval iets dat klein en portable is Confused:

Ik ga maar eens op marktplaats snuffelen, wellicht dat daar iets 2e hands te koop is.

Iemand bekend met Radio ABE? of zoiets hier in Rotterdam (Middelandstraat), schijnt een bekende te zijn die dat soort spul levert, ik woon er vlakbij maar ben er eigenlijk nooit binnen geweest.

Profiel  

arhnic
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 14 februari 2005 05:29 AM
  [ # 23 ]

ZX 14.i vroeg:
Begrijp ik uit jouw verhaal dat je dus ook PMR dingen heb die op 27Mhz werken? Of in iedergeval iets dat klein en portable is

Nee PMR zijn portofoons die op 466 Mhz.werken (UHF) en hebben als voordeel dat ze een handzaam formaat hebben en uitstekend voor “kort” verkeer gebruikt kunnen worden.
Dat “kort” is ook maar relatief want in Frankrijk reed mijn broer kilometers voor mij uit in z’n XM en kon hij toch prima communiceren met mij.
Dat is echter een heel ander verhaal dan het 27Mhz. gebeuren. Dat is een minder handzaam formaat en verlangt altijd een langere antenne. Het vermogen is echter groter en is meer bedoeld voor iets grotere afstanden. Maar tegenwoordig hebben we mobiele telefoon dus is 27Mhz niet meer zo populair als dat het is geweest. Er zijn echter wel portofoons op een redelijk handzaam formaat te koop maar is de PMR toch een betere optie.
27 Mc. of Mhz wordt nog wel gebruikt in de truckerswereld en door klupjes die er z.g. radiovossenjachten mee organiseren.
(erg leuk) .
Mijn advies is om voor de PMR’s te gaan. Die voldoen prima en zijn relatief goedkoop. Kortom een aanradertje.
Laat je vooral eens adviseren bij radio ABE want die heeft een bijzonder grote collectie zendapparatuur en zijn zeer deskundig. Ik ben er diverse malen in de winkel geweest (vanuit Arnhem) vanwege zijn ruime assortiment en als je toch om de hoek woont is het zeker de moeite waard om daar een bezoekje te brengen. Succes ermee.

Profiel  

NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622

Gepost: 14 februari 2005 01:43 PM
  [ # 24 ]

Ik zou voor iemand een swr meter meenemen naar de meeting!
Zou diegene mij kunnen pb’en als het zover is. Omdat ik het anders geheid vergeet. Weet nu namenlijk niet meer voor wie het was.

Mvg Joost

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 14 februari 2005 01:51 PM
  [ # 25 ]

Heeft er niet iemand een 27mc voor mij te koop?
Loop namelijk ook al een tijd met het plan om zo’n ding in mijn BX te installeren. En wil ook nog een keer een scanner in mijn auto hebben (politie etc.), Of zijn dat ongeveer dezelfde frequenties?

Profiel  

NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 februari 2005 01:55 PM
  [ # 26 ]

Nee, politie heeft natuurlijk hele andere frequenties dan een 27 mc bak.
In die mooie serie met de general lee, tokkelde iedereen op die bakkies.
Maar dat is in real life natuurlijk nietzo. Plus dat je met een scanner natuurlijk niet kan praten. Je kan alleen de politie e.d. er mee ontvangen.

Ik heb ook ooit een scanner gehad en de ramptoerist uitgehangen. Maar uiteindelijk wordt dat niet echt gewaardeerd wanneer je bij elk akkefietje met je neus erboven op staat!

Mvg Joost

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 februari 2005 02:06 PM
  [ # 27 ]

Bedacht het me ook iets later dat ik poste.
Ik wil dus over de 27mc kunnen “lullen” en de scanner kunnen luisteren. Niet om de ramptoerist uit te hangen, maar om eventuele meldingen op te vangen.
Maar wat ontvang je precies?
De meldkamer? De auto’s?

Weet namelijk dat of de porto’s of de kits in de politieauto’s iets niet konden zenden of ontvangen.  Confused:

Profiel  

NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 februari 2005 02:35 PM
  [ # 28 ]
WYD schreef:

Bedacht het me ook iets later dat ik poste.
Ik wil dus over de 27mc kunnen “lullen” en de scanner kunnen luisteren. Niet om de ramptoerist uit te hangen, maar om eventuele meldingen op te vangen.
Maar wat ontvang je precies?
De meldkamer? De auto’s?

Je ontvangt precies wat jij wilt ontvangen!
Je zult dan moeten weten welke frequenties ze gebruiken.
En die zet je er zelf in! En dan kan je daar naar luisteren.
Politie, brandweer, douane of ambulance diensten. Tis maar waar je voorkeur naar uitgaat!

Weet namelijk dat of de porto’s of de kits in de politieauto’s iets niet konden zenden of ontvangen.  Confused:

Snap niet wat je hiermee bedoelt!

Profiel  

WYD
> 2000 berichten

Gepost: 14 februari 2005 04:06 PM
  [ # 29 ]
NoisemakeR schreef:

Laat ik het zo zeggen dat ik heel even bij de politie heb gewerkt en me nog kan herinneren dat volgens mij de voertuigen niet de gesprekken van de te voet surveillerende agenten konden horen. Maar ik weet het niet meer precies.

Kan ook per regio verschillend zijn. Maar ik heb dat altijd al vreemd gevonden.

Profiel  

arhnic
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 15 februari 2005 04:22 AM
  [ # 30 ]

WYD schreef:
Geplaatst: 14 Feb 2005 14:06   Onderwerp:
————————————————————————————————————————
NoisemakeR schreef:
Quote:

Weet namelijk dat of de porto’s of de kits in de politieauto’s iets niet konden zenden of ontvangen. 

Laat ik het zo zeggen dat ik heel even bij de politie heb gewerkt en me nog kan herinneren dat volgens mij de voertuigen niet de gesprekken van de te voet surveillerende agenten konden horen. Maar ik weet het niet meer precies.

Kan ook per regio verschillend zijn. Maar ik heb dat altijd al vreemd gevonden.

Dat komt omdat de voertuigen op een andere frekwentie (78 - 87Mhz)
werken dan de portofoons (465 - 468 Mhz) Ze kunnen echter wel met elkaar communiceren via tussenkomst van de basispost op het politiebureau. B.V. Basispost ontvangt auto op 78 Mhz en zend dit middels een z.g.relais door naar 466. portofoon en v.v. waardoor er toch communicatie mogelijk is tussen voertuigen en voetvolk.

Een scanner aanschaffen voor het beluisteren van de hulpdiensten is niet aan te raden omdat er een nieuw landelijk systeem (het roemruchte C2000) gefaseerd in gebruik word genomen waarop ook brandweer en Ambulancediensten gaan opereren.
In Limburg is dit systeem al aktief en de rest van nederland volgt in vlot tempo. Het had al in 2000 operationeel moeten zijn maar door allerhande kinderziekten is het keer op keer uitgesteld. Maar nu komt het in snel tempo eraan. De ene na de andere regio schakelt over dus binnenkort valt er niets meer te beluisteren.
Daar is vooral de pers niet blij mee omdat men nu afhankelijk is van wat de politie kwijt wil in hun berichtgeving.
Dit landelijk dekkend digitaal systeem is niet afluisterbaar en zal dat ook niet worden.
Vergelijk dat maar met de GSM telefoon. Die is ook niet afluisterbaar.
Kijk b.v. op Marktplaats e.d. Daar zijn scanners massaal in de verkoop omdat ze zwijgen als het graf op de tot nu toe gebruikte kanalen.
Wil je echter iets anders met je scanner doen zoals PMR’s en LPD’s taxi en luchtvaart beluisteren dan koop je voor een prikkie zo’n apparaat.
De voornoemde LPD en PMR portofoons hebben een antenne die niet verwijderbaar is (wettelijk voorschrift)
Als deze wel verwijderbaar was kan je eventueel een externe antenne aansluiten hetgeen de reikwijdte enorm zou vergroten.
Als je een goedkope scanner aanschaft dan kan die wel op een externe antenne worden geschroefd. Als je dan op het ene kanaal uitzend dan kan de tegenpartij dat opvangen op zijn scanner en op een ander kanaal weer antwoorden die door de eerste zender weer wordt opgevangen door een scanner met ext . antenne. Dit heet duplexen en zo kan je met PMR toch hele leuke resultaten behalen.
Bij aanschaf let dan op het aantal banden welke te ontvangen zijn met het apparaat.
Neem in ieder geval een exemplaar dat Luchtvaart ontvangt want dat is leuk op opendagen luchtmacht of zweefvliegtuigen en ballonvaarten te kunnen volgen.
en leuk is ook als de scanner begint bij 25 Mhz. Dan kan je ook meeluisteren met het 27Mhz verkeer van de z.g.bakkies.

Veel succes ermee!

Profiel  

2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook