Bij BX’en zijn er zo van die raadsels he…
Een daarvan is het rookglazen zijruitje. Sommige BX’en hebben ‘m, de meesten niet. Tot nog toe heb ik geen patroon kunnen ontdekken waarom de een ‘m wel heeft en de ander niet.
Weet iemand dat? hing het af van de uitvoering, of van het bouwjaar? of allebei?
Dan is er nog het Grilletje. Ik heb de indruk dat diesels dat hebben, en de sportieve modellen. Maar soms zie ik dan ook weer een TZI if TGI met dat ding. Hoe zit dat nou weer?
Zo van die dingen die je je ‘s avonds gaat zitten afvragen…..
als het goed is hebben de duurderde modelen zoals de trs en tzi (en de diesel versies) ze. Maar de tzi’s van na 92 of eind 91 hebben het geloof ik niet meer dacht dat het zo zat.
Het kon ook op verzoek erin gezet worden bij aanschaf van een nieuwe bx.
mzzls
Erik Hannewijk
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Staat allemaal in de brochures als ‘t goed is Ik heb bijvoorbeeld een 16RS (geen ruitje), de TRS heeft wel een ruitje, zoals ook de TRD. De TZ en TG-reeksen kan ik je niks over vertellen, das veel te nieuw.
mijn Tzi uit jan. 1992 heeft ze (gelukkig) niet.
Erik Hannewijk schreef:als het goed is hebben de duurderde modelen zoals de trs en tzi (en de diesel versies) ze. Maar de tzi’s van na 92 of eind 91 hebben het geloof ik niet meer dacht dat het zo zat.
Het kon ook op verzoek erin gezet worden bij aanschaf van een nieuwe bx.
rookglaskleurige C stijlruitjes:
De TRS/TRD uitvoeringen
De GT/Digit
De TZi/TZD uitvoeringen tot ergens begin 1991.
“In principe” niet :
BX Sport
BX 19 GTI
BX Gti
BX GTi 16v
BX GTI 4x4
BX 14 alle uitvoeringen
BX 16 RS
BX TGi/D uitvoeringen
Breaks.
BX TZi/TZD na begin 1991
En ja, de grilletjes: daar zijn ook al heel wat discussies over gevoerd met name op BXNL.
WEl een grilletje?
BX Sport
BX GTi (16v)
BX alle in NL geleverde Break (behalve de in Frankrijk geleverde 14 Break)
BX alle automaten
BX TRD/TZD Turbo
en ik vermoed ook alle BXen geleverd met airco
Rest “in prinicpe” niet.
Bij beiden: er zijn ondertussen genoeg schade BXen opgelapt of gewoon opgeleukt, dus het zal ongetwijfeld voorkomen dat je een keer een BX ziet die er wel een had moeten hebben, maar het niet heeft of er juist wel eentje heeft maar het niet zou moeten hebben.
Er zit wel wat structuur in, maar het is niet altijd wetmatig (nja.. wanneer wel he?)
Gr,
Marten
mpostma schreef:
rookglaskleurige C stijlruitjes:
“In principe” niet :
BX 19 GTI
En toch ken ik iemand die een BX GTi nieuw heeft gekocht (in circa 1991 / 1992) mèt rookglazen C-stijl ruitje. Of was dat gewoon een optie, dus dat je aan kon kruisen of je er een wilde of niet?
deur63 schreef:mpostma schreef:
rookglaskleurige C stijlruitjes:
“In principe” niet :
BX 19 GTI
En toch ken ik iemand die een BX GTi nieuw heeft gekocht (in circa 1991 / 1992) mèt rookglazen C-stijl ruitje. Of was dat gewoon een optie, dus dat je aan kon kruisen of je er een wilde of niet?
Nee, het zat in principe vast aan de uitvoering voor zover ik weet. Meja.. het is natuurlijk wel te wisselen met enige moeite. Voor een carosseriebedrijf een koud kunstje. Ja, kost wel wat : maar als je een GTI kan betalen???
Zoals Eelke zegt hebben alle 16TRI’s ook rookglazen. Alle 19TRI’s ook trouwens.
(Heb vandaag nog een 89’er 16TRI op de sloop gezien, en die had ze ook).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Zoals Eelke zegt hebben alle 16TRI’s ook rookglazen. Alle 19TRI’s ook trouwens.
(Heb vandaag nog een 89’er 16TRI op de sloop gezien, en die had ze ook).
Maar stel nou ik zou ook van die rookglazen dingen willen, is het mogelijk die inplaats van de ‘dichte’ stijlen te schroeven of is daar enig bak en braad (lees: las) werk voor nodig?
Onze zwarte sport heeft ook deze ruitjes en aangezien wij hem gekocht hebben bij iemand waar die min of meer altijd dicht bij de familie heeft gestaan geloof ik wel dat ze er van nieuw af in zitten.
Naar vertellen van de vorige eigenaar stond de eerste eigenaar erop dat ze erin zaten en het is iid nie zo veel werk voor de dealer om de erin te zetten . Om het zelf te doen weet ik niet.
Ik heb een tijd in een 91 tzi gereden en vondt het altijd wel prettig dat ze erin zaten een stuk meer zicht. In het begin miste ik ze in me 16v, maar daar raak je ook wel weer aan gewend maar in steegies achteruit rijden enz zijn ze wel makkelijk.
mzzls
Erik Hannewijk
mzzls
Erik Hannewijk
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, ik ben blij dat ze niet in mijn turbodiesel zitten (die is van “92). Zonder die ruitjes vind ik de BX er toch wat strakker uit zien. En die ruitjes hebben nogal de vervelende eigenschap er na verloop van jaren wat dof uit te gaan zien. Voor dat beetje zicht dat ik dan mis heb ik een rechter buitenspiegel.
Ik heb ze nie… en ook nog nooit gehad… dus… kweenie hoe het is.. vind dichte achterkant ook wat mooier.
moet eerlijk zeggen dat ik ze nog niet eerder had gezien maar het ziet er wel gelikt uit :humping
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
deur63 schreef:XBXG schreef:Zoals Eelke zegt hebben alle 16TRI’s ook rookglazen. Alle 19TRI’s ook trouwens.
(Heb vandaag nog een 89’er 16TRI op de sloop gezien, en die had ze ook).Maar stel nou ik zou ook van die rookglazen dingen willen, is het mogelijk die inplaats van de ‘dichte’ stijlen te schroeven of is daar enig bak en braad (lees: las) werk voor nodig?
Het is wel te doen, maar je hebt dan andere beplating nodig. Van binnenuit moet je naar buiten kunnen kijken, dus moet je die C-stijl beplating van een sloopauto halen. Dat is echt lastig; ik heb gister nog op een sloperij ervaren dat het monnikenwerk is, aangezien dat plastic heel snel wil barsten. Het gehele paneel zit vast met plastic drukkertjes, waabij de meeste op een plastic pinnetje zijn geschoven, net als bij de beplating van de A-stijlen.
De rookglazen zelf zijn met een plamuurmesje en een hamertje te demonteren, maar ook daarvoor geldt: geduld! Ze zitten namelijk goed vastgekit, en zodra je veel kracht gaat uitoefenen barsten ze…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:deur63 schreef:XBXG schreef:Zoals Eelke zegt hebben alle 16TRI’s ook rookglazen. Alle 19TRI’s ook trouwens.
(Heb vandaag nog een 89’er 16TRI op de sloop gezien, en die had ze ook).Maar stel nou ik zou ook van die rookglazen dingen willen, is het mogelijk die inplaats van de ‘dichte’ stijlen te schroeven of is daar enig bak en braad (lees: las) werk voor nodig?
Het is wel te doen, maar je hebt dan andere beplating nodig. Van binnenuit moet je naar buiten kunnen kijken, dus moet je die C-stijl beplating van een sloopauto halen. Dat is echt lastig; ik heb gister nog op een sloperij ervaren dat het monnikenwerk is, aangezien dat plastic heel snel wil barsten. Het gehele paneel zit vast met plastic drukkertjes, waabij de meeste op een plastic pinnetje zijn geschoven, net als bij de beplating van de A-stijlen.
De rookglazen zelf zijn met een plamuurmesje en een hamertje te demonteren, maar ook daarvoor geldt: geduld! Ze zitten namelijk goed vastgekit, en zodra je veel kracht gaat uitoefenen barsten ze…
[idiootmode]
Ik zie de laatste tijd nogal veel stijlen voorbij komen (A-stijl, B-stijl, C-stijl).. C-stijl spreekt voor zich, maar waar zitten de A en B stijl?!? Ik kan uren naar foto’s van BXen kijken, maar ik zie echt nergens een A danwel B in..
[/idiootmode]
Lijkt me in ieder geval inderdaad behoorlijk monnikenwerk om alles fatsoenlijk te demonteren. ‘t is me opgevallen dat het plastic in BXen na verloop van tijd nogal broos wordt. Als je niet uiterst voorzichtig bent breekt je gewoon alles over, zo ook het plastic tussen het bestuurders- en passagiersportier bij ‘t inbouwen van m’n raampies :S. De plastic beplating van mijn C-stijl heeft het moeten ontgelden. Ik wilde de beplating eraf halen om iets wat beter af te werken -> KRAK…
Maargoed, gelukkig zie je het nagenoeg niet.
Ik vind die rookglazen ruitjes wel wat hebben, maar ik vind het van de andere kant ook weer niet jammer wanneer een BX ze niet heeft..