jeroenvt schreef:Het zal het wel niet zijn, maar bij mijn CX hoor ik de kabel voor de snelheidsmeter altijd. Dit klinkt ook als aanlopen, maar is verder niet ernstig.
Wat voor geluid hoor je dan? Echt een aanschurend geluid? En hoor je dit ook als je rijd en je hebt de radio aan? Dit is nl wel het geval bij de AX!
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!
sans-pareil schreef:Het kan natuurlijk zijn dat het wiellager alleen aanloopt onder belasting. Verder is aandrijfas natuurlijk ook een mogelijkheid, of zelfs versnellingsbak. Controleer anders het achterwiel ook even zo groot is een AX niet een een vreemde kaatsing kan betekenen dat je op de verkeerde plek zoekt.
Maar dan moet je dit toch ook aan de wiellager kunnen zien? Of heb ik dat mis?
Aandrijfashoes is net vervangen.. misschien verkeerd gemonteerd :
Ik zal erwt ff bellen en zal deze info ff doorgeven!
Bedankt
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!
Het klinkt echt schurend. (kgggrggg). Ik hoor het inderdaad ook als de radio aan staat, ik dacht eerst dat het wiel aanliep, maar de man van mijn garage is toen een stukkie meegereden en herkende het binnen 100 meter. Je ziet trouwens dan wel een verband met je meter en het aanlopen.
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
jeroenvt schreef:Het klinkt echt schurend. (kgggrggg). Ik hoor het inderdaad ook als de radio aan staat, ik dacht eerst dat het wiel aanliep, maar de man van mijn garage is toen een stukkie meegereden en herkende het binnen 100 meter. Je ziet trouwens dan wel een verband met je meter en het aanlopen.
Dan geeft ie de snelheid minder goed weer…?
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!
ewwie schreef:jeroenvt schreef:Het klinkt echt schurend. (kgggrggg). Ik hoor het inderdaad ook als de radio aan staat, ik dacht eerst dat het wiel aanliep, maar de man van mijn garage is toen een stukkie meegereden en herkende het binnen 100 meter. Je ziet trouwens dan wel een verband met je meter en het aanlopen.
Dan geeft ie de snelheid minder goed weer…?
Nee, dat niet, maar als je je meter ziet bewegen hoor je dat ook aan het geluid. Nu is het wel zo dat bij de meeste cx-en (althans die waar ik in gereden heb) de meter altijd wat nerveus is. Bij dat bewegen hoor je het dus aan geluid. Het geluid is wel redelijk continu. Dus niet alleen als de snelheid verandert. Mijn garageman zei dat het bij CX-en en DS-en wel vaker voorkomt, of het bij een AX ook bekend is weet ik dus niet.
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Volgens mij hebben heel veel Citroens het probleem van een trillende snelheidsmeter..
Het is mij niet opgevallen dat de snelheidsmeter meer te keer gaat als je het geluid hoort. Ik zal het es ff testen. Maar het geluid werd bij ons wel erger als je langzamer ging rijden (haha moet je dat niet doen zul je zeggen, maar ja over 80 rijden is ook zo aso )
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
ewwie schreef:sans-pareil schreef:Het kan natuurlijk zijn dat het wiellager alleen aanloopt onder belasting. Verder is aandrijfas natuurlijk ook een mogelijkheid, of zelfs versnellingsbak. Controleer anders het achterwiel ook even zo groot is een AX niet een een vreemde kaatsing kan betekenen dat je op de verkeerde plek zoekt.
Maar dan moet je dit toch ook aan de wiellager kunnen zien? Of heb ik dat mis?
Aandrijfashoes is net vervangen.. misschien verkeerd gemonteerd :Ik zal erwt ff bellen en zal deze info ff doorgeven!
Bedankt
Nouja, ik heb weleens een lager in m’n handen gehad waar je het eigenlijk alleen kon voelen als je hem ronddraaide… als je het wiel er af haalt en heel nauwkeurig voelt met je handen of er ergens een vreemde trilling vandaaan komt…
Diagnose is errug lastig over internet .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
bij mij was het het aandrijfashoesje (dat rubber aan het einde van je aandrijfassen). Deze was geschuurd en dus was er vuil in gekomen en krijg je rare geluiden.
Dit is makkelijk te controleren door je stuur ff helemaal uit te draaien en langs je wiel of onder de auto te kijken naar de staat van dat rubber.
Is trouwens ook een apk punt.
Kakelbont schreef:bij mij was het het aandrijfashoesje (dat rubber aan het einde van je aandrijfassen). Deze was geschuurd en dus was er vuil in gekomen en krijg je rare geluiden.
Dit is makkelijk te controleren door je stuur ff helemaal uit te draaien en langs je wiel of onder de auto te kijken naar de staat van dat rubber.
Is trouwens ook een apk punt.
Aandrijfashoes is recent vervangen, dat kan het dus niet zijn…
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
ewwie schreef:Aandrijfashoes is recent vervangen, dat kan het dus niet zijn…
Dan kan je aandrijfas nog wel kapot zijn… Hoes doet niets meer dan het vet tegenhouden. Als er een scheurtje in zat, en het vet was er uit, dan heb je gegarandeerd schade aan de as. Wiellagers kunnen onder belasting inderdaad kapot zijn en opgekrikt normaal klinken. Haal even je achtertrommels los om de lagers te controleren.
Handjes schreef:ewwie schreef:Aandrijfashoes is recent vervangen, dat kan het dus niet zijn…
Dan kan je aandrijfas nog wel kapot zijn… Hoes doet niets meer dan het vet tegenhouden. Als er een scheurtje in zat, en het vet was er uit, dan heb je gegarandeerd schade aan de as. Wiellagers kunnen onder belasting inderdaad kapot zijn en opgekrikt normaal klinken. Haal even je achtertrommels los om de lagers te controleren.
de hoes was nog helemaal goed en er zit meer dan genoeg vet in. Ik hou er zelf ook rekening mee dat het aan de achterkant kan zitten.
trouwens .. ik heb de ax zaterdag jl helemaal opgekrikt en toen de motor aan en gas geven. Is het normaal dat alleen het rechterwiel draait? het linkerwiel die draait heel soms even mee en als ik het gas los laat draait hij zelfs iets naar achteren. is dit normaal?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat heet een differentieel . Maar geeft wel aan dat er aan een kant meer wrijving is dan de andere…. hetgeen natuurlijk best iets met dat aanlopende geluid te maken zou kunnen hebben, lijkt mij.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Dat heet een differentieel . Maar geeft wel aan dat er aan een kant meer wrijving is dan de andere…. hetgeen natuurlijk best iets met dat aanlopende geluid te maken zou kunnen hebben, lijkt mij.
ik snapte al dat dat een differentieel heet. Kwist alleen niet dat ie zo werkte, ik dacht de alle 2 de wielen direct werden aangedreven. Blijkbaar alleen de rechter en de linker onder druk oid
Hebben gekeken naar de Xantia van mn pa maar dat wiel blijft ook helemaal stil staan en niet rond te krijgen als je gas geeft. Alleen bij de Xantia kon je het wiel met geen mogelijkheid draaien maar bij de AX wel een heel klein beetje.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het differentieel is wat het mogelijk maakt voor een wiel om harder te draaien dan een andere als je door een bocht gaat…
Zie hier voor uitgebreide uitleg. Erg slim ding die zorgt dat die verschillende snelheid draaiende wielen geen ruzie met elkaar krijgen in bochten:
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
toch een handig ding he D
wat nog leuker is is een sper en dan op je 8erwielen P