2 van de 2
 < Vorige 1 2

Ratelend geluid bij inschakelen accessoires
Johan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21

Gepost: 20 februari 2005 04:54 PM
  [ # 16 ]

De snelheidswijzer is bij mij tussen de 130 en 140 km/u niet accuraat, dan zwiept de wijzer tussen beide waarden op en neer.

Schijnt een bekend kwaaltje te zijn…

Citroën Xsara Coupé 1.6 16v VTR
Bouwjaar 8/2001

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 21 februari 2005 07:53 PM
  [ # 17 ]

Ik heb morgen (22 februari) een afspraak bij de citroen dealer. Zij gaan kijken waar het tikken vandaan komt en ook of ze de snelheidsmeter stil kunnen laten staan.
Over de telefoon konden ze in ieder geval niet zeggen wat het probleem kon zijn.
Ik laat de uitslag wel horen.

Profiel  

reneke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122

Gepost: 21 februari 2005 09:09 PM
  [ # 18 ]
Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 22 februari 2005 06:17 PM
  [ # 19 ]

Ik kom net terug van de dealer, en die wist precies te vertellen wat het getik is:
Het is het resetten van de kilometerteller. De motortjes die achter de tellerplaat zitten spannen dan de kabeltjes van de kilometerteller aan.
Volkomen normaal dus en als het goed is heeft iedere Xsara het.

Profiel  

reneke
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 22 februari 2005 08:28 PM
  [ # 20 ]

Het is het resetten van de kilometerteller. De motortjes die achter de tellerplaat zitten spannen dan de kabeltjes van de kilometerteller aan.

Hmmm, typisch zo’n antwoord dat me met meer vragen achterlaat.

Vanaf 1996 is alles electronisch dus je zou zeggen dat daarmee de kabels uit het dasboard verbannen zijn. Het electrische pulsensignaal vermenigvuldigt met een constante geeft de kilometerstand? En het aantal pulsen per seconde wordt omgezet naar een spanning die weer de snelheidsmeter voedt. Toch?

Of wacht eens even….. bedoel je met de kilometerteller misschien de snelheidswijzer? Zou er een een soort kabeloverbrenging in de snelheidswijzer zitten die steeds gespannen wordt bij het inschakelen van contact? En als hij ratelt slaat hij over en krijg je slappe kabels en daarmee trillende naalden?

Heeft iemand ooit een snelheidsmeter uit elkaar geschroefd of is iemand bekend met de genoemd spansysteem?

Profiel  

reneke
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 08 mei 2005 03:10 PM
  [ # 21 ]

Eindelijk eens tijd gehad voor een bezoekje a/d dealer. De citroen monteur wist me gisteren het volgende te vertellen:
Mijn storingen komen af van een foute versie dashboard. Waarschijnlijk de eerste serie. Kenmerken zijn:
1) handrem (rechts) en oliedruk lampje zijn verwisseld
2) af en toe ratelend geluid bij contact; kan verder geen kwaad
3) remlampje (links) blijft af en toe iets langer branden en er klinkt een waarschuwingspiep, terwijl remvloeistofpeil in orde is.

Trillende wijzer is te wijten aan een slechte meter.

Het kan allemaal geen kwaad, dus er valt mee te leven.
Ik zou evt. op de sloop een ander dashboard kunnen zoeken. Maar dat is nogal omslachtig omdat
a) er twee versies in de omloop zijn: met 1 of 2 aansluitstekkers. Hij adviseerde me om er een te kopen rond hetzelfde serienummer als mijn xsara. Maar koop ik dan niet weer een ‘fout’ board?
b) ik geen idee hoe je dat ding ombouwt

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27890

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 mei 2005 12:21 PM
  [ # 22 ]
reneke schreef:

Eindelijk eens tijd gehad voor een bezoekje a/d dealer. De citroen monteur wist me gisteren het volgende te vertellen:
Mijn storingen komen af van een foute versie dashboard. Waarschijnlijk de eerste serie. Kenmerken zijn:
1) handrem (rechts) en oliedruk lampje zijn verwisseld
2) af en toe ratelend geluid bij contact; kan verder geen kwaad
3) remlampje (links) blijft af en toe iets langer branden en er klinkt een waarschuwingspiep, terwijl remvloeistofpeil in orde is.

Trillende wijzer is te wijten aan een slechte meter.

Het kan allemaal geen kwaad, dus er valt mee te leven.
Ik zou evt. op de sloop een ander dashboard kunnen zoeken. Maar dat is nogal omslachtig omdat
a) er twee versies in de omloop zijn: met 1 of 2 aansluitstekkers. Hij adviseerde me om er een te kopen rond hetzelfde serienummer als mijn xsara. Maar koop ik dan niet weer een ‘fout’ board?
b) ik geen idee hoe je dat ding ombouwt

kon hij je niet meteen vertellen of jij dat versie met 1 of 2 aansluitingen had?
dan weet je misschien waar je naar moet zoeken.

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2948

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 27 september 2005 07:34 PM
  [ # 23 ]

Dat ratelende geluid mwwrrrrrrrrrrr in het eerste bericht komt mogelijk van de brandstofpomp.

Ik heb het zelf ook gehad en verholpen. Als je de achterbank rechts opklapt kan je een rond dekseltje weghalen. Daarna zie je de pomp, druk daar maar eens op ???? zal je een krakend geluid horen.

Als je het contact aanzet pomp de brandstofpomp de brandstof op druk de brandstof pomp resoneert dan even in zijn huis.

Brandstofpomp hoef niet vervangen te worden

Haal de leidingen en de stekkerlos [ alle bajonet ] en tik voorzichtig de kunststofring los. Haal voorzichtig de pomp uit de tank, druk de brandstofpomp een beetje aan, beter in zijn huis en monteer het geheel weer. Wel voorzichtig met de vlotter.

Breng daarna de ring weer aan met wat wit vet of vasaline, hier ook om trilling, bijgeluid te voorkomen.

En voilla ............  Laughing  opgelost.

Ron.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 27 september 2005 07:51 PM
  [ # 24 ]

Dit is duidelijk niet de brandstofpomp. Ik heb hetzelfde geluid zoals ik eerder al schreef. Dit komt echt bij de tellers vandaan, en treed op zodra het systeem stroom krijgt en niet wanneer men het contact omdraaid. Dus ook wanneer je de deuren ontgrendeld met de sleutel/afstandbediening.

Xsara_Coupe

Profiel  

edje citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 05 oktober 2005 12:39 AM
  [ # 25 ]

@ reneke

Ik heb je filmpje gezien van je snelheids meter en ik heb precies het zelfde als jij ,de wijzer staat niet helemaal stil,volgens mijn dealer is daar niets aan te doen omdat de xsara geen km teller kabel heeft maar dat electronisch gaat

Nu even dat ratelende geluid ................
ook dit had ik precies het zelfde (ik heb naar je opname geluisterd)
Bij mij was het nog gekker nl.
Ik had mijn radio in gebouwd en nieuwe bedrading aangesloten (voor de 8ter speakers in hoedeplank)
toen ik daar mee klaar was hoorde ik ook dat gekke ratelende geluid en mijn benzine meter ging vanzelf omhoog!! (en er gingen een paar lampjes branden op het dashboard(weet niet meer welke))
Zonder dat de sleutel notabene in het kontakt zat
Ik dacht jezus wat nou weer (k*t elektronica, k*t auto) je kent het wel Wink
Daarna de radio er weer uit gehaald en de speaker draden opnieuw aangesloten en toen was het geluid over….................(ik weet zeker dat ze goed waren aangesloten,heb daarna precies t zelfde gedaan)
Nu weet ik nog steeds niet waar het nu vandaan kwam .
Ik hou het maar op slechte elektronica of anders gezegd erg storingsgevoelig
Voor de rest een prima auto behalve de benzine meter dan maar dat schijnt ook al een xsara 1 kwaaltje te zijn (erg onnauwkeurig)
Groeten ed

eerst een saxo 1.1 538
.................................
nu een xsara 1.6 plaisier
...................................

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook