Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat is super, een GS kan zeer goed op LPG lopen namelijk. Het verbruik veranderd weinig en, mits goed afgesteld, heb je weinig vermogenverlies.
Wat betreft de plaatsing van de tank, informeer eens of hij wel aan de zijkant geplaatst mag worden i.v.m. een ongelijke gewichtsverdeling. Ik heb eens zoiets gehoord…
Dit kan je doen via het mailform op de site van de RDW.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
patje74 schreef:Wat betreft de plaatsing van de tank, informeer eens of hij wel aan de zijkant geplaatst mag worden i.v.m. een ongelijke gewichtsverdeling. Ik heb eens zoiets gehoord…
Doet me denken aan een artikel uit Autoweek van een paar jaar geleden: iemand had een behoorlijk uit de kluiten gewassen gastank in de lengterichting aan de rechterzijde in een Acadiane gebouwd. Stilstaand helde de auto al over naar rechts, laat staan bij een met forse snelheid genomen bocht naar links, iets dat de eigenaar met groot plezier deed. Omstanders schrokken zich dood
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
ik ben *kuch* stiekem ook wel geinteresseerd, voor m’n oranje.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Alcyone schreef:ik ben *kuch* stiekem ook wel geinteresseerd, voor m’n oranje.
Goed bezig! lpg is DE manier om betaalbaar GS te rijden. Ik ben ondertussenbehoorlijk op de hoogte van de technische kant van de installatie en ben van plan om het zelf in mijn 2cv te plaatsen (als deze volgend jaar belastingvrij wordt..), dus als je vragen hebt, roep je maar!
patje74 schreef:
Wat betreft de plaatsing van de tank, informeer eens of hij wel aan de zijkant geplaatst mag worden i.v.m. een ongelijke gewichtsverdeling. Ik heb eens zoiets gehoord…
Dit kan je doen via het mailform op de site van de RDW
Volgens mij zou t geen probleem opleveren….
ik heb al verschillende BX-en gezien met Tank aan de rechterkant van de kofferruimte.
Onze Break heeft dat ook.
Evan
CX GTi Turbo 2 - All Black
Van het weekend een GS Berline gezien die een 50L tank links in de lengte had ... met uitlaatstift! RDW gekeurd!
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wanneer is die gekeurd dan? Voor een niet al te lange tijd terug mocht het namelijk nog, zo’n uitlaatstift.
Wat men ook wel doet is de volgende truuk; een tijdelijk koelvloeistofsyteem inbouwen en na de RDW keuring snel een stift er in. (ze zijn nog gewoon leverbaar omdat de wagens die gekeurt zijn voor de afschafdatum nog gewoon zo’n stif mogen houden)
Wat ik je volgens mij ook al over MSN had verteld is dat er erkende “LPG-specialisten” zijn die niet eens op de hoogte zijn van het feit dat de uitlaatstift niet meer mag. Zij plaatsen ze dan gewoon en keuren hem zelf goed uit naam van RDW.
Krijg je dan een steekproef bij de APK-keuring dan heb je kans dat de hele zooi teruggebouwd moet worden naar een alternatief verwarmingssysteem voor de verdamper.
De regel die problemen geeft is overigens het volgende. De LPG moet minimaal 15cm van de uitlaat verwijderd zijn. Hierdoor is de uitlaatstift uitgesloten.
Formeel is de stif niet eens onderdeel van de LPG installatie, net zoals de waterkoeling die ik heb.
Dus eigenlijk maakt het niet uit hoe je je verdamper gaat verwarmen, als de LPG maar uit de buurt van de uitlaat blijft.
Maar stel nou dat je het RDW goedgekeurd krijgt (zoals deze man had) ... en je krijgt daarna een APK keuring met RDW controle ... er zijn voordat deze nieuwe regel kwam toch wel auto’s met stift goedgekeurd?
Deze hoeven toch niet ineens allemaal omgebouwd te worden naar een ander systeem?
Of zouden ze echt de data checken?
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Revi schreef:Maar stel nou dat je het RDW goedgekeurd krijgt (zoals deze man had) ... en je krijgt daarna een APK keuring met RDW controle ... er zijn voordat deze nieuwe regel kwam toch wel auto’s met stift goedgekeurd?
Deze hoeven toch niet ineens allemaal omgebouwd te worden naar een ander systeem?
Of zouden ze echt de data checken?
Helaas, ze checken de datum, en als hij na de invoering van de nieuwe regels voorzien is van LPG + uitlaatstift dan gaat de RDW er vanuit dat de stift er naderhand in gekomen is en er dus weer uit moet. (wat je natuurlijk zelf ook wel kan doen )
Dat het LPG-inbouwstation heb ten onrechte goedgekeurd heeft is een ander verhaal, wat je dan met hem uit kan vechten.
(zorg dus voor een materiaallijst waarin staat dat hij een stift heeft gebruikt, dan sta je achteraf sterk. De LPG boer wil vast niet dat de RDW er achter komt dat hij de regels niet naleeft!
Ik had ook eerst een LPG boer gevonden die gewoon een stift wilde inbouwen en daarna keuren. Hij wist niet dat het inmidels niet meer mocht. Ik heb er voor gekozen om het in een keer goed te doen. Dat kan een hoop ellende achteraf schelen.
Maar waarom wil je zo’n stift eigenlijk? Werken met koelvloeistof is degelijk, betrouwbaar, legaal, veilig, enz… enz… (en nog ludiek ook, je moet ze soms zien kijken!) Het kost alleen iets meer moeite/geld.
Nee, ik ga ook absoluut niet voor de stift ... vroeg het me alleen af. Ik volg jouw advies en laat het lekker met koelvloeistof doen. Ik wil geen risico’s lopen!
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK dan! En je weet het hé, mocht je nog wat willen DHZ-en om kosten te besparen dan ben je welkom!
(alleen is mijn garage momenteel nog een grote opslagplaats van alle spullen die ik tijdens de verhuizing even niet wist te plaatsten. Goh, wat een rommel kan een mens hebben zeg…..)
Netje om de rommel, touwtje aan het netje, ander eind van het touwtje aan je GS, GS in de versnelling zetten en gassen maar. Is je hele garage snel leeg
Schijt aan originaliteit.
Zou dat met een eend ook lukken?
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Revi schreef:Zou dat met een eend ook lukken?
Met de eend is de procedure net even iets anders. Gewoon de eend met zijn kont voor de garage parkeren en in zijn achteruit zetten. Vervolgens volgas geven en de koppeling loslaten.
Dit heeft 3 voordelen, alles wat in de garage staat, staat nog steeds in de garage zonder dat het de oprit ontoegankelijk maakt, de eend staat gelijk op zijn plek en je hebt een kleinen net nodig als je het er alsnog allemaal uit wilt hebben.
Ik heb echter voor een subtielere oplossing gekozen. Ik heb een aantal planken in mijn garage gemaakt en een aantal dozen naar de zolder gebracht. De eend staat dus inmiddels weer droog.
Nu nog verder opruimen zodat ik nog wat ruimte heb om in- en uit te stappen en wat onderhuidswerk kan doen. Ook zou het leuk zijn als de GS er in zou passen.
Maar back ontopic; Revi, hoe staat het met jouw LPG-verhaal?
On Topic ... LPG ... heeft even op een laag pitje gestaan vanwege gezelligheidperikelen ... maar ga het binnenkort weer oppakken ... en die man maar weer eens bellen!
En anders voor de voorbereidingen maar eens naar het Noorden rijden!
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS